Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 10 februari 2010, 21:21:45 »

Det luriga är om den stannat pga av hysteres... då NOLLSTÄLLS gradminuterna i samma sekund som pumpen stoppar. Då måste man följa gradminuterna så man vet ungefär hur mycket som är kvar och när den beräknas stoppa osså hålla koll på gradminuterna vartefter dom minskar.

Nibe har valt 13 grader för hysteres Thermia har valt ett så lågt värde så det går inte förstå...

Men att integralen sjunker så kraftigt verkar lite skumt om ni frågar mig... ja vid "endast" -4 grader ute.
Skrivet av: Cittra49
« skrivet: 10 februari 2010, 14:16:53 »

Kom hem igår och häckade framför pumpen. -4 ute, och integralen gick till -194 innan den vände och gick till 0. Pumpen gick i 1.25 och stod still 30 min. Sen starta den, -4 ute och gick till -484 innan den vände och gick till -450, vände och sjönk till -525 sen upp till 0. Tappade inget varmvatten eller dyligt. När jag kom upp imorse va det -10 ute och då stoppa pumpen när integralen gick till 0. Det verkar som pumpen klarar jobba sig mot 0 integral vid -10 så man kan ju undra varför han stöder till elen ibland vid -5 och neråt.

Sista veckan som jag häckat vid pumpen har den alltid stannat för att integralen nått 0. Aldrig fått nåt larm om fel el. dyligt. Nån på jobbet hade nån teori om att det kanske va lite gas. Tycker det är skumt att integralen ska gå till -525 vid -4 ute. Huset är ju gammalt iofs, men det är ju ingen vävstol jag bor i. När jag körde på enbart bergvärme så sjönk innetempen till 19 vid -26 ute. Ska ta med en termometer och mäta in och ute ledningarna och kolla på temp givarna stämmer.

Rörmokaren ställde in så skillnaden mellan fram // retur skulle va 8 grader men jag har 6 ibland 5. Går vattnet för snabbt igenom månne? Har gamla rör som ca 1 1/4" invändigt.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 09 februari 2010, 23:46:05 »

Så många ggr jag sagt det här... Pumpen får ALDRIG STANNA VID SVINKYLA!!!!!!!!! Jag tycker inte det är konstigt utan fullständigt oacceptabelt!!!

Antingen bryter den på hög returtemp eller hysteres.  I kväll har jag fixat med två pumpar som bröt på hög retur!!!!!

Det går nästan alltid fixa, vad än rörkrökarna säger...

Hysteres kan du höja rejält! 
Max retur ska va 55 minus delta t på varma sidan..
Du kan läsa lite här först osså fråga på om du är osäker... man kan tex höja kurvan (tvångsköra) och stå som en hök vid pumpen tills den stannar  då ser man ju varför den bryter är det på hysteres då nollas gradminuterna (integral). Är det pga av hög retur så står det på displayen.

Ändra på integralen "ändrar" inte nåt för dig!!

Läs om tex hysteres om du inte ändrat redan!!!

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2682.0
Skrivet av: Cittra49
« skrivet: 09 februari 2010, 23:27:44 »

Rörmokaren va här och luftade lite, ändrade integralen för elstart till 900, sen kollade han över lite olika inställningar och han tyckte det såg ok ut. Fick överlag ca 2 grader varmare inne :D , men tyvärr så går elen in när det är -7. När elen slagit till så har pumpen stannat efter 4-5 timmar, vilket rörmokaren tyckte va väldigt konstigt, även att den ville ha el vid -9. Vet inte hur jag ska gå vidare egentligen, läste det fanns nåt logg kort som kunde logga allt om man koppla den till en PC, verkar som det skulle vanåt för mig.
Skrivet av: Cittra49
« skrivet: 03 februari 2010, 21:55:14 »

Ringde thermia idag och hörde, han sa att integral uträkningen tog hänsyn till gårdagens temperatur som va -14, så det va nån sorts tröghet i uträkningen, nåt i den stilen iaf. Sen tyckte han att jag skulle lufta elementen. Rörmokaren kommer imorgon och tittar med. Återkommer med uppdatering. :D
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 februari 2010, 08:59:31 »

