Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad ger mest/bäst varmvatten och temp - vvx mot acktank eller slingor i acktank.  (läst 1544 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Försöker utröna vad som ger mest antal liter varmvatten och effekt från en acktank för dusch/bad.
I detta fall skippar jag att räkna på en extern vvb utan enbart vad acktanken i sig självt kan leverera.
Så om vi har en acktank på 300L typ t.ex Strömsnäs, som kan levereras med vvb-slingor (det är 2 st spolar placerade i tanken och tanken är uppvärmd till 50+, vad ger då mest liter vatten, om vi ser till följande:

A: 300L/50+ vatten där kv in på +7 värms upp, Hur hög blir utgående vv-temp och hur många liter.

B: 300L/50+ vatten där kv på +7 värms upp genom extern platt-vvx som kopplats mot ack via cirkpump, hur hög blir utgående vv-temp och hur många liter.

Det är alltså frågan vilken princip som ger mest energi ut, antingen "tappman-systemet" med vvx-cirkpump, eller 2 slingor inuti ack-tanken, och detta på en fylld 300L acktank där tanken har laddats till 50+ utan att man laddar nytt under själva förbrukningen/"urladdningen".

Någon här som sitter på en formel-uträkning ?.
Sen kan man också fundera på vilken lösning som ger minsta tryckfall, platt-vvx med cirkpump eller slinga på 9m samt 15 m ihopkopplade i 2 spiraler i tank med 22mm rör (Strömsnäs-konstruktionen).
« Senast ändrad: 29 januari 2017, 12:06:34 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
Vilken temp på tappvattnet beror helt på vilket flöde det är på tappvattnet, och vilken temp tanken har, momentant. Mängden varmvatten är ju den mängd energi som finns i accen. Varför blanda in en vvx och cirkpump? Mängden energi är densamma i tanken. Lägg till drivenergin på pumpen samt transmissionsförluster på vvx och ledningar samt inköp av pump, vvx och en styrning till pumpen, så verkar den lösningen inte så värst lysande. Tryckfallet på tappvattnet beror tappflödet. Men vvx har säkert större tryckfall generellt sett.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Att jag blandar in vvx mot ack är helt enkelt för att en del tillverkare nu använder denna lösning.
T.ex Mecaterm använder just vvx mot ack-tank, här länk till deras produkt:
http://www.mecaterm.se/se/wp-content/uploads/2014/09/Manual-SE-MasterQal-200_300-ver1_2.pdf

Bakgrunden till denna lösning kommer väl egentligen från Nibe:s gamla "Tappman" för ack-tankar:
http://www.nibe.se/produkter/varmvattenberedare/NIBE-TAPPMAN/

Denna vvx-lösningen vill jag alltså då jämföra mot slingor i acktank typ Strömsnäs, t.ex KV300
http://www.stromsnaspannan.se/wp-content/uploads/2015/09/KV-300-_solslinga.pdf

Så om vi då tänker oss en Strömsnäs KV300 med slinga där vi öppnar en kökskran för att få varmvatten och tanken har +50 i sig/300L, hur många liter VV får vi ut och ungefärligen vilken temperatur, om kv in är +7 och vi kör en kökskran öppet.

Sen alltså samma data, men istället en vvx-lösning kopplat mot toppen i ack-tanken typ tappman från Nibe. Jag har för mig att i Nibe:s fall krävdes det tanktemp upp mot 70-80+, för att kunna få ut runt 45-50+, samm här med kv in på +7 grader och öppen kökskran.

Någon här med en Strömsnäs KV300 med slinga och en L/V kopplad mot denna som kan tala om vilken temp ni får ut på VV om ni skippar att höja temp via elpatron i acktanken eller en ev följande VVB som lyfter sista biten.

Frågan är om slinga Vs VVX är likvärdiga eller om slinga klår VVX i temp och antal liter VV ut från en laddad ack på 300L som då håller 50+ vid startögonblicket. Råd och rön gjorde en test 1997 där det bara finns en liten rest kvar i google cache som anger:

Ackumulatorsystemet typ A gav en täckningsgrad på bara 37 procent. Orsaken är den dåliga skiktningen av kallt och varmt vatten i tanken. System B med dubbla växlare uppmättes till 70 procent.Tappvattenautomaten (typ Tappman) Solvis, system C, var effektivast. Täckningsgraden var hela 80 procent. Det finns en tappvattenautomat som visat sig ge ännu högre täckningsgrad, 85 procent.

Kan jag då misstänka att Strömsnäs bör ligga på 70% i effektivitet, medan dagens VVX-lösning då landar runt 85% i effektivitet med samma förutsättning på 300 liter 50+ vatten som då ska omsättas till x Liter VV ut genom en kökskran, då får jag alltså mer liter via VVX än dubbla inbyggda kamflänsslingor ?

Kamflänsslingorna anges till 9m samt 15m/22mm och är placerade horisontellt i botten resp topp av acktank.
« Senast ändrad: 29 januari 2017, 15:47:45 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Enligt vad jag läst får man riktigt låg retur temp med TVA så den kommer ge mera vv naturligtvis beroende på hur stor växlaren är och om den är flödes reglerad eller fulla spjäl. Finns nån jämförelse om acktankar för solsystem där dom jämför olika typer finns säkert nån länk på forumet om du lyckas söka efter rätt ord.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!