Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rätt tänkt pÃ¥ hur mitt IVT E9 fungera?  (läst 7075 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rätt tänkt på hur mitt IVT E9 fungera?
« Svar #15 skrivet: 14 februari 2011, 16:35:37 »
Jag tyckte du skrev 500 liter ack i bilden?

Jag har en rumsgivare till VP:n det funkar kanon, problemet med termostater är att VP:n inte går optimalt som sagt.

Jag tror inte den tar skada av att man kör 80 ºC vatten genom VP:n.  :-\

Man kan ställa om CP till intermittent drift, DVS att den bara går då kompressorn går.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zippa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Rätt tänkt på hur mitt IVT E9 fungera?
« Svar #16 skrivet: 14 februari 2011, 21:10:50 »
Ja 500L men jag tänkt skicka in VP längst upp och plocka ur i toppen av ack , då ska det ju skikta sig så det är kallt nere och varmt uppe, de borde ge ca: 50L varmt och resten kallt om man inte eld.

Jag har köpt en rumsgivare men inte installerat den än, jag är rädd att om jag sätter den på mellan våningen och sen elda jag lite då kommer den ju strypa så det blir kallt upp och i källaren, tänker jag fel?

Okey, det är väll bra att ha den så på sommaren när den bara gör varmvatten, men när man behöver få ut värme i RAD kretsen så är det väll inte så bra eller?

Tack för dina kommentarer.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rätt tänkt på hur mitt IVT E9 fungera?
« Svar #17 skrivet: 15 februari 2011, 07:23:26 »
Om du kopplar in tanken som en "arbetstank", DVS VP:n ansluts med både fram och retur mot tanken och radiatorerna har egen CP och ansluts också mot tanken så kan interna CP ställas i läge att den bara går med kompressorn. I detta läge bör returgivaren på VP:n flyttas till tanken.

Med denna inkoppling skulle du även kunna koppla in extra värmekällor mot din ack och styra värmen med termostater.
Hittar du en ack med VV-slingor så kan även varmvattnet förvärmas i acktanken.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zippa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Rätt tänkt på hur mitt IVT E9 fungera?
« Svar #18 skrivet: 15 februari 2011, 12:38:00 »
Men du Carl, med din lösning skulle inte jag får hela 500L i volymförstoring?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rätt tänkt på hur mitt IVT E9 fungera?
« Svar #19 skrivet: 15 februari 2011, 18:24:17 »
Men du Carl, med din lösning skulle inte jag får hela 500L i volymförstoring?

Jo, det stämmer, 55 liter/kW VP.
Här är ett alternativ som inte rör om lika mycket i tanken då VP:n värmer huset.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zippa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Rätt tänkt på hur mitt IVT E9 fungera?
« Svar #20 skrivet: 16 februari 2011, 15:04:35 »
Hej.

Hur menar du sen att jag ska koppla in en mantlad kamin? alt solvärme?

För som jag läst är det ju inga konstigheter att koppla in en volymförstorare pÃ¥ ut eller ingÃ¥ende RAD krets, men vad händer om man börja värma ack tanken säg  70-80 grader.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rätt tänkt på hur mitt IVT E9 fungera?
« Svar #21 skrivet: 16 februari 2011, 19:13:51 »
Hej.

Hur menar du sen att jag ska koppla in en mantlad kamin? alt solvärme?

För som jag läst är det ju inga konstigheter att koppla in en volymförstorare pÃ¥ ut eller ingÃ¥ende RAD krets, men vad händer om man börja värma ack tanken säg  70-80 grader.

Troligen måste du då sätta en shunt på acktanken om du ska värma denna med sol eller kamin.
Men min åsikt är att det inte finns ekonomi i att krångla till det med extra grejer till en bergvärmepump.
Bergvärme är billigt i drift och funkar bäst om man inte krånglar till det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!