Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Belägg för pÃ¥stÃ¥ende av cirkpump  (läst 3938 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sover numera gott om nätterna!
Belägg för påstående av cirkpump
« skrivet: 30 november 2006, 22:57:04 »
Hej!

Efter nära två år så strejkade helt plötsligt min cirkulationspump - VP stannade givetvis.
Ringde genast leverantören då garanti fanns kvar, de hoppade i bilen och kom ut.

Men, då de såg att jag hade kört cirkulationspumpen i läge 1 så sa de genast att där har vi "boven" i dramat.
På vad grundar de sitt belägg........

I filtret har det aldrig funnits smuts eller andra prylar som inte borde finnas där.

Vid installation (annan installatör än den som nu kom ut) så tyckte han att jag "borde" exprimentera lite med flödet så att rätt värden erhålles utifrån verkningsgrad etc.

Alltså, kan livslängden påverkas av i vilket driftläge man kör cp på ???

Ja, jag fick en ny cp.

/Mats
Thermia D8 148m aktiv borra. 208 m2 uppvärmd yta inkl. källare i Sundsvall. Byggår -1957

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Belägg för påstående av cirkpump
« Svar #1 skrivet: 30 november 2006, 23:42:07 »
Livslängden borde vara längst i läge ett eftersom motorn då går saktast och drar mins effekt.
Att den skull förkortas pga av att du kört den i läge ett är rent nonsens.

Mvh AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Belägg för påstående av cirkpump
« Svar #2 skrivet: 01 december 2006, 20:12:09 »
Men, då de såg att jag hade kört cirkulationspumpen i läge 1 så sa de genast att där har vi "boven" i dramat.
På vad grundar de sitt belägg........

Skitsnack, det påverkar knappast livslängden på cirkpumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sover numera gott om nätterna!
SV: Belägg för påstående av cirkpump
« Svar #3 skrivet: 09 december 2006, 19:12:16 »
Ursäkta, har varit bortrest och inte kunnat svara!

Visst, om man utgår från livslängden så stämmer det nog, men var det verkligen det som var felet eller skulle cp ändå ha stannat oberoende av hastighet.

Även fast det inte fanns något i filtret så kanske det fanns "något" som gjorde att pumpen inte orkade dra igång på lägsta låget, men hade jag kört på tex. läge 3 så kansk den hade klarat av det.
Det otäcka i samanhanget är att om eller när detta uppstår så stannar pumpen o huset blir kallt!
(Jag pratar om varma sidan)

När detta fenomen uppstod så kunde jag alltid "dra" igång cp med skruvmejseln, men vad som därefter hände när vp hade räknat ner var som att spela lotto.

Vill helst köra på läge 1 eller 2 eftersom jag får mindre brus i ledningarna.

/MF
Thermia D8 148m aktiv borra. 208 m2 uppvärmd yta inkl. källare i Sundsvall. Byggår -1957

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Belägg för påstående av cirkpump
« Svar #4 skrivet: 10 december 2006, 21:19:19 »
Rätt vanligt på äldre pumpar om man stannade dom på sommaren. Då kunda man hjälpa igång dommed skruvmejsel.

Men att en ny inte skulle orka???

men men jag testade att köra min i läge ett med fronten borta.. efter ett tag tycker jag kompressorn låter lite råare... men tittar inte på tempen.
Efter ett tag löser den på högt tryck!
Då blrev ja så less så jag slutade, men ska väl kolla igen.. jag är tvungen att köra på läge 3 för att få lagom tempdiff, det är lite konstigt eftersom det är en äldre anläggning. Men troligen går det tungt för dom har använt en hel del 3/8" rör till rad.matningen.

Men att en pump slits mera i läge ett?? då skulle väl inte det läget finnas på dom eller??

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad MF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sover numera gott om nätterna!
SV: Belägg för påstående av cirkpump
« Svar #5 skrivet: 15 december 2006, 19:47:25 »
Bertil skrev....

Efter ett tag löser den på högt tryck!
Då blrev ja så less så jag slutade, men ska väl kolla igen.. jag är tvungen att köra på läge 3 för att få lagom tempdiff, det är lite konstigt eftersom det är en äldre anläggning.

Det var precis vad som hände, dvs, den löste på högtryck ett antal ggr. Jag måste dessvärre köra på läge 1 ellr 2 för att uppnå lagom/perfekt tempdiff. Hur gör jag ?????

Just nu så kör jag på läge 3 med radiaorbrus i ledningarna, men samtidigt så har jag aldrig heller tidigare kunnat köra på så LÅG kurva........
Vilket är därmed mestt optimalt, låg kurva med hög effekt på cp (varma sidan) eller hög kurva med liten effekt på cp !!!

Vilket genererar minst energiförbrukning ?

Mycket tacksam för svar, speciellt från Bertil ellet Rickhard.

