Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konstig lukt i radiatorvattnet  (läst 11648 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad v97peter

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Konstig lukt i radiatorvattnet
« skrivet: 15 september 2009, 22:28:14 »
Hej
Har ett problem som jag inte funnit svar på tidigare i forumet.

Jag behöver lufta mitt system relativt ofta ca en gång i kvartalet samt 2 ggr per år fylla på vatten lite grann. När jag gör det och vattnet sprutar ut känner man en mycket kraftig doft från radiatorvattnet. Det luktar kemiskt ungefär som såpa. Var ifrån kommer denna doft och vad är det som luktar?
Har jag någon läcka i systemet? Så att det kommer in köldmedel i radiatorkretsen? (vet faktiskt inte hur köldmedelluktar)
mvh Peter
Bor i en 1 1/2 plansvilla från 1949 med 220m2 uppvärmd bostadsyta. En Thermia Optimum 10 med 175 meter borrhål värmer sedan 2006 huset.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Konstig lukt i radiatorvattnet
« Svar #1 skrivet: 16 september 2009, 14:11:17 »
Köldmediet luktar som okolat brännvin.
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konstig lukt i radiatorvattnet
« Svar #2 skrivet: 16 september 2009, 15:50:37 »
Kan det vara glykol?

Jag har hört talas om att glykol kan sönderfalla och bilda vätgas i värmesystem, prova att elda (försiktigt) på gasen nästa gång du luftar elementen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Konstig lukt i radiatorvattnet
« Svar #3 skrivet: 16 september 2009, 16:09:14 »
Hur länge har du bott i huset och hur länge har fenomenet funnits?

Det har varit tidigare fall som har diskuterats här där någon hade satt till köldbärarsprit till radiatorvattnet som det blev metanjäsning i. Detsamma hände en kollega till mig som satte till kylarglykol till radiatorvattnet för att utnyttja de korrosionshämmande tillsatserna i glykolen.

Brinner gasen med blå låga är det metan. Vätgas brinner med nästan färglös låga, svårt att se den.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Konstig lukt i radiatorvattnet
« Svar #4 skrivet: 16 september 2009, 16:29:21 »
Hade du vedpanna innan du monterade värmepumpen?
isf kan det vara diskmedel som en del rörisar häller i systemet för att det ska gå lättare att lufta.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstig lukt i radiatorvattnet
« Svar #5 skrivet: 16 september 2009, 18:56:05 »
Hade du vedpanna innan du monterade värmepumpen?
isf kan det vara diskmedel som en del rörisar häller i systemet för att det ska gå lättare att lufta.

Hej cougar!
Ursäkta att jag kapar tråden men jag måste fråga om trixet med diskmedel. Jag har hört detta med diskmedel jag med men borde det inte bildas "skumbad" i rören då? Speciellt då det passerar filter osv?

/Sp
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Konstig lukt i radiatorvattnet
« Svar #6 skrivet: 16 september 2009, 19:39:35 »
shovelpower-> Nä, det brukar inte bli något skum i själva rören, däremot blir det ju lite skummigt när man tex luftar elementen. :)

Jag har hört två teorier om funktionen, det ena är att det bildas skum i luftfickorna och det gör att luften lättare flyttar sig till högsta punkten, det andra är att men tar bort ytspänningen på vattnet och därmed gör det mer lättluftat.

Jag vet bara att det funkar och att jag har använt det ibland vid "krångelanläggningar"
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstig lukt i radiatorvattnet
« Svar #7 skrivet: 16 september 2009, 19:55:16 »
shovelpower-> Nä, det brukar inte bli något skum i själva rören, däremot blir det ju lite skummigt när man tex luftar elementen. :)

Jag har hört två teorier om funktionen, det ena är att det bildas skum i luftfickorna och det gör att luften lättare flyttar sig till högsta punkten, det andra är att men tar bort ytspänningen på vattnet och därmed gör det mer lättluftat.

Jag vet bara att det funkar och att jag har använt det ibland vid "krångelanläggningar"
Ok, tack & bock för svar  Thumbsup
/Sp
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad v97peter

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Konstig lukt i radiatorvattnet
« Svar #8 skrivet: 16 september 2009, 22:09:24 »
Jag skall testa att elda på gasen, så får vi se vad det blir för någon färg om det blir någon.

