Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur insatt mÃ¥ste man vara?  (läst 864 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lissie

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Hur insatt måste man vara?
« skrivet: 17 augusti 2009, 07:59:43 »
Hej!
Ny på forumet och ny när det gäller det här med bergvärme. Skall fixa bergvärme till vårt hus från 1936 som är i två plan med källare och har en förbrukning på ca 30 000 kwh/år. Har tyvärr väldigt dåligt med tid för att fördjupa mig i detaljerna och hade helst sett att jag bara kunde ringa en firma och få det fixat. Jag har flera bekanta som använt samma bolag och är nöjda och funderar därför på att ta kontakt med det stället. Men då är frågan: Hur mycket måste jag veta själv för att inte bli "blåst" så att säga? Vad är viktigt för mig att sätta mig in i som annars är vanligt att man blir lurad på eller missnöjd med i efterhand?

Märklig frÃ¥ga kanske men jag har som sagt inte tiden och inte heller intresset i att fördjupa mig i det här men vill sÃ¥klart ändÃ¥ att det skall bli bra i slutändan.  ;)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur insatt måste man vara?
« Svar #1 skrivet: 17 augusti 2009, 09:02:24 »
Du kan alltid redovisa offerten på forumet så får du förhoppningsvis bra råd.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!