Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite frÃ¥gor  (läst 2563 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Prowler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Lite frågor
« skrivet: 27 januari 2005, 15:28:34 »
Är på gång att skaffa mig en värmepump, Nibe 1215-7 troligtvis. Så nu har jag lite frågor som jag inte lyckats hitta svar på.

1. Värmekurvan i Nibes broschyr indikerar att jag ska ha kurva 9 ( bor utanför umeå , med radiatorer)
Men med elpanna och nuvarande reglecentral motsvarar min Vbf ca kurva 5.
Svänger temperaturen med VP eller vad gör att dom rekomenderar så annorlunda Vbf ?

2. Har bara ca 2-4 graders delta på Vbf-Vbr , har enrörssystem. Är det för lite? Dom flesta VP installatörerna rekomenderar ju 10 graders Delta.

3. Om jag idag ligger pÃ¥ 38-40grader Vbf vid  -15 ute , är det att jämföra med ett lÃ¥gtemp system ? eller.
En återförsäljare från IVT jag pratade med tidigare sa att jag bara kunde köra med deras ht 65 pump , pga enrörssytemet jag har.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Lite frågor
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2005, 16:21:13 »
1. Kurvans nummer har mindre betydelse om de inte är matchade. Kolla på lutningen istället. Det är den som är intressant.

2. 2-4 grader på ett ettrörssystem tyder på att du har rätt hög cirkulation, på gränsen till onödigt hög. Med rätt inställd pumphastighet så är det inget problem.

3. Om du har 38-40 grader vid -15 ute sÃ¥ behövs inte en HT+. Vilket säljsnack!  :o Om din temp stämmer sÃ¥ har du 15 grader kvar till 55 som "alla" pumpar klarar.  Däremot ska HT+ vara bättre pÃ¥ varmvatten sÃ¥ har man behov av mycket sÃ¥dant sÃ¥.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Prowler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Re:Lite frågor
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2005, 18:01:09 »
Tack för svaren ,  men kurva 5 stämmer ganska bra överens med den kurva jag kör pÃ¥ idag.
Näst lägsta kurvan 0,75 på en gammal sigmayr junior.

Det jag tänkte på var om Vp framledningen varierade så att man därför behöver en högre Vbf kurva för att kompensera svängningar i temp.
Eller är jag ute & cyklar.

Ang Delta så kör jag cirk. pumpen på läge 3 av 4 , har märkt att radiatorerna blir inte riktigt lika varm längst ner om jag kör på lägre fart.
Men det kanske tyder på att den har avgett mer värme om tempen sjunker på utgående.

Vad är ett normalt Delta på enrörssystem.

Samt kan det ha att göra med att jag har 4 kretsar på radiatorsystemet , varav 1 går ut till ekonomidelen som jag kör på ca 15 grader. Dvs dom radiatorerna är strypta på ventilen till hälften ungefär.

Tack för ett utmärkt och informativt forum
Mvh Anders

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Lite frågor
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2005, 19:51:45 »
Citera
Men med elpanna och nuvarande reglecentral motsvarar min Vbf ca kurva 5.

Var glad dina radiatorer kommer att ge dig mycket bra verkningsgrad på värmepumpen.... Så bra att du ska se till att borran blir liite djupare än normalt, men var glad det är där du hämtar upp gratisvärmen.
Kurvorna dom redovisar är bara schabloner för orten!! Du har koll på vilken temp du behöver och det funkar exakt lika med en NIBE VP.

Lågt delta t på rad. kretsen är bara bra då avger hela radiatorerna maximalt med energi, det är delvis därför du kan köra med en så låg kurva.
Det är MYCKET viktigt att köra med låga framledningstemperaturer på varma sidan för att få bra verkningsgrad!! Du kommer att få mycket bra COP.

Ang IVT försäljaren han är inte seriös, om du nu talade om vilka temperaturer du behöver pÃ¥ framledningen. MÃ¥nga ettrörssystem kan kräva hög framledning men det är INGEN regel.  Ditt värmesystem kräver inte hög temperatur därmed ingen HT maskin för uppvärmningen
Hälsa honom att du frÃ¥n säker källa fÃ¥tt reda pÃ¥ att han agerat oseriöst  ;) ;)
Säg också att du har hört att dom höga temperaturerna är väldigt oekonomiska.
Verkningsgrad vid  35 grader ca 4,5
         (COP)      vid 50   grader ca 3-3,5
                        vid 65 grader ca 2
det går allstå åt mera än dubbelt så mycket energi att producera 65 gradigt vatten som att producera 35 gradigt. Det är unikt för just värmepumpar, alltså ska man sträva efter så låga driftstemperaturer som möjligt. Du har redan låga temperaturer vilket är en förutsättning för att få en VP installation riktigt lönsam.

