Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bergvärme - värmen avstängd?  (läst 8955 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

flugan

  • Gäst
flugan
Bergvärme - värmen avstängd?
« skrivet: 10 september 2014, 17:42:57 »
Hej

Jag flyttade för några veckor sedan till ett hus med bergvärme, pumpen är en Nibe. Familjen som bodde här innan hade när vi flyttade in stängt av värmedelen under sommaren, och mannen i huset berättade att de gjorde det varje år för att de inte tyckte värmen behövdes på sommaren. Min fråga är: Är detta nödvändigt? Ska man manuellt gå in och stänga av värmen under sommarhalvåret?

Tack för svar!
Mattias

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme - värmen avstängd?
« Svar #1 skrivet: 10 september 2014, 17:48:05 »
Nej det är inte nödvändigt om vp är rätt injusterad möjligtvis kan man stoppa cp om inte den funktion finns i vp men det beror på vilken modell det är.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

flugan

  • Gäst
flugan
SV: Bergvärme - värmen avstängd?
« Svar #2 skrivet: 10 september 2014, 17:53:30 »
Det är en Nibe f1226

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme - värmen avstängd?
« Svar #3 skrivet: 10 september 2014, 21:01:37 »
Det är ju en modern maskin då ska den sköta det själv i meny 4.9.2 ställer du in när vp ska sluta göra värme. Antar att du inte har inne givare till din vp det rekommenderas och kostar nån hundring.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme - värmen avstängd?
« Svar #4 skrivet: 11 september 2014, 08:00:42 »
Man skall stänga av maskinen på sommarn, anledningen är att man annars kan drabbas av "onödig" värme om det blir kallt på natten.
Det hela fungerar som följer:

Du har varmt ute, t.ex. under vår/försommar eller höst, vilket ger dig övertemp inne i huset, du vet - det kan ju vara 27 grader varmt inne även om det blir nattkallt, typ 5-10 grader på natten.
Värmepumpens reglerdator producerar värme i relation till utetemperaturen och kompenseras till viss del av innegivaren (om du har en sån installerad) men med så låga temperaturer nattetid är risken ändå överhängande att värmepumpen startar för värme trots att du ligger och svettas i sängen.
Detta är förstås onödigt, även om det inte kostar många kronor.

Inte ens en modern värmepump kan kompensera helt för detta fenomen, så jag håller med om att man när man känner på sig att man inte längre behöver mer husvärme på våren kan sänka värdet för "sommarstopp" ordentligt för att säkerställa att värmepumpen inte producerar värme i onödan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme - värmen avstängd?
« Svar #5 skrivet: 11 september 2014, 08:35:42 »
Håller inte med rätt injusterad vp med innegivare fixar det själv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme - värmen avstängd?
« Svar #6 skrivet: 11 september 2014, 08:45:17 »
Tyvärr gör de inte det. (Min uppfattning)
Anledningen är att Thermia och Nibe styr på framledningen vilket innebär att börvärdet ligger högre än vad som krävs när värmebehovet är litet.

Tänk så här.
När det är så pass varmt ute att man har 21°C inne utan värmetillskott frän värmepumpen, då kommer styrdatorn ändå att ha ett börvärde som ligger "över" 21 grader, annars skulle det ju inte räkna gradminuter alls.
(Önskad temperatur inne 21 grader innebär att vbf (börvärdet) måste ligga ca 4 grader över önskad rumstemp om deltaT vid kompressordrift är 8°C)
Detta gör att värmepumpen under vissa förutsättningar producerar värme när det inte behövs, det blir speiellt tydligt vid de förhållanden jag beskrev tidigare.
Man kan delvis kompensera för detta genom att låta innegivaren kompensera börvärdet kraftigt om man har övertemp inne, men en kraftig kompensering från innegivaren ger andra problem, under "normal" vinterdrift, och då specifikt så orsaker en hög kompensering fler start/stopp då kompenseringen kommer att arbeta "emot" den normala gradminutstyrningen, man får ett kraftigt svängande börvärde som i sin tur triggar avsevärt fler start och stopp än man annars skulle få.

Man kan "stänga av" värmepumpen på många sätt, t.ex. att man när värmebehov upphör på våren kraftigt öka rumsgivarens påverkan, man kan sänka värdet för sommarstopp, eller man kan manuellt "dra ned ratten" för finjustering/parallellförskjutning av kurvan.

Lämnar man en Nibe eller Thermia helt utan manuella justeringar när värmebehov inte längre finns så kommer man att få en del onödiga starter, som i och för sig inte kostar så mycket, men att värmepumpen värmer när huset redan är för varmt ger en komfortförsämring som inte är önskvärt.

Detta gäller i alla fall om värmepumpstillverkarna inte infört en "kompressorstopp" vid minsta lilla övertemp på rumsgivaren, men det finns inte så vitt jag vet.
« Senast ändrad: 11 september 2014, 09:23:51 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme - värmen avstängd?
« Svar #7 skrivet: 11 september 2014, 10:44:28 »
Vp gör inte värme vid några kalla timmar om den står i sommarläge. Har man tex 4 grader som rumsgivar faktor vilket är ganska normalt så bör inte vp starta annars heller vid några graders övertemp så länge det inte är riktigt kallt ute.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme - värmen avstängd?
« Svar #8 skrivet: 11 september 2014, 10:52:27 »
Faktor 4 är ganska högt tycker jag.
Hur många timmar väntar värmepumpen innan den startar efter att sommarläge inte längre är aktivt?
Ställbart?

Om fördröjningen är typ 8 timmar eller ställbar kan jag hålla med dig, men annars kommer den att göra värme från tid till annan, även om det i stort är försumbart.

