Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: SR 25 ZFX-S maximan Hyper inverter Moddad pga problem..... Nu får vi se...  (läst 17233 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad oso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Har en SR 25 ZFX-S Maximan Hyper inverter som har funkat kanon ned till ca -17, men vid temp kallare än det så har den konstant stått och brummat i avfrostningsläge. Se annan tråd i Mitsubishi electronics.

Har nu fått den moddad av installatören efter felanmälan. De har diskuterat med clima(gen.ag.) och tydligen är det ett motstånd i utedelen som skulle klippas bort. Detta motstånd sitter tydligen i någon sorts referenskrets för ute/innetemp.
Med detta motstånd på plats, får tydligen aphjärnan spatt om tempdiffen mellan ute och inne blir för stor

Jag får hoppas det kommer någon fler köldknäpp snart så jag får se om den funkar bättre nu.

Är det någon fler i norra delen av landet som haft samma problem?

Jag återkommer med en rapport om det blir runt -20 eller kallare igen.

Utloggad NON

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Som bekant har jag också detta problem. Jag var i kontakt med installatören idag som i närtid kommer och moddar min också. Med stor sannolikhet har alla pumpar detta problem, men om det hjälper med att klippa motståndet blir detta ingen dyr affär för Mitsubishi. Förutom din och min var det som jag förstod det några till pumpar i närområdet som skulle åtgärdas.

Vi får hoppas på några kalla dagar i mars månad så att vi får verifierat att klippa motståndet hjälper.

Utloggad NON

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Nu är även min moddad d.v.s. att motståndet klippts bort. Det jag kan konstatera är att efter detta fungerar pumpen sämre än tidigare. Just nu har jag -14 och pumpen har stått still i över 45 minuter utan att producera någon värme. >:(

Nu lutar det starkt åt att jag ska försöka reklamera pumpen imorgon.

Jag ser framför mig ett strul med försäljare och installatörer. Någon som har erfarenhet av detta?


Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Nu är även min moddad d.v.s. att motståndet klippts bort. Det jag kan konstatera är att efter detta fungerar pumpen sämre än tidigare. Just nu har jag -14 och pumpen har stått still i över 45 minuter utan att producera någon värme. >:(

Nu lutar det starkt åt att jag ska försöka reklamera pumpen imorgon.

Jag ser framför mig ett strul med försäljare och installatörer. Någon som har erfarenhet av detta?



Hur har det gått!

Maximan ser jäkligt bra ut även i servicemanualen pÃ¥ en rad punkter, Den borde kunna ge alla en rejäl match! men nÃ¥got hände vid -17grader, löste det sig?     
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad NON

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Efter att våra maskiner (min och oso) blev moddade har det inte varit tillräckligt kallt för att vi ska kunna få en verifiering på att denna åtgärd verkligen har hjälpt. Jag skrev tidigare något förhastat att maskinen efter modden blev sämre och började uppföra sig märkligt redan vid - 14. Detta var endast tillfälligt. Pumpen fungerar fortfarande ner till -14, men tyvärr som jag skrev ovan har det inte varit kallare än så efter modifieringen, och eftersom vi snart är inne i april får vi nog vänta till nästa år innan temperaturen når -17 och kallare.

Jag har varit i kontakt med både återförsäljaren och Mitsubishi heavy industries som är medveten om problemet, och dessa hävdar maskinen fungerar ua ner till - 25 efter att motståndet klippts bort, men vill jag också få detta verifierat.

Jag återkommer med rapport, men den kanske dröjer till 2008.

/NON


Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Fick svar från ett trovärdigt håll.

Problemet gällde de första linerna och nu är detta ordnat från fabrik, motståndet är nu utbytt och inte knipsat vilket jag inte fått klarat ut skillnaden i.
Men tydligen så fungerar knipsning lika bra, men någon skillnad borde det ju vara annars skulle väl motståndet tagits bort! Sc:,h

Maskinerna klarar lungt -25grader och är testade ända ned till -30grader i Finland, total testtid 2-3månader men i servicemanualer anges -15 som nedre gräns.


Skall testköra en om ett par veckor själv och lura ned den i temperatur och i stället använda dom fem sinnerna (kanske inte smaka då ;D)
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Eller va fan! Jag kör smaksinnet också!
« Senast ändrad: 25 april 2007, 18:57:22 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Det är klart att smaken behövs testas,alla vet att det tex smakar surt om man köpt något som inte fungerar ;)

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Där fick du till det!  Thumbsup

Eller ännu värre! faktureringssötman surnar i munnen och det hela blir till slut väldigt beskt!

