Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felmeddelande Ecoheat 310  (läst 4880 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Felmeddelande Ecoheat 310
« skrivet: 27 januari 2012, 19:45:22 »
Två dagar i rad har jag fått ett larm på pumpen som lyder på följande sätt:
Larm: Stopp, låg suggas expv.

När jag kollar i larmloggen, så visar den två blanka rader för de två senaste larmen, dvs de som har gett ovanstående larm.

Jag ringde till de som har installerat pumpen, men han hade inte hört talas om det felet innan men skulle kolla upp det. Tänkte kolla om det är någon här som har koll?
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Felmeddelande Ecoheat 310
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2012, 20:10:36 »
Köldmediebrist, krånglade cirkpump på kalla sidan, igensatt filer på KB, glappkontakt, mjukvarufel eller materialfel (Trasigt kretskort eller defekt tryckvakt).
Detta är de felkällor jag kan se så här snabbt, men det kan säkert finnas andra orsaker också.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Felmeddelande Ecoheat 310
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2012, 20:36:35 »
Hm, okej... det låter som att det finns en hel del möjliga felkällor.
Det här felet har iaf kommit efter att det blev en radikal minskning av brine i veckan som gick, vilket verkar ha berott på att det var luft i slangen.
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Felmeddelande Ecoheat 310
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2012, 20:39:01 »
OK, då är det mycket möjligt att du fått luft i cirkpumpen, vilket gör att flödet inte kommer igång (ibland) och den löser ut på lågt tryck.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad JNilsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Felmeddelande Ecoheat 310
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2012, 10:45:35 »
Antar att displaymjukvaran är äldre än 201111xx, versionen syns i första skärmen i "Avancerat", min var 20110905.
Återställ larmet och ring till CTC så kommer de med en ny mjukvara.
Eller du ska kanske gå via installatören.
Om den gör likadant som min 308 så i "Avancerat/Service/Fabriksinställningar kodad/logg kompressorstopp/Stopp låg suggas expv." ökar det ett steg när kompressorn stannar normalt.
När denna räknare kommer upp till 21 får man ett larm som stannar vp tills du återställt manuellt.
Detta började hända med min efter nästan 2 månaders drift, så jag antar att det är nu när brinetemperaturen börjar sjunka.

« Senast ändrad: 28 januari 2012, 12:37:26 av JNilsson »

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Felmeddelande Ecoheat 310
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2012, 13:52:22 »
Antar att displaymjukvaran är äldre än 201111xx, versionen syns i första skärmen i "Avancerat", min var 20110905.
Återställ larmet och ring till CTC så kommer de med en ny mjukvara.
Eller du ska kanske gå via installatören.
Om den gör likadant som min 308 så i "Avancerat/Service/Fabriksinställningar kodad/logg kompressorstopp/Stopp låg suggas expv." ökar det ett steg när kompressorn stannar normalt.
När denna räknare kommer upp till 21 får man ett larm som stannar vp tills du återställt manuellt.
Detta började hända med min efter nästan 2 månaders drift, så jag antar att det är nu när brinetemperaturen börjar sjunka.

Ja, det är nog så att mjukvaran är äldre än så...
Just nu så har den gått nästan ett dygn utan att larmet utlöst, men det har dessutom varit bra mycket varmare ute så.
Ska kolla med CTC om det hela och se om de kan ordna med ny programvara.
Tack för svaret!
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Felmeddelande Ecoheat 310
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2012, 07:58:47 »
Igår fick jag ny programvara skickad till mig som jag installerade.
Får se om pumpen har fått nåt larm när jag väl kommer hem, men på CTC var de ganska så övertygade om att detta larm berodde på programvaran.

Sen har jag även hört att det ska komma en ny programuppdatering inom några veckor, får hoppas att de lägger ut den på hemsidan eller nåt.
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

Matte_kY

  • Gäst
Matte_kY
SV: Felmeddelande Ecoheat 310
« Svar #7 skrivet: 01 juli 2019, 22:28:47 »
Hej jag har lite fundering på varför pumpen larmar för högt pressostattryck med jämna mellanrum ? Gör man pumpen strömlös en stund så går den några dagar innan den larmar igen , någon som vet vad det beror på ? Kan det vara något filter som behöver göras rent eller kan det vara något elfel på tex kretskort ? Någon som vet om det är rätt att cirkulations pumpen ska stå stilla när värmeslinga är från ? Tacksam för tips vad man kan göra åt problemet .

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Felmeddelande Ecoheat 310
« Svar #8 skrivet: 01 juli 2019, 23:04:00 »
Vanligaste orsaken till att högtryckspressostaten löser är att flödet över kondensorn inte är OK.
PÃ¥ en Ecoheat sitter det en laddpump mellan kondensorn och tank, kolla upp att denna funkar som den ska?

Jag tror 310 har en växelventil som kan växla mellan övre och nedre delen av tanken, kolla att denna funkar?

Är detta OK så behöver du en kyltekniker som kan kolla upp grejerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!