Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla ihop tvÃ¥ kollektorer, pumpbehov mm?  (läst 10541 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Koppla ihop två kollektorer, pumpbehov mm?
« skrivet: 07 februari 2013, 12:35:48 »
Jag är ju i färd med att uppgradera och skaffa större värmepump.
Jag går från 12 kW med en ytjordvärmeslinga på 600 m, till 17 kW med ett kompletterande borrhål.

Borrhålet kommer att vara på 170 m (aktivt) är tanken. Då har jag rimligen klart mer än vad som behövs (det är lera resp granit), men på lång sikt kan jag pensionera markslingan om jag vill och borra ett likadant hål som det jag nu borrar. Om det nu finns anledning nån gång...

För den kommande tiden ska jag dock köra markkollektorn och bergkollektorn tillsammans, parallellt.

Eftersom 600 m markkollektor (en enda slinga) är lite trögdrivet så räknar jag med att det är viktigt att jag har kranar och kan strypa och trimma mot resp Kb-temp, för att få rätt fördelning.

Frågan är då om den ordinarie Kb-pumpen orkar med detta?

Den är ju rimligen dimensionerad för en kollektor som är så stor så att den räcker till pumpen, men i mitt fall har jag ju en lite ovanligt lång markslinga, och eftersom det är två olika kollektorer så kommer jag ju att balansera dessa med strypningar vilket ytterligare ökar motståndet en aning.

Behöver jag en pump till? Borde jag byta den ordinarie, sätt en till i serie, eller bör den extra pumpen vara relativt liten och sitta på jordvärmekollektorn enbart?
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Koppla ihop två kollektorer, pumpbehov mm?
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2013, 12:55:02 »
Hej!

Två parallella slingor är betydligt lättare pumpa än en lång.
Om du stryper din borra till ungefär samma flöde som ytkollektorn så kommer flödesmotståndet att minska till 1/4.
Ökad effek från 12 till 17 kW ger en flödesökning på ca 40 %. vilket kommer att öka flödesmotståndet till det dubbla.

Flödesmotståndet kommer såleds att minska till hälften när man jämfär 12kW@600m med 17kW@600/170m

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Koppla ihop två kollektorer, pumpbehov mm?
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2013, 13:31:43 »
Det låter ju bra.
Fast korrekt jämförelse kanske är 2 parallella 170 m-hål.

Man kan väl säga att för att jag ska få samma flöde i båda slingorna (vilket inte alls måste vara målet), så måste jag strypa bergkollektorn en hel del misstänker jag, och det motsvarar väl också avvikelsen från normalfallet (dvs båda slingorna går då betydligt trögare än normalt).

I min 12 kW installation satt en lite större extrapump i serie med den ordinarie, så befintlig lösning var redan lite specialare.
Jag har förstått att man numera inte rekommenderar så långa enkelslingor som 600 m. Jag minns inte exakt, men min är i och för sig inte så väldigt långt över gränsen.

Kanske är det så enkelt att jag ansluter allt, stryper för att få bra delta på båda slingorna och då ser jag om jag måste skaffa extra pump.... Exakt hur trög min markslinga är, är ju svårt att säga även om man har längden. Radier och antal skarvar har ju viss betydelse.

Den gamla slingan har ju gått med glykol, och den ska få sprit framöver, så där har man väl lägre viskositet och en lite vinst - men sprit är förstås normaltrögt, och glykol extra trögt. Vet dock inte hur mycket det kan skilja. Kanske tämligen försumbart.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Koppla ihop två kollektorer, pumpbehov mm?
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2013, 15:54:19 »
Den gamla slingan har ju gått med glykol, och den ska få sprit framöver, så där har man väl lägre viskositet och en lite vinst - men sprit är förstås normaltrögt, och glykol extra trögt. Vet dock inte hur mycket det kan skilja. Kanske tämligen försumbart.