Det är i alla fall bättre att lita på egna instinkter och sinnen än att förlita sig på tillverkarna och "tester".

 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fick svar från ett trovärdigt håll.

Problemet gällde de första linerna och nu är detta ordnat från fabrik, motståndet är nu utbytt och inte knipsat vilket jag inte fått klarat ut skillnaden i.
Men tydligen så fungerar knipsning lika bra, men någon skillnad borde det ju vara annars skulle väl motståndet tagits bort! Sc:,h

Maskinerna klarar lungt -25grader och är testade ända ned till -30grader i Finland, total testtid 2-3månader men i servicemanualer anges -15 som nedre gräns.


Skall testköra en om ett par veckor själv och lura ned den i temperatur och i stället använda dom fem sinnerna (kanske inte smaka då ;D)


Enligt Clima så finns motståndet kvar eftersom det är samma kretskort som på dom tidigare modellerna. Skillnaden är programvaran
och med nya seriens programvara så spelar det ingen roll om motståndet finns eller knipsas bort. Detta fick jag veta för drygt én
månad sedan, och samtidigt säger Clima att dom tänker registrera sig här för att kunna dementera dessa påståenden. Ska kanske
slå en signal och fråga om dom glömt bort...

BjörnK

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Björnk!

Dementera! du menar väl kommentera?

Om nu bara inte dessa Clima påstår att just deras maskiner skiljer sig från övriga jordglobens samtliga länders så vore det högintressant att få reda på vad som gjorts av mitsubishi med -17syndromet och vad det faktiskt beror på.

Tror att detta är en riktigt bra maskin! jag har 6 st nu och skall testa en strax, Dvs utan avfrostning en natt och utan utefläkt med förångaren förvandlad till isklump, håller den utan missljud så blir det godkänt.

   

Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Dom skulle dementera påståendet om att den NYA serien maskiner har ett motstånd som måste knipsas eftersom
den nya serien maskiner har en annan programvara som fungerar oberoende på motståndet eller ej och att detta
motstånd inte har någon funktion på den nya serien maskiner.

Dementera eller kommentera - vilket som, det är dags för Clima att kliva in... ???

BjörnK

Utloggad oso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Så, då var det vinter igen och kvicksilvret börjar krypa ned mot de kritiska -17..... Har ju som bekant en av de första hyper 25:orna och jag tycker det börjar bli lite långa pauser och lite blåst redan vid -16..... Dessutom har den isat igen kraftfullt två gånger denna vinter... Var tvungen att avisa den med varmvatten..
Det hände inte en enda gång förra vintern... Kan klippningen av motståndet ändrat(minskat) avfrostningarna så att man istället får det problemet??

Börjar bli lite orolig nu när det börjar lida mot garantitidens slut.
Går den nya programvaran att köra in i min pump, eller går det att byta något kretskort så att den blir uppdaterad?

Utloggad oso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Inte världens mest besökta forum längre men jag tänkte ändå uppdatera tråden med vad som händer.....
All heder åt Clima!
Mailade dem om problemen jag haft och att det där med att klippa motstÃ¥ndet inte funkade sÃ¥ bra. Nu har de skickat upp nya styrkort bÃ¥de till ute och innedel med den nya programvaran. Det tog ca tvÃ¥ vecor frÃ¥n mitt mail tills de var utbytta. Installationsfirman var förvÃ¥nade eftersom de själva har svÃ¥rt att fÃ¥ fram kort. Tydligen prioriterade Clima att skicka till mig vilket jag givetvis upskattar. Jag hoppas nu bara att den skalla funka bättre än förut, men som det verkar pÃ¥ de som skrivit i  denna trÃ¥d skall ju denna pump funka bra ned till drygt -25 med den nya programvaran.

