Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärmepump för lÃ¥genergihus  (läst 13713 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmepump för lågenergihus
« Svar #15 skrivet: 25 november 2013, 22:06:49 »
Effekten ökar naturligtvis lika mycket som på en inverter men eftersom mitt förslag innehåller en tank så är det inget problem. Anledningen att jag nämnde det var att jag inte vill att Ts ska tro att Daikin kan gå ner till 2.5 kw för så kommer det normalt inte bli i en villa i Stockholm och alla har inte koll på att brine och framledning påverkar effekten. Tycker det känns lite fel att satsa på en inverter som kommer gå som on/off största delen av vintern hur ofta är det kallare än -5 grader i Stockholm fast visst en liten on/off vp lämnar ju dubbla effekten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad galenpanna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmepump för lågenergihus
« Svar #16 skrivet: 25 november 2013, 22:43:25 »
Effekten ökar naturligtvis lika mycket som på en inverter men eftersom mitt förslag innehåller en tank så är det inget problem. Anledningen att jag nämnde det var att jag inte vill att Ts ska tro att Daikin kan gå ner till 2.5 kw för så kommer det normalt inte bli i en villa i Stockholm och alla har inte koll på att brine och framledning påverkar effekten. Tycker det känns lite fel att satsa på en inverter som kommer gå som on/off största delen av vintern hur ofta är det kallare än -5 grader i Stockholm fast visst en liten on/off vp lämnar ju dubbla effekten.

Ja, ligger värmepumpen på bara en aning övereffekt så kan man ju slippa rätt många start och stopp tack vare det och vid kallare än typ -5 så kan den förmodligen gå kontinuerligt - men som du säger så rör det sig om ett begränsat antal timmar.. I mitt fall skulle det vara önskvärt med inverterpump av mindre modell som klarar att fungera som inverter-pump även vid högre utomhustemperaturer. Det kommer säkert. Frågan är hur länge vi måste vänta. Frågan är också vad som är bäst för mig i nuläget och om jag kan klara mig utan tank på ett bra sätt... Jag undrar vilka möjligheter Daikin ger för att hålla ner antal start/stopp och hur välbyggd är den för att klara start/stopp. Daikins bergvärmepump kanske inte är byggd för att klara så många start/stopp då den kan antas klara sig på väldigt få start/stopp i många installationer...

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmepump för lågenergihus
« Svar #17 skrivet: 26 november 2013, 06:52:30 »
BÃ¥de en inverter och en on-off kan jobba mot tank (om plats finnes)
Frågan om start och stopp i ett lågenergihus gör att invertermaskinen klarar detta bättre än en on-off p.g.a. sin mycket mjuka uppstart av kompressorn. Det sker från väldigt låga varvtal.
En on-off har höga startströmmar som drar ner livslängden.
Fördelen med inverter här är betydligt snabbare laddning av tappvattnet.

Daikin maskinen kan ställas in vad gäller framledningstemperatur tolerans så att den tillåter upp till 4 °C varmare framledning innan kompressorn slår ifrån.
En forummedlem med en Altherma l/v sänkte antalet starter från 2-3/timme till 15/dygn med denna inställning.
Om rumsgivare används kan även denna tolereras att tillåta en större tempvariation i huset för att minska antalet starter.

Sedan håller jag med dig att det är korrekt att göra medlemmarna uppmärksamma på vad som påverkar funktionen i en värmepump.

Mvh
Daikin

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmepump för lågenergihus
« Svar #18 skrivet: 26 november 2013, 08:19:48 »
De flesta moderna vp har mjukstart av kompressorn men en inverter kanske startar lugnare ändå ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmepump för lågenergihus
« Svar #19 skrivet: 28 november 2013, 07:02:00 »
Mjukstart ? För vem, husägaren eller elbolaget ?
En mjukstart som du hänvisar till innebär att kompressorn startar med last på en lindning i kompressorn endast. Det innebär att du får en "mjukstart" gentemot elnätet. Kompressorn startar med samma varvtal.
Fråga dig hur den kompressorns livslängd påverkas om den får starta med samma lindning hela tiden.

