Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konstigt ljud i pannan  (läst 7254 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad juta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Konstigt ljud i pannan
« skrivet: 13 december 2006, 20:18:23 »
Hej,

Jag upptäckte ett konstigt ljud i pannan när man tappar varmvatten, ljudet uppkommer när man stänger kranen. Det låter som om att varmvattenslingan rör på sig. det liksom skångrar i pannan.

Är det någon som vet vad orsaken kan vara ?

//Juta

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Konstigt ljud i pannan
« Svar #1 skrivet: 13 december 2006, 20:21:42 »
Det skångrar i de flesta hus om en blandare stängs av, särskilt om det sker plötsligt och snabbt.

Utloggad juta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt ljud i pannan
« Svar #2 skrivet: 13 december 2006, 20:26:07 »
Tack för svaret Harken,

Det är alltså normalt med detta ljud från pannan?

//Tobias

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt ljud i pannan
« Svar #3 skrivet: 13 december 2006, 21:26:53 »
Det beror i de flesta fall på att ledningsrören är för klena i dimensionen, stänger du armaturen för snabbt och har ett 12mm rör brukar det "tjonga", i ett 15(16) mm rör uppkommer aldrig dessa "tjong".

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Konstigt ljud i pannan
« Svar #4 skrivet: 13 december 2006, 21:32:17 »
Det blir skaplig påkänning på rören och kopplingar!
Därför har dom flesta tappkranar mjukstängning numera... en liten dämpning!

Jämför med svallgalleri på en vattenturbin... hela kraftverket skulle sprängas utan det!!

Vatten komprimeras inte därför blir det tryckslag!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad juta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt ljud i pannan
« Svar #5 skrivet: 13 december 2006, 21:40:48 »
Mina rör dimensioner är från pannan sett 22mm som sedan går ner till 16mm och sista biten 0.5m är det 12mm
är det denna kombination som skapar tryckstötarna? som jag ser det så är det ingen ovanlig kombination.

Är den enda lösningen att byta armaturerna till de med mjukstängning? eller kan man göra något annat för att åtgärda problemet?
Armaturen i köket är från IKEA antar att det inte finns mycket till mjukstängning där.

//Juta

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konstigt ljud i pannan
« Svar #6 skrivet: 13 december 2006, 21:47:55 »
Det brukar vara backventilen på kopplet för inkommande kallvatten till VVB som juckar fram/tillbaks några gånger innan trycket i husets system utjämnats med huvudmatningens tryck.

Rätt vanligt att man aldrig haft problemet tidigare p.g.a. läckande/otät gammal backventil, med ny panna och ny backventil uppstår problemen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt ljud i pannan
« Svar #7 skrivet: 13 december 2006, 21:50:00 »
Den där sista biten på 12 mm, är den som går in i armaturen eller sitter det ett 10 mm rör i armaturen? Om så är fallet - byt då ut 12 mm till ett 15 mm istället.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad juta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt ljud i pannan
« Svar #8 skrivet: 13 december 2006, 21:57:54 »
jag hade en gammal olje panna tidigare och där var det inga problem. Jag har även egen brunn med ejector pump.
Jag kan framkalla ljudet när jag skruvar på säkerhets ventilen på inkommande kallvatten till slingberedaren.

Det är en bit på 12mm sen kommer de flexrör som följer med armaturen.

//Juta

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konstigt ljud i pannan
« Svar #9 skrivet: 13 december 2006, 22:52:54 »
Som sagt, det brukar vara backventilen, det konstiga är att ingen VVS-installatör verkar ha varit med om det tidigare  Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad juta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt ljud i pannan
« Svar #10 skrivet: 14 december 2006, 07:08:52 »
Sitter det en backventil i säkerhets ventilen? den enda backventil som jag annars har är den pÃ¥ kallvattnet till blandventilen. Värt att notera är att jag har även kvar den gamla säkerhetsventilen, finns det en backventil i den? har gjort ett avstick till Ecoel:n frÃ¥n det röret efter ventilen. (Jag har den gamla pannan kvar) 

//Juta

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konstigt ljud i pannan
« Svar #11 skrivet: 14 december 2006, 07:28:30 »
Jag kan inte säga om du har en backventil i säkerhetsventilen, men det är vanligt att inkommande kv-ledning till pannan har en kombinerad avstängningsventil/backventil/säkerhetsventil så chansen är rätt stor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Konstigt ljud i pannan
« Svar #12 skrivet: 14 december 2006, 08:40:50 »
Om ratten till påtappningsventilen är sned och inte sitter i 90° är det också en backvenil.

Utloggad juta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt ljud i pannan
« Svar #13 skrivet: 14 december 2006, 12:54:58 »
Ja, då har man efterforskat en del i området. Lösningen på problemet tycks vara en tryck slagdämpare. När jag körde oljepannan tog tryckstötarna upp av beredaren, nu i Ecoel:n sitter en 6lit slingberedare, finns inte mycket till expansion utrymme i den.

//Juta

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Konstigt ljud i pannan
« Svar #14 skrivet: 14 december 2006, 13:10:33 »
Med bara vuxna i huset kan manstänga varsamt med träning. men med barn o tånåringar är det omöjligt påstår jag.

Störs du inte så gör det inte mycket. det som kan hända är att det börjar droppa i nån skarv...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!