Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattnet försvinner  (läst 10750 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad G-sson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vattnet försvinner
« skrivet: 29 januari 2007, 12:36:08 »
Denna frågan har kanske inte direkt med bergvärmen i sig att göra men....
Jag har haft min IVT bergvärme i snart ett år. När jag tittar på manometern på tryck-kärlet så ligger den (oftare än innan bergvärmen) straxt över 0. Fyller på vatten i systemet så nålen går upp ovanför 1. Sedan går det en vecka och så är den nere igen.
När jag eldade med olja så fick jag fylla på lite ca en gång per månad. Ska det vara så här eller finns det en läcka på rören i värmesystemet någonstans?
Jag kan inte se att det har läckt någonstans. Nu är det svårt att kolla överallt eftersom det 1 /2 plans hus från 1921. Haft huset i ca 15år.
Hus på 100 kvm uppvärmt med IVT Greenline HTC6+ med 140 meter rakt ned i berget. Kamin med vedeldning. Fritidshus med Phanasonic XE-9 luftvärmepump i.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Vattnet försvinner
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2007, 12:50:05 »
Det låter inte bra.
Om du har järnrör i systemet kommer dom att rosta på insidan om du fyller på med färskt vatten ofta.

Någonstans läcker det, det gäller bara att hitta var. Om du inte hittar läckan kan du tappa ur vattnet i systemet och fylla med några kilo luft. Då borde du höra var det läcker.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vattnet försvinner
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2007, 12:56:04 »
Har du slutet expansionskärl..
Dom brukar paja. dte är en gummiblåsa innuti.

Sätt ett fat under skvallerröret.... just namnet antyder ju att där ska man fÃ¥ info  ;)

Det går at fylla luft också i ett sånt kärl, även att kolla om blåsan är paj...

Att trycka med tryckluft är 1000 ggr sÃ¥ farligt som att trycka med vatten...  Om man tappar vatten hela tiden bör det märkas, om man nu kan ta sig under huset... det kan iofs läcka i vägg eller bjälklag men det brukar visa sig!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad G-sson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattnet försvinner
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2007, 09:19:58 »
Från första början var det ett öppet kärl längst uppe på vinden. Kommer inte ihåg om jag behövde fylla på då. Sc:,h
Satte in nytt slutet kärl i pannrummet efter några år. Då vet jag att påfyllning behövdes då och då. När jag installerade bergvärme i april sattes det in ett nytt tryckkärl. Så det känns inte som att det skulle vara fel på kärlet för då skulle jag haft otur och haft läckage på båda.
Har varit under i krypgrunden men inte sett något läckage. Och det är som ni säger, det skulle ha märkts i golv eller väggar för det har pågått under så lång tid.
Fylla med luft, kanske bäst att koppla in rörmokaren då eller...?

En annan grej:
Tycker att jag hör cirkulationspumpen vina i elementen. Kan man skruva ned varvtalet ett steg på pumpen eller är det några värden som man måste ha koll på då och ev. ändra?
Hus på 100 kvm uppvärmt med IVT Greenline HTC6+ med 140 meter rakt ned i berget. Kamin med vedeldning. Fritidshus med Phanasonic XE-9 luftvärmepump i.

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Vattnet försvinner
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2007, 09:50:47 »
En annan grej:
Tycker att jag hör cirkulationspumpen vina i elementen. Kan man skruva ned varvtalet ett steg på pumpen eller är det några värden som man måste ha koll på då och ev. ändra?

Visst kan du det, så länge som du har tillräckligt med cirkulation i systemet; dvs att värmen når alla element.
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Vattnet försvinner
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2007, 10:15:14 »
knacka på exp.kärlet...låter det ihåligt är det bra..låter det stummt så byt denna.

