Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: OFFICIELL TRÃ…D: NYA CTC V3  (läst 34239 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
OFFICIELL TRÃ…D: NYA CTC V3
« skrivet: 17 juni 2006, 12:33:50 »
Hej CTC-vänner, och övriga forum användare!

Började på en tråd i på den allmäna tavlan men fortsätter här då den Nya V3 nog är av större intresse här.

Hur som helst så är snart pumpen installerad, det har tagit lite tid att få hit borraren. Men igår borrade vi hela dagen och till slut nådde vi 171m, efter lite motgångar och 33 m foderrör. Alla trodde det att det bara var typ 6 m men ack så man bedrog sig. Men ett gått flöde i hålet blev det *roflmao*.

Nu till pumpen. Jag får, eller får och får, en EcoEl och EcoPart V3 installerad. Jag har skummat en del trådar och jag tror att det blir en bra installation. Allt är ju inte anslutet ännu men i början av nästa vecka ska allt bli klart. Inklusive frikyla! Men så här långt iof med endast elpanna i drift är jag redan nöjd jämfört med min gamla olje panna från tidigt 70-tal ;).

Har inte riktigt satt mig in i styren ännu men så här långt har jag märkt att man kan välja hur mycket effekt elpatronerna ska få både upp och nere i tanken just nu står de i 6+6, installatörens val. "svarta ratten" har jag inte rört... vet inte hur den står alls.

Men en sak är säker, vv har jag än så länge i överflöd, kanske beror på att den går på elpanna ännu.

Ni vana CTC användare är det något jag ska kolla direkt i början för att optimera driften nu i sommar redan.

Nu ska jag ner och pilla lite på min nya pump. ;)
« Senast ändrad: 08 mars 2007, 06:55:38 av Rickard »
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: NYA CTC V3
« Svar #1 skrivet: 17 juni 2006, 14:58:51 »
Det finns anledning för dig att återkomma med kompletterande upgifter om tidigare förbrukning, husets storlek osv. Vi ser med spänning an att få ta del av dina synpunkter.

KOM IHÅG; de första 72 timmarna, dvs kompressordrift, så går kompressorn med reducerad effekt. Det innebär att det dröjer ett tag innan det blir ngn fart på anläggningen. Själv kände jag inte till detta varför jag blev besviken i början.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: NYA CTC V3
« Svar #2 skrivet: 17 juni 2006, 23:41:08 »
Yay, äntligedn någon på forumet med den nya versionen! :D

Skriv ner alla värdena på inställningarna här så kan vi ge dig råd om den optimala driften.. Och även om du inte vill ha hjälp med inställningarna så skriv upp dina värden här för att stilla vår nyfikenhet ;)
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: NYA CTC V3
« Svar #3 skrivet: 18 juni 2006, 12:35:02 »
Jo jag kommer med värdena så fort de har installerat och driftsatt. Jag mottager gärna råd och tips om hur jag sak optimera, dumt att uppfinna hjulet två gånger ;)
Kan det  inte bli mÃ¥ndag snart........
 
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: NYA CTC V3
« Svar #4 skrivet: 18 juni 2006, 16:42:05 »
Haha ja precis.. Det skall bli kul på måndag *roflmao*
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: NYA CTC V3
« Svar #5 skrivet: 22 juni 2006, 13:21:10 »
Jaha, ack vad man bedrog sig. fiR: Trodde att allt skulle vara fix och färdigt till Midsommar. Men ej. Dessa hanteverkare, den rörmockare jag har. Kommer mellan 0930 och 1200. Vill gärna ha lunch annars gÃ¥r han vi 1430!! förvisso stannar han ej längre än till 1530 med lunch. Men stÃ¥r fortfarande med en icke ansluten pump. Trots att slangarna är indragna i källaren. Men han lovade att det ska vara klart mÃ¥ndag eller tisdag. suck.  Nu skyller han pÃ¥ att fläcktkonvektorn till frikylan inte har kommit.

Men det blir väl till att fira midsommar ändå, efter ett pat Hallandsfläder och ett par öl så är väl bekymren ur världen ;D
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: NYA CTC V3
« Svar #6 skrivet: 22 juni 2006, 13:53:27 »
Rätt årstid iaf!

Men bäst att ligga pÃ¥, sÃ¥ att du fÃ¥r den körklar innan semestern.  Hantverkare....suck!  Hoppas han gör ett bra jobb nu när han är lÃ¥ngsam. ::) Förhoppningsvis har han kopplat in sÃ¥pass ni kan köra pÃ¥ elpannan.

Håll oss underrättade.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: NYA CTC V3
« Svar #7 skrivet: 22 juni 2006, 19:15:31 »
Ã…hh, alltid dessa förseningar  :(
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: NYA CTC V3
« Svar #8 skrivet: 28 juni 2006, 07:51:25 »
Hanteverkare _/-

Men idag ska de komma och göra klart. De två meter rör som saknas mellan pump och borrhål och resten av frikylan. Det har tagit sin tid men nu ska den in!! Tack och lova att han installerade elpannan, annars hade det blivit en kall väntan.

Hoppas att jag komma tillbaka ikväll med lite driftsättningsinfo :)
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: NYA CTC V3
« Svar #9 skrivet: 29 juni 2006, 22:02:42 »
ÄNTLIGEN! Thumbsup

Nu är den installerd, driftsatt och allt verkar fungera som det ska, var det någon som sa att det ska komma en köldknäpp :D

Jag fÃ¥r väl nöja mig med att frikylan är i full drift iallafall.  Det var väl det som fick det att dra ut pÃ¥ tiden, om man ska tro pÃ¥ vad installatören sa.

Pumpen har förvisso inte startat ännu!? men det kommer väl. Det är ju inte kallt ute direkt och ingen varmvatten förbrukning heller.

Hur som helst. Driftsättningsinställningar tror jag det var någon som frågade efter, här kommer det jag har lurat fram.

Rumsgivare          Nej
Elpanna               55 C
Elpanna               6.0 kW     gÃ¥r att justera i 1.5 kW steg
Elpanna nedre     50 C
Elpanna nedre     6.0 kW     gÃ¥r att justera till 0 kW
Shunt förd.           180 s       justerar man till mer än 240 s sÃ¥ spärrar den eltillskott, enl. manuall ialfall.
extra VV               120 min   gÃ¥r att ställa dag för dag eller pÃ¥ tid.
extra VV elpanna  60 C

Husparametrar

Max framl.             60 C
Min framl               frÃ¥n
Husvärme frÃ¥n      20 C

Huskurva
Lutning                  55
Justering               0


Det är väl det som min rörpulare tyckte det skulle vara, sedan skulle han komma till hösten och justera in huskurvan. HUset är ju äldre modell och troligen 1- rörssytem, på nedervåningen iallafall.

Är det någon som har kommentarer eller tips så tas det gladligen emot.
Som jag sa, kanske det blir en kall sommar *roflmao*
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: NYA CTC V3
« Svar #10 skrivet: 29 juni 2006, 23:06:55 »
Varför är inte rumsgivaren igång?

Det första jag reagerar på i dina inställningar är att elpannan är ställd så högt. 50 grader är att rekommendera, gärna lägre om det går. det som kan hända är att du får för lite varmvatten... men du sparar en hel del el på att snåla med elpannans temp...

shuntfördröjningen står bra där den står, tycker jag...

läs lite bland trådarna här i CTC driftsforum så snappar du upp en hel del tips om hur man optimerar inställningarna på ett bra sätt!
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: NYA CTC V3
« Svar #11 skrivet: 30 juni 2006, 13:26:33 »
Elpannan är nog bra att ställa lågt, lämpligen runt 45 grader, och öka om det behövs. Detta sparar som sagt en hel del pengar/tillskott.
Med den nya styrningen kan man ju också lätt få mer vv vid behov (bad), så då är det en extra poäng att ha låg inställning.

Shunten - vi fÃ¥r väl se när det blir riktigt kallt vad som är rätt inställning där, torde variera frÃ¥n hus till hus. 
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: NYA CTC V3
« Svar #12 skrivet: 01 juli 2006, 16:38:42 »
Nja, jag är lite tveksam till dina inställningar.

Elpanna nedre ska väl överhuvudtaget inte finnas med i bilden om kompressorn är igångkörd!

Ecoparten, dvs kompressorn, ersätter ju den nedre elpannan.

Så är det ialla fall på min anläggning som ju är lika som din, men utan de nya finesserna i "styren".
I övrigt ska det väl inte vara några avgörande skillnader mellan våra anläggningar.
Jag tror helt enkelt att du fn kör din anläggning som en ren elpanna.
Kan ju ha fel, men tror inte det. :D
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: NYA CTC V3
« Svar #13 skrivet: 01 juli 2006, 19:10:27 »
Nja, jag är lite tveksam till dina inställningar.

Elpanna nedre ska väl överhuvudtaget inte finnas med i bilden om kompressorn är igångkörd!

Ecoparten, dvs kompressorn, ersätter ju den nedre elpannan.

Så är det ialla fall på min anläggning som ju är lika som din, men utan de nya finesserna i "styren".
I övrigt ska det väl inte vara några avgörande skillnader mellan våra anläggningar.
Jag tror helt enkelt att du fn kör din anläggning som en ren elpanna.
Kan ju ha fel, men tror inte det. :D
Noj, den nedre elpatronen är blockerad om en värmepump är ansluten, så det spelar egentligen ingen roll vad den ställs på..

Så är det iaf på EcoAir, och jag tror det är likadant på EcoPart
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: NYA CTC V3
« Svar #14 skrivet: 01 juli 2006, 19:47:08 »
Jag har själv endel funderingar runt detta. Rätt mig om jag ahr fel, men är det så att tempen i "övre" delen styr hur varmt varmvatten man vill ha med hjälp av elpatronen i den övre delen. Den nedre styr ,trodde jag iallafall, hur varmt man vill ha radiatorvattnet med hjälp av kompressorn. Men så verkade det inte va. Försökt ändra setpointen på nedre både upp och ner men inget hände i de aktiva parametrana. Däremot ändrar styrprogrammet själv mellan 40-50 grader beroend på några ingångsvärden som jag inte har luskat ut ännu.

Jag har kommit fram till att om jag kopplar frÃ¥n elpatronen i övre delen sÃ¥ blir det lägre temp pÃ¥ varmvattnet och det gillar inte min fru  ;)
Så det verkar ju onekligen som om det är tänkt att elpatronen sköter VV, lite knasigt. Ska väl gå att ordna så pumpen klarar det också. Har läst lite om att höja mintempen på VP men jag måste ha kod. Jag har sökt men ej funnit här i forumet men jag har läste det någonstans.

Det verkar som jag har bra temp i hålet, 11 in och 6 ut, verkar högt, men det sjunker väl antar jag.

Jag har däremot en parameter jag undrar över, Ute VP -40C vad är den till för.

 
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NYA CTC V3
« Svar #15 skrivet: 01 juli 2006, 22:54:57 »
Det är som SkaneErik skriver att den nedre elaprronen kopplas ur om värmepump är inkopplad. Du kan låta den stå som den gör idag. Du märker ingen skillnad eftersom den inte är aktiv.

Men koppla inte ur den. Den kan vara bra att ha om EcoParten skulle gå ur funktion mitt i smällkalla vintern. Då kopplas den nedre elaptronen in.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: NYA CTC V3
« Svar #16 skrivet: 02 juli 2006, 19:12:55 »
Jag har själv endel funderingar runt detta. Rätt mig om jag ahr fel, men är det så att tempen i "övre" delen styr hur varmt varmvatten man vill ha med hjälp av elpatronen i den övre delen. Den nedre styr ,trodde jag iallafall, hur varmt man vill ha radiatorvattnet med hjälp av kompressorn. Men så verkade det inte va. Försökt ändra setpointen på nedre både upp och ner men inget hände i de aktiva parametrana. Däremot ändrar styrprogrammet själv mellan 40-50 grader beroend på några ingångsvärden som jag inte har luskat ut ännu.

