Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tappvatten badrum  (läst 780 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikst1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tappvatten badrum
« skrivet: 14 januari 2017, 14:16:00 »
Hej,

Håller på att renovera ett badrum och funderar på olika lösningar för tappvatten och skulle vilja ha tips på hur man kan göra.

Enligt standard skall vatten och avlopp för ett handfat vara 590 mm resp 540 mm över golv när överkant handfat är 850 mm. Om man har överkant 870 mm skall då avlopp och vatten höjas 20 mm även de?

För duschen skall jag använda inbyggd ventil från Axor. Den har anslutning DN15. Själva duschen kommer att vara Raindance s 300 som förbrukar max 24 l/min. Vad jag förstår enligt LKs anvisningar bör man använda en 20 mm PEX till detta. Avstånd från fördelar och ventil lär 3,5 m. Har ni någon erfarenhet av en sådan installation? Borde väl inte vara något problem att går från DN15 till R20 och använda en Pex 20 mm vid själva anslutningen eller ska man använda Pex 16 mm med höga vattenhastigheter istället?

De fördelare som jag har sett har R15 anslutningar. Om man enligt ovan behöver 20 mm Pex istället för vattenflödet. Skall man fortfarande använda standard med R15 eller bygga själv med kopparrör för att få R20 anslutningar till dusch och R15 till övrigt?

För att uppfylla regler för tätskikt har Axor anvisningar att man kan bygga en dubbelvägg. Är det någon som har gjort detta?
Hur löste ni då vattenrören som kommer ut från vägg?

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tappvatten badrum
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2017, 09:12:48 »
Har varit involverad i några projekt med infällda duschblandare och gemensamt är att det är svårt att få vattenisoleringen att fungera tillsammans med infällda system
Ett hus har idag en extra vägg vars mellanutrymme är ventilerat ::) (våta utrymmen på båda sidorna)
Kostar en hel del extra att bygga in dusch-blandare i väggar...
Och hur kommer du till anslutningarna när du bygger in dem bakom en vägg?
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!