Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Utetempgivare  (läst 5170 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hastse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nibe Utetempgivare
« skrivet: 08 december 2006, 18:31:42 »
Jag Har en Nibe 1130-10 och undrar om någon känner till karaktäristiken på utetempgivaren dvs motståndsvärden vid olika temperatur? (Jag vill slippa plocka ned utegivaren och mäta den)
Bakgrunden är att jag på nåt sätt vill kunna stänga pumpen utan att varmvatten produktionen skall påverkas, där jag med hjälp av en termostat kan koppla om mellan vedpanna och värmepump. Enda sättet jag hittat att med hjälp av tillgängliga styringångar få pumpen stänga värme produktionen utan att stänga Varmvatten produktionen är att få den över i sommarläge och det han jag göra med att lura den att utetempen är högre.
Finns det någon med andra idéer är ni välkomna!
/Hans

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Nibe Utetempgivare
« Svar #1 skrivet: 08 december 2006, 19:42:37 »
Jag Har en Nibe 1130-10 och undrar om någon känner till karaktäristiken på utetempgivaren dvs motståndsvärden vid olika temperatur? (Jag vill slippa plocka ned utegivaren och mäta den)
Bakgrunden är att jag på nåt sätt vill kunna stänga pumpen utan att varmvatten produktionen skall påverkas, där jag med hjälp av en termostat kan koppla om mellan vedpanna och värmepump. Enda sättet jag hittat att med hjälp av tillgängliga styringångar få pumpen stänga värme produktionen utan att stänga Varmvatten produktionen är att få den över i sommarläge och det han jag göra med att lura den att utetempen är högre.
Finns det någon med andra idéer är ni välkomna!
/Hans

Jag skulle välja bort driftläge auto och med hjälp av översta vänstra knappen på din vp helt enkelt sätta den i sommarläge..
Busenkelt... :,v(
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe Utetempgivare
« Svar #2 skrivet: 08 december 2006, 19:59:48 »
Anslut en vridpotentiometer och prova dig fram, du ser i displayen vad "utetempen" visar i takt med att du vrider på poten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Nibe Utetempgivare
« Svar #3 skrivet: 08 december 2006, 20:41:50 »
Anslut en vridpotentiometer och prova dig fram, du ser i displayen vad "utetempen" visar i takt med att du vrider på poten.
Varför lura vp att det är sommar lika enkelt å tala om för vp producera endast vv det var väl det han ville ha...??
När vp har driftläge sommar produceras endast varmvatten...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Hastse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Utetempgivare
« Svar #4 skrivet: 08 december 2006, 21:00:01 »
Jag skulle välja bort driftläge auto och med hjälp av översta vänstra knappen på din vp helt enkelt sätta den i sommarläge..
Busenkelt... :,v(
Grejen är den att jag vill inte behöva vara i närheten när värmen i ackumulatortankarna tar slut och värmepumpen skall starta. Jag har automatik för omkoppling mellan systemen men måste också stänga vp.

Utloggad Hastse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Utetempgivare
« Svar #5 skrivet: 08 december 2006, 21:04:41 »
Anslut en vridpotentiometer och prova dig fram, du ser i displayen vad "utetempen" visar i takt med att du vrider på poten.
Bra idé, enklare än att mäta på givaren. Man är ju bekväm av sig och om någon annan redan mätt så varför göra det själv 8)

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Nibe Utetempgivare
« Svar #6 skrivet: 09 december 2006, 17:49:06 »
Grejen är den att jag vill inte behöva vara i närheten när värmen i ackumulatortankarna tar slut och värmepumpen skall starta. Jag har automatik för omkoppling mellan systemen men måste också stänga vp.
Om du har automatik, sätt en effektmotstånd under givaren, och se till att denna värmer upp den när det behövs.....
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Emil_T