För halter som ger samma fryspunkt (-20 grader) har faktiskt etanollösningen 35-40 % högre viskositet. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Koppla ihop två kollektorer, pumpbehov mm?
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2013, 16:15:11 »
Jäklar... det var ju mindre bra. Glykol är ju tjockare, men i själva verket kanske det har lägre inre friktion på nåt vis... Glykol borde ju vara bättre för pumparna än sprit också.

Nåja, där har man ju inget val, så det underlättar ju i beslutsprocessen.

Men risken att jag behöver en pump på jordvärmeslingan känns ändå långt ifrån utesluten.

För att en parallellkopplad slinga ska ge längre motstånd än bara den ena av dem så är det väl också så att det krävs att man bara behöver samma flöde totalt som i fallet med en slinga. För att pumpa igenom x antal liter/h i en slinga, och 2x antal liter/h i 2 slingor känns det ju som att effekten borde behöva var den dubbla om strömningsmotståndet per slinga hela tiden är lika. I mitt fall behöver jag ju rimligen ha dubbelt så stort flöde om jag har två 170-hål, jämfört med om jag skulle behövt ha, om behovet bara hade varit ett 170-hål?
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Koppla ihop två kollektorer, pumpbehov mm?
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2013, 22:26:00 »
Citera
I mitt fall behöver jag ju rimligen ha dubbelt så stort flöde om jag har två 170-hål, jämfört med om jag skulle behövt ha, om behovet bara hade varit ett 170-hål?

Tvärt om, du behöver samma flöde oberoende av antal slingor. Flödet som behövs bestäms av vilken effekt du vill ta ut och vilket dT som du vill ha.

Med samma flöde kommer flödesmotsåndet att bli 1/4 om du halverar flödet (dvs går från en till två slingor).
En 17 kW VP kommer att kunna driva din 600 m slinga + 170 m borra.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Koppla ihop två kollektorer, pumpbehov mm?
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2013, 23:47:12 »
Jo, men nu är det ju inte så att det är ett 170-hål som behövs till en 17 kW, utan två hål.
Hade effektbehovet varit hälften så stort hade jag behövt ett hål, men nu behöver jag två, och då antar jag att flödet i resp hål behöver vara samma som om jag hade behövt ett hål - till halva effekten, alltså till en 8,5 kW värmepump.

I mitt fall byter jag ju från 12 kW till 17, och behöver mer kollektor. Om kollektorbehovet hade varit lika stort, men jag hade kunnat välja på att ansluta ett (tillräckligt) hål, eller två sådana, då hade väl flödesbehovet varit lägre i fallet med två hål. Men nu har jag ju ett större effektbehov...

Edit:
Kanske lättare att börja om från början:
Till en typisk 17 kW installation behövs två hål med 170 m aktivt djup. Detta klarar den ordinarie pumpen av att driva (säkert med viss marginal). Det är dock troligen vad man kan kalla det typiska normalfallet. (Att borra 340 m är det ju få som åtar sig.

I mitt fall blir det istället ett sådant hål och en betydligt trögare markslinga. Detta åskådliggörs ju genom att man kan räkna med att behöva strypar bergkollektorn en hel del för att de ska "balansera". Dvs då går båda slingorna betydligt trögare än två ostrypta 170-hål. Och frågan är alltså om det blir ett problem.
« Senast ändrad: 08 februari 2013, 09:41:08 av Mezzner »
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Koppla ihop två kollektorer, pumpbehov mm?
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2013, 10:07:05 »
Jag har svårt att se problemet. Enlig min manual är maximal slanglängd per slinga i fallet två parallellkopplade slingor till en 16 kW IVT-pump 650 meter. Samma max. längd bör gälla oavsett fabrikat av pump, man dimensionerar ju slingorna för ungefär samma effektuttag per meter och väljer cirkulationspump därefter.

