Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Undrande!  (läst 2339 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jörgen

  • Gäst
Jörgen
Undrande!
« skrivet: 05 april 2004, 03:47:56 »
Bor i ett enplanshus med ettrörssystem och alla dess nackdelar.Men skam den som ger sig!Har nu tänkt att
byta ut den gamla elpannan mot en VP.
Dagens tot förbrukning ligger på ca 34000kwh jag värmer 160kvm boyta +35kvm garage.
Min tanke! För att tillgodose barnens samt hövdingens stora varmvatten behov och samtidigt lösa det eventuella problemet med kort gångtid/många start/stopp,så undrar jag om det är vettigt att sätta in en VP på ca 9kw/180m aktivt med inbyggd beredare och ha en 500l acctank som första radiator med slingor, för att förvärma inkommande kallvatten innan man skickar in det i beredaren.på så sätt borde man lösa båda problemen.Bor i gbg regionen där vi har "svinkallt "inkommande kallvatten på vintern.
Vill gärna ha synpunkter.
Mvh Jörgen.
Kolla in sidan www.melectro.com den killen har rätt bra koll på sin anläggning.
 

admin

  • Gäst
admin
Re:Undrande!
« Svar #1 skrivet: 05 april 2004, 04:25:16 »
Hur varmt vatten behöver du shunta ut i dagsläget när det är som kallast ute?

Ligger denna temp aldrig över 55 grader så borde det inte vara några problem att göra som du föreslår, det där med acken skulle jag vänta med om jag vore som dig (om du inte redan har en) förbered eventuellt så att du vid ett senare tillfälle - om det skulle visa sig nödvändigt - kan ansluta en ack som första radiator. Se gärna min tråd Trimmar på, ny teori för mer information om hur jag tänker i denna fråga. Se även hur jag gjort för att halvera antalet starter på min klart överdimensionerade anläggning. (inget tillskott trots -30 grader ute)

Jörgen

  • Gäst
Jörgen
Re:Undrande!
« Svar #2 skrivet: 05 april 2004, 04:31:10 »
Min högsta framlednings temp är ca 55grader och returen ca 10grader lägre.

admin

  • Gäst
admin
Re:Undrande!
« Svar #3 skrivet: 05 april 2004, 04:53:08 »
Har du provat ställa ned din elpatron på t.ex 6 kW för att se om den effekten räcker till när det är kallt ute, om så så har du fått en bra bild av hur stor värmepump du behöver.

Jörgen

  • Gäst
Jörgen
Re:Undrande!
« Svar #4 skrivet: 05 april 2004, 05:16:53 »
Pannan är kopplad på 9,5kw och när det är -20 ute
så orkar den precis.skall även tillägga att jag har
till och frånlufts ventilation med återvinning och ett elbatteri för att säkerställa tilluftstempen när det är
väldigt kallt ute.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Undrande!
« Svar #5 skrivet: 05 april 2004, 16:04:10 »
Jörgen!
En ack som "första" radiator räcker om den är 200l för dig, men priskillnaden är liten på en större tror jag!?
Det kan va bättre att flytta framledningsgivaren om man har en ack, för att få optimalt långa drifttider men det är en baggis, det fixar sig sen man kört ett tag om man vill det.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!