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • IKEA medicinskÃ¥pet ätran, numera elskÃ¥p...
SV: Nibe Utetempgivare
« Svar #7 skrivet: 11 december 2006, 14:10:21 »
Jag ringde Nibes s.k. tekniska support för en tid sedan för jag vill ocksÃ¥ starta/stoppa värmeproduktionen utan att behöva trycka pÃ¥ knappen, i mitt fall med ett relä. Jag gav upp efter 5 minuters försök att förklara, dels vad ett relä är samt nÃ¥gra andra bas-tekniska detaljer, hon fattade inte ett skit vad jag menade...  b00k Hon tyckte att jag kunde trycka pÃ¥ knappen, men hur kul är det med knappar när man vill automatisera.  huvuddunk
Tvåplansvilla lösvirke 181kvm byggt 2005 i Skärstad, Huskvarna
Uppvärmning. Nibe fighter 1215 7kW, FTX-ventilation rexovent från FläktWoods med hemmabyggd siemens-S7 PLC-styrning. Contura 650 kamin.

Utloggad Hastse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Utetempgivare
« Svar #8 skrivet: 11 december 2006, 16:50:51 »
Jag ringde Nibes s.k. tekniska support för en tid sedan för jag vill ocksÃ¥ starta/stoppa värmeproduktionen utan att behöva trycka pÃ¥ knappen, i mitt fall med ett relä. Jag gav upp efter 5 minuters försök att förklara, dels vad ett relä är samt nÃ¥gra andra bas-tekniska detaljer, hon fattade inte ett skit vad jag menade...  b00k Hon tyckte att jag kunde trycka pÃ¥ knappen, men hur kul är det med knappar när man vill automatisera.  huvuddunk
En av anledningarna till att vi har värmepump framför bara vedeldning är just att det är "automatiskt" och kräver lite skötsel.
Jag har en Nibe 1130-10 med elpatron och dockad till varmvatten ackumulator, dessutom har jag vedpanna med Acktankar och separat styrning. Till detta har jag två radiator kretsar, en med radiatorer och en med fläktkonvektor.
Automatiken är inte fullt inkopplad än (automatiken till värmepumps styrningen är ej ansluten än) men vad den skall göra är att:
1.Om det finns värme från vedpannan kopplas den eller de kretsar av värmesystemet som är förvalda in med hjälp av motorventiler.
2.Om båda kretsarna går på vedpannan stänga värmepumpen för värme till radiatorkretsarna men inte till varmvattenproduktion(detta är alltså problemet).
3.Om det finns värme från vedpannan koppla bort eltillskottet, jag har märkt att det går in vid vissa tillfällen när det är kallt efter varmvattenproduktion, inställningarna är OK vid enbart värmepumps drift men i kombination med vedpannan så kan pumpen få gå lite längre innan den fått upp tempen utan menlig inverkan på innetempen. Detta fixas med tariffstyrningen på pumpen.
4.Om värmepumpen enbart går mot Fläktkonvektorslingan sänka värmekurvan. Fixas med Värmepumpsfunktionen för Yttre Kompensering. Detta fungerar mot vedpannans automatik också. Bäst hade varit att köra med extra shuntventil för detta men jag tar en sak i taget.


Utloggad Hastse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Utetempgivare
« Svar #9 skrivet: 15 maj 2007, 17:06:27 »
Nu har jag mätt och testat. Ett motstånd på 2,2k blev lagom parallellt med utegivaren.
Men jag hade läst på för dåligt :(, värmepumpen går över till sommarläge på medeltemperatur, jag ville ju ha övergången på direkten.
Om man stänger flödet så kommer pumpen att larma för för hög temp, jag kommer inte ihåg var, beroende på brist på cirkulation i värmeslingan.
Lösningen kommer nog att bli en liten acktank med vv slinga för förvärmning av varmvattnet innan den riktiga varmvattenacken. Tanken kommer då att kopplas in som en radiator i kretsen före huvudslingorna och medge cirkulation även om båda slingorna är stängda.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!