 I en CTC värms radiatorvatten OCH varmvatten huvudsakligen av den nedre tanken. Men - den övre tanken styr den slutgiltiga vv-tempen (som en spetsberedare).

Jag har kommit fram till att om jag kopplar frÃ¥n elpatronen i övre delen sÃ¥ blir det lägre temp pÃ¥ varmvattnet och det gillar inte min fru  ;)
Så det verkar ju onekligen som om det är tänkt att elpatronen sköter VV, lite knasigt. Ska väl gå att ordna så pumpen klarar det också. Har läst lite om att höja mintempen på VP men jag måste ha kod. Jag har sökt men ej funnit här i forumet men jag har läste det någonstans.

Springande punkt! Ska ni få bästa ekonomi måste ni vänja er vid en lägre vv-temp till vardags än ni hade med olja, där 60-70 grader inte var något problem. Kompressorn däremot gillar låga temperaturer. Pröva er fram med den lägsta temp ni kan ha - egentligen handlar det ju bara att vrida termostaten på duschblandaren så att man får nästan bara vv. Man duschar i samma temperatur (och slipper riskera att skålla sig - bra med småbarn!). Vi har vv-temp 43 grader vilket duger till dusch. För att vara SÄKER på att ha bra vv till morgonduschen (frugan!) året runt ger jag en knuff med elpatron på fem minuter (se min modifiering av styrningen i annan tråd "Styrning av CTC -en variant"). Du borde väl lätt kunna programmera fram detta på en v3?? Så att om ni duschar/badar vid vissa tidpunkter så har ni extra varmt vv just då.
Har man vv-temp konstant 55 eller högre så blir det en del patrontid.


Det verkar som jag har bra temp i hålet, 11 in och 6 ut, verkar högt, men det sjunker väl antar jag.

Det sjunker nog frampÃ¥ vÃ¥rvintern :'( ;) 

Jag har däremot en parameter jag undrar över, Ute VP -40C vad är den till för.

Inte den blekaste aning  Sc:,h
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: NYA CTC V3
« Svar #17 skrivet: 03 juli 2006, 21:14:44 »
Det är nog sÃ¥ att jag kan ha en lägre temperatur i övre delen större deln av dygnet och sedan höja tempen med "extra VV" funktionen. Det är nog ingen ide att koppla ur patronerna när jag har de funktionerna som finns, nu Ã¥terstÃ¥r bara att skaffa en logger för att ha stenkoll pÃ¥ temperatur och energiförbrukning, det är en yrkesskada. Jag är ju maskinist i fartyg sÃ¥ vi gillar att hÃ¥lla koll pÃ¥ förbrukning  ;) Det är ju som sagt dyrt med olja.
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: NYA CTC V3
« Svar #18 skrivet: 04 juli 2006, 22:51:00 »
koden är 831 - kolla om det fungerar i v3 åsså och konfirmera.

Misstänker att v3 är en fullträff - ska bli intressant att se resultatet av dina mätningar. Lite COP siffror rentav - sällan man ser såna mätta på CTC.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: NYA CTC V3
« Svar #19 skrivet: 04 juli 2006, 23:34:46 »
menmenmenmen den fina grejen med V3 är ju att du kan programmera den så att kompressorn gör en 55ºC-körning på morgonen inför duschandet!

Då får man sjysst temperatur och mängd på varmvattnet, men utan elpatronen!
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: NYA CTC V3
« Svar #20 skrivet: 05 juli 2006, 02:11:45 »
menmenmenmen den fina grejen med V3 är ju att du kan programmera den så att kompressorn gör en 55ºC-körning på morgonen inför duschandet!

Då får man sjysst temperatur och mängd på varmvattnet, men utan elpatronen!


Precis, instämmer. På vintern kan det förstås behövas tillskott i någon form för att orka upp till 55.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: NYA CTC V3
« Svar #21 skrivet: 10 juli 2006, 23:43:02 »
Hej igen.

Nu är jag tillbaka igen efter en vecka i Frankrike, kom hem samma dag som finalen stog i berlin=lugnt på autobahn.

Åter till vesäntligheterna. Koden går ej, så om jag inte får tag på koden så blir det väl till att pröva sig fram, det finns ju bara 1000 varianter - 1 som jag redan prövat *roflmao*

Frågan är hur jag får pumpen till att köra en 55 graderkörning varje gång, som jag nämnde innan så kan jag ej ändra set pointen på panna, hm kanske har med huskurvan att göra...... Sc:,h

VV fungerar lysande, 45 grader på elpannan övre och extra VV på 50 ingen klagar......ännu.

För tillfället 6 starter 40 min drift !?!? kommentar? kanske inte mycket att säga så här års.

Tyvärr verkar inte min frikyla fungara som den ska, verkar vara under dimensionerad, 1,5 kW kyleffekt på 80 kvm vi får se om rörkrökarn kommer på något.
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: NYA CTC V3
« Svar #22 skrivet: 11 juli 2006, 01:02:31 »
ahh själv skall jag till frankrike om en dryg vecka.. studs
trevligt när det är lugnt på autobahn så man kan dra på ordentligt! knUp

de har väl ändrat kod till den nya versionen.. ring CTC support, om du har tur så kanske de ger dig den Sc:,h

om du menade sommardrift när pumpen kör till 55ºC varje gång så arbetar den så om utetemperaturen har varit över 16 grader i mer än 8 timmar.. är den under 16 grader i mer än 8 timmar så går den tillbaka till sin flytande kondensering. vilken utetemp som den skall slå över vid kan man ändra i kodmenyn ;)

du kör alltså 45ºC normalt i elpannan och när du knäpper igång extra varmvatten så går den till 50ºC?
Det låter som en helt okej inställning, även om man nog kan spara några kronor till med lägre temp.. knUp

och bli inte alltför ledsen över frikylan, du har väldigt hög tremperatur på brinen nu, men den kommer säkert att sjunka till nästa år när du sugit ur lite värme ur berget :)
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: NYA CTC V3
« Svar #23 skrivet: 03 november 2006, 12:37:20 »
Hej igen

Nu är jag tillbaka efter en låååååång vaaaarm sommar som aldrig ville ta slut, man vill ju få lite fart på VPn ;D

Men nu när kylan äntligen har kommit så ska det nog bli annat av.

Den långa vara sommaren resulterade i att det tog evinerlig tid innan kompressor var inkörd. Men nu så verkar den kommit igång ordentligt.

Ett par observationer så här långt.

Blir lite kallt VV när VP kör flytande kondensering i de nedre regionerna runt 40 grader. Då går det åt lite tillskott. Kanske blir bättre efterhand som vi byter ut gamla vattenkranar till snålspolande.

Men det verkar som om kompressorn går igång när jag använder mig av den fin fina funktionen Extra VV. Det gör ju att jag kan ha lite lägre VV temp under större delen av dygnet och sedan höja temperaturen till morgon duschen.

Kan inte riktigt svara på vad det går åt i kWh då det verkar som jag bara får gångtid i timmar på kompressorn, och kWh förbrukning på eltillskott. Får nog skaffa logger och elmätare av Richard.

Sist jag kollade (26 okt) så var brinet 8/4, är ute och jobbar på min lilla båt nu så jag har inte siffror från den senaste köldknäppen.

Annars verkar det fungerar. Har bara ett irriterande meddelande på min display ibland, "lågt föde i radiatorer" Har ju ett-rörssystem. Min termostater fungerar men jag antar att jag får se över radiatorkretsen.

Men som sagt det är först nu som det har blivit kallt, och jag är ute och jobbar --/. Skulle ju helst vara hemma och övervaka min vp :D
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: NYA CTC V3
« Svar #24 skrivet: 03 november 2006, 15:31:35 »
Hej Steninge, jo vintern kom till sist.

Det som man skulle vilja ha och som saknas är väl vv on command, dvs en knapp man trycker på så att det fullkondenseras en liten stund innan badet. Det borde isf gå att bygga. Fortsätt rapportera, du är en av få med Ecoheat v3.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: NYA CTC V3
« Svar #25 skrivet: 06 november 2006, 18:09:17 »
Hej Steninge, jo vintern kom till sist.

Det som man skulle vilja ha och som saknas är väl vv on command, dvs en knapp man trycker på så att det fullkondenseras en liten stund innan badet. Det borde isf gå att bygga. Fortsätt rapportera, du är en av få med Ecoheat v3.
Det där kan man väl göra i styren, slå på en timer som gör att det finns extra VV i x minuter, tror jag.. Eller du menar att ha en knapp separat typ uppe i hallen eller så?
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: NYA CTC V3
« Svar #26 skrivet: 07 november 2006, 12:17:40 »
Båda funktionerna finns. Men jag måste springa ner i källaren och slå på det. Normalt står den på Extra VV mellan 7-8 på morgonen, i praktiken så har man ju VV en stund efter det. Vill jag ha extra till ett bad på kvällen får jag som sagt ner i källaren och slå funktion för kanske 2 timmar om jag vill ha det eller bara en timme. Men knappen i hallen har jag ju inte.

Fint som snus är det iallfall.
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: NYA CTC V3
« Svar #27 skrivet: 07 november 2006, 14:04:32 »
Hur har du ställt in funktionen extra varmvatten, körs det bara med kompressor eller elpatron eller både och? Och till vilka temperaturer höjs det?
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: NYA CTC V3
« Svar #28 skrivet: 12 november 2006, 14:01:35 »
Det där med Extra VV. Jag blir inte riktigt klok.....
Kompressorn går igång vid utsatt tid för extra vv, men det gör även elpatronen?!
Det verkar som kopmressorn kör för att få hög temperatur i nedre delen och på så vis få mer VV. Men den kör även elpatronen för att få den sista biten i övre delen. Jag har fått för mig att jag inte klarar mig utan elpatron faktiskt. Det där med flytande kondensering gör ju att det blir lite snålt med VV när den bara kör till 40 grader. Har jag då Elpatronen avstängd så blir det lite kallt att duscha.
Någon som har något att inlägga.
Dessutom har ett lite irriterande medelande dykt upp, lågt flöde radiatorer, förslag? Dessutom upp emot 50 starter per dygn. Kanske dax för nya radiatorer också, eller till och med 2 rörssystem.
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: NYA CTC V3
« Svar #29 skrivet: 12 november 2006, 17:14:29 »
Så funktionen för xtra vv kör både kompressor OCH patron, bra att veta.
Inte idealiskt ur ekonomisk synvinkel, men det torde ge mycket gott om vv. Kör man bara kompressorn går det en liten stund innan temperaturen stiger i den övre tanken.

Du har 19,5 kW tillgängliga när kompressor och patron kör. Om du stänger av patron i menyerna, kopplas den ändå in vid "xtra vv"-körning?

Vad har du för vp-stemp nu? Övre panntemp? Vi har just nu 37 resp 42 grader. 40-gradigt duschvatten - en vanesak som jag ser det. Jag ger en femminuters puff med tillskottet vardagsmorgnar 6.30 för att vara säker på att ha vv då.

Det vore intressant med en separat mätare på elpatron så man kan se vad den faktiskt drar.

Vad gäller starterna har du tydligen en ganska liten volym i systemet, kanske aktuellt med en volymtank då.

Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: NYA CTC V3
« Svar #30 skrivet: 12 november 2006, 19:21:33 »
Vad gäller starterna har du tydligen en ganska liten volym i systemet, kanske aktuellt med en volymtank då.

En extra förvärmingstank med kamslinga som första radiator?...  ;D ;)
DÃ¥ fixar ni mer vv pÃ¥  samma gÃ¥ng...  ::)
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: NYA CTC V3
« Svar #31 skrivet: 12 november 2006, 21:51:21 »
Vad gäller starterna har du tydligen en ganska liten volym i systemet, kanske aktuellt med en volymtank då.

En extra förvärmingstank med kamslinga som första radiator?...  ;D ;)
DÃ¥ fixar ni mer vv pÃ¥  samma gÃ¥ng...  ::)

:)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: NYA CTC V3
« Svar #32 skrivet: 12 november 2006, 22:16:14 »
Kan man inte ställa in vilken temperatur elpatronen ska sikta på vid extra VV? För om du ställer ner den tillräckligt lågt så torde inte den gå in.

