Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem vid kyla, ecozenith i250&ecoair 406  (läst 3598 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarstenW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem vid kyla, ecozenith i250&ecoair 406
« Svar #15 skrivet: 06 januari 2016, 10:38:47 »
Jo allt är rätt inställt. Inställningarna har dock ändå inte nollställts fastän vi aldrig har sparat dem, och då har det varit strömavbrott en gång och säkringarna har gått en gång. Allting fungerar nu, kanon! Konstigt bara hur den plötsligt startade.. Kan det ha och göra med fördröjning shunt?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Problem vid kyla, ecozenith i250&ecoair 406
« Svar #16 skrivet: 06 januari 2016, 14:17:52 »
Det troligaste är att din utegivare inte sa att det var kallt nog för att spärra kompressorn. Det finns ju två tempgivare. En vid VPn och en separat som styr EcoZenith.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad CarstenW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem vid kyla, ecozenith i250&ecoair 406
« Svar #17 skrivet: 09 januari 2016, 22:07:54 »
Nu slog den av helt igen, vid -14, ställ på -15. 3/4 Säkringar i ecozenith slog av. Kan det vara ett elfel att då båda elpatronerna slår igång blir det en pik som inte den klarar av och därför slocknar? Övre är ställd på 5.5kw och nedre 6kw.

Ställde nu min utetemp till -17, är det något som kan påverkas av det eller är det helt ok? Borde inte bli så kallt nu på en tid så tänkte pröva.. Kom inte igång nu fast det var -14, men givaren kanske inte är helt exakt. På driftinfo för kompressor så ät den spärrad.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Problem vid kyla, ecozenith i250&ecoair 406
« Svar #18 skrivet: 09 januari 2016, 23:44:00 »
Det är alltid en startfördröjning. Standardinställningen på 100-serien är 10 minuter. Om kompressorn stannat så gör den inget nytt försök på 10 minuter.

Om säkringarna inne i EcoZenith bryter när elpatronerna slår till så är nåt fel.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!