Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: SkaneErik
« skrivet: 14 februari 2007, 18:21:57 »

Jo det största problemet på CTC är nog styren, framförallt för att den förutsätter att använda elpatronen för VV
CTC'n är konstruerad för att prioritera värme i huset och varmvattnet är en sekundärfråga.
dock verkar CTC kommit på att folk är varmvatten beroende, så lite små fixar fick ecoheaten i och med V3:an
Jo den har ju möjlighet att programmera in tider för extra VV, och för att fullkondensera med kompressorn istället för att bara använda elpatron. Tycker ändå min idé om att temperaturstyra fullkondenseringen efter övre delens temp hade varit både effektivare och bättre än att köra var fjärde gång.
Skrivet av: ME
« skrivet: 14 februari 2007, 10:11:41 »

Jo det största problemet på CTC är nog styren, framförallt för att den förutsätter att använda elpatronen för VV
CTC'n är konstruerad för att prioritera värme i huset och varmvattnet är en sekundärfråga.
dock verkar CTC kommit på att folk är varmvatten beroende, så lite små fixar fick ecoheaten i och med V3:an
Skrivet av: SkaneErik
« skrivet: 13 februari 2007, 20:31:04 »

Jo det största problemet på CTC är nog styren, framförallt för att den förutsätter att använda elpatronen för VV
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 12 februari 2007, 23:49:06 »

Det går inte in som det verkar jag har ca 50 driftsår utan nåt haveri på vxl ventil...
Men jag säger som er andra, dom kunde varit bättre!

bestäm er för att styret borde fixas osså mailbombar ni CTC  ;) a:gl

Tex fullkondenseringen borde ju inte komma om det inte behövs. Med som en del har uppåt 40 starter/ dygn blir det nog en hel del onödiga fullkondenseringar.
Sagt av COP polisen  >:D
Skrivet av: mso
« skrivet: 12 februari 2007, 18:29:30 »

h
Skrivet av: SkaneErik
« skrivet: 12 februari 2007, 15:52:57 »

Kanske skulle man sätta en rörböj på returröret så att det flödade in horisontellt i tanken när kompressorn står still.

En växelventil som växlade över till övre delen av acktanken vid tappvarmvattenproduktion skulle göra att man helt kunde strunta i elpatronen i övre delen, elpatronen skulle då bara behövas när kompressorn inte räckte till för att hålla huset varmt.
En av de fina sakerna med CTC's konstruktion, är ju just att man slipper ha en kärvande växelventil!

Man kunde ju sätta in en ventil som inte kärvade. Tror inte att det är några problem att hitta den typen av ventiler.
Visst ser jag fördelar med att ha en växelventil, men iaf för mig så verkar inte problemet vara så litet, när man kollar runt på olika forum, och om det är så att den måste bytas ut med några års mellanrum eller vad det nu är i snitt, så kanske man ska räkna på om det inte är lite billigare att köra upp hela tanken till 55ºC var fjärde start, eller som jag vill, när tempen i övre delen sjunker under typ 48ºC!

En annan fördel, som jag ser det, är att CTC inte slutar producera värme vid VV-tappning, med knäppningar som följd när det drar igång igen.
Skrivet av: SkaneErik
« skrivet: 12 februari 2007, 15:48:39 »



Skaneeriks förslag att slopa 55-graderskörningarna var fjärde start och låta övre tankens temperatur styra låter bra, men resultatet blir väl onödigt hög systemtemp och försämrad cop?
Avensis system är ju ovanligt då han inte behöver bekymra sig om varmvatten. För oss andra blir det nog att tänka vidare. Vi forumsnördar skulle förstås gärna ha fler inställningsmöjligheter än som bjuds. knUp



Nu vet jag inte hur CTC annars sköter sig, men den pumpen jag sköter om (min systers) skulle antalet körningar minska på istället, man ser ofta hur temperaturen i övre tanken ligger på kanske 53ºC och den startar en 55ºC-körning. Helt i onödan! På hösten/våren när det är många starter per dygn så uppkommer detta fenomen.

Men jag vet inte hur det ser ut på din pump:S

Man kunde ju själv få ställa in hur lågt tempen i övre tanken får sjunka innan den fullkondenserar!
Skrivet av: tracker
« skrivet: 12 februari 2007, 13:40:27 »

förr så satt det en 3-vägs magnetventil till vv-beredningen
tror att dom blev för dyra att använda
jag fick tag på en när jag byggde mitt system 1995, och den funkar klockrent än.
först så köpte jag en shunt + motor på rinkaby men den läckte så mycket så det blev att den körde vv så ofta, nu är det inga problem + att den växlar över på 1/10 sekund.
motorventilen har den nackdelen att den är så långsam i växlingen så den tar med sig mycket vv ut i radiatorkretsen.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 12 februari 2007, 12:21:15 »

Låg häromnatten och funderade lite på hur en ventil skulle se ut som inte tenderade att  mekaniskt kärva (relativt lätt att lösa) samt inte gav upphov till knäppningsfenomen (hur själva växlingen ska gå till) men somnade strax.

