Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥luftsmodul typ FLM30?  (läst 8042 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Fråluftsmodul typ FLM30?
« skrivet: 24 april 2004, 22:21:38 »
Jag har ett hus från 48 där jag kastat ut oljepannan och installerat en värmepump.(se längst ned för mer data).
Jag har en kort ytjordslinga. Det hela fungerar men det är lite väl kallt in från marken under Mars April.
Självdraget fungerar numera sådär. Främst är det på sensommaren när det är +10 och vindstilla som draget är =0. Min skorsten håller också på att vittra sönder.

Nu står jag i valet hur jag ska göra.
Vad tror NI om att mura om skorstenen och mura in nya spiro för frÃ¥nluft. Tillufts rör blir mycket omständligt att dra. Jag rÃ¥kar ha tvÃ¥ 15mm plusprisol dragna frÃ¥n pannrum till vind  :). Som jag kanske skulle kunna använda. Det är ca 6meters nivÃ¥skillnad frÃ¥n slangen till vinden.

Är det en bra ide att sätta dit ett frånluftsbatteri?

En Nibe FLM30 passar dåligt iom att jag i så fall vill ha cirkpump i pannrummet dessutom verkar den lite dyr!?
Har någon en ide om vad jag ska köpa för fråluftsmodul?
 www.varmitek.se ?
Hur stor är frysrisken?
MÃ¥ste jag ha frysvakt?
Jag har avloppsventilation som går upp på vinden så dit kan jag koppla kondensvattnet hur ska jag isolera det osv...?

Jag tänker meka det mesta själv (hårdlöder som en gud).
 Men själva murningen av skorstenen tror jag att jag behöver hjälp med iom att jag aldrig murat förut. :-[

Förslag och idéer snälla!
« Senast ändrad: 10 maj 2004, 09:03:09 av Alexander Pettersson »
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Re:Fråluftsmodul typ FLM30?
« Svar #1 skrivet: 10 maj 2004, 09:04:05 »
Ingen idespruta som vill/orkar svara?
« Senast ändrad: 10 maj 2004, 09:04:30 av Alexander Pettersson »
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

admin

  • Gäst
admin
Re:Fråluftsmodul typ FLM30?
« Svar #2 skrivet: 10 maj 2004, 14:29:58 »
En Comfortzone hade varit perfekt för dig, men det har du väl redan räknat ut...

Vad du skulle kunna göra är att (nu idesprutar jag  :P ) Sätta in, som du skriver, nya spiro i skorstenen.
Komplettera med en mekanisk frånluftsfläkt som drar ut luften ur huset via dessa spiro.

Koppla in ett frånluftsbatteri, med droppskål, på utgående luft.

Koppla in frånluftsbatteriet på inkommande köldbärare för att öka tempen på KB in till VP:n.

För att återladda markslingan borde du försöka få cirkulation via frånluftsbatteriet även när värmepumpen inte producerar varmvatten eller värme. Detta borde gå att åstadkomma genom att sätta in en liten cirkpump på slingan till frånluftsbatteriet - kör inte hela KB-flödet genom frånluftsbatteriet, utan bara ett delflöde.

Från inkommande KB - via frånluftsbatteriet - till inkommande KB (ännu närmare VP:n.

Gör en skiss på hur jag menar...

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Re:Fråluftsmodul typ FLM30?
« Svar #3 skrivet: 10 maj 2004, 19:20:34 »
Tack för svar..

Comfortzone... nja jag vet inte hust med källare.. Vetilationen ska nog vara på vinden och pannan i källaren. Jag har inte fattat hur en frånluftspump kan tillföra någon energi(polletten kanske ramlar ner en vacker dag :-\).

Jag har därimot funderat på ett FTX agregat men då det är svårt att få till tilluftskanaler så är jag tveksam.


Frånluftsbatteri det var något sånt jag tänkt. Ditt förslag på Koppling var jag också inne på (tack NIBE) .

Har någon en ide om vad jag ska köpa för fråluftsbatteri???
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Fråluftsmodul typ FLM30?
« Svar #4 skrivet: 10 maj 2004, 20:19:35 »
Jag har inte fattat hur en frånluftspump kan tillföra någon energi(polletten kanske ramlar ner en vacker dag :-\).

Om luften som går ut ur värmepumpen är kallare än luften som går in i huset får man väl en nettovinst som motsvarar den temperaturdiffen? Bortsett från alla förluster då.

Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
Re:Fråluftsmodul typ FLM30?
« Svar #5 skrivet: 10 maj 2004, 20:45:51 »
Tack för svar..

Jag har inte fattat hur en frånluftspump kan tillföra någon energi(polletten kanske ramlar ner en vacker dag :-\).

Frånluftsbatteri det var något sånt jag tänkt. Ditt förslag på Koppling var jag också inne på (tack NIBE) .


