Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 2x300m kollektorslang  (läst 1321 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Taggen123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
2x300m kollektorslang
« skrivet: 16 februari 2011, 11:53:47 »
Om jag har 2x300m som är exakt lika långa, kan det då finnas tillfälle då jag ändå behöver justera in dem individuellt, eller klarar jag mig utan? Jag behöver nämligen går ut genom plattan i golvet från huset med diameter 40 till ca 2 meter utanför väggen innan jag skarvar dem till 2 slingor och då vill jag gärna inte har några strypventiler utanför husväggen som ligger nedgrävda.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 2x300m kollektorslang
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2011, 12:32:32 »
Tja, om flödet blir så lågt att slangarnas tryckfall blir försumbart, kan väl flödet bli ojämnt fördelat, Men det är väl inget problem om slangarna används som kollektor. Då brukar det vara bra fart på vattnet.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: 2x300m kollektorslang
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2011, 14:50:25 »
Det gäller bara att se till att de inte är någon luftficka i någon av slangarna när de tas i drift. Utan ventiler på båda slingorna blir det nog svårt att få bort luften.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 2x300m kollektorslang
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2011, 17:18:21 »
Svårare kan jag hålla med om, men med en större pump i en balja går det säkert. Sedan är ju frågan om det är lämpligt att ha t-kopplingarna nergrävda utan tillsynsmöjlighet.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!