Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F1245 köra utan köldbärare?  (läst 6336 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1784

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: F1245 köra utan köldbärare?
« Svar #15 skrivet: 24 november 2010, 10:57:32 »
Ja, vi kör ju vattenburen el nere och direktel uppe idag så det borde inte bli någon större skillnad förbrukningsmässigt, men det känns skönt att göra klart så mkt som möjligt redan nu. Sen bara hoppas att pumpen kan få snurra igång snart.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: F1245 köra utan köldbärare?
« Svar #16 skrivet: 24 november 2010, 12:12:38 »
Orsaken till att "dåliga" element drar mer ström är att när temperaturen pendlar för mycket tenderar folk att höja temperaturen i rummet för att det inte ska bli "kallt" när temperaturen är som lägst (medeltemperaturen blir högre). Och en grads temperaturhöjning ger ca 5% högre energiförbrukning.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!