Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Framledningstemperatur  (läst 23891 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Framledningstemperatur
« skrivet: 28 september 2012, 20:02:09 »
Är 38 grader lämplig framledningstemperatur vid golvvärme och ca 5 grader utetemp?
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Framledningstemperatur
« Svar #1 skrivet: 28 september 2012, 20:19:29 »
Låter alldeles för högt så hög temp kör inte jag med raddar. Rätt temp är du den som får inne tempen att bli den önskade oavsett golvvärme eller raddar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Framledningstemperatur
« Svar #2 skrivet: 28 september 2012, 22:03:18 »
Låter lite högt jag kör under 30 grader grader ut på golvvärmen nu, ca 28-29.

Kör jag högre blir det för varmt inne.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Kenshin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Effektivisera mera
SV: Framledningstemperatur
« Svar #3 skrivet: 28 september 2012, 23:20:02 »
Kan väl knappast vara skönt att gå på ett så varmt golv?
1 1/2-plans villa byggd 1972, uppvärmd yta 268 m2. Budget <10000 kWh/år inkl hushållsström.
Ligger nu på 5780 kWh/år.
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum 10,
Solceller 4,2 kW

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Framledningstemperatur
« Svar #4 skrivet: 28 september 2012, 23:34:37 »
jag har haft framledning på 55 grader på mina tidigare då de va kopplat på gammla radiator anslutningarna, blev varmt och skönt :)
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Framledningstemperatur
« Svar #5 skrivet: 29 september 2012, 06:41:59 »
Är slingan ingjuten i betong?
Vem har räknat på längderna av slang i golvet?
Har du fördelade med inbyggda flödesdokumenterade ventiler?
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Framledningstemperatur
« Svar #6 skrivet: 29 september 2012, 08:49:03 »
Under en 30 minuterskörning går tempen direkt upp till 33 grader för att i slutskedet nå 38. Hur ställer jag lämpligast ner den i så fall? Jag upplever inte att det skulle vara för varmt på golven. Det är ca 7 sådana körningar per dygn vid utetemp mellan 0 till 7 grader, sett över dygnet.
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Framledningstemperatur
« Svar #7 skrivet: 29 september 2012, 09:39:59 »
Så länge tempen inne är rätt och golven känns ok är det inte mycket att göra men du skulle ev kunna öka cirkulationen lite för om jag läste rätt ligger diffen mellan in ut vp på ca 10 grader brukar rekommenderas ligga på ca 7 grader men diffen kanske sjunker till vintern när kb blir kallare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Framledningstemperatur
« Svar #8 skrivet: 29 september 2012, 21:20:00 »
Ökning av cp:n från 1 till 2 gav marginell skillnad på framledningstempen. En liten fördröjning innan maxtemp uppnås, i övrigt ingen skillnad vad jag kan se. Första körningen med vv-tillverkning på slutet.
Det måste väl gå att sänka framlednngstemperaturen på något sätt?
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Framledningstemperatur
« Svar #9 skrivet: 29 september 2012, 22:25:15 »
Mera vatten i systemet gör ju så att det dröjer längre tid innan den går så högt i temp och antagligen kommer vp att räkna ner gradmin innan framledningen blir så hög annars får du minska gradmin för start av kompressor så kommer vp att hålla sig lite närmare börvärde men då blir det fler starter istället.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Framledningstemperatur
« Svar #10 skrivet: 30 september 2012, 01:50:27 »
om du tittar på värmepumpen. Vad står det för framledningsbör?

ökad vattenvolym har jag svårt att se ska hjälpa i detta fallet.

Snarare då som smurfen säger öka gradmin för start. Från -60 till -30. kortare och mer frekventa körningar. För att vara kring +5 grader har du ju väldigt få starter vilket är ett resultat av att ditt golv lagrar energi på ett sätt som en konvenktionsradiator inte gör. Således tar det längre tid innan nytt värmebehov uppstår såsom det mäts på returen från ditt golv mellan körningarna.

Men viktigast av allt är att skilja på vad du skickar ut för stunden och vad ditt börvärde är. Det är ju inte så att du helatiden skickar ut 38 grader.

När du är under ditt börvärde ackumuleras värmebehov enligt gradminuter, minut för minut. När du är över bör hämtar vi hem i gradminuter, minut för minut. Ju mindre värmebehov du tillåter ackumuleras desto mindre tid kommer du behöva spendera över börvärdet för att räkna hem underskottet. och desto fler körningar får du.

 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Framledningstemperatur
« Svar #11 skrivet: 30 september 2012, 01:56:29 »
att döma av ditt diagram ser väl börvärdet ut att vara ca 25?

När väl starten sker för att du nått GM för start så är returen 21 grader. Detta lyfter du sedan, i första körningen med 10 grader och i andra körningen efter ändring av CP fart med 7 grader. Då är vi upp i 31 respektive 28 - bara på första andetaget, om man kan säga så om en kompressor.

Därifrån ska vi sedan jobba ner GM.

Utifrån vad jag ser skulle det inte förvåna mig om du har GM för kompressorstart på typ -100.

heheh egentligen... skit samma.

Det är stört omöjligt att sitta och kollra bland raderna och gissa hit och dit. Men du förstår säkert vad jag menar. Har lite fler uppslag för att förstå om något är galet eller inte samt hur sakerna fungerar i grunden.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Framledningstemperatur
« Svar #12 skrivet: 30 september 2012, 02:02:27 »
här kan du se från min körning.

Du ser börvärdet som ett ganska rakt streck på 30 grader som liten bit in på körningen går upp till 31.

När integralen (gm) är nere på -6 (i realiteten -60) så drar kompressorn i gång, vilket du ser genom att den gröna linjen på 0-värdet ställs om till 1. så lyfter jag direkt nästan 10 grader vilket gör att jag ligger 5-7 grader över bör när körningen är klar. (att jag sedan fortsätter ge värme efter kompressorn är 0 igen är för att jag har en arbetstank, så det kan du bortse från).

Exakt hur gången ser ut skiljer från anläggning till anläggning beroende på förutsättningar etc. Även beroende på ute-temp. När det är kallt ute blir det ett brantare fall när kompressorn stänger av.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Framledningstemperatur
« Svar #13 skrivet: 30 september 2012, 02:02:53 »
glömde bilden
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Framledningstemperatur
« Svar #14 skrivet: 30 september 2012, 07:15:02 »
Bölemannen, har du alla slingor i ditt system öppna, eller har du termostater som kan vara stängda?
Har du några flödesinikatorer på dina slingor, eller hur ser det ut på fördelarna?

Om du kompletterar din logger  ;) med fler givare borde du ju i princip kunna mäta deltaT pÃ¥ alla slingorna och finjutera flödet sÃ¥ att du har en sÃ¥ exakt fördelning av effekten som möjligt.
Att cirkpumphastigheten inte påverkade så mycket kan bero på att du har relativt hårt strypt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!