Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tappvarmvattentemperaturen sjunker snabbt  (läst 29161 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Tappvarmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #15 skrivet: 30 november 2012, 20:33:39 »
Det var ingen luft i beredaren.
Har ni fler förslag?
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Tappvarmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #16 skrivet: 30 november 2012, 20:48:38 »
Om du känner på rören till och från beredaren, har du då kanske förluster där?

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Tappvarmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #17 skrivet: 30 november 2012, 21:28:59 »
Om du känner på rören till och från beredaren, har du då kanske förluster där?
Det är en väldigt kort bit oisolerad. Det borde väl inte leda till att varmvattentemoeraturen sjunker snabbt vid värmeproduktion?
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Tappvarmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #18 skrivet: 30 november 2012, 21:35:37 »
Jag vet inte, men från min pump leds det bort en hel del värme genom varmvattenröret. Pumpen gör varmvatten ofta trots att ingen förbrukar något.

Just nu ser jag det inte som en jätteförlust eftersom värmen inte försvinner för mig, men jag har det med på min "att göra"-lista inför våren. Skall ta tag i det i samband med några andra omdragningar av rör jag skall göra.

Det var bara en tanke, lite brainstorming i väntan på "bättre" förslag...

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Tappvarmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #19 skrivet: 30 november 2012, 21:48:50 »
Jag vet inte, men från min pump leds det bort en hel del värme genom varmvattenröret. Pumpen gör varmvatten ofta trots att ingen förbrukar något.

Just nu ser jag det inte som en jätteförlust eftersom värmen inte försvinner för mig, men jag har det med på min "att göra"-lista inför våren. Skall ta tag i det i samband med några andra omdragningar av rör jag skall göra.

Det var bara en tanke, lite brainstorming i väntan på "bättre" förslag...
Jag uppskattar all hjälp jag får. Jag själv kan inte så mycket om värmepumpar.
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tappvarmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #20 skrivet: 30 november 2012, 22:19:53 »
Hur lång tid har du mellan körningarna om inget vv används?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Tappvarmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #21 skrivet: 01 december 2012, 08:22:42 »
Jag ska kolla tiden mellan tappningarna. Vet bara att det blivit fler den senaste tiden.
Nu är temperaturen på köldbärarvätskan bara någon tiondels grad över noll.
Fortsätter det så här har jag snart minusgrader i hålet.

Finns det något sätt att tillfälligt minska pumpens energiuttag ur berget utan att sänka,komforten?
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Tappvarmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #22 skrivet: 01 december 2012, 08:25:06 »
Eltillskott, men det vill man ju inte.

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Tappvarmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #23 skrivet: 01 december 2012, 08:47:05 »
Eltillskott, men det vill man ju inte.
Nej det vill man ju inte. jag ska slå av pumpen som en desperat åtgärd för att se om det löser problemet med snabb avkylning.
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Tappvarmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #24 skrivet: 01 december 2012, 08:50:53 »
Men var står pumpen, är en värmeförlust från pumpen en värmeförlust för huset? Hur mycket ström förbrukar den?

