Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Har jag fÃ¥tt igÃ¥ng anläggningen med rimliga driftsvärden?  (läst 17752 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Nu blev jag lagom förvirrad. Sc:,h

Den skall alltid ligga över Legionella (ca 55C?).

Legionella frodas som bäst vid 38°. Avdödning börjar från 45°.
(Källa: Boverket)

En värmepump mår bäst och har bästa verkningsgrad, om framledningestemperaturen hålls så låg som möjligt. Det gäller naturligtvis även vid VV-laddning.

Har du för avsikt att köra kompressorn med varmare vatten till VV, för att slippa legionellabränning till 65° med elpatron?

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
Hej Lexus

Ja tack jag vill ha ett tips för effektiv och smidig och ekonomisk legionella körning.

Trodde att VV inställning på ca 57C klarade av det.
Bör man bränna av vid 65C lite då och då?

Mvh

Peter
Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Vill inte ge några rekommendationer angående legionella.

Jag kör med
VV-diff 6°
VV-temp 44,5°
Det innbär att yttermanteln pendlar mellan 41,5° och 55°.
Legionellabränning var 14:e dag.

Det är mitt val av inställning. Det är INTE en rekommendation till andra.

http://www.boverket.se/upload/publicerat/bifogade%20filer/2000/har_du_legionellabakterier_i_dina_vattenledningar.pdf

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
Hej

Jag har nu installerat en lånad logger och har lyyckats få fram följande kurvor.
Loggern lär ge +/- 0,5 C på alla givare. Loggning var 3 minut.

Enligt vad jag kan tolka så går anläggningen ganska bra.
Dock med varning för kortslutning av volymtanken när 3 vägsventilen slår över till VV tillverkning.

VB ut vid VV tillverkning når ca 60C.
Anses det räcka för Legionella bränning?

Fortsatt tacksam för analys.


mvh

Peter

PS
Hoppas att jag lyckades få med bilden (första försöket)
DS
Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
Hmmm

Det blev inte så bra med bilden.
Hur får man xls (2000) till ett lämligt format?
html blev litet och smidigt men det kan man ju inte lägga upp.

Print Scrn och Paint var tydligen inte så lyckat...

/P
Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Bilderna förminskas till 700 px bredd av forumet.
Klickar man på länken under så öppnas bilden i sin ursprungliga storlek.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
Hej

Hoppas att detta blir bättre?

/P
Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Du får bakläxa på loggningen. ;-)

Alla 4 givare på värmebäraren borde visa samma temperatur t.ex. mellan kl 08:00-10:00.
(det var väldigt likt en loggning av Regon)

Du beskriver din utrustning som att det var lösa givare, så prova att montera GT1 och RadUt en bit från pumpen.

Givare inne i pumpen får strålningsvärme från värmeväxlare, cirkpumpar osv. varför det är en fördel att logga med frontplåten bortmonterad. Likaså om det är regon du loggar.

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
Hej Lexus

Tack för bakläxan!

Har kollat givarna och flyttat 2 st.
Nya kurvor kommer snart.

Ja jag har satt de extra givarna jämte de som sitter i original från Autoterm så det bör likna en loggning av Rego600.
Jag har flyttat ut temploggerns Rad tur och Rad retur 1 meter från VT på andra sidan väggen.
(märkligt lågt temp skillnad. Enligt loggern knappt 1 grad).
Dessutom så har jag flyttat GT1 originalgivaren till samma ställe (den diffar någon grad från originalgivaren men jag antar att den inte är så noggran.
Har även fixat klockan och namnigen av givarna. Alla som sitter jämte original har GT siffran på slutet.
De andra är extra givare.

De kommer inte riktigt att stämma då tex, en sitter vid Vxl givaren GT8 och den andra på VB nära vxl givaren (värme tillverkning).

Frontplåten är nu avtagen ett par dagar.


mvh

Peter


Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
Hej

Ursäkta otåligheten men det är så himla kul att få ut kurvor på huset. :D *roflmao*
Nu tror jag att jag har koll på alla givare.

Min ovetenskapliga tolkning: 8)
-Mellan 18.04 och 18.34 gör VP Värme.
 Därefter toppar den VV i ytterligare ca 10 minuter
- Det är 1h40 min mellan 2 Värme körningar (antar att det är ok vid denna väderlek).
- Jag har ett konstigt lågt delta T över raddarna (1C?).
  Jo dessa 2 givare sitter pÃ¥ bortsidan av Volymtanken och utom strÃ¥lningsvärme frÃ¥n pumprummet.
- Jag kortsluter inte Volymtanken med för lågt flöde med de externa cirk pumparna (vid detta väder).
  FrÃ¥gan är om jag törs sänka farten ytterligare pÃ¥ dem. Deras flödesmotstÃ¥nd är ju större än den
   inbyggda som bara gÃ¥r över Volymtanken.
- Flödet i hålet är i minsta laget, dvs delta T är väl högt (skall vara ca 3-3.5 C enligt vad jag minns
   frÃ¥n Autoterm pÃ¥ mässan). Cirk pumpen gÃ¥r redan pÃ¥ max sÃ¥ jag avvaktar om jag behöver skaffa flera pumpar (hoppas ej).

mvh

Peter





Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
1 grads delta över raddarna är nästan "omöjligt" högt flöde.

Men testa att sänka pumpen att testa lite är bra. Man lär sig av det...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
Tack bertil

OK. Båda externa cirk pumparna går nu på ca 30 W styck.
Den ena servar alla raddarna.
Den andra sitter parallellt mitt på 'radd-slingan' och servar 38m2 golvvärme.
Nu har jag samma sammanlagda watt tal på de externa pumparna som den VP interna som servar Volymtanken.

Jag har kanske 3C i delta t över raddarna då givarna kan visa fel åt samma håll....

Ã…terkommer med en ny kurva i morgon.

Mvh

Peter
Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
Hej

Nya kurvor med de två externa Cirk pumparna på 30 W styck.
Fortfarande har jag lågt temp fall över raddarna ca 2 C i snitt totalt över dygnet.
6 C när VP trycker på. Bara någon grad när VP står stilla....
Dock så tycker jag det ser ut som om VP interna Cirk pump kortsluter VolymTanken (VT) när den gör värme (går bara då).

17 starter per dygn. Är det lämpligt?

Räcker det med 59 C i toppen på manteln på VVB för att klara Legionellan?


Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
den genomsnittliga temperaturskillnaden mellan fram och retur saknar helt betydelse utan det är temperaturfallet när pumpen går som har betydelse eftersom det bara är när pumpen arbetar som nån värme produceras och har du 6 grader när den arbetar så är det helt bra.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
Svenske Kocken

OK, så du menar att om VP har ett bra delta t på VB under värme drift så är det helt ok (bra COP).
De externa pumparna kan alltså gå hur långsamt som helst så länge jag får tillräckligt med värme i huset.

Spelar det ingen roll att jag kortsluter VT (bypassen) och shuntar tillfälligt ut väl vamt vatten i raddarna under VP driften?
Enligt kurvan så behöver jag ca 27 för att hålla 20 i huset.
När pumpen startar så blir det ca 6 högre temp direkt ut på raddarna och den stänger av på ca 35C.
DVS det blir ca 7C för varmt till raddarna under de ca 40 minuter som VP går....
Får jag inte pulserande värme av detta?

Mvh

Peter

Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!