Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fixat & trixat för att fÃ¥ ner starterna...  (läst 8661 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JKP

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Falköping
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag pillar själv!
Fixat & trixat för att få ner starterna...
« skrivet: 02 februari 2006, 22:17:49 »
Hej alla glada!

Installerade på egen hand en 8,5 strax innan jul, kanske lite dumdristigt eftersom mina kunskaper i detta ämne inte är att skryta med. Det blev ju billigare.  ::)

Men...

Hoppsan vad många tillslag det blev till en början. Pumpen var och toppade på 74 starter i början och svetten som rann nedför min rygg handlade mer om oro för kompressorns välmående än om värme. (Varmt är det, det har det varit sedan start)
Jag slet mitt hår, låg vaken om nätterna, satt i pannrummet i timmar, knappade på displayen, isolerade rören mer än brukligt, skruvade element, flyttade innegivare, kopplade bort innegivare, ja, pillade på allt utan min käresta. (Hade inte tid)
Tillslagen minskade i takt med varje ingrepp, men låg ändå runt 50.  fiR: Jag gick ut å sparkade lite på den gamla vedpannan som flinade mot mig där den stod i snön...

Men, så en solig morgon så hittade jag på detta eminenta forum en tråd om KODEN. Koden som tar mig till himmelriket, koden som ger mig ännu mer att pilla på. Då framförallt startfördröjning av kompressorn. Denna tid var inställd på 10 min från fabrik och jag dubblade detta till 20 min. Å se på fan! Denna lilla avgörande faktor ger mig nu i snitt 22-24 tillslag per dygn. Värmen i huset har inte förändrats. Jag kan tänka mig att det sjunka någon milligrad inomhus innan kompressorn slår till, men det är inte märkbart.

Nu till min fråga: Har jag gjort något dumt? Finns det nackdelar med denna inställning?

Ett stort tack till detta forum! För koden, för all annan superb information, men framförallt för att jag åter har fått ett kärleksliv.
CTC EcoHeat 8,5. 480 meter markslinga, grävt och kopplat själv. Gammalt hus 180Kvm, tilläggsisolerat, medelstora raddar mitt i skaraborg.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Fixat & trixat för att få ner starterna...
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2006, 00:00:18 »
Var fann du KODEN?

ME kan säkert ha någon välgrundad synpunkt. Själv har jag ingen men skulle gärna få ned antalet starter
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Fixat & trixat för att få ner starterna...
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2006, 00:17:53 »
Hmm det kan va svettigt att va med VP  :) ;)
Absolut inte tokigt, enligt mig!

Startfördröjning finns pÃ¥ dom flesta, lite olika hur dom funkar tror jag. En del mäter tid mellan starterna, pÃ¥ CTC vet ja inte hur det är  Sc:,h

Thermia har 20 som default men det är som sagt mellan två starter. Där är dock vv prioriterat så den startar ändå om det uppstår vv behov..

Jag tycket helt klart det var ett  lyckat drag du gjorde.

74 starter/ dygn skulle va förbjudet, det ger ingen högre komfort, bara just det du såg en massa onödiga starter.

Ni andra har ni ändrat?  Kan det här bero pÃ¥ stor pump och eller liiten vattenvolym eller vad?

Jag hade nog provat 30 oxå.. men då kanske VV blir lidande, men ja vet inte hur det funkar i styren. Men jag tror inte den kan skilja på värme o vv behov!????
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Fixat & trixat för att få ner starterna...
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2006, 05:34:03 »
Koden 831 - gäller den för alla CTC?
Kräver behörighet minsann, så inställningar skyddade av kod får man utforska på egen risk. Eller bättre tesammans med installatören.

Men jag kan inte ställa in startfördröjning? Kanske den möjligheten tillkommit senare? Dags att uppgradera prommen?
« Senast ändrad: 03 februari 2006, 17:25:39 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Fixat & trixat för att få ner starterna...
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2006, 11:34:21 »
Det går inte att fixa det med antalet starter mer än att ÖKA din vattenvolym, Dvs om dur redan gjort radiator inställningar osv... 50 st / dygn tycker jag inteär någon katastrof äve´n om det är högt. Har runt 32 som max själv (igår 28st).

