Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1245 tappar tryck?  (läst 1296 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hannes

  • Gäst
Hannes
1245 tappar tryck?
« skrivet: 25 november 2014, 18:32:11 »
Hej

Jag är helkass på detta med vp. Har en 1245-12 med flm. Villa 2 plan 230 kvm Bå 2014. Bergvärme. Till vänster om Vp har jag två röda kärl övre och undre med varsin tryckmätare. I den nedre gick trycket i somras ner till under 0.5 bar och jag fick ett larm. Fick ut någon som fixade detta och jag trodde problemet var löst. Nu ser jag att trycket sakta men säkert faller igen ( just nu fallit till ca 0,7 bar sen i somras) . Kan bara ana att jag snart står med ett larm igen. Det övre kärlet finns det en påfyllnadsventil så där är det enkelt men det finns ingen på den nedre. Vad ska jag göra för att öka trycket? Vad kan det bero på? Kan trycket orsaka den lägre temp på golvet längst från vp? Litar inte på de som gjort huset och löser helst detta på egen hand !

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 1245 tappar tryck?
« Svar #1 skrivet: 25 november 2014, 22:08:42 »
Hej!
Kan du ta bilder av grejerna och lägga in, annars gissar vi bara.
Jag kan ju gissa på expansionskärlet för köldbäraren och i så fall har det inget att göra med golvvärmen.
Och i så fall har du tillbehöret NV10 som larmar om trycket på köldbäraren går under ett visst värde.
Problemet är att din installatör inte läcksökte utan bara fyllde på och så kan man få hålla på länge...

I de flesta fall uppstår läckan inne i värmepumpen, ta loss fronten samt luckan för kyldelen och leta med en ficklampa efter de kladdiga resterna som blir kvar efter en köldbärarläcka.
När du funnit den kan du kräva din installatör att de fixar läckan.
Se till att få detta gjort innan garantitiden går ut.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Zenon

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sverige-VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 239
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Zenon
SV: 1245 tappar tryck?
« Svar #2 skrivet: 17 december 2014, 11:12:05 »
Mitt har sjunkit från 1bar till 0,7 på 1,5 år, dock kom sjunket inom ett par månader, stått konstant på samma nu i säkert 7 månader. :) Helt korrekt att det är till köldbärare.
Nibe 1245 - 10kw, förbrukning kompressor 2200-2900w, 200m borrhål, pool 40 med 100kw plattvärmeväxlare till 25kubik intex sommar rörpool samt 2kubik badtunna. + 100L volymtank.
250kvadrat tegel hus byggår 1974, tilläggsisolerad vind samt grund, markplan med källare samt 1bils garage med 1st vattenburet element. 1 rörssytem med 20st radiatorer totalt. 5 st slingor varav 1st till garaget. Etthålsventil m68 fellingsbro 18mm med bypass vid avstängd kran på radiatorer samt pex 15mm slang.
13st stora fönster, samt 13st små källar fönster.
Frånluftsystem samt 11st fresh tillluftkanaler.
16000kwh / år varav 12 000 bergvärme.
4200 Starter, 3800h varav 400 varmvatten. / 1Ã¥r
Maxframledningstemp 55 grader utan tillsatts, klarar -5 utan tillsatts.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!