Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läcka pÃ¥ Brinerdelen  (läst 3083 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndersU

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Läcka på Brinerdelen
« skrivet: 15 november 2009, 19:12:25 »
 :(

Hej!
Sen installationen för många år sen så har jag då och då (en gång varje eller varannat år) behövt fylla på briner.
Sista gången var enn par månader sen.
I fredag stannade punpen och en automatsäkring löste ut. Jag konstaterade noll tryck på brinerdelen. Vid omstart av pumpen så gurglar det i cirkulationspumpen och säkringen på pumpen löser ut efter någon minut.

Jag är nu orolig för att det är en läcka under mark? Vilken sannolikhet är det för att det är fallet och kan man laga läckor i slälva slingan ner till botten av borrhålet.
Förhoppningsvis är läckan ovan jord men jag undrar ändå om det är besvärligt/dyrt/omfattande om felet (läckan ligger under mark)? Vad är vanligt här?

Tacksam för snabba rÃ¥d.  Vem är bäst pÃ¥ att diagnostisera och fixa denna typen av problem. Jag kör en gammal ETA 40 pump. Men felet ligger inte där, den fungerar.


/Anders knUp

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Läcka på Brinerdelen
« Svar #1 skrivet: 15 november 2009, 19:21:35 »
Att fylla lite köldbärare varje år känns inte som något som måste åtgärdas. Om säkringen går när cirkulationspumpen går är värre. Behöver inte vara någon koppling till trycket i systemet.
En pump som går tom drar ingen ström och löser inte på motorskydd.
Du behöver någon som kan felsöka pumpen. Är den enfas eller trefas? drar den normalt med ström?
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad AndersU

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Läcka på Brinerdelen
« Svar #2 skrivet: 15 november 2009, 21:36:52 »
 ;)Hej!
Du missförstod.
Trycket på brinersidan har minskat snabbt i år. Från ca 0.7 till noll på 2 månader.
Låter som det finns luft i systemet på kalla sidan när jag startar cirkulationspumpen.
Jag har tryckmätare där så jag ser att det är noll.

Därför min undran om konsekvenser / kostnader om problemet ligger i mark.

Tacksam för svar på frågan.

Mvh,
Anders

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Läcka på Brinerdelen
« Svar #3 skrivet: 15 november 2009, 22:38:02 »
Men ditt egentliga problem var väl att pumpen löste på säkring (motorskydd?)?
Menar du att när du fyller på köldbärare så löser inte pumpen ut?
jag tror inte du har en läcka under mark (Det är inte så många kopplingar där)
Köldbärarpumpen är förste misstänkt, ev. säkerhetventil med skallerrör nästa.
Till sist alla kopplingar (inomhus och i VP)
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad AndersU

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Läcka på Brinerdelen
« Svar #4 skrivet: 16 november 2009, 18:32:40 »
OK, bra att läcka under mark i stort sett kan uteslutas.
Hur hittar man den lilla läckan i pannrummet då?
Ska man köra på extra tryck och se om det droppar någon stans eller ska man bara byta det du föreslår och hoppas på det bästa.
Inget syns direkt men kanske måste man skärskåda kopplingar, cirk.pumpen och säkerhetsventil med mer tryck.

Vem kan fixa detta, jag behöver hjälp denna veckan i Sollentuna, Stockholm.

/Anders
studs

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Läcka på Brinerdelen
« Svar #5 skrivet: 16 november 2009, 18:55:11 »
Hur var det med säkringen? Om den löser behöver du hjälp av en elektriker. Är det bara trycket i köldbäraren borde de flesta rörkillar kunna hjälpa dig
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad AndersU

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Läcka på Brinerdelen
« Svar #6 skrivet: 17 november 2009, 18:42:51 »
Hej!
Säkringen är en automatsäkring så det är inget problem.
Har ringt några rörisar, antingen ringer dom inte tillbaka eller så saknar tom brinerpåfyllare eller så har dom inte tid.
Bra service eller hur?

/Anders huvuddunk

Utloggad El_-micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Läcka på Brinerdelen
« Svar #7 skrivet: 17 november 2009, 19:09:41 »
löser säkringen ut så låter de mer om du skulle ha ut en elsnubbe......tror knappas rörisen har instrument för å mäta de felet....att det är slut på vätskan ska inte få automaten att lösa.l

Utloggad AndersU

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Läcka på Brinerdelen
« Svar #8 skrivet: 18 november 2009, 18:57:11 »
Hej!
Du verkar vara lite el-fixerad. Det är inget el-problem. Skyddet löser ut eftersom det inte är tryck i brinerdelen utan snarare luft. Skulle pumpen gÃ¥ utan briner sÃ¥ tror jag att den pajar. Det är ett sÃ¥nt skydd som löser ut. Hoppas du fattar vad jag säger. EN LÄCKA PÃ… BRINERDELEN som behöver en röris och pÃ¥fyllning av briner samt felsökning av var läckan är.  TUR ATT DET ÄR VARMT UTE!

/Anders
 :D

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Läcka på Brinerdelen
« Svar #9 skrivet: 18 november 2009, 21:00:12 »
Slangen börjar inte läcka helt plötsligt, det är isåfall en koppling nånstans som läcker. Och det heter brine och inte briner.

En automatsäkring vet inte att det är lite vätska i ett rör, den löser för att det går för mycket ström genom den.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Mats N

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Läcka på Brinerdelen
« Svar #10 skrivet: 19 november 2009, 09:36:51 »
Har haft samma problem med att trycket på kb-vätska sjunkit. Jag har Nibe 1235-6 + FLM.
Installatören hävdar att de endast har haft ett läckage under många år på yttre kb-slangen. Han sa att om trycket fortsätter att sjunka så är det troligen någon liten läcka inomhus i vp-skåpet.

Kan tillägga att min systers fyra år gamla Nibe 1225 precis började läcka så kraftigt med kb-vätska att det rann ut på golvet. Orsak spricka i koppling inne i VP-skåpet. Åtgärdades utan kostnad.

Nibe har tydligen en del problem med läckage. Är det någon som vet vad som mer brukar läcka ?

Utloggad AndersU

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Läcka på Brinerdelen
« Svar #11 skrivet: 19 november 2009, 19:21:57 »
 ^-^
hA HA!
Alltid lär man sig något. Nu kan jag brine....

Den "säkringen" jag pratar om sitter monterad på/i röret ovanför själva kompressorn som sen leder in i kompresson och kan inte vara en "säkring" som känner av annat än luft eller lågt tryck och då stoppar pumpen. En smart säkring så att säga. Skulle det vara bara en elsäkring så skulle den inte sitta där utan i panelen eller där inkommande el är.
Motsvarande motorskydd sitter faktiskt på varmvattensidan så den garanterat stannar om tryck saknas på båda sidorna.

Nu orkar jag inte förklara det flera gånger eftersom jag egentligen behöver tips om var jag kan få hjälp och inte en debatt om kompressorskydd som löses ut automatiskt. Möjligen är inte mitt värmepumpslingo helt perfekt men missuppfatta mig rätt.
Vore fint om man kan låna en brinepåfyllare någon stans norr om stan....

/Anders tomte::

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!