Fast det borde ju gå att ställa in så att extra VV görs med bara kompressor, kan man tycka!
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: NYA CTC V3
« Svar #33 skrivet: 13 november 2006, 12:59:57 »
Problemet är inte mängden VV det finns tillräckligt, och varmt blir det, när kompressorn går så blir det väldigt varmt, hade det bara varit jag som duschar så hade jag inte klagat, men min fru........

Ställer jag ner elpatronen så går den inte igång, samma sak om jag stänger av den. Det jag funderar på om det inte egentligen behövs en elpatron när man har flytande kondensering, utan växelventil. Men som ni på pekar så kanske man skulle ha lite längre tid för extra VV kanske 2 timmar då hinner ju temperaturen stiga i övre tanken också. Eller?

Får nog ta och beställa loggen så man vet hur det ligger till, och två elmätare. En för elpatronen och en för pumpen :D
Full kontroll.

Jo jag har nog lite lite vatten i systemet, men CTC sa ju att deras pump var extra lämplig för ett-rörs system. längre start fördröjning kanske, ska nog ringa CTC kanske kan få koden, de har ju bytt.
Ska man byta till andra radiatorer, eller en volymförstorare. Har ju ändå tänkt byta radiatorer.
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: NYA CTC V3
« Svar #34 skrivet: 14 november 2006, 00:04:41 »
Vad du skriver får mig att tänka att den befintliga konstruktionen inte kan fungera optimalt utan tillskott av el.
Det tar en stund (fast inte 2 h, kanske 20 min) för värmen från kompressorn att leta sig upp i övre tanken, så vill man ha en bra snabbfunktion för xtra vv behövs nog ts. När framledningen tar en stor del av effekten kan det bli knalt att klara sig utan ts. Det är nog en del tweaking innan man hittar rätt inställningar. :)
Däremot borde det fungera bra att programmera fram vv till förinställda tidpunkter?
Kan du få tanten att duscha på bestämda tider kan du beställa xtra ångande vv då, borde väl rädda husfriden :)

Sätt dig med fredagsgroggen framför vp när den går så kan du se i menyerna vad som händer med temperaturerna.
Fast elegantare med en logger och dator föståss.

Till vardags och till dusch ska det ändå finnas nog med vv. Pröva annars att ställa upp min-temp för nedre tanken till 38 grader (i kodmenyn). Användbart knep vår och höst då framledningen är låg och vptemp nere i 35 grader, men sommarkörningarna inte är igång.

CTC rekommenderar volymtank för att få ner starterna om det behövs.

Heat, tycker ändå det är tveksamt om man ska gå in och stjäla från framledningen, bättre med en vvb i serie då. Tror jag. *vinkar*

« Senast ändrad: 14 november 2006, 14:45:29 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: NYA CTC V3
« Svar #35 skrivet: 14 november 2006, 10:07:21 »

Heat, tycker ändå det är tveksamt om man ska gå in och stjäla från framledningen, bättre med en vvb i serie då. Tror jag. *vinkar*
Detta förutsätter tillskott, dÃ¥ kan man lika gärna dra pÃ¥ patronernna i pumpen...  :o  :o  :o
Nej det köper inte jag...  ;)
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: NYA CTC V3
« Svar #36 skrivet: 14 november 2006, 11:59:57 »
Men visst verkningsgraden blir bättre med eltillskott i extern beredare...  ::)
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: NYA CTC V3
« Svar #37 skrivet: 14 november 2006, 14:22:39 »
Jag ska pyssla lite, beställde logg.......

Annars ska jag nog börja byta utt radiatorerna, har ju ändå tänkt det.

Från det ena till det tredje, läste i något inlägg om någon som har flyttat givaren för temperaturen i nedre delen till botten på tanken, någon som funderat vidare eller hört om det gick vägen.
Det skulle tydligen kunna bli både varmare vatten och färre starter?
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: NYA CTC V3
« Svar #38 skrivet: 14 november 2006, 18:50:11 »
De va Academic... han hade enorma problem med sin CTC. Den gick aldrig 24 timmar/dygn oavsett hur kallt det blev.  VP ska ALLTID gÃ¥ 24 timmar vid svinkyla! Lova att kolla upp det!
Riktigt bedrövligt var det. Detta dock mycket pga högtempsystem.  Men det säjer ju CTC´s "skojare" att även det är lämpligt för CTC värmepump. Vilket det inte är.
Ofattbart om man har 10 kw tillgängligt och ändå måste använda elpatronen!

Citera
Vad du skriver får mig att tänka att den befintliga konstruktionen inte kan fungera optimalt utan tillskott av el.

Det har jag sagt hela tiden och det är bedrövligt!! Varför man inte gör några modifieringar. Tex in med "täta skott" istället för skiktplåten osså dubbla elpatroner. En för värmen o en för vv... osså fullkondensera vv hela tiden. Behovet av tillksott skulle minska rejält. Det skulle det va en mycket bra produkt..

Då kanske man även tordes vara med i någon opartisk test tex hos energimyndigheten! Sid 24

http://www.energimyndigheten.se/web/biblshop.nsf/FilAtkomst/ET2006_25w.pdf/$FILE/ET2006_25w.pdf#page=24?OpenElement


Nu hukar jag djupt vid skrivbordet  :o räknar kallt med en del  knUp
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: NYA CTC V3
« Svar #39 skrivet: 14 november 2006, 19:03:09 »
Det var Academic, men han är visst bara här en gÃ¥ng om Ã¥ret.  :)

Har aldrig riktigt förstått hans problem - 13 kW tydligen för låg effekt, men för kall brine med 310 m borrhål? (Jag värmer lika stor yta med 10kW och 157 m borra.)

Och om flytten av givaren var en generell lösning, varför sitter den då inte där från början?
Med högtempsystem borde man alltid ha gott om vv - bara effekten räcker till.  knUp

Bertil det har kommit en ny version v3, läs lite om den pÃ¥ ctcvarme.se  ;)
« Senast ändrad: 14 november 2006, 19:07:55 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: NYA CTC V3
« Svar #40 skrivet: 14 november 2006, 19:32:24 »
Det där med givaren, rent generellt borde det vara en bra lösning med givaren i botten. Men risken kanske är att man får pumpen till att gå hela tiden, det kan ju ta riktigt lång tid innan man får upp värmen i botten. Men å andra sidan vill man ju att pumpen ska gå länge.

Jag tror att mitt problem är radiator kretsen, låg volym och lite långa slingor kanske, högt tryckfall, där av larmet. Där måste ju sitta någon typ av difftrycksmätare eller flödesmätare....... verkar ju väldigt avancerat.

Hmmm,

Antar att det är vanliga PT100 givare. Kanske skulle fixar en extra så man kan shift i "laboratorie"-syfte.
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: NYA CTC V3
« Svar #41 skrivet: 14 november 2006, 20:26:33 »
drjukebox

Det var den nya jag kommenterade...

Ett problem var att tidigare så var hans kalla sida lite klen, om den blir för kall då minskas max framledning på CTC vilket är riktigt dumt. Ingenn annan VP har nåt sånt påhitt!

Han har riktiga högtemp konvektorer, effekten eg.tempen räckte inte till, han höjde extra med extern elpanna. Det gjorde att VP stod enormt mycket trots svinkyla. Då flyttade han givaren för att lura VP. Den jobbar tuffare än avsett med andra ord!

Dom djupa hålen har han pga av ny o djupare borrning.
Förbrukning innan ca 75.000 Kwh!!  Hus delvis av lättbetong, dom kan kräva enorma mängder energi!!
« Senast ändrad: 14 november 2006, 20:28:13 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: NYA CTC V3
« Svar #42 skrivet: 14 november 2006, 21:09:17 »
Man tycker att jag borde ha bra förutsättningar, för utom radiatorerna. Nu när vp går ligger jag på 6/1 på kb. Bra eller dåligt? Har inga referenser. Men det har sjunkit från 13/8 vill jag minnas att jag hade men det anses väl normalt. Ska se när jag kommer under 0 på utgående. Borde väl ske i vinter.

En liten fråga? Är V3 den första med flytande kondensering av CTCs värmepumpar.

Flytande kondensering och flytt av givare?! Kanske ingen stor vinst.

Uh vad mycket att tänka på, rätt smak på julsnapsen, renovering av badrum, och isolera en takfot, tur att jag har gott om tid.
Nu är det bästa jag umgås lite med min fru.
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: NYA CTC V3
« Svar #43 skrivet: 14 november 2006, 21:33:32 »
Jag anar att CTC inte är Bertils favoriter............han hackar som en Iller i klimakteriet...... studs

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: NYA CTC V3
« Svar #44 skrivet: 14 november 2006, 23:28:00 »
drjukebox
Det var den nya jag kommenterade...

Nej, academic har den gamla och det var den du kommenterade. Bertil du måste uppgradera ditt tjöt...Ta inte extrema exempel om du vill kommentera CTCs funktion, och läs på om v3. Det är inget problem att hitta IVT/Nibe/Thermia-installationer som inte fungerar p g a feldimensionering etc.

Academics anläggning är ju inte vardag precis - om tidigare förbrukning stämmer så är den kraftigt underdimensionerad. Borran torde vara adekvat, men varför blir då ingående brine -2? 13 kW borde inte kunna suga ut 310 meter borra.

Varför kombinera med en extra elpanna? Varför inte isolera bättre...en kamin...l/l...om man nu vägrar installera en rätt dimensionerad vp. CTC har ju ingen större modul än 13 så det blev väl fel från början.
Vilken vp skule jobba optimalt under de förutsättningarna?
Om nu elpanna eller annat extra tillskott istf en riktigt dimensionerad vp, kanske ha en acktank för att få bättre styr?

Fast då blir det fast kondensering = körning mot en fast förinställd temperatur.


Richard Fransson, det vore intressant att få veta mer om inställningarna för tillskottet på v3. Styrningen av tillskottet är väl den hetaste frågan när det gäller CTC. Trodde det var löst med v3 men det beror ju på hur styren ser ut.

Heat, det finns de som är allergiska mot allt vad tillskott heter på forumet men gladeligen installerar en 300 l mantelberedare som de kör vp mot. Då tar jag hellre 500-600 timmars tillskott per år för extra vv och slipper vvb.
Sen hÃ¥ller jag förstÃ¥s med farbror Bertil att det är bra om kompressorn har gett allt den kan innan tillskottet gÃ¥r in.  :)



Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: NYA CTC V3
« Svar #45 skrivet: 14 november 2006, 23:30:40 »
Jag anar att CTC inte är Bertils favoriter............han hackar som en Iller i klimakteriet...... studs

Jo det är synd att han inte vill bidra mer konstruktivt...men det kanske kommer?  *vinkar*

R.F. om jag hade 6 grader in skulle jag vara mkt nöjd, nere på +1 idag..och då har vintern inte riktigt börjat.
« Senast ändrad: 28 november 2006, 18:45:24 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: NYA CTC V3
« Svar #46 skrivet: 14 november 2006, 23:50:33 »
Jag kommenterade den nya, det Richard skrev.
Att inte heller den kör kompressorn till max först och sen elpatronen... sÃ¥ dumt jobbar även min Thermia vid Legionellakörning, den fullkondenserar inte riktigt utan elpatronen gÃ¥r in för snabbt  :o trösten är väl att det är 1 gÃ¥ng/14 dgr

Det där med Extra VV. Jag blir inte riktigt klok.....
Kompressorn går igång vid utsatt tid för extra vv, men det gör även elpatronen?!
Det verkar som kopmressorn kör för att få hög temperatur i nedre delen och på så vis få mer VV. Men den kör även elpatronen för att få den sista biten i övre delen. Jag har fått för mig att jag inte klarar mig utan elpatron faktiskt. Det där med flytande kondensering gör ju att det blir lite snålt med VV när den bara kör till 40 grader. Har jag då Elpatronen avstängd så blir det lite kallt att duscha.
Någon som har något att inlägga.
Dessutom har ett lite irriterande medelande dykt upp, lågt flöde radiatorer, förslag? Dessutom upp emot 50 starter per dygn. Kanske dax för nya radiatorer också, eller till och med 2 rörssystem.

