Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump och pellets - god idé?  (läst 3440 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HÃ¥kan Thn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Värmepump och pellets - god idé?
« skrivet: 24 februari 2005, 21:48:47 »
Vi har nyligen köpt hus (flyttar in i april), och vill byta ut oljeeldningen (vem vill inte det...).
Här kommer några knasiga? idéer om luft/vatten pump + pellets som jag gärna vill ha synpunkter på.

Enkel dockning av luft/vatten pump till pelletspanna.
Jag har kikat på NIBEs standard dockning, men den verkar komplicerad + den använder direkt el för en del av varmvattnet, se länk:
http://www.nibeonline.com/pdf/M10145-1.pdf
Skulle det funka att istället använda en ack.tank av typ som används för solfångare, för att få en flytande kondensering till värmepumpen? Se skiss på: http://www.solklart-solvarme.nu/grundsida/undersidor/teknik/kombisystemforsmahus.htm
I princip alltså använda solfångarens slinga i tanken för värmepumpen. Alternativt lägga ack.tanken i serie med pannan, så att både varmvatten och radiatorvatten går genom tanken innan det når pannan.
Vinst: Enkelhet + pumpen används vid låg temperatur, "ger de första graderna" för både värme och varmvatten, och så ger pannan resten.
Är jag ute och cyklar, eller skulle det fungera?

Styra mot min COP värde
Finns det pumpar som kan ställas in att styra mot ett visst minsta COP värde? T.ex. under COP 2 mer ekonomiskt att köra pellets. Med en ack.tank enl. ovan skulle pumpen köra upp till en kombination temp.tank / utetemp som ger COP 2. Även vid låg utetemp. skulle pumpen kunna ge något bidrag...? Dessutom mycket enkel reglering i övrigt..?


Bakgrund:
Förbrukar 2,5kbm olja/år. Pannan kan pelletskonverteras ganska billigt + 30% KLIMP bidrag till det i kommunen.
Kalkyl mha energimyndighetens excel fil ger grovt följande för drift+uhåll: Olja 20000kr, pellets 11000kr, bergvärme 6000kr/år.
Huset är byggt 1965, 100kvm boyta + 100kvm uppvärmd källare. 15 vatten radiatorer, 2 rörs system. Framledningstemp 50 grader sommartid, 55-60 grader vintertid. Retur temp ca 40 grader. (Uppskattade temperatur värden, rimligt?)

Bergvärme är inte lönsamt, pellets mest ekonomiskt val nu verkar det som.  Men det känns mer rätt att ta den mesta energin "gratis" mha en pump... så jag kan inte riktigt släppa tanken på en värmepump.
Kan man få till en enklare pumpinstallation för <40.000kr som komplement till pellets, som kan ge 4-5 tusen i besparing mot bara pellets, så skulle jag nog satsa på det. Är det möjligt tror ni?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Värmepump och pellets - god idé?
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2005, 00:03:22 »
Klimp... finns det lite varstans? eller är det i ÖSD?  Är det här "uppe" dÃ¥ tycker jag luft vatten är tveksam, dom flesta klarar ju "bara" -10 ute!  berg eller ytjord är säkrare alternativ.

Citera
Framledningstemp 50 grader sommartid, 55-60 grader vintertid. Retur temp ca 40 grader. (Uppskattade temperatur värden, rimligt?)

Det där måste du kolla noga, behöver du verkligen dom där temperaturerna då har du inget bra läge för en värmepump!! Men tempskillnaden mellan stig o retur antyder att du har hårt strypt med tex radiatorventiler.
Om en värmepump ska vara effektktiv då gäller det att ha låga framledningstemperaturer till radiatorerna!
Men med högre flöde klarar du dig säkert med lägre temp på framledningen.


Pellets är nog inte helt fel!  liite liten oljeförbrukning för att tex bergvärme ska bli riktigt lönsam!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad HÃ¥kan Thn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmepump och pellets - god idé?
« Svar #2 skrivet: 25 februari 2005, 07:16:08 »
KLIMP, klimatinvesteringsprogram, jag bor i Trollhättan, som är en av elva kommuner tror jag som har detta bidrag. Statliga medel från början, som kommuner får ansöka om.

Ganska beskedliga vintrar här de senaste åren, inte många dagar under -10.

