Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Minska antalet kompressorstarter med volymtank  (läst 3080 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NibeFighter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
Minska antalet kompressorstarter med volymtank
« skrivet: 13 oktober 2007, 23:59:54 »
Har precis startat upp min bergvärmepump och har nu funderingar på kompressorns många start och stopp. Har 28 starter första dygnet. Beror kanske på att jag kör med grundinställningarna och att medeltemperaturen ligger runt 5grader. Har läst att volymtank (knäpptank) ska lösa problemet med många start och stopp eftersom kompressorn får jobba längre. Men vad jag förstår så måste väll temperaturen på utgående vattnet från pumpen bli varmare ju längre kompressorn går och varmare vatten ger oftast lägre COP. Är det då ekonomiskt att låta kompressorn starta ett fåtal gånger per dygn? Jag har försökt läst mej till vad som är normalt antal starter per dygn och 20st verkar vara ok. Törs man säga att man har en Nibe 1235-8...
Nibe 1235-8 150m borrhål värmer 114+190m². Total årsförbrukning (första året med vp) 13115kwh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Minska antalet kompressorstarter med volymtank
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2007, 08:30:40 »
Öka gradminuterna till 120 och TS till max (tror det är ca 500), kommer du inte ned till 20 starter/dygn kan du fundera på volymtank.
Längre gångtider ger som du säger en högre sluttemp vid varje körning, men också en lägre starttemperatur, jag tror inte att det blir så stor skillnad på årsmedelverkningsgraden, men visst, lite sämre blir det säkert.
Med volymtanken får du mindre temperaturvariationer och längre gångtider, så om det inte kostar dig något att sätta in en volymtank är det säkert en bra ide, betalar du fullt pris för en sådan är det nog tveksamt om du någonsin tjänar in den.

Viktigast för att värmepumpen skall arbeta med låg framledningstemp och få starter är att du har alla radiatortermostater fullt öppna och ställer in värmepumpens reglerdator så att den sköter allt jobb med temperatur-regleringen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Minska antalet kompressorstarter med volymtank
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2007, 09:19:12 »
Jag har en volymtank pÃ¥ 210 liter och sedan ett system med lite golvvärme (25% av huset) och resten radiatorer.  Vet inte hur stor volym radiatorsystemet har, men har gissat pÃ¥ runt 100 liter?  Vad är ett rimligt värde pÃ¥ antal gradminutrar?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Minska antalet kompressorstarter med volymtank
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2007, 09:32:31 »
Jag tycker man kan öka värdet tills man har som mest ca 20 starter/dygn, 30 starter/dygn är också ok men fler än så finns det inget behov av.
Under vår och höst får man flest starter, litet värmebehov ger då korta gångtider vilket genererar många start och stopp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad NibeFighter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Minska antalet kompressorstarter med volymtank
« Svar #4 skrivet: 14 oktober 2007, 10:44:14 »
Öka gradminuterna till 120 och TS till max (tror det är ca 500), kommer du inte ned till 20 starter/dygn kan du fundera på volymtank.
Har provat med att öka gradminut till -80 och det har minskat antal starter. Däremot är det kallare i huset. Jag tror inte att det är gradminuterna som stoppar kompressorn nu utan vb-diff (13º) som begränsar kompressortiden, och också VB-temp. Är det ok att öka VB-diff till 15º? Det är bara nu som det är problem eftersom utetemperaturen ligger runt 5ºC och huset inte kräver så mycket värmeenergi som kompressorn klarar av. Med kallare utetemperatur så kräver huset mer värmeenergi och kompressorn kommer att stoppa på ºmin innan max VB-diff. Med endast TS-drift (3-6kw) så hade jag längre gångtid och jämnare temperatur i huset. Det var ºmin som stängde av TS-värmen och inte VB-diff. Jag har svårt för att förstå hur flytande kondensering ska kunna fungera 100%. Med volymtank så minskas kompressorns starter och längre gångtid. Med längre gångtid så ökar temperaturen och temperaturskillnaden blir högre mellan VBf och VBr i kondensorn, hur ska man kunna hålla en diff på rekommenderade 5-10º?
Är det bara Nibe som har problem (om det nu är ett problem) med många starter eller gäller det alla värmepumpar med flytande kondensering?
Nibe 1235-8 150m borrhål värmer 114+190m². Total årsförbrukning (första året med vp) 13115kwh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Minska antalet kompressorstarter med volymtank
« Svar #5 skrivet: 14 oktober 2007, 10:52:34 »
Öka gradminuterna till 120 och TS till max (tror det är ca 500), kommer du inte ned till 20 starter/dygn kan du fundera på volymtank.
Har provat med att öka gradminut till -80 och det har minskat antal starter. Däremot är det kallare i huset. Jag tror inte att det är gradminuterna som stoppar kompressorn nu utan vb-diff (13º) som begränsar kompressortiden, och också VB-temp. Är det ok att öka VB-diff till 15º? Det är bara nu som det är problem eftersom utetemperaturen ligger runt 5ºC och huset inte kräver så mycket värmeenergi som kompressorn klarar av. Med kallare utetemperatur så kräver huset mer värmeenergi och kompressorn kommer att stoppa på ºmin innan max VB-diff. Med endast TS-drift (3-6kw) så hade jag längre gångtid och jämnare temperatur i huset. Det var ºmin som stängde av TS-värmen och inte VB-diff. Jag har svårt för att förstå hur flytande kondensering ska kunna fungera 100%. Med volymtank så minskas kompressorns starter och längre gångtid. Med längre gångtid så ökar temperaturen och temperaturskillnaden blir högre mellan VBf och VBr i kondensorn, hur ska man kunna hålla en diff på rekommenderade 5-10º?
Är det bara Nibe som har problem (om det nu är ett problem) med många starter eller gäller det alla värmepumpar med flytande kondensering?