Jag återkommer med en rapport så fort det blir kallt.... Just nu har vi +5 i Boden....

oso

Utloggad jlu

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
lyfter denna tråd..
har stora problem med min pump som jag köpte september 2007, funderar om jag har detta fel på min pump.

problemet jag har är...
- att utedelen isat igen några gånger
- när det är kallt ute känns den ganska svag, visst 35 grader i utblåset, men 4 meter framför där jag mäter tempen ger den 15 grader. Vaknade imorse med 12,4 grader inomhus
- har problem med att jag måste ha 30 grader inställt på dosan för att överhuvudtaget kunna få 20-22 grader inomhus
- har problemet att pumpen bara står still och det blir kallt
- pumpen fungerar bra när det bara är några minusgrader ute, då kan jag faktiskt få utblåset till 45-48 grader

pumpen sitter ganska trångt till, men jag tycker ändå att när det är riktigt kallt inne så borde den ju gå då iaf, kan förstå ifall pumpen inte klarar av att hålla rätt temperatur jämnt, men nu när det är kallt inne borde den väl ändå pumpa på allt vad den kan?

läge just nu:
30 grader inställt på dosan.
minus 20 grader kallt ute
har 20 grader ovanför innerdelens alltså där luften tas in.
har 24 grader 30cm nedanför utblåset
har 35 grader vid utblåset
har 15 grader 4 meter framför innerdelen


hoppas någon läser denna tråd, har haft hit 2st servicekillar från två olika firmor sedan jag köpte pumpen, ingen hittar felet. Ingen verkar bry sig om det här med motståndet heller.

Kanske blev svårläst detta... vill bara tillägga att jag verkligen börjar hata min pump.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
Då har du ett delta T på 15 grader vilket nog kan anses som ganska normalt vid den utetemperaturen. Det är nog tyvärr bara att inse att pumpen ger vad kan.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad jlu

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
nja nått helvette är det, nu går den inte alls... känns som pumpen har stått och blinkat i avfrostningsläge i ett dygn nu...
pumpen funkar bra när det är varmt ute, men nu när det är kallt är den som död, visst 30 grader vid utblåset... om man nu kan kalla det utblås, ett stearinljus ger fan mer värme.

Utloggad Pena1

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Orust
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag har oxo en SR 25 ZFX-S sÃ¥m krÃ¥nlar med avfrÃ¥stnigen 2gÃ¥nger har reparatören varit här .inget jälpt   >:D

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
lyfter denna tråd..
har stora problem med min pump som jag köpte september 2007, funderar om jag har detta fel på min pump.

problemet jag har är...
- att utedelen isat igen några gånger
- när det är kallt ute känns den ganska svag, visst 35 grader i utblåset, men 4 meter framför där jag mäter tempen ger den 15 grader. Vaknade imorse med 12,4 grader inomhus
- har problem med att jag måste ha 30 grader inställt på dosan för att överhuvudtaget kunna få 20-22 grader inomhus
- har problemet att pumpen bara står still och det blir kallt
- pumpen fungerar bra när det bara är några minusgrader ute, då kan jag faktiskt få utblåset till 45-48 grader

pumpen sitter ganska trångt till, men jag tycker ändå att när det är riktigt kallt inne så borde den ju gå då iaf, kan förstå ifall pumpen inte klarar av att hålla rätt temperatur jämnt, men nu när det är kallt inne borde den väl ändå pumpa på allt vad den kan?

läge just nu:
30 grader inställt på dosan.
minus 20 grader kallt ute
har 20 grader ovanför innerdelens alltså där luften tas in.
har 24 grader 30cm nedanför utblåset
har 35 grader vid utblåset
har 15 grader 4 meter framför innerdelen


hoppas någon läser denna tråd, har haft hit 2st servicekillar från två olika firmor sedan jag köpte pumpen, ingen hittar felet. Ingen verkar bry sig om det här med motståndet heller.

Kanske blev svårläst detta... vill bara tillägga att jag verkligen börjar hata min pump.


"Problemet"

Gäller alla pumpar

När en värmepump jobbar så sjunker ju värmeeffekten med fallande utetemperatur!
När utetemperaturen sjunker så sjunker även strömförbrukningen!
När temperaturen inne sjunker under 20grader så sjunker strömförbrukningen ännu mer!

Om du mäter vad din pump drar i ström vid -20grader ute så är det väl ca 700watt gissar jag, avgiven effekt är väl ungefär den samma.
om då innetempen även sjunker under +20grader så överkyls innedel lätt och den går då på lägsta fläkt.

Någon eldar då med ved och höjer temperaturen inne till 25 grader och tycker att pumpen ändå lämnar bra värme.