Kolla att radiatorerna är luftade.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 02 februari 2010, 23:31:55 »

inte bra går kompressorn?
Skrivet av: Cittra49
« skrivet: 02 februari 2010, 22:49:25 »

Nu är det -5 ute och elen gick på. Integralen gick ner till -963 innan den började stiga mot 0.. 4h senare ligger den på 538 och stiger. 18 grader varmt inne. Inte när det va -24 och jag bara körde på värmepump va det så kallt.. Blir nog ett samtal till thermia + rörmokaren imorgon.. Känns som nåt är fel. :(
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 02 februari 2010, 10:29:24 »

Vilken kyla en vp ska klara utan tillskott är en smaksak. Dessutom otroligt stor skillnad på vad den bör klara beroende på vart i landet man bor.

Här i jämtland i kallhål dessutom påstår jag att en vp bör klara minst -20. I skåne kan -10 va en ondödigt kraftig installation...

Det är väl bara i aoutoläga den startar elpatronen. Sen har Thermia en smart grej elpatronen tillåts inte att beta av minusminuter så där rakt av utan den ligger kring eller under startvärdet för elptronen. Så fort ärvärdet går över börvärdet med tre grader (tycks jag minnas) då stängs elpatronen av.  Det sparar en del el, utan att man får problem med rumstempen.

Nibes styr där går elpatronen längre för att beta av minusminuterna, det kan skapa bekymmer i en del fall.
Skrivet av: Cittra49
« skrivet: 01 februari 2010, 22:16:43 »

Av erfarenhet från mina arbetskamrater, en har inte haft en enda tillsats timme sen han installera den för sex år sen. Flera säger att de inte slår in förrän vid -20, så jag fick en mildare panik när den ville sparka igång vid -13. Sätte på auto nu får vi se hur mycket den drar "extra" under några dygn.
Skrivet av: Cittra49
« skrivet: 01 februari 2010, 21:04:45 »

Nu har det kommit fram lite nya frågor när man pillat lite på displayen. Har en liten fundering om det kan va fel på min värmepump, enl integralen ska ju elpatronen slå till vid -600, är -13grader ute och integralen står på -771!? Kollat pumpen de tre sista timmarna och då har det sett ut så här.

-14
54 fram
47 retur
-331

+1h

-13
49 fram
43 retur
-643

+2h
-13
49 fram
43 retur
-771

Kör inte pumpen på auto utan bara på bergvärme. Integralen sjunker ju hela tiden, och varför skickar den inte ut varmare vatten är 49 om integralen sjunker? eller har den inget samband? Är min pump kass eller för liten? Det kan ju inte va möjligt att den ska slå på elen vid -13 grader.
Den har gått 1263h sen 10:e november och 49h varmvatten. Är det normalt?
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 22 januari 2010, 17:01:51 »

Tror den står på 10grader nu, kan man höja värdet 3-4 grader eller nåt "just in case" , tror inte den har slagit av pga av det än, men man vet ju aldrig.

Finns ingen anledning att ändra värdet om pumpen och värmesystemet är rätt intrimmat. Men det går att höja värdet ifall det behövs.
Ett fall då det kan vara bra att hysteresen stänger av pumpen är om det blir mildväder och integralen är väldigt stor. När framledningsvärdet blir mer än 10 grader högre än börvärdet kommer kompressorn stanna och integralen nollställas.
Skrivet av: Cittra49
« skrivet: 21 januari 2010, 21:49:57 »

Tror den står på 10grader nu, kan man höja värdet 3-4 grader eller nåt "just in case" , tror inte den har slagit av pga av det än, men man vet ju aldrig.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 15 januari 2010, 19:22:15 »

Se bara till så du inte når detta värde (hysteres) då nollas antal kvarvarande minusminuter och pumpen stannar, det ger onödigt mång starter.
Nibe har valt en mycket högre siffra här på sin styr så du kan gott höja några grader om det behövs...
Men du måste kolla på gradminuterna (integralen)ända tills den stannar!!!!