Beräffand inställningar med KOD om du verkligen vill in där så tycker jag att SE MEN INTE RÖRA är det dom gäller, och som upplysning så vet jag inte varför man skulle in dit och pilla finns inget kul där, mest inställningar för varningar.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Fixat & trixat för att få ner starterna...
« Svar #5 skrivet: 03 februari 2006, 11:35:53 »
förresten häöö på att glömma HAR du läst allt om eltillskott och inställnnigar beträffande eldelen/elpatronen, SÅ du inte får onödigt tillskott.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad JKP

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Falköping
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag pillar själv!
SV: Fixat & trixat för att få ner starterna...
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2006, 17:56:08 »
Hej på er!

Jag tar det i ordning.

Staffan 55: Koden fann jag efter en liten sökning på ordet "kod" i detta forum. 831 var den jag fann och den verkar fungera på senare VP:s

Bertil: Jag gillar dina lugnande ord. Jag tror att startfördröjningen kommer in när vp:n har sjunkt ned till nedre börvärde. ( alltså bör det med en längre inställd tid sjunka lite ytterligare i temp innan pumpen startar igen. Ingen fakta, ren gissning från min sida.) Pumpen är lite väl tilltagen i storlek i dagens läge, men har planer för 80kvm till + ev liten källare.

drjukebox: Behörighet kan vara lika med egen risk, men i mitt fall utan installatör har jag inget val. Eller?

ME: Se ovan + Uppdatera prommen, verkar som om jag har fler inställningar. Kan uppdatera er med denna info när jag lagt grabben ikväll. (Gräsänkling nu...) Ehh, eltillskott? Nej, helt fimpat frÃ¥n start.  Thumbsup

Det börjar kännas som jag inte gjort bort mig i alla fall.
CTC EcoHeat 8,5. 480 meter markslinga, grävt och kopplat själv. Gammalt hus 180Kvm, tilläggsisolerat, medelstora raddar mitt i skaraborg.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Fixat & trixat för att få ner starterna...
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2006, 23:57:54 »
Ja du har mer instöllningar än jag har, dags att kolla om jag kan få prommen uppgraderad :) Kul att få veta vila inställningar som till kommit, väntar på att se vilka du har.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Fixat & trixat för att få ner starterna...
« Svar #8 skrivet: 04 februari 2006, 08:21:26 »
Mina inställningar under koden och fabriksinställningar:

Min brinetemp                   -5
Max brinetemp                 20
Max brine tempdifferens    8
Hetgas larm                     130
Vp max temp                    53  (maxvärde 65)
Vp min temo                     35
Sommardrift                      16

Den enda av dessa som jag haft anledning att ändra är "Vp min temp" som jag ställer upp till 38 på sommaren, för att få mera vv.
Detta enligt rekommendation av CTC support.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad JKP

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Falköping
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag pillar själv!
SV: Fixat & trixat för att få ner starterna...
« Svar #9 skrivet: 06 februari 2006, 12:31:08 »
Ok, nu äntligen återkommer jag... Det kom lite emellan Sc:,h

Detta är vad som finns i menyn efter att jag har slagit in koden:

•   Modellval ( I mitt fall 8,5)
•   Min temp brine larm -5
•   Max temp brine larm +20
•   Diff brine 7
•   Hetgas larm 130
•   VP max temp 55
•   VP min temp 35
•   Sommardrift 16
•   Startfördröjning kompressor (Standard 10 min, Mitt val 20 min)

drjukebox, du fÃ¥r väl kanske följa ME:s förslag och se om du kan uppdatera prommen. För vem kan väl leva med att nÃ¥gon annan har fler inställningar?  ;D  Bra det där med "VP min temp" pÃ¥ sommaren. Kan vara bra att hÃ¥lla i minnet.

Häromdagen med väderomslag, sol ömsom blåst och tempfall, snurrade kompressorn igång 31 gånger, men de senaste dagarna har det legat stadigt på 23 tillslag. Jag kan knappt sluta flina för mig själv...
CTC EcoHeat 8,5. 480 meter markslinga, grävt och kopplat själv. Gammalt hus 180Kvm, tilläggsisolerat, medelstora raddar mitt i skaraborg.

Utloggad Maha56

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fixat & trixat för att få ner starterna...
« Svar #10 skrivet: 06 februari 2006, 13:00:58 »
En liten undran drjukebox.
Varför rekommenderar ctc support att höja min vp på sommaren...vid sommardrift(över 16gr)
så jobbar ju vp:n med fast värde 55gr vid varje start....vp:n startar ju då som lägst på 50gr.
Fast i april-Maj..och sept-okt kan det nog vara en fördel när tempenramlar under 16gr utan att värmebehov finns till raddarna...
Vvm310+f2120-16

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Fixat & trixat för att få ner starterna...
« Svar #11 skrivet: 06 februari 2006, 15:46:59 »
Correctamundo! Höjning av min vp-temp är från 1/3-31/10.