Utloggad Sven G

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vattnet försvinner
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2007, 10:30:06 »
När jag tittar på manometern på tryck-kärlet så ligger den (oftare än innan bergvärmen) straxt över 0. Fyller på vatten i systemet så nålen går upp ovanför 1. Sedan går det en vecka och så är den nere igen.
När jag eldade med olja så fick jag fylla på lite ca en gång per månad.
Du har kanske luft i systemet. Det är inte länge sedan du installerade din vp. Lufta kan man få göra ganska länge innan allt syre har försvunnit ur vattnet. Det är kanske någon som luftar då och då. Det behöver då fyllas på mera vatten. Detta innehåller nytt syre som skall luftas bort.
Det kan vara så enkelt!
Nibe 1115-13 idrifttagen 2006-03-20.
2 st borror 160 m vardera. 30 resp 36 m till berg (dyrt!). Vv-beredare VPA 300/200 samt en seriekopplad eluppv vvb på 160 l (1 kW patron) inställd ca 55C.
Värmer ett mindre hyreshus ca 300 m2 + källare o garage 100 m2.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Vattnet försvinner
« Svar #7 skrivet: 30 januari 2007, 10:36:01 »
Trycket som sjunker för dig, kan vara luft, i nyuppfylda system frigörs syrgas (luft) från vattnet.
Annars så måste man ta tag i problemet om man behöver fylla på ofta beroende på att trycket sjunker.
Orsakerna kan vara läckage eller felaktigt expansionskärl.
Om du fyller på vatten så att trycket går upp till 1-2* bar prova med att släppa ut vatten via säkerhetsventilen som sitter högst upp till vänster. Det finns en slang från den, sätt slangen i en hink och öppna s-ventilen lite lagom. Om du kan tappa ut 4-5 liter från den när trycket sjunker ned mot 0 så är kärlet ok. Men om du bara får ut lite vatten typ 1 liter så är kärlet sjukt.
Ett exp.-kärl har en gummiblåsa med luft/kväve på ena sida och vatten på andra sidan. På luftsidan skall trycket ligga på ca halva säkerhetsventilens öppningstryck*. Med för lågt eller för högt tryck jobbar inte kärlet som det skall, och volymförändringar på vattensidan resulterar i stora tryckförändringar. Trycket i kärlet kan kollas med en vanlig luftmätare för bildäck.
*Säkerhetsventilen på systemet kan ha ett öppningstryck antingen på 1,5bar eller 2,5bar märkningen står på ventilen och expkärlets lufttryck skall vara anpassat till s-ventilen. Värmepumpen är godkänd för något av alternativen och det är inte okey att sätta dit en 2,5bars ventil på en panna som är godkänd för 1,5bar.
Med 1,5 barsventilen är lagom tryck i systemet ca1bar
Med 2,5 barsventilen är lagom tryck i systemet ca1,8 bar
vilket ger möjligheter för trycket att volymändras utan att s-ventilen öppnar eller att trycket går ned till 0.

Om nu den biten fungerar sätt slangen från s-ventilen i en hink/burk och kolla, om trycket fortsätter att sjunka så finns det någon läcka i systemet. Det är bara att kolla alla kopplingar.

Givetvis kann det också sitta ett för litet exp.kärl i förhållande till vattenvolymen.

Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Vattnet försvinner
« Svar #8 skrivet: 30 januari 2007, 11:30:37 »
Du har ett väldigt litet läckage.
Om det inte har med expansionskärlet att göra, utan det är läckage i systemet sÃ¥ bör du fixa detta utan dröjsmÃ¥l eftersom det ständiga pÃ¥fyllandet i systemet tillför syre som i sin tur oxiderar med järnrören.  När det läcker sÃ¥ lite sÃ¥ kan det omgivande materialet suga upp fukten och torka ut tillräckligt för att du inte ska se nÃ¥gra fläckar förrän det pÃ¥gÃ¥tt väldigt länge och materialet blir mättat.
Det finns idag teknik där man först spärrar expansionskärlets säkerhetsventil så man kan fylla systemet med mycket högt tryck. Därefter lyssnar man med känslig utrustning efter läckaget som kan positionsbestämmas mycket exakt.
Om du därefter inte har någon ritning så du vet var rören sitter kan man med hjälp av annan utrustning känna av var rören går inne i bjälklag på några centimeter när.
Försäkringsbolagen ger generellt mycket bra ersättning på den här typen av skador. Du får inte ersättning för röret (!) eftersom det är gammalt, men allt arbete och kostnader kring det är fullt ersättningsbara.
Men först och främst ska du vara 100% säker på att inte tryckkärlet spökar.
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vattnet försvinner
« Svar #9 skrivet: 30 januari 2007, 11:36:52 »
En detalj.. om man vill fylla på luft då måste man sänka trycket på vattensidan... vatten kan ju intekomprimeras som bekant...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad G-sson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattnet försvinner
« Svar #10 skrivet: 31 januari 2007, 06:32:25 »
Tack för alla svar! Bara att börja testa, får jag se vad det kommer fram till.

/Michael
Hus på 100 kvm uppvärmt med IVT Greenline HTC6+ med 140 meter rakt ned i berget. Kamin med vedeldning. Fritidshus med Phanasonic XE-9 luftvärmepump i.

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Vattnet försvinner
« Svar #11 skrivet: 31 januari 2007, 09:34:25 »
Tack för alla svar! Bara att börja testa, får jag se vad det kommer fram till.

/Michael

Om det inte är tryckkärlet utan du tror det ligger inne i rörsystemet, kontakta då först försäkringsbolaget innan du börjar med något. Det är mycket sannolikt att de har synpunkter eller vill på något sätt anvisa metoder. Om du inte gör det riskerar du att inte få ersättning för dina kostnader innan du kontaktar dem.
Om du behöver tips på läckletare så messa mig. Jag har visserligen bara namn i Stockholm, men man känner säkert till andra personer runt om i landet.
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!