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Tappvarmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #25 skrivet: 01 december 2012, 09:19:51 »
Men var står pumpen, är en värmeförlust från pumpen en värmeförlust för huset? Hur mycket ström förbrukar den?
Den står i tvättstugan. Hur mycket el den drar vet jag inte.
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Tappvarmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #26 skrivet: 01 december 2012, 09:45:36 »
Hur lång tid har du mellan körningarna om inget vv används?
Det tar 54 minuter och ner till 50 grader tar det 17 minuter. Börvärde 48 grader och kopplingsdifferens 5
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Tappvarmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #27 skrivet: 01 december 2012, 18:47:13 »
Är du säker på att problemet uppstått nyligen och inte alltid funnits? Själv hade jag liknande problem något år efter installationen (6-7 år sedan nu), då jag såg att varmvattnet tappade temperatur snabbt, ungefär på samma tid som du beskriver. Bland annat gjorde det att när det var kallt ute, så hann aldrig pumpen jobba med radiatorvattnet till börtemp innan det var dags för en ny värmning av varmvattnet. Jag läste här på forumet och såg att många hade 4-5 kanske 6 timmar mellan värmningarna, vilket jag definitivt inte klarade. Däremot hade jag inga problem under sommarmånaderna, då pumpen gick ner på sommardrift (cirkpumpen stod still). Jag ringde IVT-service. Första gången bytte de 3-vägsventilen, ingen skillnad. Nästa gång bytte de ventil + ventilbröst. Ingen skillnad. 3:e gången kommer jag inte ihåg vad de gjorde. Först på 4:e gången kröp det fram att detta problem var känt och beror på det andra T-stycket i nederdel av varmvattenkretsen. Detta T-stycke har en innerdiameter som i vissa installationer får radiatorvatten att orsaka en inre strömning runt varmvattenmanteln och därmed få med sig värme ifrån varmvattenberedaren till radiatorvattnet. Fråga mig inte riktigt hur detta kan hända... IVT har en servicelösning för detta problem via ett annat T-stycke med mindre innerdiameter. Då T-stycket byttes för mig fick jag upp tiden till 4-5 timmar. Problemet är bara att ventilen sitter ganksa illa till så för att byta den fick de ta loss pumpen från värmesystemet och baxa runt pumpen. 11000 kr kostade jobbet, vilket jag hävdade inte mitt försäkringsbolag borde få stå för. Har man servicelösningar så är det kända konstruktionsfel.
Jag vet inte om detta hjälper dig, men kan vara bra att känna till.
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Tappvarmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #28 skrivet: 01 december 2012, 23:06:35 »
Är du säker på att problemet uppstått nyligen och inte alltid funnits? Själv hade jag liknande problem något år efter installationen (6-7 år sedan nu), då jag såg att varmvattnet tappade temperatur snabbt, ungefär på samma tid som du beskriver. Bland annat gjorde det att när det var kallt ute, så hann aldrig pumpen jobba med radiatorvattnet till börtemp innan det var dags för en ny värmning av varmvattnet. Jag läste här på forumet och såg att många hade 4-5 kanske 6 timmar mellan värmningarna, vilket jag definitivt inte klarade. Däremot hade jag inga problem under sommarmånaderna, då pumpen gick ner på sommardrift (cirkpumpen stod still). Jag ringde IVT-service. Första gången bytte de 3-vägsventilen, ingen skillnad. Nästa gång bytte de ventil + ventilbröst. Ingen skillnad. 3:e gången kommer jag inte ihåg vad de gjorde. Först på 4:e gången kröp det fram att detta problem var känt och beror på det andra T-stycket i nederdel av varmvattenkretsen. Detta T-stycke har en innerdiameter som i vissa installationer får radiatorvatten att orsaka en inre strömning runt varmvattenmanteln och därmed få med sig värme ifrån varmvattenberedaren till radiatorvattnet. Fråga mig inte riktigt hur detta kan hända... IVT har en servicelösning för detta problem via ett annat T-stycke med mindre innerdiameter. Då T-stycket byttes för mig fick jag upp tiden till 4-5 timmar. Problemet är bara att ventilen sitter ganksa illa till så för att byta den fick de ta loss pumpen från värmesystemet och baxa runt pumpen. 11000 kr kostade jobbet, vilket jag hävdade inte mitt försäkringsbolag borde få stå för. Har man servicelösningar så är det kända konstruktionsfel.
Jag vet inte om detta hjälper dig, men kan vara bra att känna till.
Det låter som ett jobbigt fel.
Jag har fördelningen 19% vv och 81% värme och det är för sju år. Borde inte fördelningen se annorlunda ut om detta fel funnits sen början?
Jag har bara bott i huset någon månad.

Detta kommer låta tokigt men jag har fått för mig att felet uppkom efter första vv-spets körningen. Jag ställde in att den skulle köras när jag flyttade in. Innan var den avstängd.
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tappvarmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #29 skrivet: 01 december 2012, 23:13:11 »
Är du säker på att problemet uppstått nyligen och inte alltid funnits? Själv hade jag liknande problem något år efter installationen (6-7 år sedan nu), då jag såg att varmvattnet tappade temperatur snabbt, ungefär på samma tid som du beskriver. Bland annat gjorde det att när det var kallt ute, så hann aldrig pumpen jobba med radiatorvattnet till börtemp innan det var dags för en ny värmning av varmvattnet. Jag läste här på forumet och såg att många hade 4-5 kanske 6 timmar mellan värmningarna, vilket jag definitivt inte klarade. Däremot hade jag inga problem under sommarmånaderna, då pumpen gick ner på sommardrift (cirkpumpen stod still). Jag ringde IVT-service. Första gången bytte de 3-vägsventilen, ingen skillnad. Nästa gång bytte de ventil + ventilbröst. Ingen skillnad. 3:e gången kommer jag inte ihåg vad de gjorde. Först på 4:e gången kröp det fram att detta problem var känt och beror på det andra T-stycket i nederdel av varmvattenkretsen. Detta T-stycke har en innerdiameter som i vissa installationer får radiatorvatten att orsaka en inre strömning runt varmvattenmanteln och därmed få med sig värme ifrån varmvattenberedaren till radiatorvattnet. Fråga mig inte riktigt hur detta kan hända... IVT har en servicelösning för detta problem via ett annat T-stycke med mindre innerdiameter. Då T-stycket byttes för mig fick jag upp tiden till 4-5 timmar. Problemet är bara att ventilen sitter ganksa illa till så för att byta den fick de ta loss pumpen från värmesystemet och baxa runt pumpen. 11000 kr kostade jobbet, vilket jag hävdade inte mitt försäkringsbolag borde få stå för. Har man servicelösningar så är det kända konstruktionsfel.
Jag vet inte om detta hjälper dig, men kan vara bra att känna till.

Detta var intressant jag kommer nu ihåg att jag har läst tidigare här i forumet om
detta mindre diameter på IVT pumpar flera år tillbaka.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!