Invertern startar med 16 rps vilket är mycket lågt.
Utöver det så är swingkompressorn i maskinen konstruerad för att klara frekventa till och frånslag.

Mvh
Daikin

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmepump för lågenergihus
« Svar #20 skrivet: 28 november 2013, 09:34:13 »
Mjukstart ? För vem, husägaren eller elbolaget ?
En mjukstart som du hänvisar till innebär att kompressorn startar med last på en lindning i kompressorn endast. Det innebär att du får en "mjukstart" gentemot elnätet. Kompressorn startar med samma varvtal.
Fråga dig hur den kompressorns livslängd påverkas om den får starta med samma lindning hela tiden.

Invertern startar med 16 rps vilket är mycket lågt.
Utöver det så är swingkompressorn i maskinen konstruerad för att klara frekventa till och frånslag.

Mvh
Daikin

Har aldrig hört talas om mjukstart på en lindning, får man rotation då och åt rätt håll? Har däremot läst om mukstartsreläer med momentan startströmbegränsning på samtliga faser.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

en som hatar banker

  • Gäst
en som hatar banker
SV: Bergvärmepump för lågenergihus
« Svar #21 skrivet: 22 januari 2014, 15:07:48 »
Så hög elförbrukning har jag verkligen inte! :P

Men 14MWh totalt stämmer bra. Tänkte att jag skulle komma under 6.5 totalt nu sÃ¥ att snÃ¥la med luft/vatten vill jag nog inte.... Det kostar att ligga pÃ¥ topp. Och jag räknar gärna pÃ¥ lååång sikt. Kan nog betala en hel del för att slippa en  ful ute-del ocksÃ¥... Men visst ska väl borrhÃ¥let betala sig pÃ¥ 50 Ã¥r och värmepumpen pÃ¥ 20 Ã¥r med typ 1% realränta... Jag har inte räknat pÃ¥ luft-/vatten, mÃ¥ste man det?

VARFÖR LÅNAR NI PENGAR TILL BERGVÄRME ?OM NI SNÅLAR KAN NI JU SPARA IHOP TILL BERGVÄRMEN PÅ 2 ÅR DET GJORDE VI OCH VI JOBBAR ÅT KOMMUNAL BÅDA TVÅ.
vi röker inte.vi dricker typ 10 ggr år. vi reser inte bort på semestern.vi har 2 bilar begagnade v70 awd årsmodel 1999 som vi sköter som ett barn som är kontant betalda..vi har även 2 st 20+ åringar som bor hemma ändå kan vi spara.

vi byter inte datorer och telefoner stup i kvarten. vi genom att göra detta kan vi renovera och laga bilar köpa tv när den går sönder eller köpa dator UTAN ATT LÅNA EN KRONA.vi kan spara mellan 5000-12000kr i månaden varför låna?
vi sparar 12-14 månader sen kostar vi på kåken flera hundra tusen i renovering sen sparar vi 12 månader igen och renoverar vidare va då låna pengar varför gynna bankerna?
så varför räkna ränta?
OM NI SPARAR IHOP TILL INVESTERINGEN SÅ BÖRJAR NI GÅ MED VINNS PÅ FÖRSTA DAGEN.
MITT TIPS ÄR BÖRJA SPARA NU OCH SKIT I BANKEN.
KAN NI INTE SPARA DENNA SUMMA BÖR NI FUNDERA PÅ ATT SÄLJA OCH SKAFFA ETT BILLIGARE HUS.
HA DET GÖTT..

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bergvärmepump för lågenergihus
« Svar #22 skrivet: 22 januari 2014, 15:21:37 »
Man ska alltid räkna med en kalkylränta. Även om man betalar installationen cash. Man får se det som en kostnad för pengarna. Om man inte hade gjort bergvärmeinstallationen kontant hade man kanske haft pengarna på börsen eller ett fast räntekonto med någon procents avkastning.

