Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ytjordvärmepump "markus 2500" div frÃ¥gor.  (läst 2775 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anderzzon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Ytjordvärmepump "markus 2500" div frågor.
« skrivet: 09 april 2007, 21:19:16 »
Hej.

Har precis hittat detta forum och vet inte riktigt hur det fungerar men jag provar ::)

Jo det e så att jag har köpt mitt första hus. Ett en planshus med källare 120+120kvm och vattenburen värme med en Ytjordvärmepump som heter Markus 2500 och jag kan juh
inget om denna/detta med värme system till hus så jag har lite frågor.

Den är från 1998 och jag undrar om man ska titta efter en nyare modell och isåfall går det att använda slingan som finns idag
eller måste man byta den också?

Jag kanske inte tjänar så mycket på att byta så länge den fungerar?

Kanske även ska skriva att i mitt hus finns ocksÃ¥ en panna NIBE CITY VX frÃ¥n 1998  med elpatron (9kW) och med olja som inte används (25kW)

Har ett papper där det står att Markus 2500 klarar upp mot 10grader men inte om det är 10- eller 10+???


Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ytjordvärmepump "markus 2500" div frågor.
« Svar #2 skrivet: 10 april 2007, 10:07:25 »
Är huset från 1998?

Hur lång markslinga?

Vet du något mer om husets energibehov?

Jag rekommenderar annars att ta det lugnt, om VP:n går sönder kan du värma med pannan så länge. Men det kan vara bra att kolla upp alla alternativ så länge och ha en plan för framtiden. Jag har svårt att tro att en VP på 2,35 W klarar ett hus på 240 m2 till -10 ºC så min gissning är att det är +10 ºC som menas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rca1959

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ytjordvärmepump "markus 2500" div frågor.
« Svar #3 skrivet: 10 april 2007, 15:33:11 »
Hur lång markslinga?

I Humlans länk så står det följande om Markus 2500:

Kollektor   Kopparrör 2 x 32,5 m

LÃ¥ter som direktexpansion:

NÃ¥gon?
Udda hus: 400kvm + 100kvm. Tegelhus i nordvästra Skåne. Byggår 1942. Exo kombipanna (ved, olja) från 1963. Rekord under vinter från kallt hus: 1.8 kubikmeter (travat mått) ved på två dagar. Terraterm dubbelmantlad beredare, 6kW, används för att vid behov hålla huset frostfritt mellan besöken. Värmepumpen som hörde till, IVT på 15 kW (i minsta laget) från 1986 la av i jan 2006 när tredje kompressorn havererade.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Ytjordvärmepump "markus 2500" div frågor.
« Svar #4 skrivet: 10 april 2007, 17:34:21 »
Ja, det är en värmepump med sk. direktexpansion. Energiverken sålde massor av sådana här "små" värmepumpar på 90-talet. antingen så grävde man och la 2x30 meter kopparslinga i trädgården och den blev som en bergochdal bana eller så borrade man en 30 meter energibrunn och tom i vissa fall så fyllde man sen igen hålet med grus.
Kopparslingan är 1/2" eller 12 mm så ska man använda den så blir det just för direktexpansion om den nu fortfarande är hel. En del borrfirmor tackar nej till att fördjupa redan bef. borrhål.
Markusvärmepumpen är tänkt att stängas av sommartid för att få marken att återhämta sig fortare.
Om den är sönder så är det nog bara till att titta på ngn annan form av värmepump tex bergvärme och riva ut tank,panna,värmepump, rören behöver man ej gräva upp.
Mest kyla men lite värme också

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!