Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Roland
« skrivet: 31 december 2010, 10:11:53 »

Skrivet av: Roland
« skrivet: 30 december 2010, 11:09:49 »

Nu var det 12 graders differens igen men kanske det var några kW tillsatsel inkopplad. Det var ju -7 ute.

GT6 visar förmodligen 20-30 grader för hög temperatur. Det gör inget så länge den inte kommer upp till 120 grader för då stannar kompressorn.

Sen kan jag konstatera att jag hade fel när jag i början av tråden påstod att det inte skulle hjälpa att skölja ur värmeväxlaren. Jag levde i villfarelsen att allt skräp fastnar i filtret.

Det lär inte gå att göra så mycket mer med pumpen. Om du vill ha ett system som fungerar så bra som möjligt är det intrimning av radiatorerna som gäller. Har man en värmepump skall det vara minst 5 graders temperaturdifferens över alla radiatorer när pumpen har gått ett tag. Mindre betyder att det är för högt flöde genom den vilket gör att pumpen får tillbaka vatten med onödigt hög temperatur. Små radiatorer brukar kunna ställa till med problem, i synnerhet sådana som är anslutna till stamledningarna nära pumpen. En IR-termometer bör man ha när man gör detta.

Labold har skrivit en utmärkt instruktion om hur man gör men jag kan tyvärr inte hitta den bland alla inlägg. Kanske någon annan kan länka till den.
Skrivet av: Johan Dahl
« skrivet: 29 december 2010, 22:52:08 »


GT1 40,3
GT2  -7,3
GT6  99,5
GT8 52,4
GT9 40,3
Skrivet av: Johan Dahl
« skrivet: 29 december 2010, 15:57:45 »

Nu så...

efter en hel del bedrövelser (plintkort och styrbox kaputt) så verkar det som värmen är igång igen!

Ska vänta en stund sen ska ni få aktuella värden...
Skrivet av: Roland
« skrivet: 29 december 2010, 10:55:46 »

Utgående värme ca 40.7 ingående 32.5!!


Nu börjar det bli stil på differensen. Är givarna riktiga är det ett bra värde. Betyder att flödet genom pumpen har ökat en hel del.
Skrivet av: Johan Dahl
« skrivet: 29 december 2010, 09:36:12 »


Roland!

Utgående värme ca 40.7 ingående 32.5!!

GT1 33,3


MEN problemen fortgår, elektrikern var här idag. Konstaterade att plintkortet hade fått sig en rejäl kyss, var bränt som bara den!
Fick tag på min rörmockare som var här med ett nytt plintkort, bytte detta... POFF!! Samma fel, kortet brändes direkt...

Så nu är elektriker på väg igen... sablans följetong det blev...
Skrivet av: Roland
« skrivet: 28 december 2010, 22:58:01 »

Har ett lägre deltavärde nu också MEN tycker utgående värmetemp idag är lägre än igår, kanske har med driftsättningstid att göra ?

Det var bra det blev lägre deltaT. Vad är det för värde nu?

Det bör bli lägre utgående temperatur tycker jag. Reglersystemet strävar efter att hålla returtemperaturen på ett börvärde som bestäms av utetemperaturen och rumsgivaren. Sjunker deltaT måste utgående temperatur minska när allt annat är lika.
Skrivet av: Johan Dahl
« skrivet: 28 december 2010, 19:53:28 »

Elpatron bytt, växelventil bytt...

Men samma problem... kontaktorn till elpatronen smattrar som bara Tden. så imorgon kommer elektriker... suck...

Kan nämna att vi sköljde ur värmeväxlaren vilket nog var nyttigt, en massa svart gegga kom ut...

Har ett lägre deltavärde nu också MEN tycker utgående värmetemp idag är lägre än igår, kanske har med driftsättningstid att göra ?
Skrivet av: Johan Dahl
« skrivet: 27 december 2010, 20:23:02 »


Imorgon ska elpatron och växelventil bytas.
Samtidigt så ska värmeväxlaren rengöras...

Sen finns det nog bannemej inget mer att göra...
Skrivet av: Roland
« skrivet: 25 december 2010, 20:29:44 »

BORDE inte min värmepump klara av att mat ut mer värme än 43,8 grader?
Deltat ser ju hyffsat ut nu vid pumpdrift men när elpatronen funkar är ju deltat över 20 grader...


Har man köpt ett hus och börjar råka ut för en massa trassel med värmen måste det kännas rätt trist.