Om man inte räknar med kostnaden för pengarna så har man inte gjort en rättvis kalkyl, oavsett hur man betalar.

I dagsläget är kostnaden för pengar låg och därmed även den riskfria avkastningen. Rekommenderat är att räkna med en snittkalkylränta om ca 5%.

Likaså vad gäller avskrivningar. Även om man har betalat grejerna kontant så bör dessa utifrån ett kalkylmässigt perspektiv skrivas av. Vid en viss punkt i tiden anser man inte längre att sakerna har ett värde längre. Och att dom till och med kanske måste bytas ut.
« Senast ändrad: 22 januari 2014, 15:23:09 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Bergvärmepump för lågenergihus
« Svar #23 skrivet: 26 januari 2014, 22:04:05 »
En överdimensionerad varvtalsreglerad värmepump kommer att fungera som en on/off-pump under största delen av året. Varmvattenberedning sker också vid en begränsad laddningseffekt eftersom tanken inte kan laddas hur snabbt som helst. En varvtalsregleringen kräver också kompromisser på förångare, kondensor och expansionsventil vilket gör att COP endast mäts vid en fast frekvens som inte nödvändigtvis är representativ för hela registret.

Det skulle vara intressant att se en SP-test av Daikin för att se hur bra den egentligen är.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Bergvärmepump för lågenergihus
« Svar #24 skrivet: 26 januari 2014, 23:51:35 »
Självklart ökar mineffekten vid ökad brinetemperatur.
Vad tror du händer med effekten på en on-off maskin när samma brine blir varmare ?

Mvh
Daikin
Oj, har värdet på varumärket rusat så pass att det behöver tas ned en smula? Vad tror du händer med effekten på vilket varumärke som helst när dess representanter skriver ngt plumpt?
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bergvärmepump för lågenergihus
« Svar #25 skrivet: 27 januari 2014, 00:20:06 »
visst kommer även en invertera vara för stor vissa delar av säsongen. Även om den skulle gå upp i min-effekt på 5kW så är det fortfarande avsevärt lägre än en rimligt dimensionerad on/off.

Sedan är ju frågan om vad man är orolig över. Lång kompressortid eller många starter.
Personligen har jag utifrÃ¥n en scroll, som jag har, fokuserat pÃ¥ minimala gÃ¥ngtider för ökad livslängd. Men kan tänka mig att ha ganska mÃ¥nga starter, 10-15 per dygn eller sÃ¥. (när huset behöver värmas). Eftersom gÃ¥ngtiden är lÃ¥g kan jag välja en maskin som är billig utan strömsnÃ¥la cirkpumpar, jämfört med nÃ¥gon som har 3 gÃ¥nger längre gÃ¥ngtid. Tanken gör att jag kan driva huset mot tanken via en CP som drar ca 10W. 

Men det är ju en kombination som bara går att uppnå med en tank. Då får jag även fördelen att kunna använda termostater. Dvs tanken skapar en frihet och möjlighet med avseende på flöden som är väldigt smidig.

Hittills har inverterpumpar påvisat sämre COP och sämre livslängd samt högre inköpspris, och i normalfallet ändå ingen bra lösning på flöden. Det finns en anledning att vissa tillverkare inte valt att satsa på dessa, trots massor med produktutveckling och forskning på ämnet. Och att en del som har satsat på dessa lagt ner sin tillverkning och gått tillbaks till vanliga onoff.

Samtidigt så känns det ju som ett det någon gång bör komma en punkt där invertern går om on/off, i alla fall för enklare installationer. Där känns ju daikin som en riktigt trevlig uppstickare.

Kanske har vi nått dit nu, där trenden vänder? Tiden får utvisa!

