Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Volymtank i IVT-system  (läst 4346 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maffefar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Volymtank i IVT-system
« skrivet: 30 oktober 2009, 11:46:43 »
Jag överväger att installera en Greenline HT+ 11 med volymtank.

Vilken ska jag välja? Argument för och emot alternativen:
1. De två tankarna kostar ungefär lika mycket (med separat by-pass för större tanken blir den förstås något dyrare).

2. 120 l tanken har fyra anslutningar, 300 l tanken endast två. Detta gör att 120l tanken enklare kan kopplas med By-passfunktion så att vattnet passerar utanför värmepumpen (dvs radiatorvattnet kan cirkulera även då varmvattnet värms). En motsvarande koppling är naturligtvis möjlig även med den större tanken men blir lite meckigare eftersom det måste göras som en separat rördragning.

3. Det finns gott om utrymme så bägge tankarna får plats.

4. Jag har c:a 100-140 l i befintligt radiatorsystem. Den lilla tanken ger alltså totalvolym på knappt 250l (25l/kW) medan den stora tanken ger 430 l (43l/kW). Innebär den större tanken att systemet blir trögt?


 

Utloggad Maffefar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Volymtank i IVT-system
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2009, 19:06:04 »
Det skulle ju naturligtvis ha stått tydligt att det är alternativen 120l respektive 300l tank som är aktuella.

Blir 400-450l för mycket i systemet eller är det bättre än de 250 som är alternativet?
Tanken med två anslutningar kräver lite extra meck för att kunna göra en bypass-koppling, stort problem?

Utloggad lindis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Volymtank i IVT-system
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2009, 12:00:28 »
Jag har en IVT HT+ C11 med 300L tank sedan en månad tillbaka(efter rekommendationer i detta forum). Säljaren var lite tveksam först och pratade om ev tröghet. Nu har jag väldigt liten vattenvolym fram till värmeväxlaren (se bif bilden) så det blev den större tanken.
På kurvorna ser man att temperaturhöjningen från golvreturen kommer rejält förskjuten så tanken bidrar nog inte så mycket. Större fördel än nackdel tror jag.
Hacken i kurvorna från varmvattenkörningarna förvånade mig en del men det tar tydligen ca 8 s för växlingsventilen att slå ställa om och då hinner den skicka ut en hel del varmt vatten till golvsystemet/tanken under del av den tiden. Jag har också en varmvattencirkulation dagtid för att hålla varmt vatten i andra änden av huset. Det ger extra förluster men rör också om i varmvattenberedaren troligen med ökar antal körningar som resultat. En annan tank för bypass skulle innebära ännu en till cirkulationspump.
Villa i Stockholmsområdet med 240 m2 uppvärmd yta, golvvärme. IVT Greenline HT Plus C11, volymtank 300L och VBX frånluftsmodul. Golvvärmen är från 1984 med icke diffusionstäta rör därför är en plattvärmeväxlare (Cetetherm)installerad mellan volymtanken och golvkretsen

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Volymtank i IVT-system
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2009, 12:36:05 »
Att det verkar ta 8 sekunder för växelventilen att ställa beror på att det finns ett antal liter varmt vatten i kondensorn och rören i pumpen som kommer ut i radiatorkretsen efter det att växelventilen har ställt om vilket den gör snabbt. Omställningen går på mindre än en sekund.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lindis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Volymtank i IVT-system
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2009, 17:16:54 »
Jag hittade siffran 8 sek som den totala gångtiden för växelventilen i databladet för LK Armatur EMV110 ( http://www.lkarmatur.se/Documents/LK%20Armatur/Produktkatalog/Komponenter%20f%C3%B6r%20v%C3%A4rmesystem/V%C3%A4xelventilere/V%C3%A4xelventil%20525%20sv.pdf ).
Om den spelar någon roll för hur mycket av det varmare vattnet som går över till golvsystemet/tanken vet jag inte. Jag blev bara nyfiken eftersom det verkade påverka temperaturnivån ut från tanken.
Villa i Stockholmsområdet med 240 m2 uppvärmd yta, golvvärme. IVT Greenline HT Plus C11, volymtank 300L och VBX frånluftsmodul. Golvvärmen är från 1984 med icke diffusionstäta rör därför är en plattvärmeväxlare (Cetetherm)installerad mellan volymtanken och golvkretsen

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Volymtank i IVT-system
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2009, 18:04:50 »
Har en Honeywellventil i min pump och den gÃ¥r snabbt, trodde alla gjorde det. PÃ¥ 8 sekunder hinner inte sÃ¥ mycket mer än pumpens inre volym att passera och det varma vattnet är en förlust i vilket fall som helst.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!