Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Arbetstank kontra resistensminskning  (läst 2494 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Arbetstank kontra resistensminskning
« skrivet: 28 juli 2011, 22:18:11 »
En liten fundering:

Arbetstank med extern cp installeras ju för att separera flödet över kondensorn frÃ¥n flödet över värmeavgivarna, vilket ocksÃ¥ möjliggör att ha aktiva termostater pÃ¥ alla värmeavgivare utan risk för nollflöde. Om vi bortser (jag vet att det är svÃ¥rt  a:gl) frÃ¥n den eviga frÃ¥gan om termostater eller inte, har jag en liten fundering.

Ett par av de mer erfarna installatörerna här på forat skriver titt som tätt om att befintliga radsystem sällan klarar de flödeskrav som vp har, särskilt inte om man ska dimensionera med fulleffekt. Eftersom neddimensionering inte riktigt går ihop med den tillskottsskräck som ibland råder, framhålls den flödesseparerande arbetstanken ofta som ett måste i de flesta hus. Även om denna lösning säkerställer flödet över kondensorn, uppstår det ju ett annat problem. Om flödet över den externa cp-ns krets är mindre än flödet över vp-ns interna cp, kommer det ju efter en viss gångtid bli kortslutning i tanken, dvs att av vp uppvärmt vatten går tillbaka till vp-ns returledning utan att ha lämnat av värme till huset. Det ger högre arbetstemperaturer för vp och försämrad COP. Antagligen ingen katastrof i de flesta driftssituationer, men om flödesskillnaden mellan de två kretsarna är stor så uppstår kortslutningen ganska snabbt i en driftcykel... Jag vet att det skrivits om att installera vp med flödeskrav som är dubbelt så stort som vb-kretsen kan klara, i detta system kommer det när tanken under en driftcykel är omsatt alltså finnas en kortslutning som gör att 50% av vp-s avgivna effekt kommer tillbaka till vp-n (minus en sannolikt ganska liten skiktningseffekt i tanken).

I samband med min vp-installation så drogs en hel del rör om. Hos mig var anledningen inte för klena rör (hade gamla 1-tums järnrör), istället var det för att jag ställde vp i ett annat rum än där elpannan stått. Dock så kostade omdragningen av sammanlagt cirka 45 meter kopparrör i feta dimensioner inklusive koppling till 5 befintliga avstick och 2 nya avstick cirka 10000 kronor (vilket givetvis byggde på att rörisen redan var där i huset med alla sina grejer för vp-installationen). Jag tror inte jag räknar helt tokigt om jag höftar med att en 4-rörskoppling med extern cp under vp-ns livstid kan kosta ungefär det samma. Detta för mig då till slut till min fundering:

Hur ofta föreslår installatörer till kunder att man ska dra om rörstammar för att möjliggöra högre vb-flöde? Min magkänsla säger att det inte är så ofta, men det skulle vara kul att höra om någon har erfarenheter av eller tankar om detta.

(Sen förstår jag att inte alla hus har så lätt åtkomst till rören som mitt, men i många hus borde det funka utan större ingrepp.)
« Senast ändrad: 29 juli 2011, 08:49:24 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Arbetstank kontra resistensminskning
« Svar #1 skrivet: 29 juli 2011, 23:14:16 »
Labold.  Om man gör dessa förbättringar sÃ¥ fÃ¥r man ändÃ¥ inte de andra fördelarna som en bra installerad tank ger dig.  Du vet  start/stopp  knäppkärl ja.. sÃ¥na grejer.

Men det är alltid bra med ett korrekt dimensionerat rörsystem.


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Arbetstank kontra resistensminskning
« Svar #2 skrivet: 29 juli 2011, 23:22:27 »
Hehe   du skriver direkt   har sett att du väntat ;D   

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Arbetstank kontra resistensminskning
« Svar #3 skrivet: 29 juli 2011, 23:25:49 »
Labold.  Om man gör dessa förbättringar sÃ¥ fÃ¥r man ändÃ¥ inte de andra fördelarna som en bra installerad tank ger dig.  Du vet  start/stopp  knäppkärl ja.. sÃ¥na grejer.

Men det är alltid bra med ett korrekt dimensionerat rörsystem.



