Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga till Thermia Support..  (läst 3461 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad turkowitch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nybro
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Fråga till Thermia Support..
« skrivet: 01 augusti 2006, 13:39:38 »
Hej,

är sedan november förra året ägare av en Atria10. Har en fråga angående fläkten på utomhusdelen.
När min fläkt gick ner på lågfart i våras(12grader) så fick jag ett resonansljud från fläkten, hördes tom in i sovrummet i mitt hus fast det ligger på andra sidan av huset sett från värmepumpen. Fläkten låter helt klart som den är fellindad för detta varvtal.
När jag påpekade detta för min återforsäljare så meddelade dom att fläkten var felkopplad, att den skulle gå på lågfart vid sommar drift och inte mellanfart.
Fläkten kopplades om till lågfart och ljudet försvann. Dock tycker jag att difftemperaturen mellan utomhustemperatur och brine-tempereratur är större än innan(vilket enl.thermodynamikens alla regler är självklart), omkring 10 grader.
För ett tag sedan läste jag i manualen att Atria 10:an ska gå på hög respektive mellan fart, dvs 4500m3/h och 3000m3/h, dvs den ska inte gå på den låga hastigheten vid sommar drift som Atria 8:an och 6:an gör.

Sen läser jag på detta forum att många av dom första värmepumparna som levererades hade just detta problem med resonansljud (högfart på 8 och 6:or)vilket åtgärdades senare i produktion. Detta problem måste ju gälla 10:orna också eftersom jag har exakt detta fel. Det är ju samma fläkt och utedel!? Sc:,h

Min återförsäljare verkar inte tycka att detta är ett tillräckligt stort problem för att fläkten ska bytas till den senare versionen.

Min fråga: Måste jag som kund välja mellan dåligt/sämre COP sommartid eller ett resonansljud i fläkten? I mina ögon är detta ett solklart fall då jag bevisligen inte har de specifikationer på luftflöde som anges i faktablad i nuläget och inte heller kan köra fläkten på mellan fart pga resonansljudet.

Hur ställer sig Thermia till detta problem? Är det bara jag som har detta problemet med resonansljud vid sommardrift på Atria 10:an eller är det fler?

Med vänliga hälsningar

Daniel
Atria 10 Värmer suteränghus på 292 kvm samt håller plusgrader i 80kvm garage. Tidigare ca 4.5 m3 olja.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Fråga till Thermia Support..
« Svar #1 skrivet: 27 november 2006, 21:58:39 »
Pröva att kontakta någon på denna sida så får du säkert hjälp med ditt problem.
http://www.thermia.se/foretaget/kontakt/kontakter.asp

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fråga till Thermia Support..
« Svar #2 skrivet: 28 november 2006, 03:18:03 »
Kan bara säga att jag har en 8:a och det blev avsevärt tystare när fläktpaketet byttes. Utomhus är det faktiskt en enorm skillnad. V8-tomgÃ¥ngsljudet är borta. Jag kan dock fortfarande fÃ¥ vissa konstiga resonanseffekter. Sovrummet pÃ¥ andra sidan huset har visst (o)ljud frÃ¥n utedelen, även att det är pÃ¥ 2:a vÃ¥ningen medan det i sovrummet närmast är klart lägre ljud. Kan kanske vara i rören, har inte efterforskat sÃ¥ mycket dÃ¥ det inte är mitt sovrum  ::)

Diff mellan brine in och utetemp är nog kring 4 - 5 grader för mig vid utetemp runt 5 - 10. Jag har cirkulationspumpen för brine på 1:an just nu för att få tillräcklig diff mellan in/ut på brine, ca 4 - 5 grader. Sänkning från 2:an till 1:an på pumpen resulterade i sänkning av brine ut med ca 1 grad. Brine in ändrades inte. Detta gäller när utetemp är ca 5 - 10 grader.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad turkowitch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nybro
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fråga till Thermia Support..
« Svar #3 skrivet: 30 november 2006, 16:50:19 »
Har sedan en tid tillbaka fått hela fläkten med motor bytt av min återförsäljare. Blev faktiskt en klart märkbar skillnad!
Det pulserande obalans ljudet är nästan helt borta och det som hörs idag är tillmestadels blåsljud från den luft fläkten förflyttar.

Med andra ord, mycket nöjd! 8)

Mvh

Daniel
Atria 10 Värmer suteränghus på 292 kvm samt håller plusgrader i 80kvm garage. Tidigare ca 4.5 m3 olja.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!