I det här fallet finns det en 600 meters slinga. Inga problem där. Den kommer att kompletteras med ett borrhål. Slanlängden i borrhålet är mindre än 600. Det kan aldrig, sett ur cirkulationspumpens synvinkel, bli några problem med att strypa flödet till borrhålet så att tryckfallet i borrhålsslingan motsvarar det som 600 meter markslinga ger. Cirkulationspumpen klarar ju två parallellkopplade markslingor på 650 meter.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Koppla ihop två kollektorer, pumpbehov mm?
« Svar #8 skrivet: 08 februari 2013, 10:24:17 »
Lysande, det är svaret på min fråga, om än i annan tappning än väntat.
Jag hade fått en uppgift om att min slinga på 600 m är längre än vad som numera anges som max (500 eller vad det nu var). Men det kan ju säkert variera mellan olika leverantörer. I någon mån kan det ju helt enkelt då också bero på att det sitter olika c-pumpar i värmepumparna, eller så är det bara lite olika marginaler på rekommendationerna.
IVT anser dock tydligen inte att 600 m är ett problem. Tack!
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Koppla ihop två kollektorer, pumpbehov mm?
« Svar #9 skrivet: 08 februari 2013, 10:32:55 »
Kan det  vara frÃ¥gan om sammanblandning med maximala längden om det är en slinga. För en IVT 5 kW pump rekommenderar man högst 500 meter i en slinga. För 7 till 11 kW pumpar är maxlängden 400 meter om det är en slinga, däremot 800 meter om det är tvÃ¥ slingor.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Koppla ihop två kollektorer, pumpbehov mm?
« Svar #10 skrivet: 08 februari 2013, 11:59:52 »
Då kan förklaringen vara att detta sades av en leverantör som i och för sig levererar flera märken och ibland väldigt stora system, men han sade det som en generell regel och var inte påläst på en specifik pump.
Det är förstås mest beroende av vad tillverkaren satt i för c-pump, och alltså vad tillverkaren förutsatt för tänkbara kollektorer.
Jag tror jag har smalnat av mitt val av blivande pump till två modeller/märken, så jag får kolla vad som gäller i just det fallet.
Ett alternativ är IVT PremiumLine EQ E17, men då förstår jag på dig att det borde vara OK där.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Koppla ihop två kollektorer, pumpbehov mm?
« Svar #11 skrivet: 10 februari 2013, 14:02:34 »
Som vanligt finns det flera svar på frågor som rör vvs...
I installatörsmanualen för Nibe 1145 så anges att en markslinga inte ska vara längre än 400 m. Det indikerar ju onekligen att min markslinga i det fallet skulle kunna behöva en extra pump.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Koppla ihop två kollektorer, pumpbehov mm?
« Svar #12 skrivet: 10 februari 2013, 14:12:18 »
Men du ska väl köra mot borran också ? Max slanglängd är 400 meter på de flesta vp men 2*800 meter ger samma flödes motstånd så med dubbla kollektorer är det liten risk att hamna på max flödesmotstånd.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Koppla ihop två kollektorer, pumpbehov mm?
« Svar #13 skrivet: 10 februari 2013, 15:23:57 »
jag förstår det så att du vill ha högre teckningsgrad med 600m markkollektor +170 m borrhål och större pump. men har husets behov ökat ? varför behövs ytterligare 170 m borra ? det verkar ju som du nu får ett lägre effektutag /m än tidigare trots större pump så varför borra igen ?
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Koppla ihop två kollektorer, pumpbehov mm?
« Svar #14 skrivet: 10 februari 2013, 16:14:35 »
Men du ska väl köra mot borran också ? Max slanglängd är 400 meter på de flesta vp men 2*800 meter ger samma flödes motstånd så med dubbla kollektorer är det liten risk att hamna på max flödesmotstånd.

Jo fast i det här fallet är det väl återigen så att jag kommer att ha ett flödesmotstånd som är 2x600 m, och då är det ju två slingor som är trögare än 400 m vardera. Det är inte heller så att jag bara behöver 600 m, och sen har 2x600 m - så flödet i varje slinga kräver väl då lika mycket pumpeffekt som ete en ensam 600 m slinga. Den pump jag nu har ska ju klara lika mycket som den sammanlagda effekten om det satt en pump i varje 600-slinga.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!