Jo precis som du säger så finns det ju även volymfördelar från en arbetstank, utöver dess "maskerande" av flödesproblemen. Min fråga var mest för att jag är intresserad om rörbyten överhuvudtaget är något som installatörer vågar gå in på, och diskuterar, eller om man hellre drar till med en extern cp. Jag misstänker att man som installatör kanske är "rädd" att inte få jobbet om man börjar dividera med kunden om att riva rör.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Arbetstank kontra resistensminskning
« Svar #4 skrivet: 29 juli 2011, 23:28:41 »
Hehe   du skriver direkt   har sett att du väntat ;D   

Absolut. Det är miserabelt dålig fart på forumet så här under industrisemestern. Själv sitter man och häckar i Spanien och drömmer sig bort till minusgrader och det hemtrevliga kompressorljudet i källaren... :)
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Arbetstank kontra resistensminskning
« Svar #5 skrivet: 29 juli 2011, 23:34:00 »
Det misstänker jag med.  Och den misstanken är befogad, det är svÃ¥rt att sälja en "bra" anläggning.

Folk vill ha billigt  ett värme system är ju inte lika glassigt som ett hemmabiosystem eller en Audi.  Jag tycker ju det och kanske du ocksÃ¥ samt 10 nördar till här  men sen är det nog stopp ;D

Fast jag har ju inte ett lika fint system som du tex :-[ *roflmao*

Spanien Thumbsup  Själv bygger jag 3 Robuster pÃ¥ 150 kw typ  ska börja pÃ¥ 2 till om en vecka  plus en massa annat.  Ingen semester för mig :'(  Fast det har jag inte haft pÃ¥ 15 Ã¥r  bortsett frÃ¥n ngn vecka här och där :) 

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Arbetstank kontra resistensminskning
« Svar #6 skrivet: 29 juli 2011, 23:38:16 »
Det blir dÃ¥lig fart om inte Oraklet hÃ¥ller i taktpinnen   har du ocksÃ¥ märkt det *roflmao*

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Arbetstank kontra resistensminskning
« Svar #7 skrivet: 29 juli 2011, 23:43:51 »
Men du oraklet, det här med kortslutningen i tanken... När man sätter in en vp med kanske 130% effektdimensionering och extern cp med tank i ett hus vars vb-krets långtifrån klarar vp-ns flödeskrav, diskuterar du kortslutningen och den sämre COPen med kunden? Eller tycker du att fördelarna är så stora med den större effekten att de uppväger de negativa sidorna? Har du räknat på hur mycket årsvärmefaktor man kan tänkas förlora på kortslutningen?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Arbetstank kontra resistensminskning
« Svar #8 skrivet: 29 juli 2011, 23:50:40 »
Det låter som du skulle behöva lite semester. Frågan är väl om du bara skulle häcka mer här på forumet istället för att ligga i solstolen.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Arbetstank kontra resistensminskning
« Svar #9 skrivet: 29 juli 2011, 23:54:38 »
Lite semesterinspiration...!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Arbetstank kontra resistensminskning
« Svar #10 skrivet: 29 juli 2011, 23:58:51 »
Fast det behöver inte bli en sÃ¥ stor kortslutning.  Visst blir tanken mättad  men dÃ¥ stänger vi av maskinen och sÃ¥ börjar det om.  COP blir inte lidande om vi inte kör semifast kondensering för komfortens skull.  Och även dÃ¥ sÃ¥ blir det inte sÃ¥ mkt dyrare som man kan tro.

CTC har en fin lösning i sina maskiner som får oförtjänt mkt skit pga VV laddningen, en VVladdning som inte kostar så mkt heller om man använder den som man ska och då får man massor av VV ur dessa maskiner också.

Kör vi flytande mot en parallell tank sÃ¥ blir det fint i dem system som kräver detta.  Det är ju detta som är UVL

Att man bygger det som det faktiska systemet kräver. De flesta stoppar in exakt samma lösning överallt  men om jag nu skulle montera Ã¥t dig och Rickard( Ohhhhhhh vad dyrt det skulle bli ;D) sÃ¥ kanske det skulle bli 2 totalt olika system, beroende pÃ¥ era krav och termiska skal.

Det är egentligen det som man vill ha sagt med allt jidder.  Det funkar inte sÃ¥ bra att "jacka pÃ¥" samma lösning överallt (ofta kanske det gÃ¥r) ibland krävs det, eller det blir betydligt bättre om man gör en specialdesignad lösning. *vinkar*

Mitt "jobb" är inte bara ett jobb det är mitt stora intresse som du säkert mäkt.  SÃ¥ det är inte jobbigt för mig att gÃ¥ till jobbet.  Det har det aldrig varit, jag trivs ypperligt bra  och änny bättre sedan jag drog igÃ¥ng eget.
Lite tungt ibland sÃ¥klart  men inte för det mesta.  det jag saknar frÃ¥n min tidigare anställning är den kontakt jag hade med 2 av mina kollegor.  Den är inte den samma nu  och jag saknar dem :'(

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Arbetstank kontra resistensminskning
« Svar #11 skrivet: 30 juli 2011, 00:15:58 »
Hahahahaah   jag missade den fina bilden   Thumbsup *roflmao* *roflmao* *roflmao*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!