Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmeproblem efter sommaren  (läst 3437 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Simon carlsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värmeproblem efter sommaren
« skrivet: 08 september 2015, 11:51:50 »
Hej.
Har problem efter sommaren då jag inte får någon värme till elementen. Övrigt varmvatten funkar som det ska. Är inte alls hemma på hur dessa saker ska fungera utan har mest det lilla jag kommit på.
Rören från vv beredaren som går ner i golvet är kalla/svala allihop. Rören in i elementen är kalla. Cirk. Pumpen snurrar så vitt jag kan känna. Bergvärmen lyser att den är igång men varken hör eller ser att den går över till drift.
Värmepannan är en Parca es combi från hedenhös och bergvärmen en ivt greenline från -96.
Tacksam för hjälp

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmeproblem efter sommaren
« Svar #1 skrivet: 08 september 2015, 15:14:07 »
Det ser ut som den inte startar på grund av att den inte "tycker" att det behövs. Testa att öka till max på ratten och se om den går igång. Det kan vara fel på tempgivarna antingen returtemp från radiatorerna eller utegivaren som ger fel signal så den inte startar.
Om du kan hantera en multimeter så kan du mäta upp givarna, koppla loss dem från värmepumpen och mät resistans. I manualen finns en tabell som visar vad givarna skall ha för värde (ohm) vid olika temperaturer.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Simon carlsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmeproblem efter sommaren
« Svar #2 skrivet: 08 september 2015, 15:19:24 »
Bra för att va säker, vilken ratt? Den på infolådan i bergvärmen?

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmeproblem efter sommaren
« Svar #3 skrivet: 08 september 2015, 15:23:03 »
Ja just det, mellan TILL/FRÃ…N och Ã…TERST.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Simon carlsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmeproblem efter sommaren
« Svar #4 skrivet: 08 september 2015, 16:55:39 »
Det händer inget när jag vrider på ratten och dessvärre står det inget om värde på givarna i min manual. Är det väldigt troligt att det är något av detta som är problemet eller finns det något annat man kan kika på?

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmeproblem efter sommaren
« Svar #5 skrivet: 08 september 2015, 18:23:04 »
OK, det fanns inga värden iden manualen...
Titta i denna, finns på sidan 61: http://doc.ivt.se/download.asp?fn=Manual_CDE_sv_4.5.pdf något nyare pump men givarna är likadana.
Just nu är det väl lite varmare, kanske den går igång i kväll när temperaturen sjunker ute.

Det finns en risk att styrkortet lagt av. Har ni haft åska, något annat som gått sönder?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Simon carlsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmeproblem efter sommaren
« Svar #6 skrivet: 08 september 2015, 18:46:40 »
Tack så mycket! Kanske en dum fråga men är det fler givare än den som sitter utomhus? Har inga innomhus iallafall.

Jo vi har faktiskt haft ett par ordentliga åskoväder i sommar men inget annat har gått sönder. Borde inte hela bergvärmen vara utslagen om åskan tagit den? Av/på lampan lyser.
När jag pratade med en tekniker förra året om samma pump blev han förvånad att den fortfarande höll ihop. Tydligen brukar kretskorten gå sönder på dom.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmeproblem efter sommaren
« Svar #7 skrivet: 08 september 2015, 18:59:48 »
Det sitter givare inne i pumpen. En för varmvatten, en för returtemp från radiatorerna och en för hetgas. Dessutom pressostater, men om det blir fel där så blir det larm.
NÃ¥ja, varmvatten sitter kanske inte inne i din, den har ju ingen inbyggd beredare.

Kolla upp givarna först, utegivaren och returgivaren är misstänkta.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmeproblem efter sommaren
« Svar #8 skrivet: 09 september 2015, 14:03:27 »
Återkom gärna hur det går.

I nödfall kan man manuellt ställa växelventilen i mellanläge så värmepumpen "tror" att den gör varmvatten men det i verkligheten går delvis till radiatorerna. Varmvatten görs ju oberoende av utegivaren.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Simon carlsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmeproblem efter sommaren
« Svar #9 skrivet: 09 september 2015, 16:24:18 »
Utegivaren ligger på 6.77 vilken verkar stämma och returen på 3.86.
Det har börjat kännas som att det kommer lite lite värme till vissa element men det är så lite att jag ibland fått för mig att dom blivit uppvärmda av luften runtomkring.
Cirk.pumpen har börjat låta som en klocka och shunten? Är så varm att den inte går att röra. Vet inte om detta har med det andra att göra eller om det ska vara så.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmeproblem efter sommaren
« Svar #10 skrivet: 09 september 2015, 18:21:00 »
Jag förstår inte riktigt ditt system. Har du en utegivare och en shunt dessutom? Vad styr rumstemperaturen?
Jag har aldrig haft anläggning med shunt.
Med värdena du anger för givarna så skall inte värmepumpen starta ens med ratten i läge 10. Den har cirka 30 °C på returen och cirka 17 °C ute. Titta på diagrammet i manualen sid 18. Testa att mäta senare i kväll när utetempen gått ner.
Det kan kanske vara så att värmepumpen startar korta stunder med stannar igen på grund av att shunten inte släpper ut värmen i radiatorsystemet?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Simon carlsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmeproblem efter sommaren
« Svar #11 skrivet: 09 september 2015, 18:43:45 »
Ja nu är jag ju inte 100 på att det är en shunt men jag menar det huset med vred som är ställt i autoläge. Den man ser över cirkulationspumpen i första inläggen.
OM det är en shunt, kan det då bli ett stopp i en sådan och lurar den då upp hela systemet?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Värmeproblem efter sommaren
« Svar #12 skrivet: 09 september 2015, 20:14:35 »
Är det verkligen säkert att cirkulationspumpen snurrar? Det kan låta så och kännas så även om pumphjulet står still. Magnetfältet roterar även om pumphjulet står still och det får motorhuset att vibrera. Skruva ur muttern i motoraxelns förlängning och kontrollera visuellt att axeln roterar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Simon carlsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmeproblem efter sommaren
« Svar #13 skrivet: 09 september 2015, 22:35:41 »
Mätte nu när det blivit kallare. 10.52 på ute och 4.35 på retur. Satte vredet till värmekurva 4 och nu blinkar driftlampan.
Började skruva ut muttern på pumpen men var inte beredd på vattnet, nybörjare som man är. Så den åkte på igen tills imorgon. Men vattnet såg ut som tunn använd motorolja. Dåligt eller något man får räkna med efter 30+ år?

Utloggad Simon carlsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmeproblem efter sommaren
« Svar #14 skrivet: 10 september 2015, 14:11:37 »
Inatt var elementet i ett av sovrummen igång. Såvitt jag kunde känna var det det enda som var igång. Dock var det inte så varmt som jag skulle velat att det var, elementet var uppskruvat på max. Kan det vara något slarvfel från min sida som orsakar det här? Finns det någon inst. som kan få det att bli så här?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!