Sen berättade jag om Academics, så gott jag kunde... han är "civilare" så han kan nog beskriva sin anläggning och förändringarna på ett för dig mera konstruktivt sätt. Ja é ju bara 25 öres...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: NYA CTC V3
« Svar #47 skrivet: 15 november 2006, 02:26:57 »
Hur den kör beror väl pÃ¥ inställningarna, och det är det som vi kanske kan bena ut hur det ska va - vill du vara med sÃ¥ visst.  *vinkar*

Annars kanske låta bli. Academics installation har jag inte förstått mycket av, förstår du mer så berätta. Vpn ska bara täcka halva energibehovet? Och då skulle en Nibe/Thermia fungera perfekt?? Kom igen Bertil! Lösningen vore väl en 20 kW pump, som dessutom skulle betala sig på några år - eller? Borde även en gymnasieingenjör inse. ;)

Att flytta givaren kan nog göra att kompressorn går mer och patron mindre. Men det beror på inställningar i övrigt.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: NYA CTC V3
« Svar #48 skrivet: 15 november 2006, 11:25:15 »
Förstå o förstå.. det kan väl inte va så svårt.
Klen vp i ett energikrävande hus. dessutom med olämpliga raddar. (konvektionsraddar av högtemptyp)
Skulle det va svårt att förstå.
flytta givaren var ju för att öka tillåten max drifttemp ( det är ju kallare i botten) trimning helt enkelt. Den vägrade ju klara 55 grader fram (begränsning i styren) trots att CTC säger att deras maskin är lämplig i högtempsystem.

Jag har ALDRIG ens nämnt att nån annan maskin skulle vara bättre för honom.
SKÄRP dig, vart får du sånt trams från.
Man har vad man har och får göra det bästa av det!
För liten pump har ju jättemånga, det säger jag ofta, men som sagt har man redan köpt....

Citera
Att flytta givaren kan nog göra att kompressorn går mer och patron mindre. Men det beror på inställningar i övrigt.

Kolla upp lite, vad händer med max framledning om brine blir lite kall... säg -1 in!?

Citera
Lösningen vore väl en 20 kW pump, som dessutom skulle betala sig på några år - eller? Borde även en gymnasieingenjör inse.

Vad händer med returtempen om man skottar pÃ¥ med 20 kw VP, med redan nu för klena raddar?  Det borde du oxÃ¥ förstÃ¥, eller??


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: NYA CTC V3
« Svar #49 skrivet: 15 november 2006, 13:22:52 »
Mr Bertil, du kommer villigt hit för att provocera och när du får mothugg blir du sur.....synd, du har annars mycket klokt att säga. Sc:,h

Du kan ju få förklara hur Academic kan ha brine in -2 med 310 m hål och 13 kW pump (Academic får gärna skriva själv, men han är visst bara här när nåt går sönder?).
Maxtemp är 65 grader. Med brine in -1 i våras kunde jag köra fram 62 grader. Hur han inte kan få upp framledningen till 55 vet jag inte - sänkningen börjar vid brine in <+2 ºC. Du kanske vet?
Kanske får han inte upp tempen därför att raddarna trots allt avger tillräckligt med effekt och pumpen är för klen.

Jag har ALDRIG ens nämnt att nån annan maskin skulle vara bättre för honom.
SKÄRP dig, vart får du sånt trams från.

Kanske från allt du tidigare skrivit här?

Citera
Vad händer med returtempen om man skottar pÃ¥ med 20 kw VP, med redan nu för klena raddar?  Det borde du oxÃ¥ förstÃ¥, eller??

I dimensioneringen ingÃ¥r väl ocksÃ¥ raddar, som ingenjören förstÃ¥r. Fortfarande lysande payoff vad jag kan se. Eller hÃ¥ller du inte med om det heller?  :)

Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: NYA CTC V3
« Svar #50 skrivet: 15 november 2006, 16:34:55 »
För att återgå till den nya V3 ;)

Nu har jag studerat lite utan fredagsgrogg. b00k Här kommer lite drift data från VPn. Direkt efter en 55 körning.

Mätvärden.
Ute               9
Rum              21,7(22,0) (hÃ¥ller sig ganska stadigt)
Panna            51(48)
Framledning    33(33)
Panna nedre    55(40)
Brine IN/UT     6/2 ºC
Hetgas           100 ºC
VP IN/UT        47 ºC/56 ºC(intressant med tanke pÃ¥ givar placering)

Inställningar.

Elpanna max            6,0kW
Elpanna                  48 ºC
Elpanna nedre         55 ºC
Elpanna nedre max   6,0kW
Fördröjning shunt spärrad
Extra VV                 55 ºC
Extra VV 1timme varje morgon.

Husparametrar

Lutning   52 ºC (har höjt lite)
Justering 0 ºC

Max fram 60 ºC   (installatörensinställning)
Min fram  18 ºC  (fläktkonvektor i källaren)

Ca 45 starter nu och 10-14 timmar drift tid per dygn.

Mitt problem känns som  det har med radiator systemet och en kanske lite stor pump. vad säger ni erfarena?
Loggern kommer väl snart så jag ska få lite koll............
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: NYA CTC V3
« Svar #51 skrivet: 15 november 2006, 18:45:39 »
Jo tebax till ämnet. Några tankar

10,5 kW är inte i överkant för att motsvara 5 m3 olja

141 m aktiv borra är i underkant, hoppas att du har bra flöde och att brinetempen håller sig uppe

Du har lite mer inställningar än en ann...med ecoEl har du patroner både uppe och nere, kanske alla borde ha? Så kan man ha ts till husvärmen vid behov med shunten spärrad.

Jag undrar nu om med övre patron avstängd och extra vv satt till 55 grader så kör kompressorn tills övre pannan har nått 55 grader?
Eller nedre?
Med gamla v2 så fungerar bara inställningen för övre pannan med elpatron till.

Extra vv 55 grader en timme borde inte innebära så mycket extra gång på kompressorn? En kvart kanske? Billigt vv isf.

Du kan visst ställa in startfördröjning också och på så sätt få ner starterna?


Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: NYA CTC V3
« Svar #52 skrivet: 15 november 2006, 20:04:08 »
Tror vi har pratat om detta tidigare men jag blir inte klok på dina inställningar.

En EcoEl har två elpatroner. Det är ju en elpanna med styrning av tillkopplad EcoPart. Så har jag det men förvisso inte en V3.
I och med inkopplandet av EcoParten borde väl den nedre elpatronen inte längre kunna köras? Min nedre elpatron syns inte i displayen sen EcoParten kopplades in. Än mindre kan den köras eller delta i någon värmeprodukton. Är det verkligen så att den nedre elpatronen ska synas eller kunna köras i V3? Uppriktigt har jag svårt att tro det. I så fall kommer Bertil att fullkomligt gå i taket. Se bara hans senare magsura kommentarer betr CTC.

Sen undrar jag också över inställningen "Fördröjning shunt spärrad". Standardinställningen är väl "Fördröjning shunt 180 min"? Om du tittar i manualen till V3 så tror jag att din inställning innebär att pumpen hela tiden kallar på elspets.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: NYA CTC V3
« Svar #53 skrivet: 15 november 2006, 20:56:49 »
Mittåt
Fel av mig. I och med att EcoParten är inkopplad så kör inte nedre elpatronen. Jag skulle i alla fall ställa effekten på 0 kwh.

Spärrad shunt betyder att pannan inte kallar på elspets.

Jag har nu läst på i V3 EcoParts manual :,v(

Enligt manualen och reklamen ska väl extra vv ske helt utan elspets om man ställer in det?

Hur många timmars gångtid/dygn har du på kompressorn senaste veckan?
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: NYA CTC V3
« Svar #54 skrivet: 15 november 2006, 22:22:11 »
Bra att nÃ¥n läser manualen  Thumbsup
Blir lite mer komplicerat med Ecopart+Ecoel - men i praktiken kanske systemet ska vara identiskt med Ecoheat?
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: NYA CTC V3
« Svar #55 skrivet: 16 november 2006, 11:57:58 »

Enligt manualen och reklamen ska väl extra vv ske helt utan elspets om man ställer in det?

Hur många timmars gångtid/dygn har du på kompressorn senaste veckan?

Nja reklamen är nog lite mycket "reklam" pumpen startar men elspetsen går in också om jag har satt den temperaturen jag har, 55 grader. Har inte funderat på men det kanske är så att om jag sätter ner temperaturen på Extra VV funktion kanske elspets uteblir och VPn går längre.

Vad det beträffar den nedre patronen så har jag satt den i 50 grader och 6kW för att om VP skulle säga i upp sig, och jag inte är hemma så slipper frugan ner och ratta. Jag jobbar ju till sjöss två veckor i stöten. Men som Staffan55 säger så är den inte aktiv när VPn går.

Kompressorn går mellan 10-14 timmar per dygn nu. Började pilla lite med den däringa givaren i botten. Det är kanske den mest High techa lösning på placering och montering. Inne i ett rör med ettlite klips som håller den mot rörväggen. Drog lite iden så den inte hamnade centrerat i tanken. Verkar som det blir lite längre gångtid. Ska köra ett tag till och se hur det blir.

Jo tebax till ämnet. Några tankar

10,5 kW är inte i överkant för att motsvara 5 m3 olja

141 m aktiv borra är i underkant, hoppas att du har bra flöde och att brinetempen håller sig uppe

Du har lite mer inställningar än en ann...med ecoEl har du patroner både uppe och nere, kanske alla borde ha? Så kan man ha ts till husvärmen vid behov med shunten spärrad.

Jag undrar nu om med övre patron avstängd och extra vv satt till 55 grader så kör kompressorn tills övre pannan har nått 55 grader?
Eller nedre?
Med gamla v2 så fungerar bara inställningen för övre pannan med elpatron till.


Du kan visst ställa in startfördröjning också och på så sätt få ner starterna?



5 m3 olja är ju bara en uppskattning, men det är ett stort och dragit hus, som jag antyd i tidigare inlägg, mycket tilläggsisolering blir det.

Borran har allt grunnat på. Men enligt borraren så påstod han att man får räkan halva foderrörslängden om den är mer än 10m eller nåt sånt. Gått om flöde är det, Vi kom på vatten på två ställen, 70 m och 170 m, mycket bråk med att få ut grus och annat ur dessa hålor. Mycket vatten kom det upp ur hålet. Men om det räcker vet vi ju inte förräns nästa år eller året efter antar jag.

Angånde elpatronen så tror jag inte att den nedre går alls eftersom kompressorn är i drift. Det hade ju annars vart finurligt. Antar att jag kanske får ändra på shunt fördröjningen om det bllir en kall vinter.

Men jag får nog grogga lite till ;D
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: NYA CTC V3
« Svar #56 skrivet: 28 november 2006, 11:38:28 »
Har äntligen fått loggern att fungera, tror jag. ;)

Upptäckte en märklig, sak. Man kan få fram separerad förbrukning för Elpatron och kompressor.....
OM man har den fiffiga lilla koden. huvuddunk huvuddunk

Efter ett litet snack med CTC om kkompressor starter och "lågt flöde radiatorer" så har jag pillat mer.
"lågt flöde radiatorer" kommer om man har för lite delta T på radiator kretsen. Och det är litet. ca 3-4 grader. Jag har nu satt ner cirkulationspumpen på lägsta inställnigen få se om det hjälper.

Kompressorstarter var inte mycket att hänga upp sig på tyckte CTC support. Men jag har nu förlängt fördröjningen till 15 min. Ingen skillnad på värmen i huset. Angående extra VV så är det så att kompressorn starta när det är dax, problemet är ju startfördröjningen, där kommer elpatronen in tror jag, lite svårt att stå och titta, små barn och vår källare är ingen bra kombination just nu :).