Men du Rickard har väl genom ditt (f.d.?) jobb koll på detta - lösningen finns väl redan? Länk? Kostar?   ;)

Att CTC går sin egen väg och behöll baskonstruktionen tycker jag är bra. Sedan kanske v3 fortfarande inte har styr för optimal vv-produktion utan tillskott. Det är den bit som är mest intressant att utveckla med CTC som jag ser det, cop-jakten kommer i andra hand.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 februari 2007, 11:45:48 »

Citera
Citat
Man kunde ju sätta in en ventil som inte kärvade. Tror inte att det är några problem att hitta den typen av ventiler.

Citera
Precis, men undrar då varför inte IVT/Nibe/Thermia etc inte har gjort det jobbet
.

Jag håller med, men det hindrar inte CTC att göra det?
Jag försöker bara komma fram till en lösning som fungerar så bra som möjligt i deras befintliga konstruktion, och tappvarmvattentillverkningen/spetsningen är ju faktiskt ett av deras problem.

Bara för att andra leveranörer inte använder sig av bra ventiler så finns det ingen naturlag som säger att CTC måste ta efter.
Själv satte jag t.ex. in en trevägs kulventil som växlar flödet när min pool har värmebehov - funkar klockrent så vitt jag vet, i alla fall bättre än elpatron.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 12 februari 2007, 10:53:10 »

Citera
Man kunde ju sätta in en ventil som inte kärvade. Tror inte att det är några problem att hitta den typen av ventiler.
Precis, men undrar då varför inte IVT/Nibe/Thermia etc inte har gjort det jobbet.
Citera
Ang växelventiler... jag har 3 maskiner och koll på en hoper till. Min har jag haft i 7 år. Omräknat blir det över 50 driftsår.
Inga problem med några kärvande vxl ventiler ännu! Det är nog inte så jättevanligt.
Håller iofs med, onödigt billiga man valt, det kunde varit bättre grejor!
En enkel sökning på forumet ger vid handen att kärvande växelventiler och knäppningar är vanliga problem.

Bra att testa nya idéer. CTC torde dock ha provat olika rördragningar. Varför man valt den befintliga vet vi inte - kanske därför att den passar bäst sett till alla installationer.
I så fall kan en annan dragning kan vara bättre för dig. Påverkan på COP - tror du verkligen den blir påtaglig? Så att det är värt jobbet? Jag tycker du ska försöka prata med någon av konstruktörerna på CTC först.
Men pröva gärna och rapportera hur det gick.  :)

Skaneeriks förslag att slopa 55-graderskörningarna var fjärde start och låta övre tankens temperatur styra låter bra, men resultatet blir väl onödigt hög systemtemp och försämrad cop?
Avensis system är ju ovanligt då han inte behöver bekymra sig om varmvatten. För oss andra blir det nog att tänka vidare. Vi forumsnördar skulle förstås gärna ha fler inställningsmöjligheter än som bjuds. knUp

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 11 februari 2007, 22:25:02 »

Citera
Jag kunde byta ut kulventilen med en växelventil som växlade vid start/stopp av kompressorn, men växelventiler tycks inte vara speciellt önskvärt.
En schunt är driftsäker!
Om du "bara" kopplar som du ritat, då kör du kallt returvatten rakt upp i tanken! det är nog inte optimalt. Men en bra idé, för jag påstår att dom på CTC inte hade tänkt färdigt  >:D

Uschhhh nu får jag väl  knUp knUp knUp


Ang växelventiler... jag har 3 maskiner och koll på en hoper till. Min har jag haft i 7 år. Omräknat blir det över 50 driftsår.
Inga problem med några kärvande vxl ventiler ännu! Det är nog inte så jättevanligt.

Håller iofs med, onödigt billiga man valt, det kunde varit bättre grejor!
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 11 februari 2007, 22:02:42 »

Kanske skulle man sätta en rörböj på returröret så att det flödade in horisontellt i tanken när kompressorn står still.

En växelventil som växlade över till övre delen av acktanken vid tappvarmvattenproduktion skulle göra att man helt kunde strunta i elpatronen i övre delen, elpatronen skulle då bara behövas när kompressorn inte räckte till för att hålla huset varmt.
En av de fina sakerna med CTC's konstruktion, är ju just att man slipper ha en kärvande växelventil!

Man kunde ju sätta in en ventil som inte kärvade. Tror inte att det är några problem att hitta den typen av ventiler.
Skrivet av: Avensis
« skrivet: 11 februari 2007, 21:44:08 »

Jag funderar på att koppla om så att returvattnet kommer in i överkant av kompressorns cirkpump.

Returvatterröret går på utsidan acktanken. jag behöver bara montera på en 3-vägs kulventil där returen går in i bottnen av acktanken och ca 90 cm med rör från kulventilen till ett T-rör strax ovanför kompressorns cirkpump.

Jag är mycket intresserad av eventuella nackdelar.
Jag kan se en: Returvattnet vill inte flöda horisontellt in i tanken om jag modifierar. Att sätta på en rörböj i efterhand är inte något man kan göra.