Stödelda alltid och låt aldrig innomhustemperaturen gå under den lägst inställbara på kontrollen, i ditt fall 18grader.

Alla pumpar får spatt då!

 

 

 
« Senast ändrad: 30 januari 2009, 21:12:43 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad jlu

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Har fått pumpen "moddan" nu, nu fungerar den fint, avfrostar ca: 1 gång per timme.
Problemet jag haft är alltså att det varit så jävulskt mycket is på utedelen när pumpen nästan aldrig avfrostade.

Utloggad jlu

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
"Problemet"

Gäller alla pumpar

När en värmepump jobbar så sjunker ju värmeeffekten med fallande utetemperatur!
När utetemperaturen sjunker så sjunker även strömförbrukningen!
När temperaturen inne sjunker under 20grader så sjunker strömförbrukningen ännu mer!

Om du mäter vad din pump drar i ström vid -20grader ute så är det väl ca 700watt gissar jag, avgiven effekt är väl ungefär den samma.
om då innetempen även sjunker under +20grader så överkyls innedel lätt och den går då på lägsta fläkt.

Någon eldar då med ved och höjer temperaturen inne till 25 grader och tycker att pumpen ändå lämnar bra värme.

Stödelda alltid och låt aldrig innomhustemperaturen gå under den lägst inställbara på kontrollen, i ditt fall 18grader.

Alla pumpar får spatt då!

Tack för hjälpen, men nu verkar det som att jag är tillbaka till detta fel, jävligt kallt ute och jävligt kallt inne... fläkten går på lägsta fläkt, har 30 grader på kontrollen nu. Testade även att köra Hi-Power, men det finns liksom ingen kräm i pumpen just nu.
Kan tyvärr inte elda med ved i lägenheten, kan väl köra elementen, men det var inte därför jag köpte pumpen.

Utloggad Pena1

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Orust
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag har presis samma fel >:(

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Upprepar!

När det blir kallare ute så sjunker värmeeffekten och det gör också strömförbrukningen för värmepumpen pga att det går mindre gas i rören!

Om det är riktigt kallt ute och temperaturen inne får falla då blir strömförbrukningen lägre än vad som angetts i produktbladen, kanske ned till 700watt.

Vid -20grader får man anta att cop är 1 och den värme man får ut blir då alltså 700watt (lite svårt att värma ett hus med)

Pumpen får snart "spatt" och stannar helt och kanske startar en kort stund för att stanna igen.

Detta gäller alla pumpar dvs man kan inte köra enbart en pump på huset såvida inte det finns andra värmekällor i form av element belysning, datorer, tv, människor osv.

I vissa hus fungerar det men det beror på isolering och övrig uppvärmning, det är lite som gör det!
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Pena1

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Orust
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Det är andra vinter sÃ¥m jag har denna pomp, första vinter inga brÃ¥blem. Men i vinter har den varit ismaskin i nÃ¥gra minosgrader. Reparatören har varit här 3 gÃ¥nger lkollat alt. Sist bute han termostatsjivare i yterdelen . Nu avfrostar den bra  men ger dÃ¥lig värme.( Första vinter klarade jag -15grader ute men nu bara -4 grader)                                                                               

Utloggad mickejson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • !!!!
Hej!
Jag har samma problem som många andra, min pump lägger av vid ca -17, blinkar gult som vid avfrostning tills temperaturen ute stigit igen. :(

Var på styrkortet sitter det här berömda motståndet någonstans?
Vill gärna prova klippa det.

//Micke

Utloggad jlu

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Jorå så att... tänkte bara säga att Elon har hämtat igen pumpen och vi har fått tillbaka pengarna.
Blev väldigt segdraget, men det är skönt att det är över nu.
Blir att scouta en ny pump nu.  :)


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Kolla pÃ¥ Mitsubishi Electric  ;)
Samma koncern men helt andra grejer nuförtiden  Thumbsup
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Javisst det kan du ha rätt i, men jag tycker väl även att man kan kolla lite på Toshibas pumpar också i sammanhanget, de är ju dessutom pionjärer inom luftvärmepumpsbranchen och var först med bl.a inverterdriften som kom 1980 på deras pumpar och de kan därmed det här området på sina 5 fingrar. Övriga pumpfabrikat är väl egentligen bara mer eller mindre lyckade plagiat om jag förstår det hela rätt. ;) :)

Mvh Raffen.   
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!