Loggern hade jag lite startproblem med. Vet inte om det har med 11 givare att göra, fick sätt ner hastigheten på comporten till lägsta möjliga för att det skulle fungera.......
 
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: NYA CTC V3
« Svar #57 skrivet: 01 december 2006, 00:14:59 »
Jag har läst dina inlägg och jag får inte riktigt ihop det.... Sc:,h

Du har alltså en eco-el / eco-part....v3 ?

Börjar undra om du verkligen har en värmepump....

svarta ratten? finns ingen..   LÃ¥gt flöde radiatorer? när delta-T är 3-4gr ? Snarare tvärtom..
Tror inte att den larmtexten finns. 
Det är inget fel på ditt värmesystem för en ctc klarar av det utan problem (en injusteringsfråga)
Hur kan du tex ändra startfördröjningen till 15 min om du inte har koden ? Sc:,h
Hur ligger det till egentligen...bara undrar ;)

Det är några stycken stackare som hela tiden skall skriva ner ctc, faktum är att dom helt enkelt inte vet ett skit.
Tänk på vad ni skriver för detta forum börjar bli stort så några nedsättande kommentarer kan misstolkas av folk...
Själv har jag bara några få klagomål på ctc, men det är bara småsaker som tex kopplingsplintarna och gummifötterna....annars är det en fullständigt lysande värmepump likt några få till....


Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: NYA CTC V3
« Svar #58 skrivet: 01 december 2006, 17:13:03 »
Jo jag har värmepump....... EcoEL/EcoPart V3
Larmtexten (mer informationstext då den inte genererar ett driftstopp) finns, jag lovar.
Hur den kan indikerar pÃ¥ det, vet jag ej. Finns inga flödesgivare, tryckgivare eller temperaturgivare  pÃ¥ returen frÃ¥n radiatorerna, sÃ¥ jag vet inte hur den mäter den, men den finns. Men visst är det märkligt, lÃ¥gt flöde i kombination med litet delta T, borde ju vara tvärtom.

Svarta ratten finns, bakom frontpanelen, avstängd.

Jo jag har koden......

Och jag är väldigt nöjd med min CTC, problemet ligger nog i att jag har ett 1-rörssystem med ganska liten volym, och ja jag vet att CTC fungerar bra med det, Det är bara det att man upptäcker saker efterhand som man studerar funktionen. Dessutom läcker mitt hus tämligen mycket värme, som jag kommer att åtgärda.

Min inomhus temperatur ligger oerhört stabilt, kanske +/- 0,5 grader.

Att jag har 35-45 starter får jag nog leva med tills jag har ökat volymen, nya raddar.

Dessutom kan jag inte justera flödet nämnvärt i mitt system, mer än med Cirk pumpen.
Själv tycker jag nog att 3-4 grader deltaT är lite, men det vet jag just inte så mycket om. Refererar till andra inlägg på forumet där man talar om 5-7 grader. På radiatorsidan alltså.

Som det kanske märks är jag ny på värmepumpar, men jag lär mig efterhand. Som att för många starter är inte bra för kompressorer, sedan får man säga vad man vill, det är inte bra för kompressorer till sjöss, så jag antar att det inte är bra för kompressorer iland. Antagligen är det utprovade så att de ska hålla hela sin "livslängd" ut med det som anges "inte så farligt antalet starter" men om man får ner antalet starter så borde man ju förlänga livslängden.....

Angående injusteringen så skulle min installatör gör det när det blev kallt..... får ta och ringa honom och påminna om att det är kallt. Men jag har svårt att tro att det skulle göra någon skillnad.
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: NYA CTC V3
« Svar #59 skrivet: 02 december 2006, 12:28:22 »
Refererar till andra inlägg på forumet där man talar om 5-7 grader. På radiatorsidan alltså.

FÃ¥r mig att fundera varför man vill ha 5-7 grader diff...  Sc:,h
Borde inte det vara bättre med lågt delta T om man samtidigt lyckas hålla ned framledningen?
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: NYA CTC V3
« Svar #60 skrivet: 06 december 2006, 02:24:12 »
Hmm

Jo det är väl sant. Då skulle man ju på nått sett få en mycket minimal energiförbrukning. Jag vet inte vad som är optimalt faktiskt. Jag fastnade väl i tänket att man måste ha en energiförbrukning och det är ju inte optimalt ;)
Men i mittfall vill jag nog ha lite värmetransport mellan radiatorerna och rummen., annars blir de nog kallt, det är som sagt lite dragit just nu.
Men jag är nöjd, har redan "tjänat" in 3500kWh på 6 månader som vi förbrukade för mycket tidigt i våras.
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: NYA CTC V3
« Svar #61 skrivet: 06 december 2006, 16:52:45 »
Men Bertil/Rickard brukar ju mässa för Delta på 5-7 grader...
vore kul med en kommentar frÃ¥n deras sida...  ::)
Somvanligt är det väl undantag frÃ¥n normala tumregler för CTC...  ;D ;D ;)
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: NYA CTC V3
« Svar #62 skrivet: 06 december 2006, 16:54:15 »

Men i mittfall vill jag nog ha lite värmetransport mellan radiatorerna och rummen.,

För övrigt tror jag att de mässar för 3 grader per radiator och 7 för hela kretsen... men de reder nog snart ut begreppen...  :)
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: NYA CTC V3
« Svar #63 skrivet: 06 december 2006, 19:28:06 »
Mässar och mässar... nu blir ja lite sur!  fiR:

Vi lär ut vad som är optimalt basta  8)

Men som ni antyder det är ju över kompressorn det ska va sån temp att den fullkondenserar.
men det har ni väl koll på hoppas jag.

Sen shuntar ju ni ut vatten med hjälp av en extra cirkpump, så delta på radiatorkretsen kan gärna va lite lägre än vad vi brukar "mässa" om. Detta för att få max värmeavgivning från raddarna så ni kan sänka er värmekurva!

Men kanske inte när kompressorn gÃ¥r, dÃ¥ funkar ju CTC som en IVT med volymtank.  Balans mellan primär o sekundärkretsen bör det va eller hur!

Citera
För övrigt tror jag att de mässar för 3 grader per radiator och 7 för hela kretsen... men de reder nog snart ut begreppen...

Har man 3 över raddarna då bklir det 3 över hela kretsen också....








Citera
Mässar och mässar... nu blir ja lite sur!

Hohoo hohooo mera tÃ¥l jag  Thumbsup *vinkar* *roflmao*
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: NYA CTC V3
« Svar #64 skrivet: 06 december 2006, 19:33:31 »
Mässar och mässar... nu blir ja lite sur!  fiR:

Vi lär ut vad som är optimalt basta  8)

Citera
Mässar och mässar... nu blir ja lite sur!

Hohoo hohooo mera tÃ¥l jag  Thumbsup *vinkar* *roflmao*


Jag försökte hÃ¥lla glimten i ögat...  ;) men pisk fick jag...  --/  ;)


/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: NYA CTC V3
« Svar #65 skrivet: 06 december 2006, 19:37:45 »

Sen shuntar ju ni ut vatten med hjälp av en extra cirkpump, så delta på radiatorkretsen kan gärna va lite lägre än vad vi brukar "mässa" om. Detta för att få max värmeavgivning från raddarna så ni kan sänka er värmekurva!

Men kanske inte när kompressorn gÃ¥r, dÃ¥ funkar ju CTC som en IVT med volymtank.  Balans mellan primär o sekundärkretsen bör det va eller hur!

Citera
För övrigt tror jag att de mässar för 3 grader per radiator och 7 för hela kretsen... men de reder nog snart ut begreppen...

Har man 3 över raddarna då bklir det 3 över hela kretsen också....

Citera
Mässar och mässar... nu blir ja lite sur!

Hohoo hohooo mera tÃ¥l jag  Thumbsup *vinkar* *roflmao*

Extra cirk pump?  ???
Varför inte när pumpen gÃ¥r?  ???
har man fler raddar med olika delta sÃ¥ blir det nÃ¥got annat över pumpen...  --/ --/
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: NYA CTC V3
« Svar #66 skrivet: 06 december 2006, 19:51:24 »
så delta på radiatorkretsen kan gärna va lite lägre än vad vi brukar "mässa" om. Detta för att få max värmeavgivning från raddarna så ni kan sänka er värmekurva!
Lite kontrollfrÃ¥gor sÃ¥ jag vet om du är med i matchen...  --/(mest för att jag själv skall fatta...  Sc:,h  ;) )
Lågt delta T på radd ger hög värmeavgivning
Lågt delta T över pump ger högre verkningsgrad
Hög värmeavgivning =>sänkt framlednings temp
högre verkningsgrad=>bättre ekonomi

Klarade jag högskoleprovet? Om man inte gör de kan man ju alltid skylla pÃ¥ de mässande lärarna.  --/
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: NYA CTC V3
« Svar #67 skrivet: 06 december 2006, 23:04:14 »
jaadu... nu ska vi se  ;)

Citera
Lågt delta T på radd ger hög värmeavgivning
ja men indirekt... det är radiatorns genomsnittstemp i förhållande till rummets temp som avgör värmeavgivningen. Ett litet delta ger då hög snitttemp, men det är mera (även) beroende på framledningstempen. Ett jättehögt flöde med framledningstemp på +20 grader ger ingen effekt även om flödet är oändligt, så man kan påstå att flödet inte spelar nån roll för värmeavgivningen.

Citera
Lågt delta T över pump ger högre verkningsgrad
Det där har varit olika åsikter om, men om man har köldmedia med "glide" dvs blandning av olika köldmedia. Som var försig och i blandningen har olika kondenseringstemperaturer. Då ska man ha ett delta på 6-7 grader. (över kompressorn). Tex IVT skriver 8-10 tycks jag minnas. Brukar anges som nominellt flöde (nominellt delta t)

Citera
Hög värmeavgivning =>sänkt framlednings temp
Ja. Eller vid snabb ökning av värmeavgivningen tex fläktradiator, sänkning av returtempen... men värmeavgivningen i ett radiatorsystem ändras ju inte vid samma framledning. Så man kan lika gärna påstå ATT högre framledningstemp (eg. genomsnittlig temp) ger högre värmeavgivning.

Citera
högre verkningsgrad=>bättre ekonomi
Ja

Citera
Extra cirk pump?
CTC har i likhet med tex IVT en intern cirkpump och en extern på varma sidan... för att säkerställa (möjliggöra) cirkulation över radiatorerna hela tiden. På tex Nibe o Thermia står radiatorkretsen stilla vid vv produktion. Vi får förlita oss till värmetrögheten i byggnaden och värmen som finns i den volym vatten som finns stillastående i raddarna.

Citera
Varför inte när pumpen går?
Säg att man har jättehögt flöde på primärsidan sekundärsidan (radiatorkretsen) då blandas svalt returvatten in på stigen, det ger lägre temp på raddarna än i tanken. Det ger att värmekurvan (för kompressorn) måste vara "onödigt" hög. Rätt marginellt iofs, men bör beaktas. Resonemanget gäller förstås bara när kompressorn arbetar.

Som du säger har man aldrig samma delta över alla raddar, så det blir ett genomsnitt vid pumpen...

Citera
För övrigt tror jag att de mässar för 3 grader per radiator och 7 för hela kretsen... men de reder nog snart ut begreppen...
  Men har man tre grader pÃ¥ varje radiator dÃ¥ blir det ju tre även vid vp.

FÃ¥ se hur mÃ¥nga minor jag trampade pÃ¥ och hur mÃ¥nga tankevurpor det blev.  ;) :D ^-^ ??? :-[ Sc:,h :-\ :P

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: NYA CTC V3
« Svar #68 skrivet: 07 december 2006, 17:21:33 »
det är radiatorns genomsnittstemp i förhållande till rummets temp som avgör värmeavgivningen. Ett litet delta ger då hög snitttemp, men det är mera (även) beroende på framledningstempen. Ett jättehögt flöde med framledningstemp på +20 grader ger ingen effekt även om flödet är oändligt, så man kan påstå att flödet inte spelar nån roll för värmeavgivningen.
Givetvis, men om man har rumstemp=20C behövs ingen värmeavgivning... Det borde vara optimalt att ha framledning 20 vid rumtemp 20 eller?. Blir rummet kallare(eller framledn. varmare) ökar avgivningen...  Detta kräver dock stora raddar...

