Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diplomerad Villa?  (läst 4306 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Diplomerad Villa?
« skrivet: 17 maj 2005, 10:17:02 »
Nån som vet varför vv-beredaren på min nya Thermia Villa har etiketten "Diplomerad"?

Christian
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Diplomerad Villa?
« Svar #1 skrivet: 17 maj 2005, 23:38:41 »
Jaru det var nåt nytt provtryckt kollad provad godkänd testad men diplomerad!
Jag gratulerar både till den diplomerade VVB och till hela kittet.
Känns det skönt nu när det "landat"? 
Hoppas det funkar ok
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomerad Villa?
« Svar #2 skrivet: 18 maj 2005, 09:08:55 »
OK...hoppas att resten av pumpen ocksÃ¥ är diplomerad, utan att det för den sakens skull blir en Diplomat av den  :)

Allt tuffar på bra. Det blev en riktigt, riktigt snygg installation tycker jag själv. Inte en krona i överraskningar! Ett släpvagnslass med gamla rör från pannrummet åkte ut och nu sitter det tjusiga kopparrör i taket på garaget istället. Jag ska publicera installationsbilder vad det lider.

Enda nackdelen jag upplevt hittills är att det blivit längre transportsträcka för varmvattnet till badrummet. Tog faktiskt bort strypbrickan i duschen för att vinna tid. Ska isolera relevanta rör till i vinter.

Sannolikt behöver kalla sidan avluftas och filtret rensas för jag har lite för hög diff (7 grader) än så länge. Men min röris ska komma på ett litet uppföljningsbesök om några dagar.

För övrigt lämnade installatören mig med orden "pilla gärna lite i menyerna, du kan inte göra någon skada". Jag gick in fem minuter senare i servicemenyn och ställde om integral, hysteres och vv-start. Det var väl inte det han hade tänkt sig, kanske ::)

Har inte kört igång loggern än, men kollar förstås min nya elmätare so m bara mäter på pumpen. 58 kWh på de fem första dygnen. Ungefär 100 W "tomgångseffekt" när bara cirkpump och reglerdator går.

Christian
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad GAPa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Diplomerad Villa?
« Svar #3 skrivet: 19 maj 2005, 17:46:48 »
Enda nackdelen jag upplevt hittills är att det blivit längre transportsträcka för varmvattnet till badrummet.
Som jag har sagt tidigare har vi en pump som pumpar runt varmvattnet sÃ¥ att det kommer till kranarna fortare. Är det inget du har funderat pÃ¥? NÃ¥ja, du har kanske inte lika lÃ¥ngt avstÃ¥nd som vi har. Hos oss uppskattar jag att det  tar det mer än en halv minut till vissa kranar när pumpen inte är pÃ¥.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Diplomerad Villa?
« Svar #4 skrivet: 20 maj 2005, 09:26:07 »
Att cirkulera varmvatten höjer komforten men det kostar.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomerad Villa?
« Svar #5 skrivet: 23 maj 2005, 09:18:41 »
Ska överväga VV-cirkulation som nästa projekt. Men just nu får det vara - och jag vet inte ens om den inbyggda VV-beredaren har någon bra "ingång" för returen på VVc eller om man måste skräddarsy en lösning.

Kostnaden får man väl ta i två delar: dels att åstadkomma det (vilket hade varit billigare om jag tänkt på det i tid) och sedan driften. Driftskostnaderna med väl isolerade rör och timerstyrd cirkpump tror jag är helt acceptabla, faktiskt.

Christian
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Diplomerad Villa?
« Svar #6 skrivet: 23 maj 2005, 09:47:38 »
Ska överväga VV-cirkulation som nästa projekt. Men just nu får det vara - och jag vet inte ens om den inbyggda VV-beredaren har någon bra "ingång" för returen på VVc eller om man måste skräddarsy en lösning.

Om inte VV-beredaren har speciellt uttag för VV-cirkulation är det enklaste att låta returen för VV-cirkulation gå in i ett avstick som placeras så nära VV-beredarens inkommande kallvatten anslutning som möjligt. Avsticket placeras efter eventuell backventil eller blandningsventil. En backventil ska även placeras på VVC slingan i närheten av cirkpumpen, detta är extra viktigt om man tids- eller temperaturstyr VV-cirkulationen då många (billigare?) VVC pumpar inte tål höga flöden åt fel håll.

Jag gjorde en beräkning på vad VVC kostar i drift per år. För vårt hus landade det på drygt 400:-/år om jag kommer ihåg rätt. En positiv bieffekt av VVC, förutom VV (nästan) direkt i kranen, är högre laddningsgrad vid varje uppvärmning av VV.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomerad Villa?
« Svar #7 skrivet: 24 maj 2005, 13:18:10 »
Kloka tips - tack!
Jag kanske återkommer i frågan :-)
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Diplomerad Villa?
« Svar #8 skrivet: 24 maj 2005, 16:21:42 »
Avsticket placeras efter eventuell backventil eller blandningsventil. ´

Hmmm.... Sc:,h
VVC och blandningsventil är väl inte så lyckat eller?
I så fall så ska den väl sitta mellan VVC-slinga och tappställe, en för varje tappställe?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!