Men min personliga reflektion är att om man har för avsikt att vara heltäckande med avseende pÃ¥ effektbehovet sÃ¥ skaffar men en tanklösning eller en invertermaskin. Annars är risken att man skapar onödiga begränsningar.  Det finns ganska gott om folk som ogillar eltillskott men som inte är redo att göra de investeringar som krävs för att pÃ¥ ett korrekt och effektivt sätt motarbeta dessa.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Bergvärmepump för lågenergihus
« Svar #26 skrivet: 27 januari 2014, 01:26:20 »
VARFÖR LÅNAR NI PENGAR TILL BERGVÄRME ?OM NI SNÅLAR KAN NI JU SPARA IHOP TILL BERGVÄRMEN PÅ 2 ÅR DET GJORDE VI OCH VI JOBBAR ÅT KOMMUNAL BÅDA TVÅ.
vi röker inte.vi dricker typ 10 ggr år. vi reser inte bort på semestern.vi har 2 bilar begagnade v70 awd årsmodel 1999 som vi sköter som ett barn som är kontant betalda..vi har även 2 st 20+ åringar som bor hemma ändå kan vi spara.

vi byter inte datorer och telefoner stup i kvarten. vi genom att göra detta kan vi renovera och laga bilar köpa tv när den går sönder eller köpa dator UTAN ATT LÅNA EN KRONA.vi kan spara mellan 5000-12000kr i månaden varför låna?
vi sparar 12-14 månader sen kostar vi på kåken flera hundra tusen i renovering sen sparar vi 12 månader igen och renoverar vidare va då låna pengar varför gynna bankerna?
så varför räkna ränta?
OM NI SPARAR IHOP TILL INVESTERINGEN SÅ BÖRJAR NI GÅ MED VINNS PÅ FÖRSTA DAGEN.
MITT TIPS ÄR BÖRJA SPARA NU OCH SKIT I BANKEN.
KAN NI INTE SPARA DENNA SUMMA BÖR NI FUNDERA PÅ ATT SÄLJA OCH SKAFFA ETT BILLIGARE HUS.
HA DET GÖTT..

Jag gillar det här inlägget, kanske är lite väl mycket skrik.. ;)
Alla har inte samma förutsättningar, en som sitter med vattenburen elpanna som slukar ström har nog svårt att spara vissa månader dontknow, kan förmodligen vara ett bättre alternativ att låna till bergvärme eller någon annan värmelösning för att minska sina elkostnader.. Delar av vinsten kan dom betala lånen med ;)
Jag har lättare att förstå att folk lånar pengar till ett värmesystem än folk som lånar pengar till bilar/båtar och framförallt husbilar, det är inte ovanligt att husbilsägare har ett lån på över 500.000kr.
Ett annat storstadsfenomen är att man belånar sin fastighet vartefter den ökar i värdet så man kan konsumera bilar/båtar osv... Ajabaja

Men som sagt jag gillar ditt inlägg: Som någon skrev tidigare på forumet! Har man inte råd med två ska man avstå från den första också tummenupp

En undran, varför betalar du inte bort dina lån istället för att renovera, det är ju att fortsätta gynna bankerna ;) För du har väll inte ett hus i Ramsele?

Hursom,allaharintesammaförutsättningar!!!

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmepump för lågenergihus
« Svar #27 skrivet: 27 januari 2014, 07:37:49 »
Oj, har värdet på varumärket rusat så pass att det behöver tas ned en smula? Vad tror du händer med effekten på vilket varumärke som helst när dess representanter skriver ngt plumpt?
Hej Puckonen,

Det är rätt det du skriver.
När man skriver något så låter det inte alltid som det sagda ordet.
Tonläge och betoning framkommer inte alls och det kan uppfattas som argt eller syrligt eller något annat negativt.
Om ni har fått det intrycket rån inlägget så vill jag understryka att så var det inte menat och lovar att dubbelläsa mina inlägg hädanefter för att se om det kan uppfattas negativt.