Citera
Lågt delta T över pump ger högre verkningsgrad Det där har varit olika åsikter om, men om man har köldmedia med "glide" dvs blandning av olika köldmedia. Som var försig och i blandningen har olika kondenseringstemperaturer. Då ska man ha ett delta på 6-7 grader. (över kompressorn). Tex IVT skriver 8-10 tycks jag minnas. Brukar anges som nominellt flöde (nominellt delta t)
Returen går väl in i samma tank som framledn. vilket även här borde innebära att en liten diff är bättre än stor diff eller?
Var kommer köldmedia och glide in i bilden här??? är jag helt offline i detta ämne?

Citera
Hög värmeavgivning =>sänkt framlednings temp Ja. Eller vid snabb ökning av värmeavgivningen tex fläktradiator, sänkning av returtempen... men värmeavgivningen i ett radiatorsystem ändras ju inte vid samma framledning. Så man kan lika gärna påstå ATT högre framledningstemp (eg. genomsnittlig temp) ger högre värmeavgivning.

Tanken var att få så stor avgivning som möjligt vid så låg framledning som möjligt.

Citera
Extra cirk pump? CTC har i likhet med tex IVT en intern cirkpump och en extern på varma sidan... för att säkerställa (möjliggöra) cirkulation över radiatorerna hela tiden. På tex Nibe o Thermia står radiatorkretsen stilla vid vv produktion.
Vad jag vet finns 2 cirk pumpar i CTC en för varma och en för kalla.
Skulle det finnas ytterligare en?

Citera
Varför inte när pumpen går? Säg att man har jättehögt flöde på primärsidan sekundärsidan (radiatorkretsen) då blandas svalt returvatten in på stigen, det ger lägre temp på raddarna än i tanken.
CTC shuntar ut rätt temp hela tiden eller?

Blev trassligt men ganska intessanta svar och nya frågor...
Min tur att fÃ¥ pisk.  --/ knUp
« Senast ändrad: 07 december 2006, 17:48:26 av Heat? »
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: NYA CTC V3
« Svar #69 skrivet: 07 december 2006, 23:21:44 »
Citera
Givetvis, men om man har rumstemp=20C behövs ingen värmeavgivning... Det borde vara optimalt att ha framledning 20 vid rumtemp 20 eller?. Blir rummet kallare(eller framledn. varmare) ökar avgivningen...  Detta kräver dock stora raddar...

Nja raddarna skulle bli enorma.

Citera
Returen går väl in i samma tank som framledn. vilket även här borde innebära att en liten diff är bättre än stor diff eller?
Var kommer köldmedia och glide in i bilden här??? är jag helt offline i detta ämne?

Om man har optimal diff över vp säg 7-8 grader och enormt flöde över raddarna säg 2 graders delta, dÃ¥ kyls stigen till raddarna av inblandat returvatten frÃ¥n radiatorkretsen eller frÃ¥n tanken.  Det gör att kompressorn jobbar med högre temp än framledningen. det är inte optimalt. Jämför diskussionen med tex en IVT med bypassledning eller volymatank

Citera
Tanken var att få så stor avgivning som möjligt vid så låg framledning som möjligt.
Överdimensionerade radiatorer, det ska man absolut välja vid konvertering, men dom flesta har ju redan raddar. Då är högre genomsnittlig temp på raddarna som ger mera effekt.

Citera
Vad jag vet finns 2 cirk pumpar i CTC en för varma och en för kalla.
Skulle det finnas ytterligare en?

 Värmebärarpumpen transporterar pannans kalla vatten till kondensorn där energin frÃ¥n berget/marken tas upp och förs till pannan. Sen finns (sekundär) pump pÃ¥ radiatorkretsen.

Citera
CTC shuntar ut rätt temp hela tiden eller?
Ja vilket är en stor fördel i många anläggningar det minimerar risken för "knäppningar"

Nu har vi nog surrat till det rejält  ;) :o
« Senast ändrad: 07 december 2006, 23:30:00 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: NYA CTC V3
« Svar #70 skrivet: 08 december 2006, 01:04:26 »
Hur blev det nu Bertil? Var det två eller tre pumpar?
Själv har jag bara hittat samma två som Heat refererar till. Förutom dessa så finns en CP till radiatorerna, men det finns väl i alla anläggningar?
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: NYA CTC V3
« Svar #71 skrivet: 08 december 2006, 11:01:34 »
Citera
Hur blev det nu Bertil? Var det två eller tre pumpar? Förutom dessa så finns en CP till radiatorerna, men det finns väl i alla anläggningar?

På tex NIBE och Thermia är det en pump för värmekretsen, den inbyggda! och en pump på kalla sidan.
Några har dubbla pumpar på "varma" sidan. tex CTC och IVT.
IVT har enligt Jocke montör börjat gå ifrån det här med dubbla pumpar. OM som han säger man kan garantera bra flöde över radiatorkretsen hela året. Det har vi ju alla snart eftersom det är drift med radiatortermostater som kan "stoppa" flödet. det är ju varken bra för pumpen eller för verkningsgraden.
Som jag ser det är det en onödig kostnad både drift och underhållskostnad. Totalt i landet finns det en enorm mängd "onödiga" cirkpumpar, det dock mest i större fastigheter. Där har under många år dom flesta problemen lösts med en extra cirkpump, när oftast dom som finns räcker gott och väl bara flödena balanseras.
Där vi har 25 kw pumpen är det 4 pumpar pÃ¥ varma sidan!! (obs ingen golvvärme). 2 st är garanterat helt onödiga!  Egentligen 3 onödiga, eftersom vi inte stryper med radiatorventiler. men sÃ¥ länge acken är kopplad som den är sÃ¥ mÃ¥ste det vara 2 pumpar. (kopplad med 4 anslutningar)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: NYA CTC V3
« Svar #72 skrivet: 08 december 2006, 16:05:57 »
Om man har optimal diff över vp säg 7-8 grader och enormt flöde över raddarna säg 2 graders delta, dÃ¥ kyls stigen till raddarna av inblandat returvatten frÃ¥n radiatorkretsen eller frÃ¥n tanken. 

Dag för fler funderingar, ibland är det svÃ¥rt att fatta även de enklaste saker...  :-\

Om man har delta 2C över raddarna(alla raddar samma delta för enkelhetens skull) och ex. 40C i tanken och shuntar ut 30C på framledningen så får man tillbaka 28 C då blir diffen 40-28=12C över pumpen eller?
Du menar att denna diff är optimat 7-8C ?
Jag undrar om vi pratar om samma sak?  ::)

/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: NYA CTC V3
« Svar #73 skrivet: 08 december 2006, 20:25:26 »
Du har antagligen rätt vi pratar inte samma "sprÃ¥k"  :-[

Men det är två kretsar en som värmer från kompressorn. Den har köldmediet R407C har man det då bör man ha 7-8 graders tempdiff, åtminstone 6 grader. På primärkretsen den som laddar tanken.

Om man vill ha  sÃ¥ ekonomisk drift som möjligt, dÃ¥ bör tempen pÃ¥ stigen till radiatorsystemet vara lika hög som tempen pÃ¥ stigen i primärkretsen.
Därför är det inte bra med så högt flöde som du själv säger blir ju då framledningen "bara" 30 grader trots att kompressorn ger 40 grader...
balanserar man flödet då får man samma temp på framledningen som från kompressorn... ( Blir iofs lite varierande eftersom kompressorn går intermittent)


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: NYA CTC V3
« Svar #74 skrivet: 08 december 2006, 20:58:43 »
måste vara jobbigt att få till en tempdiff på 7-8 grader när man kommer över 50 grader

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: NYA CTC V3
« Svar #75 skrivet: 08 december 2006, 22:43:57 »
tempdiffen blir mindre med högre temp på framledningen, så är det!

Av den anledningen är det sannolikt rätt smart med vartalsstyrda cirkpumpar. Tempskillnaden på kalla sidan varierar ju också!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: NYA CTC V3
« Svar #76 skrivet: 09 december 2006, 13:13:11 »
Du har antagligen rätt vi pratar inte samma "sprÃ¥k"  :-[

Men det är två kretsar en som värmer från kompressorn. Den har köldmediet R407C har man det då bör man ha 7-8 graders tempdiff, åtminstone 6 grader. På primärkretsen den som laddar tanken.

Om man vill ha  sÃ¥ ekonomisk drift som möjligt, dÃ¥ bör tempen pÃ¥ stigen till radiatorsystemet vara lika hög som tempen pÃ¥ stigen i primärkretsen.

Ok nu förstÃ¥r jag vad du menar... Ã¥tminstonde bitvis...  ;) ???
För att fatta bättre fler frågor...
Kompressorslingan som värmer acktanken(radiatorslingan) matas med en temp som motsvarar tempen i nedre delen av tanken... värms sedan av kompressor och matas ut i tankslingan igen, i detta läge är det optimalt med 7-8grader diff eller(mellan in och ut i kompressor på varma sidan)?
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: NYA CTC V3
« Svar #77 skrivet: 09 december 2006, 13:19:46 »
tempdiffen blir mindre med högre temp på framledningen, så är det!

Upp till 55C eller? sen kan väl inte pumpen ge mer så då ökar diffen fast åt andra hållet...

Om man vill ha  sÃ¥ ekonomisk drift som möjligt, dÃ¥ bör tempen pÃ¥ stigen till radiatorsystemet vara lika hög som tempen pÃ¥ stigen i primärkretsen.
Men COP blir bättre vid lÃ¥g framledning och här "mässar" ;) du för hög framledning...  För att ha samma temp pÃ¥ bÃ¥da stigarna kräver väl hög framledning eller?  --/ ???
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: NYA CTC V3
« Svar #78 skrivet: 10 december 2006, 22:02:58 »
Citera
Ok nu förstÃ¥r jag vad du menar... Ã¥tminstonde bitvis...  Wink Huh
För att fatta bättre fler frågor...
Kompressorslingan som värmer acktanken(radiatorslingan) matas med en temp som motsvarar tempen i nedre delen av tanken... värms sedan av kompressor och matas ut i tankslingan igen, i detta läge är det optimalt med 7-8grader diff eller(mellan in och ut i kompressor på varma sidan)?

Ja... med köldmediet R407 C

Citera
Upp till 55C eller? sen kan väl inte pumpen ge mer så då ökar diffen fast åt andra hållet...
Sen blir det elpatron...

Citera
Om man vill ha  sÃ¥ ekonomisk drift som möjligt, dÃ¥ bör tempen pÃ¥ stigen till radiatorsystemet vara lika hög som tempen pÃ¥ stigen i primärkretsen.
Citera
Men COP blir bättre vid lÃ¥g framledning och här "mässar" Wink du för hög framledning...  För att ha samma temp pÃ¥ bÃ¥da stigarna kräver väl hög framledning eller?   --/

Nja inte så .... Om man har hööögt flöde på radiatorsidan då schuntas returvatten tillbaka till radiatorkretsen... då blir stigtempen till raddarna lägre än den kompressorn ger. Det är inte bra för COP.
Om man har ungefär samma temp då kan man ju sänka värmekurvan, så jag är ute efter lägre temp där också.
Fast logiken i skrivningen kan ha vissa brister  :-[ :-[ :-[



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: NYA CTC V3
« Svar #79 skrivet: 14 december 2006, 13:50:49 »
Citera
Ok nu förstÃ¥r jag vad du menar... Ã¥tminstonde bitvis...  Wink Huh
För att fatta bättre fler frågor...
Kompressorslingan som värmer acktanken(radiatorslingan) matas med en temp som motsvarar tempen i nedre delen av tanken... värms sedan av kompressor och matas ut i tankslingan igen, i detta läge är det optimalt med 7-8grader diff eller(mellan in och ut i kompressor på varma sidan)?