Det är inte alls säkert att pumpen behöver klara av att nå högre temperatur än 44 grader. Min pump klarar inte mer än 42-43 grader. Ofta finns det i äldre hus radiatorsystem som är dimensionerade för att klara husets värmebehov vid dimensionerande utetemperatur, som i Småland bör ligga runt -20 grader, med 55 graders framledningstemperatur och 45 grader på returen.

Nu verkar det som om något gick snett vid dimensioneringen och pumpen blev för klen. Den verkar ligga runt 50 % effekttäckning. Min pump ligger på 55 % eller lite över det. Då blir det så att den inte klarar av att dra upp temperaturen till mer än lite över 40 grader för vid den temperaturen klarar radiatorerna av att avge ca 50 % av den effekt de kan avge vid 55 graders framledningstemperatur. Mina radiatorer tror jag behöver ca 53 grader vid DUT.

I det här fallet verkar det som om 1 kW tillförd effekt ger en grads temperaturskillnad mellan GT8 och GT9. I inlägget från idag när enbart pumpen går är det 10,1 graders skillnad. Den 23 december var det 19,5 graders skillnad. Det tolkar jag som pumpen + 9 kW tillsatsel. 13 december var det 11,8 graders skillnad. Det kan ha varit pumpen + 3 kW tillsatsel. Det råder direkt proportionalitet mellan tillförd effekt och temperaturskillnaden GT8-GT9.

Som Carl har påpekat är det lite konstigt med GT1 och GT9. GT1 kan inte vara högre än GT9 (om vi bortser från givarnas felvisning). Det är totalt omöjligt. Däremot kan GT9 vara högre än GT1 om det är bakflöde men det är ju inte aktuellt i det här fallet med hopklämd bypassledning.
 
Jag ser att köldbärargivarna har blivit utbytta. KBin på -1,9 grader betyder att pumpen ger ca 9 % lägre effekt än vad som anges i databladen som utgår från 0 grader på ingående köldbärare. Detta under förutsättning att givaren visar rätt temperatur. I vilket fall som helst är borrhålets djup väl snålt tilltaget i förhållande till pumpens effekt men IVT:s dimensioneringsprogram var sådant på den tiden. Man räknade med -2 som ingående köldbärartemperatur när pumpen gick kontinuerligt. Ur den synpunkten verkar programmet ha räknat rätt men med dagens elpriser blev det fel.

Om det går att gräva ner en kompletterande markslinga tycker jag det är värt att fundera på det. Den skall då helst dimensioneras för att kunna klara av en större pump när den nuvarande har tjänat ut. 

Be servicekillen kontrollera växelventilen när han byter elpatronen.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 25 december 2010, 20:18:21 »

I senaste avläsningen är tempdiff GT1 (39,4) och GT9 (33,7) lite högt.
Antingen visar nån av tempgivarna galet eller så har yttre cirkpumpen kroknat.
Men utan elpatron är 43,8 ºC på GT8 säkert helt OK.

Citera
BORDE inte min värmepump klara av att mat ut mer värme än 43,8 grader?
Deltat ser ju hyffsat ut nu vid pumpdrift men när elpatronen funkar är ju deltat över 20 grader...

Frågan är hur mycket effekt elpatron bidrar med?
Är det 9 kW så tror jag det är helt normalt.
Skrivet av: Johan Dahl
« skrivet: 25 december 2010, 19:50:10 »


Hej igen!!
OCH God Jul!!

Nu har det hänt saker: natten till julafton gick säkringar som popcorn i mikron...
Efter att fått hit en jourhavande medmänniska (elektriker) konstaterades efter mycket om och men att elpatronen hade kortslutits i bergvärmaren...

Han kopplade förbi den och vi har således bara haft själva bergvärmen... och kallt som fasen... tur att denne medmänniska hade med sig ett par elfläktar á 2kw så vi får värme i sovrum o kök i alla fall...

Här är siffrorna för dagen: (100% utan elpatron)

GT1 68  39,4
GT2  -9,2
GT3 43  43,3
GT5 20  16,3
GT6  88,5
GT8 43,8
GT9 33,7
GT10  -1,9
GT11  -6,4

BORDE inte min värmepump klara av att mat ut mer värme än 43,8 grader?
Deltat ser ju hyffsat ut nu vid pumpdrift men när elpatronen funkar är ju deltat över 20 grader...
Skrivet av: Johan Dahl
« skrivet: 23 december 2010, 08:06:43 »

Hej igen

Det går inte dra ventilen längre ut för radiatordrift men tycker att röret till varmvattnet är riktigt varmt även om det går på radiatordrift...