Ha i åtanke att jag inte har någon större erfarenhet av de senaste styrningarna, vissa av mina svar kan vara föråldrade av den anledningen.

Edit:
Nu har jag läst på, faktorn kan som mest ställas till 3 (0.5 till 3, standard 2), vilket jag tycker är en vettig avvägning.
Filtreringstiden är "smart" man räknar medeltemp under 0 - 48 timmar (ställbart) vilket gör att Smurfen har helt rätt, man kan ställa "Värmestopp" till t.ex 17 grader och med 24h filteringstid och då skall onödig värme i normalfallet inte göras.

Hur Thermias styrning fungerar har jag inte kollat på.

Att tidigare ägare stängt av värmepumpen sommartid tyder på att han inte har konfigurerat värmestopp på rätt sätt, kanske står det fortfarande på default (20°C) och då lär det bli för varmt inne under vår och höst.
« Senast ändrad: 11 september 2014, 11:06:01 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Bergvärme - värmen avstängd?
« Svar #9 skrivet: 11 september 2014, 11:45:34 »
Ja har kört utan värmestopp hela sommaren och vad jag kan se så har den inte gjort några onödiga körningar, jag har inte bevakat den hela tiden så någon kan det såklart ha blivit.
Jag har innegivaren på inverkan 2 av 4 (min 0 = avstängd) och värmestopp på 17C, när den väl har stannat för värmestopp, så startar den igen vid 16C (ingen fördröjning utan cirk.pumpen startar när ute tempen är 16C).

Det jag sett är att så länge det är varmare än ca 13C ute så räknar den + på integralen och den räknar upp till +100 - det gör att det tar lång tid vid ex +10 tid innan den räknat ner till -100 och får start order. Sjunker inte ute tempen under ca +10 så tar det så pass lång tid att räkna ner så vi hinner in i ett nytt värmestopp. Jag har inte koll på exakt vid vilken ute temp integralen sjunker snabbt nog för att hinna göra en start, men om den hinner det så vill jag förmodligen ha en.

Men jag antar att även detta är individuellt mellan hus och hur pumpen är inställd :)
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme - värmen avstängd?
« Svar #10 skrivet: 11 september 2014, 11:55:08 »
Rumsgivarfaktorn är ställbar frÃ¥n 0 till 6 grader pÃ¥  Nibe.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme - värmen avstängd?
« Svar #11 skrivet: 11 september 2014, 12:12:52 »
Kan ju ha ändrats från den manual jag läst.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme - värmen avstängd?
« Svar #12 skrivet: 11 september 2014, 13:09:13 »
Gissar på fel tryck eftersom andra Nibe har faktor 6 men kan ha fel.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad V-S

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybyggt med Nibe 1245-6, golvvärme och FTX
SV: Bergvärme - värmen avstängd?
« Svar #13 skrivet: 11 september 2014, 14:32:44 »
Jag har innegivare som jag hittills bara använt för indikering, ej styrning. Det beror främst på att den är placerad i tvättstugan, ovan VP samt vid sydgavel (överskattar innetempen vid solinstrålning).

Jag har använt funktionen stopp värme med ganska lång filtreringstid (>15 h) under sommaren. Inga onödiga starter även om det varit kalla nätter. Det är ju även skillnad mellan radiatorsystem i gamla kåkar och golvvärme i moderna hus. Vid 7 °C ute som fallet var i morse hos oss låg mitt börvärde på framledningen på cirka 21 °C vilket motsvarar innetemperaturen... Sommaren blir helt enkelt enklare att hantera ju mer välisolerat hus (även trögare konstruktioner typ kyrkor) man han och ju lägre temperatur som krävs i värmesystemet (typiskt golvvärme). Rätta mig om jag har fel..
Nybyggd villa på landet. Egenritad "klassisk" 1,5-plansvilla i lantlig stil. BOA=172 kvm. Nibe 1245 6 kW med golvvärme i två plan. FTX-aggregat. Systemair 300 Save. Individuell mätning av elen till Niben.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme - värmen avstängd?
« Svar #14 skrivet: 11 september 2014, 17:28:29 »
Jag var rätt säker pÃ¥ att vp värmt i onödan häromdagen för det var alldeles för varmt inne när jag kom hem men kollade i loggen och visst hade vp gÃ¥tt pÃ¥ natten när ute tempen var lÃ¥g men nÃ¥gra timmar innan inne tempen steg sÃ¥ lÃ¥g framledningen runt 21-22 grader sÃ¥ det var inte vp fel att tempen steg. Visst värme körningen den gjorde var troligtvis onödig tror inte det blivit kallt inne utan körningen eftersom det blev sÃ¥ pass soligt pÃ¥ dan men om inte solen hade varit sÃ¥ hade den behövts och att förespÃ¥ vädret funkar inte med Ã¥rets modell men efter nästa uppdatering kanske det kommer  ;) Min vp stÃ¥r inte i sommar läge hade den gjort det hade den inte startat men heller en körning för mycket än kallt inne.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Unpoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…nge
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme - värmen avstängd?
« Svar #15 skrivet: 17 september 2014, 03:26:09 »
Jag stänger av min eftersom den gjort värme när det var 27 grader på övervåningen, 12 timmars filtrering, vill inte ha mer för då blir det för mycket hysteres, termostaten sitter nere och aktiv och håller 21 grader men övervåningen blir snorhet med svart tak, det hela har att göra med dålig isolering, ock inget som lönar sig att fixa då det ändå är ganska liten förbrukning.
90 kvadrat 1 1/2 villa, fristående pannrum 3m kulvert, 50 m2 garage/förråd 20m kulvert
150m hål i backen, Nibe F1245-6, UKV 300 Urkopplad.
SunLogger 2020.
http://e-logger.se/pub?Berget&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!