Ja... med köldmediet R407 C

Fast logiken i skrivningen kan ha vissa brister  :-[ :-[ :-[





Så vid maximalt belastad VP=55C så är optimal returtemp från raddar 55-7=48C.(detta ger 48C i botten på tanken...)
Men samtidit strävar man efter delta på 3C över raddar...
Mera logik behöver jag frÃ¥n dig Bertil...  ;)
Går det att få ihop logiken med alla olika önske delta eller måste man välja ett som man prioriterar? Isåfall vilket väger tyngst? (1kg bomull eller 1kg bly kanske samma problematik...)
 
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: NYA CTC V3
« Svar #80 skrivet: 14 december 2006, 14:17:32 »
Logik... jodu det är inget lätt omrÃ¥de  :-[ :-[

Jag tycker man ska sträva efter ett delta över raddarna på ca 7 grader.
Ungefär samma delta som "över" kompressorn.

Ang bly o bomull, bly väger tungt pÃ¥stÃ¥r jag, sagt aav en sportfiskare  >:D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: NYA CTC V3
« Svar #81 skrivet: 24 december 2006, 11:54:09 »
Jaha... då är det bara att dra ner cirkpumpen då... ligger nog på 3-4 idag...
JAg vill minnas att vi för några år sedan konstaterade att cirkpumpen skulle köras på max, men jag minns ej varför... eller kanske minns jag fel...
Hur som, min står på max idag.

/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: NYA CTC V3
« Svar #82 skrivet: 04 januari 2007, 11:44:24 »
Jag tror vi får blanda in ME in den här tråden... :)
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: NYA CTC V3
« Svar #83 skrivet: 04 januari 2007, 12:27:49 »
Nja ! blanda inte in mig i detta :)   Som det fram gÃ¥tt sÃ¥ är CTC upp byggt pÃ¥ ett hela annat sätt än andra märken ( och fÃ¥r väll inte vara med i de fyras gäng).

Jag trodde att det var Temperaturen i tanken som avgjorde när kompressons startade ?? SÃ¥ varför skulle det vara viktigt med ett  delta T pÃ¥ 7-8 grader mellan ingÃ¥ende och utgÃ¥ende ??? Jag tror nämligen att Vattnet i den undera delen av tanken blandas lite... det är därför skiktplÃ¥ten finns, för att varmvattnet i vöre delen skall blandas försnabbt med det kallare vattnet i nedredelen ?  Men det är bara en gissning frÃ¥n minsida
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: NYA CTC V3
« Svar #84 skrivet: 04 januari 2007, 12:31:19 »
Nja ! blanda inte in mig i detta :)   Som det fram gÃ¥tt sÃ¥ är CTC upp byggt pÃ¥ ett hela annat sätt än andra märken ( och fÃ¥r väll inte vara med i de fyras gäng).

Jag trodde att det var Temperaturen i tanken som avgjorde när kompressons startade ?? SÃ¥ varför skulle det vara viktigt med ett  delta T pÃ¥ 7-8 grader mellan ingÃ¥ende och utgÃ¥ende ??? Jag tror nämligen att Vattnet i den undera delen av tanken blandas lite... det är därför skiktplÃ¥ten finns, för att varmvattnet i vöre delen skall blandas försnabbt med det kallare vattnet i nedredelen ?  Men det är bara en gissning frÃ¥n minsida

Vi fÃ¥r avvakta Bertils kommentarer...  ;)
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: NYA CTC V3
« Svar #85 skrivet: 04 januari 2007, 14:10:51 »
Det jag menar har ni väl snappat, optimalt delta över kompressorn.
Ni kör ju med R407C eller hur!

Är det nån som loggar tempen över värmeväxlaren på "varma" sidan....

Man verkar köra samma fart på cirkpumpen för 7,5 8,5 och 10,5 kw maskinerna...

Men kanske man stryper samtidigt för optimalt delta vad vet jag  a:gl

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: NYA CTC V3
« Svar #86 skrivet: 04 januari 2007, 15:04:46 »
Frågan är hur det fungerar på CTC ?

Borde inte VP vara optinerad för att lyfta tempen 7-8 grader oavsett temp i tanken ???  Kan det bli sÃ¥ mycket skillanad i  de olika nivÃ¥erna sÃ¥ att det skulle vara bättre att fÃ¥ till baka 7-8 grader kallare vatten pÃ¥ returen i förhÃ¥llande till utgÃ¥ende...
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: NYA CTC V3
« Svar #87 skrivet: 04 januari 2007, 17:16:34 »
ME, vad har du för delta över radiator kretsen?
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: NYA CTC V3
« Svar #88 skrivet: 04 januari 2007, 17:18:32 »
Frågan är hur det fungerar på CTC ?

Borde inte VP vara optinerad för att lyfta tempen 7-8 grader oavsett temp i tanken ???  Kan det bli sÃ¥ mycket skillanad i  de olika nivÃ¥erna sÃ¥ att det skulle vara bättre att fÃ¥ till baka 7-8 grader kallare vatten pÃ¥ returen i förhÃ¥llande till utgÃ¥ende...
Så länger returen är max 55-(7-8C)=46-47C borde det väl vara som du säger eller?
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: NYA CTC V3
« Svar #89 skrivet: 04 januari 2007, 21:53:07 »
Jag tror heller inte att tempskillnaden på "sekundärkretsen" spelar så stor roll på tempskillnaden över kompressorns värmeväxlare. det är nog så att det spelar ingen roll alls.
Är bara lite nyfiken för att det skiljet ju mycket i effekt på dom 3 sorterna, med samma flöde blir det rätt stor skillnad på tempdiffen, alltså på primärsidan!

men det är ju helt möjligt att man tex stryper också!?

Ingen som loggar på primärsidan!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: NYA CTC V3
« Svar #90 skrivet: 04 januari 2007, 22:48:34 »
Hej , jag loggar inger sÃ¥dant. Med risk för att bli ännumer VP-nörd sÃ¥ kanske man fÃ¥r skaffa en 1-Wire logger  :) 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: NYA CTC V3
« Svar #91 skrivet: 06 januari 2007, 20:12:23 »
Jag har suttit och funderat hur styret fungerar Sc:,h, är inte säker pÃ¥ att jag greppar det helt. Rätta mig gärna sÃ¥ jag förstÃ¥r bättre  --/
saxat ur manualen:  :,v( NÃ¥gra styrdata
◗ Kompressorn: 5°C mellan start och stopp. Kompressorn stannar pÃ¥ börvärdet och startar pÃ¥ 5°C lägre temp.
◗ Värmepumpens börvärde är 5°C högre än framledningens börvärde ner till 35°C VPtemp.
◗ Förändring av rumstemperaturen ger omedelbart ett förändrat framledningsbörvärde.
◗ Hetgastemperatur: larmar vid 130°C.
◗ Brinetemperatur: larmar vid -5°C.

Som jag förstÃ¥r det  :-\ (glöm det där med fast kondensering i det här fallet):
1) Allt går egentligen ut på att reglera rätt framledningstemperatur med hjälp av utetemp och inställd hus-kurva, ev. kompenserat av innegivare.
2) Värmepumpens börvärde för vattentemp är framledningstemperaturen +5ºC. Vid stabil framledningstemperatur (säg 40ºC som exempel) jobbar kompressorn mellan framledningstemperaturen 40 och värmepumpens börvärde 45. (-Ar lite tveksam till Bertils antagande om 7-8ºC)
3) Pannans övre (eldelens) börvärde för vattentemp är framledningstemperaturen +7ºC, för att säkerställa varmvatten och reservvärme.

Min teori ::)
Eftersom nu de flesta som skriver här på forumet verkar sätta 0kW på El medan en del inte 'riktigt törs för husfridens skull' så undrar jag om någon har provat med att sätta in ett tid-relä i serie på el-tillskottet, alltså att fördröja inkopplingen av el-tillskottet på motsvarande sätt som man i styret kan fördröja shunten att ta värme från pannans övre del (om inte den nu oxå är spärrad med >240min).
Jag tycker det borde kunna fungera för dÃ¥ fÃ¥r kompressorn tid pÃ¥ sig att jobba ett tag innan man släpper pÃ¥ dyrt tillskott  fiR:(om det verkligen visar sig behövas)
Jag har en del ideer, men ingen fungerade värmepump *vinkar*
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: NYA CTC V3
« Svar #92 skrivet: 06 januari 2007, 22:25:26 »
3) Pannans övre (eldelens) börvärde för vattentemp är fram ledningstemperaturen +7ºC, för att säkerställa varmvatten och reservvärme.
tilläggas kan att det är framleding + 7 minst som gäller OM det värde överstiger inställt börvärde.

annars var det rätt, jag är rätt tveksam till Bertils  delat t pÃ¥ 7-8 grader när det gäller CTC. Den funkar lite pÃ¥ annat sätt än mÃ¥nga andra. Notera tt JAG inte tvivlar pÃ¥ att det kanske är mest optimalt med en diff pÃ¥ 7-8 grader, utan till principen att diff pÃ¥ 7-8 skulle gälla CTC.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Stig T

  • .
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +1/-0
SV: NYA CTC V3
« Svar #93 skrivet: 06 januari 2007, 23:19:17 »
Intressant teori om tidsstyrning på TS el. Borde funka i flera fall. Men om man tappar vatten, exempelvis duschar och temeraturen faller vill man inta att TS ska gå in direkt för att hjälpa till värma vattnet då?
CTC EcoHeat V3 7.5, 180m borra, 172 aktivt.

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: NYA CTC V3
« Svar #94 skrivet: 07 januari 2007, 00:03:55 »
Men om man tappar vatten, exempelvis duschar och temeraturen faller vill man inta att TS ska gå in direkt för att hjälpa till värma vattnet då?
Ja, du har helt rätt.  :-[ Som sagt pÃ¥ tv av P.Dalle, 'tänkte inte pÃ¥ det'. *roflmao*

- Argumenten har varit att TS går in för snabbt innan värmepumpen fått köra ett tag.
Jag har även sett att någon nämt att det tar ett litet tag för värmen att stiga genom skiktplåten så en fördröjning borde inte skada då. Jag få fundera mera... Sc:,h
« Senast ändrad: 07 januari 2007, 00:19:10 av NollKoll »
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: NYA CTC V3
« Svar #95 skrivet: 07 januari 2007, 00:47:17 »
Argumenten har varit att TS går in för snabbt innan värmepumpen fått köra ett tag.
Jag har även sett att någon nämt att det tar ett litet tag för värmen att stiga genom skiktplåten så en fördröjning borde inte skada då. Jag få fundera mera... Sc:,h
Det första man kan göra är att sätta ned effekten på elpatronen till 1.5kw och inte ha den ngt högre. sedan kanske man kan köra den i intervaller :) för att bromsa temperatur fallet...
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: NYA CTC V3
« Svar #96 skrivet: 07 januari 2007, 20:21:02 »
Citera
annars var det rätt, jag är rätt tveksam till Bertils  delat t pÃ¥ 7-8 grader när det gäller CTC. Den funkar lite pÃ¥ annat sätt än mÃ¥nga andra. Notera tt JAG inte tvivlar pÃ¥ att det kanske är mest optimalt med en diff pÃ¥ 7-8 grader, utan till principen att diff pÃ¥ 7-8 skulle gälla CTC.

Det är kölmediat som behöver en viss tempdiff, pga av den "glide" som R407C har.
det är en blandning av olika köldmedia, därav detta "fenomen" att för fullkondensering behövs en viss tempdiff över värmeväxlaren.

