Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvarme vs luftvatten  (läst 2695 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad turkowitch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nybro
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Bergvarme vs luftvatten
« skrivet: 24 januari 2006, 17:55:36 »
Har for ett tag sedan kopt en Atria 10 och funderar lite pa vilken utetemp som behovs for att luftvatten pumpen ska bli mer effektiv an bergvarmepumpen?

Ur en borra far man val upp brine med en temp pa ca 2-4 grader? Sa om man drar bort effekten for flakten pa utedelen sa borde luftvarmepumpen bli mer effektiv vid en ca 4-6 grader ute eller tanker jag fel?
Funderar aven pa om det ar mojligt att koppla "innedelen" som en bergvarmepump, alltsa borra och koppla det systemet paralellt ev med en shunt som skiftar over vid installd ute temperatur. Kanske lite "overkill" men sag att man kan fa borrat for en rimlig slant sa kanske det hade lonat sig.

Ar det nagon som vet om ars forbrukningen verkligen ligger pa ungefar samma niva som bergvarmen pa Atrian? Har sett kalkyler da det i princip skulle bli samma arsforbrukning. (bor i smaland)

/Daniel

Atria 10 Värmer suteränghus på 292 kvm samt håller plusgrader i 80kvm garage. Tidigare ca 4.5 m3 olja.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvarme vs luftvatten
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2006, 08:44:28 »
Har for ett tag sedan kopt en Atria 10 och funderar lite pa vilken utetemp som behovs for att luftvatten pumpen ska bli mer effektiv an bergvarmepumpen?

Ur en borra far man val upp brine med en temp pa ca 2-4 grader? Sa om man drar bort effekten for flakten pa utedelen sa borde luftvarmepumpen bli mer effektiv vid en ca 4-6 grader ute eller tanker jag fel?
Funderar aven pa om det ar mojligt att koppla "innedelen" som en bergvarmepump, alltsa borra och koppla det systemet paralellt ev med en shunt som skiftar over vid installd ute temperatur. Kanske lite "overkill" men sag att man kan fa borrat for en rimlig slant sa kanske det hade lonat sig.

Ar det nagon som vet om ars forbrukningen verkligen ligger pa ungefar samma niva som bergvarmen pa Atrian? Har sett kalkyler da det i princip skulle bli samma arsforbrukning. (bor i smaland)

/Daniel



Bergvärmepumpar har en annan typ av förångare som är anpassad för vätska, det går nog inte att bygga om en L/V VP till detta till en rimlig kostnad.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad turkowitch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nybro
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvarme vs luftvatten
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2006, 11:37:12 »
Hej,
forstar inte riktigt vad du menar med annan typ av forangare? Det ar val plattvvx pa bada och brine losning som gar bade till utedelen pa luft/vatten och energibrunn.? Daremot har ju thermias luft/vatten avfrostningstank men det borde aldrig bli den diff.temp som behovs for att trigga en avfrostning nar den gar mot energibrunnen.
Atria 10 Värmer suteränghus på 292 kvm samt håller plusgrader i 80kvm garage. Tidigare ca 4.5 m3 olja.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvarme vs luftvatten
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2006, 12:17:12 »
Hej,
forstar inte riktigt vad du menar med annan typ av forangare? Det ar val plattvvx pa bada och brine losning som gar bade till utedelen pa luft/vatten och energibrunn.? Daremot har ju thermias luft/vatten avfrostningstank men det borde aldrig bli den diff.temp som behovs for att trigga en avfrostning nar den gar mot energibrunnen.

Ops, jag läste inte på ordentligt,  b00k på mig själv.  :-[

Intressant att Therimas luft/vatten VP använder vätska som köldbärare, men det borde ge sämre verkningsgrad än att blåsa luften direkt genom förångaren eller?

Men att koppla på ett borrhål borde funka, testa gärna och låt oss få reda på hur det går.  --/
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!