Värmepumpen har jag haft installerad i snart tre Ã¥r. Jag tror inte det är brinevatten eftersom jag fÃ¥tt lära mig den hÃ¥rdavägen hur det luktar. Jag rÃ¥kade ut för Thermias bristande kvalitet i kopplingarna. De sprack sÃ¥ att källargolvet var indränkt i glykolvatten. Inte sÃ¥ roligt  :(

Jag tror att lukten kom efter det att reparatören var där för andra gången när de bytte styrkortet mm eftersom värmepumpen löste ut . Jag gissar att jag inte har så mycket kvar av orginalvärmepumpen längre förutom kompressor och värmeväxlare. Jag är därför lite rädd att det är köldmedel som läcker ut från kompressorkretsen.

Innan värmepumpen installerades jag jag en kombinerad olja/ved-panna. Men vid vp installationen tror jag hela systemet tömdes.
Bor i en 1 1/2 plansvilla från 1949 med 220m2 uppvärmd bostadsyta. En Thermia Optimum 10 med 175 meter borrhål värmer sedan 2006 huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Konstig lukt i radiatorvattnet
« Svar #9 skrivet: 17 september 2009, 18:33:47 »
Men luktar verkligen köldmediet på det sätt som beskrivits? De kemiskt rena ämnena skall inte lukta speciellt mycket men vet inte hur det är med det som gått några år i en pump. Vad säger de med praktisk erfarenhet?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Konstig lukt i radiatorvattnet
« Svar #10 skrivet: 17 september 2009, 20:16:49 »
Nä, köldmediet är helt luktlöst, däremot kan det lukta om det om kompressorn brunnit.
Jag har svårt att tro att det kan lukta enda ut i rad,kretsen -Det är nog något annat.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad henke1122

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Konstig lukt i radiatorvattnet
« Svar #11 skrivet: 01 oktober 2009, 18:54:12 »
är ju inget konstigt att radiatorvattnet luktar, det gör det alltid - mer eller mindre

Att du får fylla på beror väl på att du har en läcka, eller öppet expansions kärl
Villa 250m2 i NV Skåne
Viessmann Vitocal 300G 10,3KW, 2x130m borror, Viessmann 390l VVB laddas med slinga för bra cop.
Viessmann 200liters arbetstank med Wilo stratos 1-8 cirkpump
Vattenburen golvvärme med nya LK ICS styrningen
Frikyla Carrier 42DW Fläktbatteri kopplat till 3 väggventiler Wilo pico cirkpump.
4,4 i Ã…rsverkningsgrad

Mikael L

  • Gäst
Mikael L
SV: Konstig lukt i radiatorvattnet
« Svar #12 skrivet: 06 februari 2017, 13:19:33 »
Det behöver inte vara en läcka. Vid för högt tryck öppnar säkerhetsventilen och mängden vatten i systemet minskar. Sen tycker man att det är för lite i systemet när det blir varmare utomhus och fyller på. Expansionskärlet kan vara underdimensionerad i förhållande till mängden vatten i systemet. En hink med lock och hål för spillröret kan vara till hjälp om man vill kontrollera om säkerhetsventilen löst ut under de kallaste vinternätterna då trycket i värmesystemet är som högst. Luft kan komma in i systemet om det uppstår ett undertryck. Det uppstår om det varit riktigt kallt och säkerhetsventilen släppt ut en del av vattnet och när sedan systemet inte behöver värma längre blir innehållet så kallt att ett undertryck uppstår. Kan bero på feldimionerat expansionskärl. En läcka i systemet fungerar ungefär på samma sätt som en säkerhetsventil, det läcker bara när trycket är som högst och suger bara luft när trycket är som lägst.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Konstig lukt i radiatorvattnet
« Svar #13 skrivet: 06 februari 2017, 16:41:36 »
Hej
Tveksam till att trÃ¥dskaparen läser era svar dÃ¥ han ställde frÃ¥gan för 8 Ã¥r sedan och inte har gjort nÃ¥gra fler inlägg sedan dess  ;)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Konstig lukt i radiatorvattnet
« Svar #14 skrivet: 06 februari 2017, 21:53:44 »
Det är lätt hänt..
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!