Jag kunde byta ut kulventilen med en växelventil som växlade vid start/stopp av kompressorn, men växelventiler tycks inte vara speciellt önskvärt.
Skrivet av: Avensis
« skrivet: 11 februari 2007, 21:10:46 »

Kanske skulle man sätta en rörböj på returröret så att det flödade in horisontellt i tanken när kompressorn står still.
Det har dom redan, men det ser man bara på bildet under:

Skrivet av: SkaneErik
« skrivet: 11 februari 2007, 20:53:41 »

Kanske skulle man sätta en rörböj på returröret så att det flödade in horisontellt i tanken när kompressorn står still.

En växelventil som växlade över till övre delen av acktanken vid tappvarmvattenproduktion skulle göra att man helt kunde strunta i elpatronen i övre delen, elpatronen skulle då bara behövas när kompressorn inte räckte till för att hålla huset varmt.
En av de fina sakerna med CTC's konstruktion, är ju just att man slipper ha en kärvande växelventil!
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 11 februari 2007, 20:48:24 »

Kanske skulle man sätta en rörböj på returröret så att det flödade in horisontellt i tanken när kompressorn står still.

En växelventil som växlade över till övre delen av acktanken vid tappvarmvattenproduktion skulle göra att man helt kunde strunta i elpatronen i övre delen, elpatronen skulle då bara behövas när kompressorn inte räckte till för att hålla huset varmt.
Skrivet av: SkaneErik
« skrivet: 11 februari 2007, 20:21:50 »

Mycket bra, har svårt att se någon nackdel!

Andra saker som skulle kunna göras bättre:

*Justering av rumsgivarens känslighet. Den kompenserar väldigt mycket, vilket inte är så bra alla gånger.

*Möjlighet att köra med dubbla shuntar som båda styrs av styrdatorn. Har man t.ex. golvvärme i källaren så ska den ha lägre temperatur än radiatorerna vintertid, men högre under sommaren.
VP-börvärde skulle regleras efter den shuntgruppen som för tillfället behövde högst temperatur.

*Vp skulle inte fullkondensera var fjärde start, utan om temperaturen i övre delen av tanken sjönk under, säg 48ºC. Bättre COP vid låg VV-förbrukning (den fullkondenserar inte i onödan), samt att man får nytt varmvatten fortare efter dusch om man inte har elpatron (slipper vänta tills den startar för fjärde gången).

Sen hade jag någon mer förbättring också, men kommer inte på vad just nu.
Skrivet av: Avensis
« skrivet: 11 februari 2007, 16:42:13 »

När VP:ar arbetar, tycker dom att arbeta med lägsta möjliga vattentemperatur in på varma sidan.
Det kallaste vattnet som är att finna, är returvattnet.

Att inte arbeta med returvattnet i första hand blir då att ge produkten sämre COP.

Vad gör en EcoHeat? Den tillåter allt returvatten att returnera in i ack-tanken för att bli blandad med det värmare vatten som finns här. När kompressorn så starar, brukar den en blandning av returvatten och ackvatten.

COP-polisen gillar inta sådana grejer, men att arbeta med returvattnet direkt betyder att man måste ha ett minimum flöde för att effektivt avge varmepumpsvärme till vattnet. CTC har nu den fördelen att kompressorn kan arbeta effektivt oavsett strypningar i systemet och flödet genom VP:an.

Kan man få till ett system där man är oberoende av flödet och samtidigt låta kompressorn arbeta med det kallaste vattnet - returvattnet?

Ja, i största delen åtminstone, och det förvånar mej att CTC-ingnjörna inte har hittad på hur problemet kan lösas.

Så här ser det ut nu:                               Och så här kan det bli:
     

Om man i stället för att returnera allt returvatten direkt till bottnen av acktanken, kunde man ha returnerat allt returvatten  till ett T strax ovanför intaget till kompressorns cirkpump.

När kompressorn inte arbetar, hamnar vattnet i bottnen av acken som tidigare.
Och när kompressorn arbetar och cirkpumpen är i gång?
Då tas vattnet i första hand från returvattnet.
Varför?

När kompressorpumpen arbetar och suger vatten ut från bottnen av acken samtidigt som VB cirkpump suger vatten ut av acktankens topp, vill kompressorns cirkpump suga största delen av vattnet från den källa där det är minsta motståndet: Från returvattnet.

Är returvattenflödet lågt? Ställa cirpumpen i läge 1. För litet returvatten ändå?  Då tas vatten från bottnen av acken som tidigare, men i första hand tas vattnet från returen.

Att konstruera EcoHeat på det här viset, är billigare. Det behövs inget eget returvattenintag på acktanken.

Bonusfördelen?  Sjiktningen i acken blir mycket bättre utan kallt returvatten in i acken när kompressorn arbetar med att ge en lagom temperatur.

Du vinner tre gånger: Jämn framledning med shuntautomatik, lite siktning, bästa COP då kompressorn arbetar till största delen med det kallaste vattnet som finns; returvattnet.

Lyckligtvis kan den här ändringen  utföras mycket enkelt på existerande Ecoheater.

Någon anledning att inte göra det så här?
 



Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!