Mvh

/Mats F
Thermia D8 148m aktiv borra. 208 m2 uppvärmd yta inkl. källare i Sundsvall. Byggår -1957

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Belägg för påstående av cirkpump
« Svar #6 skrivet: 16 december 2006, 15:04:53 »
Har man som du R407C som köldmedie, då bör man har rätt hög tempdiff över v-pumpen för att få bästa verkningsgrad.
Nu med ny c-pump måste du absolut kunna köra på lägre varv, den du fick utbytt var "felande". Det kan väl ha liiten bäring att en lite kärvande pump har större startproblem i läge ett än i läge tre. Men en frsäsch pump ska absolut gå köra i läge ett!
Vad får du för diff i läge 2?

Det skrevs en hoper om detta med R407C

lite här..
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=7187.15
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Belägg för påstående av cirkpump
« Svar #7 skrivet: 17 december 2006, 11:30:56 »
Är ganska "vanligt" att värmebärarpumparna "fastnar" när de går i läge ett. Själv tycker jag det är illa men det verkar som tillverkarna inte lägger så mycket krut på problemet.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad MF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sover numera gott om nätterna!
SV: Belägg för påstående av cirkpump
« Svar #8 skrivet: 19 december 2006, 19:02:05 »
Har man som du R407C som köldmedie, då bör man har rätt hög tempdiff över v-pumpen för att få bästa verkningsgrad.

Vad får du för diff i läge 2?

I läge 1 har jag en diff på ca 7-8 grader, läge 2 ca 5-6 grader och i läge 3 ca 3-4 grader.

Jag tror heller inte att en pump slits mera i läge ett, men gör inte startströmen som är 1,41 ggr större (roten ur 2) än förbrukningsvärdet att pumpen orkar starta lättare, det är ändå samma massa som skall dras runt ??

/MF
Thermia D8 148m aktiv borra. 208 m2 uppvärmd yta inkl. källare i Sundsvall. Byggår -1957

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Belägg för påstående av cirkpump
« Svar #9 skrivet: 19 december 2006, 19:07:01 »
Har man som du R407C som köldmedie, då bör man har rätt hög tempdiff över v-pumpen för att få bästa verkningsgrad.

Vad får du för diff i läge 2?

I läge 1 har jag en diff på ca 7-8 grader, läge 2 ca 5-6 grader och i läge 3 ca 3-4 grader.

Jag tror heller inte att en pump slits mera i läge ett, men gör inte startströmen som är 1,41 ggr större (roten ur 2) än förbrukningsvärdet att pumpen orkar starta lättare, det är ändå samma massa som skall dras runt ??

/MF

VB-cirkpump brukar väl gå hela tiden på Thermia? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sover numera gott om nätterna!
SV: Belägg för påstående av cirkpump
« Svar #10 skrivet: 19 december 2006, 19:13:18 »

VB-cirkpump brukar väl gå hela tiden på Thermia? ???
[/quote]

Det var ju inte så enkelt, om den ändå hade gjort det så hade det inte varit något problem.

/MF
Thermia D8 148m aktiv borra. 208 m2 uppvärmd yta inkl. källare i Sundsvall. Byggår -1957

ppwpp

  • Gäst
ppwpp
SV: Belägg för påstående av cirkpump
« Svar #11 skrivet: 19 december 2006, 19:27:11 »
Finns det inte motionskörning av cirkulationspumpen? Det e det bästa!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Belägg för påstående av cirkpump
« Svar #12 skrivet: 19 december 2006, 20:28:39 »
Citera
VB-cirkpump brukar väl gå hela tiden på Thermia? ???

Det var ju inte så enkelt, om den ändå hade gjort det så hade det inte varit något problem.

/MF

På nibe så är det endast med sommarinställning (värme till radiatorerna avslagen) som cirkpumpen står still, jag undviker denna inställning och sänker på rumsgivaren på sommaren så att VP:n inte värmer på huset på sommarnätterna.

I driftläge "AUTO" så går väl cirkpumpen jämnt, eller? ???
« Senast ändrad: 19 december 2006, 20:36:41 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Belägg för påstående av cirkpump
« Svar #13 skrivet: 19 december 2006, 22:16:59 »
Citera
Finns det inte motionskörning av cirkulationspumpen? Det e det bästa!

På dom med sommarfunktion stannar den vid viss utettemp. Men det gör inget för den startar alltid vid vv körningar. Det sker ju flera ggr/ dygn.

Förr ansåg man att det räckte om man startade pumpen tex 1 gång/månad om den stod tex på sommaren.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Mikael H

  • Amatör röris och civ ing
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 256
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EnergisnÃ¥lt är inte bara bra, det är bäst!
SV: Belägg för påstående av cirkpump
« Svar #14 skrivet: 08 januari 2007, 19:30:27 »
I min Autoterm har brine pumpen läge 1=maxeffekt!
Det sitter en Wilo S10 i denna.
Kan det vara detta han menar?

Mikael
Autoterm Terramax E11
Borö TIDA 300 l tank med rf beredare och solslinga
100 liter volymtank
Sfinxens solfångare 10 kvm med regler och värmeväxlare för att dumpa till golvvärme. OBS denna dumpning har aldrig funkat trots mycket grubblande!
Borrhål 250 meter

Huset byggt 1931 tilläggsisolerat 2 våningar källare och vind, allt uppvärmt till 20 grader 180 boyta, källare 80, garage 40 värms till 12 grader.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!