I Comfortzones fall tar de värme ur frånluften ned till -15 grader (beroende på hur stort värmebehov du har) det innebär alltså att den tar värme ur husets frånluft ned till en lägre temperatur än den luft som "läcker in" i huset via tilluftsventilerna.
I alla fall så länge det är varmare än - 15 grader utomhus...

Enligt de fysikaliska lagarna fås en hel del effekt även ur luften när den kondenserar eller "frostar" på aggregatet.
I detta ämne är jag dock inte vidare påläst.



 :-[ Hade Nibe tänkt ut det där ocksÃ¥,  :-[ och jag som trodde att jag kunde slÃ¥ alla etablerade fabrikanters konstruktörer pÃ¥ fingrarna  :'(

När det gäller frånluftsbatteri så borde en duktig kylfirma kunna hjälpa dig, jag tror inte att det går att köpa i någon postorderkatalog för privatpersoner,.
Det är nog något som man måste räkna på, hur stort det skall vara...

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Re:Fråluftsmodul typ FLM30?
« Svar #6 skrivet: 14 maj 2004, 10:39:28 »
Tack för alla svar!  :D

Måste dock säga att poletten inte vill ramla ner riktigt..
Om ute luften är varmare än luften som kommer ut ur frÃ¥nluftaggregatet sÃ¥ har man ju en 'vinst'. Men varför dra luftflödet igenom hust dÃ¥ (förutom att men vill ha ventilaton) man borde ju i det läget shunta bort huset och öka luftflödet.  Det jag försöker säga är att huset tillför ju inget!
Fukten i huset innehåller säkert mycket energi om man låter den kondensera men i alla fall.

Det är nog fel på mig jag vill nog inte förstå riktigt... :-[

Tack igen för alla svar.
PS. Får nog krypa till korset och ringa någon kyl/ventilationsfirma.
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Fråluftsmodul typ FLM30?
« Svar #7 skrivet: 14 maj 2004, 11:48:24 »
Tack för alla svar!  :D

Måste dock säga att poletten inte vill ramla ner riktigt..
Om ute luften är varmare än luften som kommer ut ur frÃ¥nluftaggregatet sÃ¥ har man ju en 'vinst'. Men varför dra luftflödet igenom hust dÃ¥ (förutom att men vill ha ventilaton) man borde ju i det läget shunta bort huset och öka luftflödet.  Det jag försöker säga är att huset tillför ju inget!

Tja, det du säger har en poäng. Varför dra luften genom huset? Just häri ligger en av begränsningarna i Comfortzones koncept, nämligen att den tillgängliga luftvolymen begränsas av husets storlek, eller egentligen den luftomsättning huset behöver. Så det är en balansgång mellan husets effektbehov och ventilationsbehov.

Helt riktigt så tillför huset inget (bortsett från kroppsvärme och spillvärme från elutrustning etc) utan det är tempskillnaden mellan frånluft ut och tilluft in som "tillför" energi precis som i en vanligt luftvärmepump. Men som sagt, att man drar luften genom huset är en begränsning, även om det för ett välisolerat hus har mindre betydelse.

Poängen med en frÃ¥nluftsvärmepump är att den är en kombination av en separat luftvärmepump och ett FTX aggregat, med vissa kompromisser.  ;)
« Senast ändrad: 14 maj 2004, 11:51:32 av PerF »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
Re:Fråluftsmodul typ FLM30?
« Svar #8 skrivet: 14 maj 2004, 12:39:43 »
När det gäller Comfortzone så kan man säga att deras värmepump är en hybrid mellan en konventionell frånluftsvärmepump och en uteluftsvärmepump.

Vinsterna man får med det är följande:

Inget buller utanför huset, du riskerar inte att störa grannarna (eller dig själv heller för den delen).

En ren uteluftsvärmepump ger effekt ned till en viss lägsta temperatur (typ -15 gr) sedan stannar den p.g.a. omöjliga driftförhållanden. Den ger med andra ord inget effekttillskott när den som mest behövs...
Comfortzone ger alltid "full" uteffekt. (Den hade i och för sig kunnat ge högre uteffekt om den hade tagit en större mängd uteluft vid varmare väderlek, men då behöver man ju inte hög effekt...)

En konventionell frånluftsvärmepump tar värme ur frånluften ned till ca 0 grader, Comfortzone kramar ur värmen ned till -15 grader, därav den betydligt högre uteffekten än en konventionell frånluftare.

En uteluftvärmepump vänder funktionssätt när den skall avfrosta, den värmer med andra ord utomhusdelen med hjälp av kompressorns värmeenergi, det kostar.
Comfortzone som tar sin värme ur frÃ¥nluften behöver bara stoppa kompressorn sÃ¥ sköter den varma frÃ¥nluften avfrostningen, utan att det Ã¥tgÃ¥r nÃ¥gon effekt. Tack vare att den varma frÃ¥nluften avfrostar "kylbatteriet" sÃ¥ försvinner inte energin i frÃ¥nluften ens när värmepumpen stÃ¥r still för avfrostning. Utan den energi som frÃ¥nluften innehÃ¥ller "ackumuleras" i  "kylbatteriet" i takt med att det avfrostas, när kompressorn sedan startas igen sÃ¥ tar man ur värmen som ackumulerats i "kylbatteriet" under avfrostningsekvensen.