Radiatortemp får jag kolla upp lite mer. Varje radiator är termostatstyrd, som stryper flödet givetvis. Jag tycker det är bra att kunna justera temperaturen i varje rum - men det kanske är förkastligt för värmepumpen?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Värmepump och pellets - god idé?
« Svar #3 skrivet: 27 februari 2005, 17:27:59 »
Du bör kolla temperaturen med termostaterna helt öppna.
 Det funkar bäst (mest ekonomiskt) om man inte stryper sÃ¥ mycket nÃ¥t rum är ok, ossÃ¥ har ,am källare eller garage kanske man vill ha svalt där dÃ¥ kan man strypa.
Men normalt är det bäst om man kan ha en "fast" strypning av flödet...
Det finns sån strypmöjlighet på dom flesta lite nyare termostatventiler.

Behöver du temperaturer som är över 55 fram vid riktig kyla är inte värmepump lika effektiv. En vp har bättre verkningsgrad ju lägre framledningstemp den jobbar med.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Värmepump och pellets - god idé?
« Svar #4 skrivet: 28 februari 2005, 00:12:08 »
Har du varmvattenberedaren inbyggd i pannan eller en extern vattenvärmare?
Eftersom du har hög temp till elementen även på sommaren så har du troligen inte någon shuntautomatik som reglerar på ute eller innetemp.
Det går ju att koppla in en värmepump på returen om du har tillräckligt flöde tillradiatorerna så att den inte löser ut på högtryckspressostaten. Men samtidigt får flödet inte vara för högt så att returetempen blir för hög. Då kan det bli problem om man släpper ut spetsvärme från pannan. En shuntautomatik pytsar ut extravärmt vatten i lagom portioner om värmepumpen inte orkar.
CTC har en koppling som skulle funka med pannan, men nackdelen där är att varmvattnet bara förvärms i pannan utom på sommaren då pumpen kör fast kondensering mot den. Övrig tid så kör den med flytande kondensering och ju kallare det är ute och ju högre temp på radiatorvattnet desto mer värms varmvattnet.  Pannan är i det driftläget en seriekopplad ackumulatortank. Krav alltså med en extra varmvattenberedare även där precis som Nibe. När tillskottsvärme behövs stängs shunten. Allt varmvatten värms i pannan och radiatorvattnet shuntas. Pannan med pelletsbrännare styrs på samma sätt som om den haft oljebrännare. 
Du skulle du kunna klara dig på en budget på ca 40-50000 beroende på vilken storlek på pump och hur mycket eget jobb du kan lägga ner vid installationen.

Din tanke med acktanken är i princip den som Euronom erbjuder. Och priset för den tanken är ungefär som den tank du skissat på. Men eftersom en tank och pump tillsammans hamnar på mer än 60000 plus installation så är det betydligt dyrare. Med tanke på att du får en komplett elpanna och ackumulatortank i ett från Euronom så blir det inte så mycket dyrare än om man själv skall meka ihop något som förhoppningsvis fungerar. Dessutom kan tanken matas med vilken värmekälla som helst, men det är ingen skillnad mellan acktankar.

Att koppla in värmepumpen på slingan för sol är kanske inte riktigt att rekommendera då den slingan har för klen dimension för att klara flödet och värmeöverföringen från en lite större pump.

Styra mot min COP värde
Finns det pumpar som kan ställas in att styra mot ett visst minsta COP värde? T.ex. under COP 2 mer ekonomiskt att köra pellets. Med en ack.tank enl. ovan skulle pumpen köra upp till en kombination temp.tank / utetemp som ger COP 2. Även vid låg utetemp. skulle pumpen kunna ge något bidrag...? Dessutom mycket enkel reglering i övrigt..?
De flesta luft/vattenvärmepumparna stängs av pga för låg utetemperatur redan innan de når ner till ett COP på 2 och då måste tillskottsvärmen ändå kopplas in.

Mitt tips är att testa med pelletseldningen först. Tycker du att det är för mycket jobb och är sugen på värmepump så finns den möjligheten fortfarande kvar. Tycker själv att luft/vattenvärmepump och pellets är en attraktiv lösning om man har en fräsch panna och inte vill lägga ner så mycket pengar på ett bergvärmesystem. Har man däremot möjlighet till jord- eller sjövärme så är frågan om man inte satsar på det.
« Senast ändrad: 20 maj 2005, 14:15:04 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!