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2682.0



Skrivet av: Cittra49
« skrivet: 15 januari 2010, 18:35:52 »

Jag va kanske lite otydlig när jag skrev 48h, jag har bara tittat menyerna de sista 48h, pumpen har startat och stoppat massor av gånger.
Det är som ni säger, när den startat så ligger den under börvärdet sen ökar den och går över värdet, sen stänger den av pumpen igen när integralen når 0. När fram tempen ligger på börvärdet är integralen på -196. Det är -6 ute nu och det verkar som pumpen går ca 60% av tiden eller så.

Trodde att pumpen höll börvärdet på vattnet hela tiden, men så fel man kan ha  :) , tur jag fann ett bra forum för mina frågor.
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 15 januari 2010, 16:59:04 »

Börvärdet är ett börvärde och styrsystemet räknar på skillnader från denna och aktuell temperatur för att starta och stanna pumpen. Det kallas integral på Thermia och när temperaturen sjunker så minskar värdet på integralen från 0.
Vid ett visst värde (vanligen -60) så startar värmepumpen. Då värmepumpen stannar måste integralen blivit 0 igen.
För att komma dit måste aktuell temperatur vara högre än börvärdet, precis som det är i ditt fall.
Att pumpen gått 48 timmar utan avbrott innebär att den inte orkat ge så mycket värme att integralen hämtats hem. Värdet på integralen styr även när eltillskott kopplas in.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 15 januari 2010, 15:54:47 »

Varför är framledningstemperaturen ca 5-6 grader större än börvärdet? Har haft det i ca 48h nu. (Har inte kollat sånt förr).

Det där bör variera, när VP:n startar så är framledningen lägre för att sen öka och bli högre. Har den gått 48h med konstant 5-6 ºC högre temp så är nått fel, kolla kurvorna igen om det stämmer?
Skrivet av: Cittra49
« skrivet: 15 januari 2010, 15:46:10 »

En ny fråga!

Varför är framledningstemperaturen ca 5-6 grader större än börvärdet? Har haft det i ca 48h nu. (Har inte kollat sånt förr).

Börvärdet på framledningen är 46 grader och ligger runt 50-51, returvattnet ligger på 46. Trodde att han körde ut vattnet enl. börvärdet. eller är det andra faktorer som spelar roll? Eller är det i "slutfasen" innan den stoppar den pressar ur max på nåt vis. När den startar så ligger den under börvärdet ett tag så ökar det och går förbi börvärdet. Att ringa och fråga rörmokaren är ungefär lika lätt att komma fram till Thermias support, i stort sett omöjligt. Slutar väl med att jag får ta en sväng inom Thermia när jag handlar.


Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 15 januari 2010, 10:07:02 »

Kompressorn drar 2,3 kW. Och det är vid full effekt (om inte jag minns fel) Däremot har vi en annan startström... Har kikat runt lite och det verkar som om den ligger på ca 35 Amp...! :o

http://www.hevab.se/Filer/PDFarkiv/Thermia_Diplomat.pdf

6,5 kW = ca 9,4 A

Och den maskinen har inbyggd mjukstart.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 15 januari 2010, 09:06:56 »

Går det att koppla en dator till pumpen för att hålla koll på start/stopp/temperaturer etc. etc., har kollar i lite trådar och ser att folk visar kurvor på temperaturer, jag finner inga sådana funktioner i min meny.

http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=28

Citera
Ringde han som sålde elverket och han sa att man fick räkna på dubbla strömmen till kompressorn när den ska igång, då är bara frågan vad kompressorn är på. Hela pumpen skulle ju va 2,3kwh i snitt på ett år. Jag har redan monterat en reservkraftbrytare som är ett krav om man ska köra ett elverk mot huset.

Är det inte mjukstart på VP:n?
Fast det kanske inte spelar så stor roll?
Skrivet av: Cittra49
« skrivet: 15 januari 2010, 08:47:50 »

Man får tacka för de snabba svaren  :) , värmebehovet är nog hyfsat stort i huset då det är +8 på golvet i köket vi -23. Vårens projekt är ju räddat iaf. Tyvärr så är det "gamla" element som inte håller rummen, så jag ska höra med rörmokaren vad han har att rekommendera, de två rum som har lägre temp ligger i anslutning till kökspannan så de fick ju strålningsvärme.