Dock har jag uppmärksammat en annan sak: den interna värmebärarpumpen är inte bytt, bara den externa som är en Grundfos med tre lägen: 0,21 / 50w
0,25/ 55w
0,28/ 60w

Medans den inre värmebärarpumpen är en ivt med följande lägen:
0,20/ 46w
0,30/ 67w
0,40/ 93w

Ställer jag den inre värmebärarpumpen på låg effekt får jag som jag sagt tidigare högre temp på utgående vatten...

Nu har vi minus 10 och pumpen klarar bara av att värme huset till 18 grader!! MED full effekt på elpatronen 9kw!!!
När vi hade minus 18 för några dagar sedan hade vi bara 16 grader i huset....  :(

Dagsvärden:
GT1  76,3  46,2
GT2 -10
GT3 43
GT5 20  16,6
GT6 115
GT8 64,6
GT9 45,1
GT10 6,6
GT11 7,5

 
Skrivet av: Johan Dahl
« skrivet: 20 december 2010, 21:43:03 »

Roland.. du kan ha en poäng!

Vid radiatordrift så är det lite "glapp" i mojängen på undersidan av elprylen som trycker in växelventilen... Kanske öppnar den inte helt.... ska undersöka detta...
Skrivet av: Roland
« skrivet: 19 december 2010, 21:10:35 »

Det finns ytterligare en möjlig förklaring till den höga differensen vid radiatordrift. Det kan vara så att växelventilen inte öppnar helt. Det skall finnas en indikator på ventilen som visar i vilket läge den står. Kontrollera att den når ändlägena.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 17 december 2010, 19:56:18 »

12 graders skillnad skulle jag vilja säga är normalt vid varmvattenberedning. Av någon anledning, förmodligen för att inte förstöra skiktningen in varmvattenberedaren, är det i normalfallet högre deltaT vid varmvattenberedning än vid radiatordrift, alltså över det 5-10 grader som rekommenderas. Min pump arbetar t.ex. med 8 graders differens vid radiatordrift och 14 grader vid varmvattenberedning men den senare siffran är kanske lite för hög. Ingivaren verkar släpa efter.

Som jag ser det finns det inget som bromsar flödet i pumpen. Anledningen till den höga differensen vid radiatordrift måste finnas i radiatorkretsloppet. Då är det två seriekopplade pumpar som driver cirkulationen och det är gamla grova rör är det lite konstigt. För högt deltaT ökar elförbrukningen något men det medför inga stora ändringar av pumpen effekt. Det är nog helt enkelt så att pumpen är lite för liten i förhållande till husets värmebehov och sådan här december, som i alla fall i Stockholmsområdet är den kallaste sedan 1800-talet, märks det på elräkningen.
Skrivet av: Johan Dahl
« skrivet: 17 december 2010, 19:17:57 »


vid varmvattenvärmning:

GT8  52,4
GT9  40,5
Skrivet av: Roland
« skrivet: 15 december 2010, 10:13:10 »

Det var intressant. Någon måste ha reagerat på hög temperaturdifferens = lågt flöde och klämt ihop bypassen för att avhjälpa problemet. Numer brukar IVT:s pumpar ibland installeras utan bypass så det är inget problem driftmässigt att bypassen är hopklämd.

Det här gör att det inte finns någon större anledning att bekymra sig över bakflöde i bypassen. Temperaturen på vattnet som går till radiatorerna bör var densamma som utgående värmebärare.

Det är alltså nu två seriekopplade cirkulationspumpar som driver fram flödet genom pump och radiatorsystem och ändå så blir det för lågt flöde. Frågan är om problemet finns i pumpen eller i radiatorkretsen. Vad är det för skillnad GT8-GT9 när pumpen gör varmvatten utan tillsatsel? Vid varmvattenberedning cirkulerar vattnet enbart i pumpen.







 
Skrivet av: Johan Dahl
« skrivet: 15 december 2010, 08:50:22 »


Roland!

Där kan vi ha ett problem då!
Visst har ja ett sådant rör... MEN DET ÄR JU FÖR BÖVELEN IHOPKLÄMT!
Det ser ut som man tagit en stor rörtång och klämt ihop det så det inte ska vara något flöde där...
Varför vet i tusan... jag har inte tänkt på det tidigare, bara tänkt att det kanske ska vara så..?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 14 december 2010, 08:55:14 »

Bypassröret är ett rör som brukar monteras ovanför pumpen på vänster sida men det beror nog lite på rörmokaren var det sitter. Det går mellan returledningen och framledningen på radiatorkretsloppet. Rörets funktion är att säkerställa att det är cirkulation i radiatorkretsloppet även när pumpen gör varmvatten. På Nibe och Thermiapumpar, som inte har bypass, blir det stopp i radiatorcirkulationen då men deras reglersystem är sådana att det inte gör något. Numer brukar även IVT-pumpar installeras utan bypass.