Hur pass den höjningen behövs nu vet jag inte eftersom vi har ändrat alla nästan inställningar
sen jag började läsa det här  :-[ :P :-X huvuddunk ::) ??? :o :( >:( knUp fiR:_/- forumet.... ;)

Ã… andra sidan ligger vi >2000 kWh under beräknad förbrukning efter att ha stängt av elpatron i november - och vi har skönare än nÃ¥nsin inomhus med lite vedhjälp.  Thumbsup
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad EcoheatBosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-2
  • Kön: Man
SV: Fixat & trixat för att få ner starterna...
« Svar #12 skrivet: 07 februari 2006, 18:50:02 »
Hej!
Har följt diskussionerna under denna tråd. Har själv sisådär 25 starter per dygn vid +2  till +5 grader, rasslar det ned till -10 blir det brara 3 till 4 stycken. Verkar OK tycker jag.
Min programvara har nummer 579961401 med datum 03.09.19. Finns det månne nyare version?
CTC Ecoheat 7, 160 m borra, varav 6 m 168 mm foderrör i stål. 3 m jord, 157 m gråberg. Bottendiameter 140 mm. Vattenmängd 40 l/tim uppmätt genom blåsning. Borrning klar 2005-04-21. Helsvetsad kollektor fylld med KB Bioetanol. VP Installerad i maj 2005 i hus byggt 1937 i Nacka öster om Stockholm, tilläggsisolerat och belagt med mexitegel 1977, halvsuteräng 85 + 85 kvm med oinredd kallvind plus fristående dubbelgarage uppvärmt till c:a 6-10 grader beroende på utetemp.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Fixat & trixat för att få ner starterna...
« Svar #13 skrivet: 11 mars 2006, 01:00:28 »
Har haft installatören här och han ändrade startfördröj kompressor till 20 min.
Klar förändring i antalet starter som nu ligger pÃ¥ ca 20-25/dygn.  ;D Tidigare ca 45/dygn trots att kompressorn fÃ¥r jobba pÃ¥ numera eftersom det är KALLT.
Möjligen kan en viss- minimal- försämring märkas i förmågan att hålla inställd temperatur. Tidigare låg rumstemp alltid något över inställd temp (20,5) men nu händer det att rumstemp kan gå ngn tiondel under inställd temp.
Förbluffande att VPn klarar värme och vv utan ngt tillskott trots att utetemp sjunker ned mot -20 och framförallt när dygnsmedeltemp är så låg som -11-12. ;D
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Fixat & trixat för att få ner starterna...
« Svar #14 skrivet: 11 mars 2006, 10:41:51 »
Vi har ju liknande system (och kanske bor grannar? :)) fast min pump är större & huset dubbelt så stort.
Och visst blir man häpen över att anläggningen klarar det den inte var dimensionerad för.  ::)
Systemet klarar av att hålla dräglig innetemp utan ts.
Härommorron var veden slut och det blÃ¥ste en hel del förutom att det var svinkallt (-16). Och dÃ¥ trillade innetempen ner till 19 och ännu lägre i vissa rum. Nästan som pÃ¥ elpannetiden (nej det var värre dÃ¥, mycket värre - effektvakten slog ifrÃ¥n emellanÃ¥t, ingen värme, inget vv och elmätarn spann ändÃ¥ runt som en cdskiva.  :o)


Har mixtrat lite med/utan innegivare under februari.
Utan innegivare försvann, som nÃ¥gon faktiskt pÃ¥pekade, besparingen med vedkamin. Pumpen gick nonstop i ett par tre veckor. Brinetemp sjönk till -2. Jag tänkte det var normalt med tanke pÃ¥ kylan, men sÃ¥ satte jag pÃ¥ innegivaren igen (21 grader) och se. Kompressorn stannade direkt. Gick sen 16-20h per dygn, och brinetemp gick tillbaka till 0 grader.  :)
Det konstiga är att den extra effekt som kompressorn genererade inte märktes av. En del försvann väl p g a kallare brine?  Sc:,h

Så innegivare är ett måste imo.

MÃ¥nga starter har vi aldrig haft problem med, en av fördelarna med ett underdimensionerat system antar jag  ;D ;)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!