Med vänlig hälsning,
Daikin

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärmepump för lågenergihus
« Svar #28 skrivet: 27 januari 2014, 08:31:40 »
Jag gillar det här inlägget, kanske är lite väl mycket skrik.. ;)
Alla har inte samma förutsättningar, en som sitter med vattenburen elpanna som slukar ström har nog svårt att spara vissa månader dontknow, kan förmodligen vara ett bättre alternativ att låna till bergvärme eller någon annan värmelösning för att minska sina elkostnader.. Delar av vinsten kan dom betala lånen med ;)
Jag har lättare att förstå att folk lånar pengar till ett värmesystem än folk som lånar pengar till bilar/båtar och framförallt husbilar, det är inte ovanligt att husbilsägare har ett lån på över 500.000kr.
Ett annat storstadsfenomen är att man belånar sin fastighet vartefter den ökar i värdet så man kan konsumera bilar/båtar osv... Ajabaja

Men som sagt jag gillar ditt inlägg: Som någon skrev tidigare på forumet! Har man inte råd med två ska man avstå från den första också tummenupp

En undran, varför betalar du inte bort dina lån istället för att renovera, det är ju att fortsätta gynna bankerna ;) För du har väll inte ett hus i Ramsele?

Hursom,allaharintesammaförutsättningar!!!

Lån eller inte lån är väl mer en fråga om hur asketiskt lagd man är.
Visst, alla kan spara till det de vill köpa innan de köper, problemet är bara att man många gånger kan köpa det man vill ha först när man är så gammal att man inte längre är intresserad.
Vem vill t.ex. åka till häftigaste partystället för ungdomar när man är 28 år och för gammal.
Eller, vem vill köpa hus först när man är 50 år och ungarna (som man ville skulle få växa upp i villa) redan är utflugna.
Vem vill köpa sig en husbil när man är så gammal att man behöver hiss för att ta sig in i den?

Jag och min bror har haft delvis annorlunda syn på det här med lån, jag har lånat lite och amorterat hårt medan min bror har lånat och köpt bilar (Jänkare), husvagn, snöskoter mm, mm som inte vi gjort.
Jag kan inte se att han eller hans familj på något sätt är olyckligare än vad jag och min familj är trots att han troligen sitter på flera hundra tusen i skulder och jag och min familj är skuldfri.
Tvivelsutan är det så att hans barn har uppskattat husvagnslivet när de var små, och våra barn har surrat om vi vi skulle köpa en husvagn, surrat för döva öron, och fått nöja sig med en skotertur på en gammal snöskoter istället.

Personligen är jag långt ifrån säker på att jag och min familj gjort rätt val, men visst känner man en viss grundtrygghet i att vara skuldfri, jag skulle dock absolut inte vilja skrika ut att det är fel att låna till det man vill göra, och speciellt inte till de låga räntor som dag råder.
De pengar jag försöker förränta på banken (aktier) har tappat i värde med 3% de seanste 12 månaderna, så det hade inte varit dyrare med ett lån, i vart fall inte det senaste året.
Överhuvudtaget har det inte varit lätt att tjäna pengar på pengar sedan mitten av 90-talet, börsen har verkligen inte varit någon säker källa att förränta pengarna på.
Ofta tvärt om, speciellt för de som dragits med i slutet av varje börsyra har det varit ett MYCKET ogynnsamt sätt att använda sina pengar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Bergvärmepump för lågenergihus
« Svar #29 skrivet: 27 januari 2014, 08:51:47 »
Vi lånade till konverteringen helt enkelt för att vi inte hade dom pengarna på sparkontot och jag vill betala så lite som möjligt till el-bolagen (låter som en citat som jag läst här på forumet). Därför lånade jag pengar och betalar en liten slant i ränta och en stor slant i amortering och en betydligt mindre slant till el-bolaget än vad jag gjorde tidigare. Summa summarum, så går det ut lite mer pengar nu än innan, men det mesta går till "sparande i efterhand".
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!