Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VPA 200/70 som volymförstorare  (läst 1305 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zapata

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Isobutan 600......
VPA 200/70 som volymförstorare
« skrivet: 14 mars 2009, 16:12:27 »
Har köpt en begagnad VPA som jag har att tänkt koppla in som volym förstorare, då jag märkt att temperaturen inne pendlar när pumpen gör varmvatten samt att jag har ca 20 starter på värmepumpen vid nollan ute.
Gradminuterna är på max och ts är ur kopplat samt att starterna är satta på max (60 min).

Nu till anläggningen som består av radiatorer och en golv slinga på 60m samt en 1115 med en 300liters strömsnäs beredare med sol och varmvatten slinga.
Har tänkt att koppla in vpa´n som ett första element med antingen både manteln och beredaren inkopplade eller separata.

Min fråga är då följande:

Kan man koppla in vpa´n mot strömsnäs tanken på något smart sätt och kanske utnyttja värme till förvärmning av varmvattnet eller kommer jag bara hamna på samma läge som innan om jag gör så?

Alla tankar och förslag välkomnas varmt! 
Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.

Utloggad jontte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gagnef
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VPA 200/70 som volymförstorare
« Svar #1 skrivet: 28 mars 2009, 23:59:56 »
hmmmm,
Gradminutrarna på max gör att tempen inne hinner pendla innan det är dags för en ny körning.

Starterna till max 60min, menar du tiden som pumpen tvingas vila innan den kan starta igen? Isåfall ännu en faktor som gör att din innetemp hinner gå ner mellan körningarna.

Trots detta 18 körning/dygn vid 0 ºC och innetempen hinner sjunka.

Nej, gradminutrarna någonstans mellan 120-180.
Maxtiden för körningarna åter till 20min.
Sedan får du justera in mängden vatten i systemet så att det uppfyller "standarden"

Öka mängden vatten i radiator kretsen, du ska eftersträva 25liter vatten per kw pump effekt.
ex. om du har en 8kw vp så ska du ha ca 200 liter i dina element varken mer eller mindre. För lite vatten gör att du får många körningar och för mycket att systemet blir trögt.

Sedan om du ökar mängden med en vpa eller en nibe ukv spelar väl ingen större roll.
Konverterat från direktverkande el.
Nibe 1115 8,5kw, vpa 300/200, volymförstorare/knäpptank ukv 100 och 2x250m ytjordskollektor.
Villa, enplan med källare 102kvm/plan. Har vattenburna radiatorer, en fläktkonvektor och vattenburen golvvärme. Förbrukning 2007 blev 5409kw i värme/vv och 8741kw i hhel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!