Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: InVest VVP-190??  (läst 15862 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flygeln

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
InVest VVP-190??
« skrivet: 19 januari 2010, 23:30:20 »
Är det någon som fattar hur en sådan här maskin funkar? Förstår inte riktigt var den tar sin luft ifrån:

http://www.varmepumpen.net/index.php?act=viewProd&productId=87

160 m2 med öppen planlösning och fyra-fem meter i tak på sina ställen med Daikin FVXS35F från 2009 centralt i huset. En Fuji Electric-pump installerad 2004 - tickar fortfarande på utan problem och värmer gott i nedre delen av huset. Nya treglasfönster o mekanisk frånluftsventilation, någon form av återvinning planeras till denna. Nya el-radiatorer med elektroniska termostater och timer i tre sovrum som stöttning.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: InVest VVP-190??
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2010, 00:34:21 »
Jag tror det är en värmepump som tar sin luft och energi från det rum beredaren står i.
Kan liknas med en  stor AC, Varm luft in och kall ut i rummet sen leder man bort överskottsvärmen (i detta fallet till vattnet i beredaren)
Vad jag läst skall dessa vara ganska poppulära i Australien fast där är det ju en fördel att få det lite svalare innomhus.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: InVest VVP-190??
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2010, 13:14:07 »
Jag tror det är en värmepump som tar sin luft och energi från det rum beredaren står i.
Kan liknas med en  stor AC, Varm luft in och kall ut i rummet sen leder man bort överskottsvärmen (i detta fallet till vattnet i beredaren)
Vad jag läst skall dessa vara ganska poppulära i Australien fast där är det ju en fördel att få det lite svalare innomhus.

Man måste ju värma rummet den står i. Vad blir då själva vinsten med det hela?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: InVest VVP-190??
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2010, 13:37:02 »
Fråga Invest/Kagab tools
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: InVest VVP-190??
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2010, 13:53:29 »
Kanske något i den här stilen

Först måste jag säga att...

tidigare modeller har varit kvalificerat skräp. Och Invest är ett bolag jag absolut inte skulle göra affärer med. (Så jag inte blir påhoppad för att hissa.)

Men en L/V för VV placerad inomhus och tar 1000W ur inneluften lÃ¥ter intressant?? Jag har en LL(E9DKE) som värmer källaren till 14-18  och som mestadels gÃ¥r och latar sig med mindre än halv effekt.

Gissar att även vintertid ger den minst COP 2.5-3, som direkt skulle kunna överföras till en inomhus-L/V utan förluster. (Alla förluster kommer ju källaren/huset till godo!)

Säg den utomhus-L/V som kan producera 55  VV med COP 2.5 vid flera minusgrader!

Eller tänker jag fel??
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: InVest VVP-190??
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2010, 16:24:19 »
Kanske något i den här stilen

Först måste jag säga att...

tidigare modeller har varit kvalificerat skräp. Och Invest är ett bolag jag absolut inte skulle göra affärer med. (Så jag inte blir påhoppad för att hissa.)

Men en L/V för VV placerad inomhus och tar 1000W ur inneluften lÃ¥ter intressant?? Jag har en LL(E9DKE) som värmer källaren till 14-18  och som mestadels gÃ¥r och latar sig med mindre än halv effekt.

Gissar att även vintertid ger den minst COP 2.5-3, som direkt skulle kunna överföras till en inomhus-L/V utan förluster. (Alla förluster kommer ju källaren/huset till godo!)

Säg den utomhus-L/V som kan producera 55  VV med COP 2.5 vid flera minusgrader!

Eller tänker jag fel??

Vågar jag inte svara på hehe, men skulle man inte få som vinst även avfuktning av inne luften??

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: InVest VVP-190??
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2010, 17:43:04 »
Jo faktiskt...

kanske motsvarande en installation avfuktare (3000kr) och drift 1.000kr/Ã¥r??
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: InVest VVP-190??
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2010, 17:46:11 »
Jo faktiskt...

kanske motsvarande en installation avfuktare (3000kr) och drift 1.000kr/Ã¥r??

Yeah anar nu att herrn räknar pengarna i plånkan. ;)

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: InVest VVP-190??
« Svar #8 skrivet: 23 januari 2010, 18:25:05 »
hej.

detta är ett riktigt bra konsept till hus med självdrags ventilation.
då du suger luft till maskinen frå ex toaletten , källaren, köket så stannar själv drags ventilationen då det blir ett litet undertryck i huset.luften går genom maskinen o värmen tas reda på innan man blåser ut den avkylda luften. (frånlufts värmepump) luften skall ut i vilket fall...lika bra att ta reda på energin innan man skickar ut den.

har kollat på dessa på press realesen (midea) i tyskland. ett riktigt bra cop. nu vet jag inget om just denna modell i denna tråd men iden är kanon !!.
tänk tex pÃ¥ stugan som man vistas mestadels pÃ¥ sommaren. prod vv billigt med ute luft  cop runt 4. de jag har sett kostar 200 l beredare av denna typ ut till kund under 10 000. dÃ¥ har dom även en inbyggd el patron som gÃ¥r att knäppa pÃ¥ om man vill.