Går det att koppla en dator till pumpen för att hålla koll på start/stopp/temperaturer etc. etc., har kollar i lite trådar och ser att folk visar kurvor på temperaturer, jag finner inga sådana funktioner i min meny.

Ringde han som sålde elverket och han sa att man fick räkna på dubbla strömmen till kompressorn när den ska igång, då är bara frågan vad kompressorn är på. Hela pumpen skulle ju va 2,3kwh i snitt på ett år. Jag har redan monterat en reservkraftbrytare som är ett krav om man ska köra ett elverk mot huset.

Om nån funderar på att köpa en thermia pump och undrar på ljudvolymen kan jag säga att vi har vår i en garderob i hallen och den hörs knappt  :)
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 15 januari 2010, 00:15:44 »

1 beror helt på värmebehovet i aktuellt hus.. så det kan va helt ok.
2 skiljer det fyra grader så skulle jag fixa störra radiatorer tror jag. Om du stryper dom andra då måste du väl också höja kurva annars blir det för kallt i dom rummen  inte så bra men kan provas iofs
3 Har du för kallt där du har dom nya, så ska det va fullt blås där, termostat även fullt öppen kan strypa flödet. man kan lossa dom lite så dom hänger bara. Ta inte bort ibland kan stiftet ploppa iväd och det rinner vatten.
4 Bra, blir det minus 2 senare då är det vek borra.
5 Inte så där jättelätt men 6,5 kw bör kanske orka starta kompressorn Nån annan vet kanske??... kostar nog en del om det ska va förberett.
6 kanske elpatronen gick?
7 kopplad så antingen den ELLER värmepumpen kunnat användas, men inte lätt att spetsa med en vedpanna. Men toppen med kamin vedspis!
8 6 grader helt ok.
Skrivet av: Cittra49
« skrivet: 14 januari 2010, 23:46:46 »

Hej! Här kommer lite blandade amatörfrågor om mitt lilla system.Har installerat en 8:a i slutet på november och har det lite svårt med injusteringen, har lite svårt att få jämn temp i hela huset då två rum är lite kallare, den varierar ca 4 grader upp och ned.

Fakta: En 8:a, 142m borrdjup, 42graders kurva, Hus på 96m2 från slutet på 1800 talet. 6/9 Element är "gamla" typen från 30 talet eller liknande med manuella vred som sitter fast i fullt öppet läge verkar det som. De andra 3 är platta 90 tals element med termostater som är öppna för fullt utom i sovrummet som är något strypt. Utan tillsats påslaget (för att testa) när det va -23 ute sjönk innetempen med 2,5grader till 18,5 istället för ordinarie 21.

Frågor:

1. Kan man kalla det "normalt" med den typen av temp sänkning inne när den bara går på drift värmepump vid de minusgraderna?

2. För att få varmare i de två kalla rummen ska jag stypa alla de andra 7 elementen eller köpa nya större element ?

3. Ta bort de tre termostaterna jag har på de "nya" elementen och ersätta med vred för bättre finjustering?

4. Brine in ligger på 0 och ut ligger på -3 nu vid -17grader ute. Kan det anses som ok?

5. Ska köpa ett elaggregat att ha i reserv till huset om strömmen går igen (9h vid -23 grader, inte så kul minsann) på 6,5kw 3 fas. så går
det att ställa nånstans så pumpen smygstartar kompressorn?

6. Hur kommer det sig att framledningstemperaturen ibland är högre än 55grader? Imorse va den 59.

7.Rörmokarna kopplade ur kökspannan vi hade att värma huset med förrut "för det blir dumt för pumpen",  skulle det inte gått att haft den kvar så man kunde hjälpa till vid -20 och neråt så inte elen slår till, och vid ev. strömavbrott.

8. Skillnad mellan in och ut på elementen ligger på va 6 grader. Ska man ändra Cp eller är det ok?

Det kommer nog mer frågor, men det va de jag kom på såhär innan läggdags.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!