Men se till att få en rejält tilltagen borra, viktigt att dom tar med dina låga driftstemperaturer i sina kalkyler. Annars blir borran för grund!!!
Sen kan du köpa lite extra meter också, vem vet man kanske vill unna sig lite varmare när uppvärmningen blir billigare, då behövs lite extra borra och även en rejält tilltagen värmepump!!!!!

Lycka till
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Prowler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Re:Lite frågor
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2005, 12:18:47 »
Tack för en utförlig förklaring Bertil  :).

Ang. borran , dom har tänkt att borra 175 meter (168 m aktivt) till en 7kw Nibe 1215.
Är det för grunt eller bör jag borra ännu djupare.

Offerten jag fick från IVT var på 146m (140 m aktivt), så jag antog att Nibes djup var väl tilltaget (då det skiljer nästan 30 m).

Kollade lite på Geotecs forum , men där verkar dom ju alltid ange att man ska borra 40-50m mer än vad säljarna offererar.

Mvh Anders

admin

  • Gäst
admin
Re:Lite frågor
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2005, 16:12:28 »
Att borra mer än vad som rekommenderas kan vara bra ur flera aspekter, även om deras beräkningar oftast stämmer bra och ger de förväntade resultaten.
Några av fördelarna med att borra djupare räknar jag upp här, det finns säker fler...

Ger dig möjligheten att sätta in en värmepump med 100% effekttäckning när det är dags att byta - utan att behöva borra ett nytt hål. (nästa generation värmepumpar bör vara av invertertyp, vilken skulle kunna innebära att man kan låta den gå med reducerad effekt under större delen av året, men att den har kapacitet att värma huset helt utan hjälp av eltillskott även vid sträng kyla)

Värmepumpens verkningsgrad blir högre med varmare inkommande köldbärare (brine), man brukar räkna med 1.5-3% högre COP/grad varmare inkommande brine.

Om du skall bygga en pool eller bygga ut huset i framtiden så kommer du att få ett större energi och effektbehov, och med en väl tilltagen borra kommer du inte att behöva bekymra dig för den deln, detta oavsett om du sätter in en större värmepump eller bara låter den du nu sätter in få längre gångtider = ta mer energi ur borra.

Den enda nackdelen som finns med att borra djupare är kostnaden, det är alltså en bedömning som du får göra med er ekonomi som utgångspunkt.
Är det t.ex. troligt att ni kommer att bygga ut?
Bygga en pool?

En för klen borra kan ge dig mycket bekymmer, det har även visat sig vara svårt att ställa några större krav på entreprenörerna vad gäller dimensioneringen...

Se till att om möjligt få skriftliga garantier på t.ex. min inkommande brinetemp givet de förutsättningar du gett dem stämmer.
Bestäm även hur en ev. feldimensionering skall åtgärdas, och vem som skall stå för kostnaderna.

Lycka till!

/Rickard

Utloggad Prowler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Lite frågor
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2005, 20:50:29 »
Ok tack för svaren , men undrar tror ni att 168m aktivt är tillräckligt för 157+63 (63 svalt) Kvm , ca 33000 Kwh , Nibe 1215-7  ?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Lite frågor
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2005, 20:58:15 »
Umé ja då skulle jag borra liite djupare helt klart.
Jag har ca 155 aktivt meter till en 7 kw använde ca 26-28´kwh innan för värme o vv. Det är i Jämtland..  jag är iofs mycket nöjd med tempen pÃ¥ brine, men jag har ocksÃ¥ en stump ytjord till pga av att hÃ¥let ligger 20 meter frÃ¥n huset.

10 meter kostar väl 2500:- ??? sopa till med 20 meter, gratisvärmen kommer ur hÃ¥let!!! det fÃ¥r inte vara för klent!! 
Tex om du vill unna dig lite varmare nu när värmen blir billigare, du har du ju uppgett för låg siffra!!! bara en sån sak!!! kan ställa till det.
Under NIBE kan du se effektdiagram där du ser hur tempen på borran påverkar värmepumpens effektivitet!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Prowler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Lite frågor
« Svar #8 skrivet: 31 januari 2005, 21:03:29 »
Sant sant  :o , det är klart 5000:- är ju inte direkt en förmögenhet om man tittar pÃ¥ hela projektet  :'(

Men som du säger , det kan va gött o ha lite i reserv.

Tack förresten för svaren  ;D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!