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad /P

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: InVest VVP-190??
« Svar #9 skrivet: 04 mars 2010, 10:22:25 »
Också nyfiken på konceptet(lite misstänkt dock att inga bullersiffror anges), när VVB:n i badrummet ska bytas.

Problemet med VVP-190 verkar ju vara att det inte direkt går att styra luftflödet till den.
Den drar väl in luft genom utspridda utmed sidorna?
En modell med säg 150mm "spiromuff" som ingång och en likadan ut hade ju lätt gått att "docka" till självdragsventilen i ex. badrum.
Om man sen inte vill rusa värmen i detta rum/frysa häcken av sig på "utedasset", så måste man ju på nåt sätt leda dit annan varm och "smutsig" luft som ska ut.

Nån som sett luftintag/utblås IRL?
1,5-plansvilla på 135 kvm, byggd 1976, delvis tilläggsisolerad.
Panasonic E9CKP installered 2005, värmer huvudsakligen nedervåningen.

Utloggad magnushasselqvist

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: InVest VVP-190??
« Svar #10 skrivet: 13 mars 2010, 22:29:45 »
Hej

Såvittjagförstår så finns det redan en bra (bättre ?) maskin av detta slag på marknaden, och har funnits rätt länge, Nordenberedaren www.nordenberedaren.se.

mvh

Magnus

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: InVest VVP-190??
« Svar #11 skrivet: 13 mars 2010, 23:19:38 »
Hej

Såvittjagförstår så finns det redan en bra (bättre ?) maskin av detta slag på marknaden, och har funnits rätt länge, Nordenberedaren www.nordenberedaren.se.

mvh

Magnus

Skillnaden är att den tar värmen ur uteluften.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: InVest VVP-190??
« Svar #12 skrivet: 16 maj 2010, 00:08:18 »
Gammal tråd, men vill flika in med ett litet påstående för att ev. varna köpare av denna maskinen som avser att koppla frånluften från huset till maskinens insug (dvs evaporatorn). Det måste ju finnas an överhängande risk för påfrysning av fuktig inomhusluft mot den iskalla evapen?? I värsta fall skulle det väl kunna bli en stor isklump över hela innerdelen där kompressor och ev elektronik sitter?? Dessutom en helsickes massa smältvatten??? Jag kan ju ha helfel, men jag vet hur det kan gå om man kopplar/leder frånluft från huset till evap på en utomhusdel till L-värmepump. Tror det finns en riktigt nasty bild från någon användare här på forumet som visar just hur det kan gå ???

Sommartid vore ju denna maskin perfekt för tex sommarstugan eller fritidshuset.. billigare duschvatten samt "gratis" ac på köpet?
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: InVest VVP-190??
« Svar #13 skrivet: 16 maj 2010, 22:36:59 »
den jag testade funkade fint i vinter ! ingen is men en massa kondens vatten som avleddes till golv brunn.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad BSOD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: InVest VVP-190??
« Svar #14 skrivet: 20 juni 2010, 12:45:31 »

...Gissar att även vintertid ger den minst COP 2.5-3, som direkt skulle kunna överföras till en inomhus-L/V utan förluster. (Alla förluster kommer ju källaren/huset till godo!)

Säg den utomhus-L/V som kan producera 55  VV med COP 2.5 vid flera minusgrader!

Eller tänker jag fel??

Så här tänker jag.
COP invest-pumpen 3, d.v.s. 0.33 el = 1 värme.
Uppskattat COP på din L/L-Vp 2.5 -3, räknar med 2.5 d.v.s. 0.4 el = 1 värme.
För att producera 1 enhet varmvatten i investpumpen går det åt 0.33 enheter el och 0.67 enheter varm inomhusluft
För att producera 0.67 enheter varm inomhusluft krävs 0.4 x 0.67 = 0.268 enheter el.
Totalt för att producera 1 enhet varmvatten = 0.33 + 0.268 = 0.598 enheter el, d.v.s. COP 1.67. Inte så imponerande prestanda vintertid, känns som att pumpen är tänkt för ett varmare klimat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 615
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!