Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konkret undersökning av COP vid olika förutsättningar?  (läst 10841 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TorpAnders

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Som mitt namn antyder så kommer denna tingest att se anskrämlig ut på mitt hus och det är med blandade känslor jag bar hem den.

Överväger därför starkt att dölja utomhusdelen bakom något falurött..

Som rubriken säger, finns det konkreta mätreslultat på hur resultatet är där man byggt in eller dolt pumpen på något sätt?
Har googlat på det men endast sett gissningar och spekulationer !?

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Konkret undersökning av COP vid olika förutsättningar?
« Svar #1 skrivet: 22 september 2010, 14:52:06 »
Hur stor påverkan olika skydd har är svårt att säga utan blir kvalificerade gissningar. Däremot att ett skydd kan påverka är inte en gissning.

En värmepump som tar energi från uteluften behöver mycket luft. Ju mer luft den har tillgång till desto mer energi passerar värmepumpen. Om du har ett skydd som begränsar luftmängden med 25% så minskar även energimängden med samma siffra.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad TorpAnders

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Hur stor påverkan olika skydd har är svårt att säga utan blir kvalificerade gissningar. Däremot att ett skydd kan påverka är inte en gissning.



Det där förstår jag, därav min tråd.. har man någonstans byggt ett skydd med en viss konstriktion och sedan gjort mätningar?

Att som amatör beräkna luftflödesbegränsningar pÃ¥ ett "procentuellt spjälstaket"   X-cm frÃ¥n sidor och Y-cm frÃ¥n utblÃ¥s kan inte bli annat än gissningar.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Konkret undersökning av COP vid olika förutsättningar?
« Svar #3 skrivet: 22 september 2010, 16:31:59 »
Med tanke på vad vi skriver om så undrar jag om du menar "konstriktion" eller "konstruktion"?

Det är nog väldigt lätt att skapa en kortslutning i "spjälstaketet", dvs gammal nedkyld luft återcirkulerar helet eller delvis till utedelens "varma" sida.


De lösningar jag sett har alla i princip varit "spjälstaket" med snedställda spjälor ala jalusimodell. Jag tror inte att dessa är testade vetenskapligt utan möjligen har man gjort empiriska mätningar för att se vad som händer.

Annars är ju den absolut enklaste metoden att måla kåpan i falurött alternativt sätta en självhäftande plast på den i lämplig färg.



Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Brafabs värmepumpsskydd som dom flesta återförsäljare har till försäljning ska vara testade av SP för att släppa igenom tillräcklig mängd luft både in och ut från utedelen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Konkret undersökning av COP vid olika förutsättningar?
« Svar #5 skrivet: 22 september 2010, 17:12:18 »

Byggde ett skydd. Så här med ett års körning så ser jag med några minus ute att det rör sig om en kanske 50-100Watt.
Jag har tar bort mitt skydd när pumpen går (okt-april).
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Konkret undersökning av COP vid olika förutsättningar?
« Svar #6 skrivet: 22 september 2010, 20:06:03 »
Brafabs värmepumpsskydd som dom flesta återförsäljare har till försäljning ska vara testade av SP för att släppa igenom tillräcklig mängd luft både in och ut från utedelen.

Bara för att det är testat och fungerar betyder det inte att resultatet är bra. ;)
Jag har inte heller sett ett vetenskapligt test av dessa skydd eller resultatet av SPs test.
Däremot har jag känt med handen på mina föräldrars faluröda skydd som sitter monterat på deras torp.
När fläkten går på max blåser det givetvis framåt, mest där fläkten sitter men även på vänster sidas framkant. Då ska man veta att där sitter en del av värmeväxlaren som luft sugs in igenom.
SÃ¥ ja, helt klart blir det en kortslutning av luftflödet just där. Men frÃ¥gan som jag inte kan besvara är hur stor pÃ¥verkan det blir.  MGKea hade mätt upp en ökad ineffekt mellan 50-100 W, säkert rimligt även för andra skydd än hans hemmasnickrade.

