Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pris för VP i 8-9 kw storlek  (läst 13160 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Pris för VP i 8-9 kw storlek
« Svar #15 skrivet: 27 juni 2011, 17:38:01 »
För att Boschen skall komma upp i Nibenivå så tillkommer belastningsvakten och innegivaren, men å andra sidan slipper man köpa påfyllnadskopplet och lite annat...


Boschen kommer aldrig upp till nibe nivå :).
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Pris för VP i 8-9 kw storlek
« Svar #16 skrivet: 27 juni 2011, 18:22:43 »
Nej, den ligger alltid nÃ¥gra kronor lägre. BÃ¥de i installations- och driftkostnad   >:D
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Pris för VP i 8-9 kw storlek
« Svar #17 skrivet: 27 juni 2011, 19:24:20 »
Nej, den ligger alltid nÃ¥gra kronor lägre. BÃ¥de i installations- och driftkostnad   >:D

Ja den känns i alla fall billig ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Pris för VP i 8-9 kw storlek
« Svar #18 skrivet: 28 juni 2011, 23:56:48 »
det vore bättre om inget följde med. sÃ¥ kan installatören välja själv vad som skall köpas in för en bra installation. I stället för det där smecket  --/
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Pris för VP i 8-9 kw storlek
« Svar #19 skrivet: 29 juni 2011, 09:37:37 »
det vore bättre om inget följde med. sÃ¥ kan installatören välja själv vad som skall köpas in för en bra installation. I stället för det där smecket  --/
Tyckte inte det var fel på grejerna som följde med men fick ett filter till brine över eftersom det sitter i påfyllnadskopplet men visst finns det bättre filter men till vilken nytta ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Pris för VP i 8-9 kw storlek
« Svar #20 skrivet: 29 juni 2011, 09:41:27 »
Smeck vet jag inte... Låsringstången som följde med min Bosch funkar utmärkt. Jag använde den senast i helgen till båtmotorn...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Pris för VP i 8-9 kw storlek
« Svar #21 skrivet: 29 juni 2011, 13:27:28 »
Inte för att vara sÃ¥n, men det känns lite som IKEA över det hela när maskinen levereras med verktyg..  *roflmao*

Det finns fler märken; Stiebel-Eltron, Euronom, Viessmann med flera.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Pris för VP i 8-9 kw storlek
« Svar #22 skrivet: 29 juni 2011, 17:22:05 »
Jag bråkar självklart lite men i grunden tycker jag att jag har lite rätt.
Dyra maskiner. Svindyra till och med. Sedan följer det med tillbehör av begränsad kvalité och funktion á la billigast möjliga mer eller mindre. Eller, good enough kanske man kallar det

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Pris för VP i 8-9 kw storlek
« Svar #23 skrivet: 29 juni 2011, 20:24:48 »
Jag bråkar självklart lite men i grunden tycker jag att jag har lite rätt.
Dyra maskiner. Svindyra till och med. Sedan följer det med tillbehör av begränsad kvalité och funktion á la billigast möjliga mer eller mindre. Eller, good enough kanske man kallar det



Vilka grejer menar du dÃ¥  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Pris för VP i 8-9 kw storlek
« Svar #24 skrivet: 29 juni 2011, 20:39:55 »
Det är inte min uppfattning att allt som följer med 16kw pumpen från thermia är direkt anpassat för 16kw. snarare 8 med avseende på dimension etc. Hur ska man säga. Fungerar enligt minimikrav.

Jag misstänker att thermia gör en grov sortering med avseende på storlek m.m. där ganska stora sjok av pumpar faller inom en grupp som får låda A och nästa grupp pumpar, säg 10-16 får låda B.

För övrigt står det nu även en nibe, utan tv-spel, i pannrummet. En UKV tank på 300l. Den hade alla fall rejäla öppningar på sig :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Pris för VP i 8-9 kw storlek
« Svar #25 skrivet: 29 juni 2011, 22:13:48 »
Det är inte min uppfattning att allt som följer med 16kw pumpen från thermia är direkt anpassat för 16kw. snarare 8 med avseende på dimension etc. Hur ska man säga. Fungerar enligt minimikrav.

Jag misstänker att thermia gör en grov sortering med avseende på storlek m.m. där ganska stora sjok av pumpar faller inom en grupp som får låda A och nästa grupp pumpar, säg 10-16 får låda B.

För övrigt står det nu även en nibe, utan tv-spel, i pannrummet. En UKV tank på 300l. Den hade alla fall rejäla öppningar på sig :)


Tur att du fått nånting riktigt ;) Verkar dåligt om dom skickar med fel grejer från fabriken kanske fått fel låda eller ska du ha grövre rör än normalt Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Pris för VP i 8-9 kw storlek
« Svar #26 skrivet: 29 juni 2011, 22:30:40 »
Nejdå jag har fått rätt låda. Men givet att min pump befinner sig i det övre segmentet så innebär det att det är i klenaste laget. Du vet VP tillverkarna resonerar inte alltid som vissa av oss. Dom tycker det räcker med 14l per kw vp i ett vanligt radiatorsystem när många anser att 25 är en rimligare siffra.

Inte konstigare än att en volyminstallatör föreslår 140m där det borde vara 180.. för brinetempen ligger alla fall inom gränsen för vad VP tillverkaren rekommenderar.

Om jag orkade skulle jag nog kunna dra fram ett par till exempel men nÃ¥got säger mig att du inte direkt är sugen pÃ¥ att förstÃ¥ vad jag menar och det är ju ocksÃ¥ OK!  ::)

 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Pris för VP i 8-9 kw storlek
« Svar #27 skrivet: 29 juni 2011, 22:40:11 »
Nejdå jag har fått rätt låda. Men givet att min pump befinner sig i det övre segmentet så innebär det att det är i klenaste laget. Du vet VP tillverkarna resonerar inte alltid som vissa av oss. Dom tycker det räcker med 14l per kw vp i ett vanligt radiatorsystem när många anser att 25 är en rimligare siffra.

Inte konstigare än att en volyminstallatör föreslår 140m där det borde vara 180.. för brinetempen ligger alla fall inom gränsen för vad VP tillverkaren rekommenderar.

Om jag orkade skulle jag nog kunna dra fram ett par till exempel men nÃ¥got säger mig att du inte direkt är sugen pÃ¥ att förstÃ¥ vad jag menar och det är ju ocksÃ¥ OK!  ::)

 

Jo var sugen på att förstå vad du menar men fattar fortfarande ingenting vad den förklaring har med grejerna du fått med till vp att göra. Ge några riktiga exempel på dåliga eller underdimensionerade grejer kan vara kul att veta eftersom tråden har tagit upp vilka grejer som ingår i vp då vill man ju att dom grejerna ska kunna användas med bra resultat också annars kan man ju stryka det på + listan om man ändå måste köpa nytt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Pris för VP i 8-9 kw storlek
« Svar #28 skrivet: 29 juni 2011, 22:47:12 »
Jag tycker också att pumpen borde säljas utan extra grejer. Tillverkaren vet ju inte vad jag vill ha den till och vilken applikation jag tänkt mig. Så jag slipper gärna betala för saker som hamnar i hyllan.
Om allt går som det ska så kan jag rea ut inkopplings kitt om ett år, jag använder aldrig de saker som följer med(sällan i varje fall) Jag bygger eget Thumbsup

Smurfen,  100 pascal  allt du behöver veta *vinkar*

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Pris för VP i 8-9 kw storlek
« Svar #29 skrivet: 29 juni 2011, 23:01:04 »
Funderar du på att uppgradera till thermia smurfen?

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!