Men jag är mest nyfiken om nån loggat. Dom har nog tänkt på det här från fabrik....
Själva kretsen är ju väldigt kort, ungefär som vv kretsen på en Thermia/Nibe, den är också väldigt kort.
Där ser man mindre tempdiff vid vv drift.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: NYA CTC V3
« Svar #97 skrivet: 07 januari 2007, 20:51:14 »
Nu förstår jag ingenting Bertil....... Sc:,h

Utloggad Stig T

  • .
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +1/-0
SV: NYA CTC V3
« Svar #98 skrivet: 07 januari 2007, 21:32:36 »
Citera
Citera
Men om man tappar vatten, exempelvis duschar och temeraturen faller vill man inta att TS ska gå in direkt för att hjälpa till värma vattnet då?
Ja, du har helt rätt.  Som sagt pÃ¥ tv av P.Dalle, 'tänkte inte pÃ¥ det'.
Fast om ditt tidrelä kan styras utifrÃ¥n om vv tappas, typ temperatur pÃ¥ vv ledning, sÃ¥ borde det funka tycker jag. Men nu blev det lite väl teoretiskt kanske  :D
CTC EcoHeat V3 7.5, 180m borra, 172 aktivt.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: NYA CTC V3
« Svar #99 skrivet: 07 januari 2007, 23:01:44 »
Bertil: Jag tvivlar Inte pÃ¥ att 7-8 grader skulle vara optimalt. Skulle var intressant som du säger  och se vilka temperature vi talar om pÃ¥ dessa "kretsar"
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: NYA CTC V3
« Svar #100 skrivet: 08 januari 2007, 12:22:38 »
Nisse-Gurra

Sök på Glide och R407C
Vet iofs inte om ni har det pÃ¥ lite äldre maskiner.  Men flertalet nyare pumpar (vatten vatten) har det köldmediat.
I min Thermia som är 7 år är det ett köldmedia R407A den är nästan utan glide...



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: NYA CTC V3
« Svar #101 skrivet: 08 januari 2007, 15:30:42 »
joo gliden förstår jag men inte vad det har att göra med tempdiffen över värmeväxlaren, om du har en diff på låt säga 7 grader när det går in 40 grdigt vatten i växlaren minskar ju den diffen desto varmare vatten man får???? eller har jag fel?.....eller fattat fel.....samma vad har det att göra mad gliden på gasen?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: NYA CTC V3
« Svar #102 skrivet: 08 januari 2007, 19:07:59 »
Kompressorn ger ungefär samma temdiff över värmeväxlaren oavsett temp. iofs sjunker diffen lite vid höga temperaturer pga av lägre verkningsgrad.
Diffen behövs för att gasen ska hinna förångas resp kondenseras fullständigt...

Ungefär som vid ytjordvärme... stora mängder energi utvinns när mediat byter fas.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: NYA CTC V3
« Svar #103 skrivet: 08 januari 2007, 20:08:56 »
i min pump kan diffen sjunka med 3 grader mellan 50 & 55 grader.....

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: NYA CTC V3
« Svar #104 skrivet: 22 januari 2007, 17:50:21 »
Väldigt vad tråden har vuxit. Kul.
Jag loggar nu mer min VP. Då jag har en "delad" installation har jag tämligen lätt att komma åt olika rör. Jag vill bestämt dra mig till minnes att Delta T på varma sidan på pumpen är nästan genomgående 7 grader när den har kommit upp varv så att säga. Jag kan just nu inte dubbel kolla, jag sitter ute på min båt och kör, kommer hem om en vecka. Delta T på brinesidan är 5 grader när den har gått en stund.
Däremot är det ju min framledning/retur diff som är ganska hög så hög som 10 grader.
 Sc:,h
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: OFFICIELL TRÃ…D: NYA CTC V3
« Svar #105 skrivet: 08 mars 2007, 06:56:18 »
Bump
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: OFFICIELL TRÃ…D: NYA CTC V3
« Svar #106 skrivet: 08 mars 2007, 11:57:09 »
Hicka? Eller vad?
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: OFFICIELL TRÃ…D: NYA CTC V3
« Svar #107 skrivet: 08 mars 2007, 13:41:57 »
Gjorde tråden till "OFFICIELL" och vill få upp den i hierarkin lite.

Kallas att bumpa en tråd för att få uppmärksamhet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: OFFICIELL TRÃ…D: NYA CTC V3
« Svar #108 skrivet: 08 mars 2007, 17:54:34 »
Gjorde tråden till "OFFICIELL" och vill få upp den i hierarkin lite.

Kallas att bumpa en tråd för att få uppmärksamhet.
Och så brukar det vara förbjudet på alla forum att bumpa trådar, men om självaste admin gör det så ;D
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: OFFICIELL TRÃ…D: NYA CTC V3
« Svar #109 skrivet: 05 maj 2007, 00:39:48 »
Det var ett  tag sedan jag skrev lite här.
Verkar som att det blir tyst på ctc-forumet när temperaturen kryper uppåt.
Undrar lite vad man kan förvänta sig för effektuttag på sommar halvåret. Har kollat lite nu när det har varit varmare ute, till och med så pumpen går över i sommar drift.
Enligt min effektmätare i vpn så har jag varit ner i så lite som 7,5 kWh per dygn, är det lite eller mycket?
Hittills på 10 månader så har jag gjort av med ca 8300 kWh, enligt effektmätaren i VPn. Även om den inte nu är så exakt men även om den visar 10% fel så är det väl rätt skapligt?

För övrigt har jag ocksÃ¥ dragit igÃ¥ng frikylan en del dagar, funkar bättre nu när berget är kallare, kanske kunde vara lite kallare för att fÃ¥ ur mer effekt. 7-8 ºC är ju rätt kallt ändÃ¥. Berget var ju uppe i 13-14  ºC när jag satte anläggningen i drift i somras.
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: OFFICIELL TRÃ…D: NYA CTC V3
« Svar #110 skrivet: 06 maj 2007, 00:35:40 »
Tyst är det när alla CTC bara knallar och går.

Du kommer inte ens upp i 9000 kWh pÃ¥ Ã¥ret dÃ¥. MÃ¥ste ju sägas vara bättre än 5 m3 olja?  ;) Thumbsup

Antar att det inkluderar vv.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: OFFICIELL TRÃ…D: NYA CTC V3
« Svar #111 skrivet: 09 maj 2007, 12:18:57 »
Jag antar att kWh mätaren i styren inkluderar VV. Jag har ju igen extern VVB. Vi ska byta elmätare snart, ska se om man kan få bli vid den gamla när EON kommer och byter.......

Ja det är ju betydligt bättre än 5 m3 olja. Nu ska jag bara jaga rätt på resten av kWh som försvinner(hushållsel).
« Senast ändrad: 09 maj 2007, 12:20:54 av richard fransson »
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: OFFICIELL TRÃ…D: NYA CTC V3
« Svar #112 skrivet: 09 maj 2007, 13:06:08 »
Vad jag undrar med v3 är hur bra den är på att producera varmvatten, och hur vv-produktionen ev stör husvärmen.

Med v2 har jag nog kommit fram till att det blir lugnare med en vvb i serie med pumpen.
Om man har en Ecoheat som inte är överdimensionerad och barnen börjar bli tonåringar så känns det lugnast att alltid ha plenty vv mha xtern vvb.

Men som ett litet nederlag känns det  :-\
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: OFFICIELL TRÃ…D: NYA CTC V3
« Svar #113 skrivet: 09 maj 2007, 17:04:06 »
Det jag har upplevt hittills är att det går att få mycket VV när jag vill. Funktionen med "Extra VV" fungerar väldigt bra. Men jag har ju inga tonåringar än, men ni fru vill ha varmt vatten, och mycket. ;D
Men utan elpatronen blir det svårt, har fått för mig att det har med den flytande kondenseringen att göra. Alltså VV produktionen.

Hur vida husvärmen missgynnas av VV produktion kan jag inte uttala mig om, jag har inte märkt vara sig att det blir kallt i huset eller kallt VV när det är kallt ute. Snarare tvärt om, men det är ju normalfallet. Nu har det ju inte vart speciellt kallt i år men ändå. Men jag kan väl säga att tack vare "Extra VV" funktionen så märker man inte av att höst och vår problematiken så värst mycket.
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: OFFICIELL TRÃ…D: NYA CTC V3
« Svar #114 skrivet: 10 maj 2007, 15:17:52 »
Men utan elpatronen blir det svårt, har fått för mig att det har med den flytande kondenseringen att göra. Alltså VV produktionen.
Jag har hittils kört med avslagen el-ts (sen jag startade vp) och vi har tillräckligt med varmvatten sedan jag knappat in ExtraVV för ett par veckor sedan. -Tack Richard F och Carl N för inlägg om det i en annan tråd, jag hade missat det i manualen.

Innan, när det var soligt och varmt ute och framledningens börvärde gick ner så fick vi dåligt med varmvatten, framförallt på eftermiddagen. Solinstrålning gjorde att värmepumpen inte startade mellan ca 10 på förmiddagen och 19. Hade vi riktigt otur så var den sista en 55ºC-körning på förmiddagen vilket kunde innebära att vi inte hade varmt vatten förrän framåt 21-tiden.
Med tre ungar som behöver en kvällsdusch så var det ibland lite skriiik, framförall av den som kom sist.

Jag kör nu ExtraVV 'dag för dag' mellan 18 och 19 för att få upp vv-tempen. Det blir kanske några minuter mer vp-tid, men eftersom det sker en 55ºC-körning så dröjer det lite längre till nästa start och det borde gå ganska jämt ut, det borde i alla fall vara billigare är el-ts.
Info för de som inte testat ExtraVV på _v3: under tidsintervallet avbryts 'var 4e varm'-sekvensen och upptas sedan där den ska fortsätta.
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: OFFICIELL TRÃ…D: NYA CTC V3
« Svar #115 skrivet: 10 maj 2007, 20:19:52 »
Jag kommer att mäta hur totalförbrukningen ändrar sig med xtern vvb. Eftersom vi kör extra vv med eltillskott så är det möjligt att skillnaden blir liten - eller ingen alls?
Jag kan också då dra ner 55-graderskörningarna till lämplig temp, kanske 45 (max vp-temp i menyn). Kommer att medföra kortare körningar vintertid.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: OFFICIELL TRÃ…D: NYA CTC V3
« Svar #116 skrivet: 29 juni 2007, 14:43:28 »
Så där då har det gått ett år med VPn i drift. Jag tror jag är nöjd...... jo det är jag. "Notan" slutade på 8817 kWh *roflmao* avläst i styren, den slår förstås, antar att det kan vara så mycket som 20%, men det är ju hyfsat ändå tycker jag, jag menar 5 kbm olja är ju ingen hit!
Tilläggas kan att vi totalt gjort av med 18352 kWh. Någonstans gör vi helt klart av med mycket hushålls el, men vi har bara gamla vitvaror och det blir mycket torktummlartid, två småbarn.
Här näst ska det in en separat elmätare för VPn, och jag hushållström ;D
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: OFFICIELL TRÃ…D: NYA CTC V3
« Svar #117 skrivet: 04 juli 2007, 00:42:09 »
Richard F., din förbrukning är ungefär som vår. Hur mycket var eltillskott och hur mycket kompressor?

Vi är så pass nöjda med besparingen att jag lutar mig tillbaka och bara kollar elmätaren nån gång kvartalet. Ev. förändringar nu blir bara för att höja komforten.
« Senast ändrad: 04 juli 2007, 00:44:18 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: OFFICIELL TRÃ…D: NYA CTC V3
« Svar #118 skrivet: 04 juli 2007, 06:49:03 »
Jag har ju ganska mycket tillskott, jag har ju kommit fram till att V3 fungerar bäst med lite tillskott för högsta VV komfort. Tillskottet ligger pÃ¥ ca 600 kWh, 1-2 kWh/dygn. Nu pÃ¥ sommaren sÃ¥ gÃ¥r det inget, vÃ¥r och höst ca 2. Den milda vintern gjorde nog sÃ¥ det gick mer tillskott än normalt. Men som jag har nämt innan min fru har höga förväntningar pÃ¥ VV, mängd och temperatur  ;).
 Men egentligen spelar det inte sÃ¥ stor roll dÃ¥ den total besparingen blev sÃ¥ pass över förväntan. Det är inget tillskott för uppvärmning av huset. Tillskottet är bara för VV, styrt via "extra VV" funktionen :)
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!