Alternativet är att göra som MGKea föreslagit och ta bort skyddet under den kalla tiden på året.
Eller som jag sett att man gjort på t ex hembygdsgårdar och liknande, måla hela värmepumpen faluröd :)

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Om fabrikanten skriver att det är testat hos SP för att släppa igenom tillräcklig mängd luft så får man ta för givet att det inte är speciellt mycket förluster och därmed inte ska påverka funktionen effelt effektiviteten märkbart Sc:,h

Vilken luftmängd dom har testat för in och utblås har jag ingen aning om men man får hoppas det inte är någon utedel som omsätter liten luftmängd.

Borde finnas att ladda hem någonstans, antingen från SP eller möjligen från Brafab?

Hur MGKeas hamsterbur ser ut eller hur tät den är har jag ingen aning om ??

Om den hindrar regn och blötsnö från att hamna direkt på lamellerna så är det positivt men det fungerar lika bra med ett litet tak

Har en pump som man ser på vägen hem som någon har målat med rödfärg och den ser för jävlig ut då den nu är solblekt och har krackelerad färg och färgsläpp så den färgen bör man inte använda vilken det nu är som han/hon målat med
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Konkret undersökning av COP vid olika förutsättningar?
« Svar #8 skrivet: 22 september 2010, 20:25:57 »
Har en pump som man ser på vägen hem som någon har målat med rödfärg och den ser för jävlig ut då den nu är solblekt och har krackelerad färg och färgsläpp så den färgen bör man inte använda vilken det nu är som han/hon målat med

HÃ¥ller med, smaksak vad som är snyggast eller kanske fulast.  ;D
Det är även svårt att få täckning på färgen i det stora svarta hålet där fläkten sitter. Det slipper man se med en bur som döljer alltihop.
Men tydligen sitter vanlig slamfärg riktigt bra även på plast och plåt. Eller så är de där och målar på inför varje sommarsäsong?
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad TorpAnders

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0

Men tydligen sitter vanlig slamfärg riktigt bra även på plast och plåt. Eller så är de där och målar på inför varje sommarsäsong?

Jo sant, spetsa med lite linolja så biter det riktigt bra, och inte bleks den heller men bör målas om vart tredje/fjärde år ca.



Om det är någon som trots allt har lite bilder på några hemsnickerier så kanske dom kan läggas upp här?

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Konkret undersökning av COP vid olika förutsättningar?
« Svar #10 skrivet: 23 september 2010, 07:59:37 »
Hej

En granne lite längre bort har målat sin utedel i samma färg som huset, en mörk kulör. Det blev väldigt bra och diskret.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Konkret undersökning av COP vid olika förutsättningar?
« Svar #11 skrivet: 23 september 2010, 08:04:47 »
Kan man inte göra tvärtom - MÃ¥la huset i VP'ns färg  :D
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Konkret undersökning av COP vid olika förutsättningar?
« Svar #12 skrivet: 23 september 2010, 08:39:59 »
NCR0502-Y kanske ?

Sedan kan man måla upp märket på fasaden. Jag vill ha Mitsubishi Electric på framsidan och Hitachi på baksidan. Sedan en uppmålad fläkt med 3 m i diameter och galler framför. Snyggt.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad TorpAnders

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Konkret undersökning av COP vid olika förutsättningar?
« Svar #13 skrivet: 23 september 2010, 09:54:12 »
Kan vi hålla tråden där den ska vara?

FrÃ¥gan är seriöst ställd och det är nog mÃ¥nga med mig som skulle bli glada om det gÃ¥r att gömma dessa extremt fula apparater med ett vettigt resultat  till slut ändÃ¥.

Har man en kulturbyggnad där varenda list är genomtänkt och återskapad i orignalskick så är en vit/begie klump på fasaden inget vidare...

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Konkret undersökning av COP vid olika förutsättningar?
« Svar #14 skrivet: 23 september 2010, 10:36:16 »
Hej TorpAnders!  Om du nu är sÃ¥ väldigt negativt inställd till just utseendet pÃ¥ en pumputedel eller om det rent estetiskt inte skulle passa in om det nu är som du säger en kulturbyggnad e.d sÃ¥ är det väl bara att välja ett annat uppvärmningssätt till huset ifrÃ¥ga istället, finns ju en hel del annat att välja pÃ¥ när det gäller uppvärmningssystem till hus. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!