Om du får kallare i huset kan du vrida upp paralellförskjutningen ett snäpp eller två.

Det är OK att öka VB-diff, själv kör jag med 17 grader bara för att gradminutregleringen garanterat alltid skall tillåtas sköta regleringen.

"många starter" är ett problem på alla värmepumpar som är av on/off-modell, de som reglerar med gradminuter har dock bättre förutsättningar än de som reglerar med hysteres, t.ex. IVT
IVT styr genom att låta pumpen starta och stoppa runt ett börvärde, normalt gäller börvärdet +-3.5 grader, om börvärdet är 32 grader startar alltså värmepumpen när tempen kommer ned till 28.5 och går tills tempen kommer upp till 35.5 grader.
Eftersom du med din värmepump har problem med att VB-diff stoppar pumpen (13 graders diff) så kan du tänka dig hur pass ofta en IVT skulle ha startat och stannat...
Iofs styr IVT på returledningen så det tar en stund innan tempen stiger, men ändå.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Minska antalet kompressorstarter med volymtank
« Svar #6 skrivet: 14 oktober 2007, 11:51:58 »
Jag har inställt på 120 gradminuter, samt 36/54gr start/stopp på varmvattnet.
Vid ca 5gr dygnsgenomsnittstemp så har jag ca 12 starter/dygn.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Minska antalet kompressorstarter med volymtank
« Svar #7 skrivet: 14 oktober 2007, 12:10:09 »
Detta med många start/stopp kan man få med vilken vp- modell och märke som helst utom just de "riktiga" varvtalsstyrda pumparna ( ej Thermias).
Det går givetvis att justera detta i menyerna så att det blir färre start/stopp till en gräns, sen kommer innetemperaturen att pendla lite mer.
Men problemet är just volymen på radiatorvattnet att den är för liten i gämförelse till kw på vpn.
Det enda för att "få ut mer" av sin vp i längre gångtider är att sätta in en volymförstorare alltså en tank i elementslingan så volymen blir större.
Då väljer jag att koppla in den som just en knäpptank så slår man 2 flugor i en smäll.
Däremot behöver kunden inte ha ngra problem med just knäpp men den ska ju kopplas in på ngt sätt ändå.
Vpn kommer inte dra mer ström eller få sämre cop däremot mindre ström och en högre cop iom längre gångtider, för vid varje start så drar den lite xtra samt att värmeprocessen att komma igång riktigt tar det 30sek. ca.
Men om man är fler som slåss om jobbet och bara den ena installatören har med en tank å de andra inte så blir han givetvis dyrare offertmässigt, men att förklara fördelarna till kund kan vara svårt.
Jag är helt emot korta gångtider, så en tank för 5000 brukar inte vara så svårt att få kunden till å välja med.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad COP-ojken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Minska antalet kompressorstarter med volymtank
« Svar #8 skrivet: 14 oktober 2007, 19:22:22 »
Hej
Jag har ett uppslag på hur man ska få konstant driftläge (=rätt ärvärde på framled, hela tiden o inte svagt ökande under vp-driftcykel) för pumpen dvs inte "sågtandsutssenden ", genom att ha acktank o sätta shunt på inflödet till VPn, o därmed få konstant intemp till VPn genom att successivt shunta in kallvatten till den allt varmare radiatorreturen, i stället för att låta den sjunka o öka kring ett börvärde.

kolla på:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16408.0
280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!