Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LjudnivÃ¥  (läst 6155 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Ljudnivå
« Svar #15 skrivet: 08 september 2008, 13:16:30 »
Dessa installerar säkert i Stockholm (ta bort "_" i: www.v_kg.se):
http://www.v_kg.se/store/Index.action?product=d7f3c365-544e-474d-878c-58f3d13d8335
105000:- för 6kw vp med 120m borra.
De installerar även luft/vatten-vp:
http://www.v_kg.se/store/Index.action?product=ca774967-6a2d-4f9d-9880-62c84d6eb770
« Senast ändrad: 08 september 2008, 13:24:20 av digitalrobert »
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ljudnivå
« Svar #16 skrivet: 08 september 2008, 17:37:29 »
Jag installerade min bergvärmepump i februari 2007 när marknaden var som hetast här i Stockholmstrakten och priserna på topp. Jag tog hjälp av den lokala rörmokaren för att inte riskera att stå med utkylt hus medan jag for runt och letade rörkrökar i februari. Det tog inte lång stund att skruva loss den gamla elpannan, koppla in värmepumpen och köra igång den för en som hade jobbet i ryggmärgen och prylarna i bilen. Då hade jag förberett elanslutningen och borrhål med slangar till pannrummet var klara. Totalkostnaden blev 100 kkr med ett 170 meters hål och inga svarta pengar. Då lönade det sig att inte ta en totalentreprenad. Det kan vara annorlunda nu.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ljudnivå
« Svar #17 skrivet: 08 september 2008, 19:24:17 »
Det tog inte lång stund att skruva loss den gamla elpannan, koppla in värmepumpen och köra igång den för en som hade jobbet i ryggmärgen och prylarna i bilen.

Min installation krävde sammanlagt ca 2,5 mandagar för två personer att lyfta in pumpen, rörmokare och elektriker. Troligen mindre, jag var inte hemma när installationen gjordes. Det pris jag betalade var ungefär 30 000 kr över komponentkostnaderna. Det kanske låter mycket men leverantörens säljorganisation skall betalas också. Det är garantiåtaganden, de fick byta köldbärarslangen för att det var veck på den. Sen skall det blir pengar över också.


 
Så alternativen som finns kvar är:
1. LV-pump med innedel med stor tank typ VMB 500. (kostar bara marginellt mer än NIBE VVM 300 som saknar solslinga och har mindre volym). Borde kunna hamna under 100.000:- +Flexibelt, solförberett, -tar plats ute, ev bullerstörning
2. Bergvärme. knappast under 130.000. +Bekvämt, billigast i drift. - dyrast investering.
3. Enbart innedel och köra på elpatron och installera LV-pumpen senare. +minskad utgift idag. -hög driftkostnad
4. Fortsätta med olja ett tag och skjuta på beslutet. +skjuter på beslut/kostnad. -hög drift kostnad, har inte gjort tankinspektion.

Vad göra?

Är 4 verkligen ett alternativ? Gamla oljepannor har stora förluster. Kostnaden för en kWh är runt 1,5 kr. 

3 känns inte heller som ett alternativ. Det alternativet förutsätter en fortsättning och den fortsättningen har säkert kortare återbetalningstid än enbart innedelen.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cobrarax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Ljudnivå
« Svar #18 skrivet: 08 september 2008, 20:29:33 »
Tack än en gång för alla svar.
Roland:
huset har 200m2 uppvärming + ett kommande garage på 30m2. Idag c:a 3,5 m3 olja. I området (Spånga)verkar det borras 190-200m djupt men jag vet inte säkert, enda stället som passar för borrning ligger > 15m från pannrummet. Vi är 5 personer som gillar att bada därav mitt intresse för en större tank som det är i EVP 500. Jag hade dessutom tänkt hålla en liten inomhuspool
varm. Jag ska nog ta in några offertar på bergvärmeinstallation och överväga det.
Alternativ 4 är väl egentligen inget alternativ men om beslutet dröjer blir det väl så. Med en kall vinter har jag kanske 15' högre driftkostnad än med berg el LV
Alternativ 3 är bara ett sätt att minska det omedelbara utgiften.
Livslängd på 15-18 år är väl ganska klent. Oljepannan som faktiskt fungerar bra är 40år, med bytt brännare förvisso.

Huddinge:
Det är precis så jag tänkt.
Skruva loss gamm-pannan, sälja kopparn, nibbla tanken och köra till skroten.
Beställa panna-pump själv
ta hit en installatör som skruvar ihop det och spara 30'

Digitalrobert:
länkarna funkar inte

Larryd:
Har tyvärr inga elpatroner i pannan. Hade jag haft det så hade jag skrotat oljan redan eftersom eldriften är billigare, tror jag. Dessutom en gammal parca panna från -68 med liten vattenvolym

PS. Hade jag haft utrymme skulle jag sätta in pellets + sol. Suck! vilken energi det tar att söka sig fram i värmedjungeln och vilken kostnad, bara för att få varmvatten. DS
200 m2 i 2 plan i Stockholm. 5 personers hushåll. CTC ecoheat 8,5 kw. OSO Wallsmart 100l spetsberedare. 190m borrhål.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Ljudnivå
« Svar #19 skrivet: 08 september 2008, 22:31:48 »
...
Digitalrobert:
länkarna funkar inte
...

Tog du bort "_" i: www.v_kg.se?
Skriver jag länken utan underscore gör forumet om det till detta: www.värmekylgrossisten, se annons ovan
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 763
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!