Att den sedan är varvalsstyrd och tack vare det ger en relativt jämn utgående vattentemperatur, samt långa gångtider är ytterligare en fördel.

Skall bli intessant att se vad oberoende tester av deras VP ger vid hand.

/Rickard

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Fråluftsmodul typ FLM30?
« Svar #9 skrivet: 14 maj 2004, 12:54:59 »
Tack för alla svar!  :D

Måste dock säga att poletten inte vill ramla ner riktigt..
Om ute luften är varmare än luften som kommer ut ur frÃ¥nluftaggregatet sÃ¥ har man ju en 'vinst'. Men varför dra luftflödet igenom hust dÃ¥ (förutom att men vill ha ventilaton) man borde ju i det läget shunta bort huset och öka luftflödet.  Det jag försöker säga är att huset tillför ju inget!
Fukten i huset innehåller säkert mycket energi om man låter den kondensera men i alla fall.

Det är nog fel på mig jag vill nog inte förstå riktigt... :-[

Tack igen för alla svar.
PS. Får nog krypa till korset och ringa någon kyl/ventilationsfirma.

Grunden till ditt bekymmer var ju för kort slinga till ditt ytjordsystem. Ivt har ju fått fram en produkt som de kallar för " kompaktkollektor" en lösning kan ju vara att skarva i ett par sektioner sådana kollektorer för att få ut mer värme ur slingan. De är ju hyffasat billiga och är lätta att placera ut.
Varför fråga när man kan göra fel själv

admin

  • Gäst
admin
Re:Fråluftsmodul typ FLM30?
« Svar #10 skrivet: 14 maj 2004, 13:08:11 »
Håller med, om du har plats för ytterligare kollektor.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Re:Fråluftsmodul typ FLM30?
« Svar #11 skrivet: 14 maj 2004, 13:54:53 »
Kompaktkollektor? jag hittar ingen info på 'nätet' eller på IVT hemsida. Låter ju bra...

Om det innebär att jag måste gräva så utgår det.
Citera
Jag har en kort ytjordslinga. Det hela fungerar men det är lite väl kallt in från marken under Mars April.
+Maj

Tanken var.. När jag ändå fixar en frånluftfläkt så är kanske ett frånluftbatteri en smal sak.
Jag ringde Varmitek idag de sÃ¥lde till privatpersoner det aggregatet som finns med pÃ¥ bild pÃ¥ deras hemsida kostar 6KKR+moms.  >:(  kostar mer än det smakar.

Ã…ter igen tack.
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Fråluftsmodul typ FLM30?
« Svar #12 skrivet: 14 maj 2004, 14:16:16 »
Tack vare att den varma frÃ¥nluften avfrostar "kylbatteriet" sÃ¥ försvinner inte energin i frÃ¥nluften ens när värmepumpen stÃ¥r still för avfrostning. Utan den energi som frÃ¥nluften innehÃ¥ller "ackumuleras" i  "kylbatteriet" i takt med att det avfrostas, när kompressorn sedan startas igen sÃ¥ tar man ur värmen som ackumulerats i "kylbatteriet" under avfrostningsekvensen.

Har du hittat pÃ¥ det där själv?  ;D ;)

Den enda energi som du "fÃ¥r kvar" är den som hinner värma upp metallen förÃ¥ngaren. Energin som gÃ¥r Ã¥t att omvandla isen till vatten hammnar i vattnet som rinner bort!  8)
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
Re:Fråluftsmodul typ FLM30?
« Svar #13 skrivet: 14 maj 2004, 16:06:59 »
Jaja, man kan väl inte ha rätt jämt  :-[ men billigare blir avfrostningen, i alla fall :P.

Du ska inte grunna sÃ¥ mycket pÃ¥ alla inlägg PerF, du fÃ¥r mig att framstÃ¥ som en nolla när du knäcker mina argument pÃ¥ ett sÃ¥nt förödande sätt :-X  ;)

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Fråluftsmodul typ FLM30?
« Svar #14 skrivet: 14 maj 2004, 16:25:03 »
Jaja, man kan väl inte ha rätt jämt  :-[ men billigare blir avfrostningen, i alla fall :P.

Du ska inte grunna sÃ¥ mycket pÃ¥ alla inlägg PerF, du fÃ¥r mig att framstÃ¥ som en nolla när du knäcker mina argument pÃ¥ ett sÃ¥nt förödande sätt :-X  ;)

Tja, du kommer säkert att fÃ¥ tillfällen att banka mej i skallen framöver!  Jag har ocksÃ¥ fel ibland! ;D ;D

Det blir fel ibland och det beror snarare på att man svarar för snabbt än nåt annat! Det viktiga är väl ändå att vi tillsammans får fram rätt information? ;)
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!