Röret skall ha samma temperatur som returledningen och kan inte vara varmare än utgående värmebärare. Det skållheta röret måste ha varit röret från kompressorn till värmeväxlaren inne i pumpen.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 14 december 2010, 08:31:10 »

Är allting luftat ordentligt?
Har du vettigt tryck i systemet?
Skrivet av: Johan Dahl
« skrivet: 14 december 2010, 05:29:23 »


Hej igen!

Jag antar att bypassröret är det korta rör som sitter på värmeväxlaren? Ca 30 cm långt..

Detta rör är skållhett!! Mycket varmare än både ingående och utgående värmerör....
Betyder detta bakflöde och vad gör man i såna fall åt det ?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 13 december 2010, 21:50:34 »

när jag sänkte farten på internpumpen så fick jag upp temperaturen på utgående värme några grader men det kanske inte är ett bra sätt?

Det är riktigt att utgående temperatur ökar några grader men det vatten som går till radiatorerna är utgående flöde blandat med svalare vatten som tillförs genom bypassen. Temperaturen på vattnet som går till radiatorerna kommer inte att öka. Tvärtom är det troligt att den temperaturen kommer att sjunka eftersom pumpen kommer att arbeta vid ett mer ogynnsamt deltaT vilket kan minska effekten (verkningsgraden minskar definitivt). Det är kW värme som är det viktiga, inte temperaturerna.

Citera
hur åtgärdar/kontrollerar man om man har bakflöde i bypassen?

Känn efter med handen, bypassröret skall ha samma temperatur som returen från radiatorerna.
Har bypassen samma temperatur som utgående flöde från pumpen är det bakflöde.

Citera
Förra vintern var det ruskigt kallt, vår första vinter i huset så tänkte inte särskilt mycket på förbrukning och pumpinställningar. Dock hade vi det varmt o gott hela vintern MEN elpatron gick i princip konstant... vilket jag inte tycker/vill att den borde göra... det är just detta som är problematiken..

Jo, det var en bister vinter. Vid -6 skulle jag tro att det behövs 3 kW tillsatsel vilket betyder att det alltid är tillsatsel inkopplad när det är kallare än så.
Skrivet av: Johan Dahl
« skrivet: 13 december 2010, 21:20:49 »

både intern och extern cirkulationspump är helt nya!

när jag sänkte farten på internpumpen så fick jag upp temperaturen på utgående värme några grader men det kanske inte är ett bra sätt?

hur åtgärdar/kontrollerar man om man har bakflöde i bypassen?

Förra vintern var det ruskigt kallt, vår första vinter i huset så tänkte inte särskilt mycket på förbrukning och pumpinställningar. Dock hade vi det varmt o gott hela vintern MEN elpatron gick i princip konstant... vilket jag inte tycker/vill att den borde göra... det är just detta som är problematiken..

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 13 december 2010, 20:32:34 »

Jag tror att den interna cirkpumpen inte är frisk.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 13 december 2010, 19:25:46 »

Pumpen enbart, som borde ge ca 9,5 kW med minusgrader på KBin, ger ett deltaT på 11,4 grader. Pump plus tillskott ger 18 grader. 18 grader motsvarat då 15 kW vilket är rimligt med 9,5 kW från pumpen och 6 kW eltillsats. Pumpen verkar ge den effekt den skall göra trots att GT6 är hög. Skulle gissa på givarfel.

11,4 grader deltaT är för högt. 5-10 grader rekommenderas. Höj farten på interna cirkulationspumpen men kontrollera att inte skillnaden GT1-GT9 ökar. Gör den det har det blivit bakflöde i bypassen vilket inte är bra.

Hur gick det att hålla huset varmt förra vintern? Huset verkar behöva 0,5 kW/grad. Maximalt tillgängligt är ca 18 kW. Det räcker ner till ungefär -20 och kallare än så var det väl förra vintern i djupaste Småland.

Som det verkar för mig, utifrån den information som har presenterats, är pumpen för liten i förhållande till husets värmebehov. Den verkar ha lite över 50 % effekttäckning. Det skulle ha varit en pump på 15-16 kW med borrhål därefter. Förklaringen kan vara att för 10 år sedan dimensionerade man för lägre effekttäckning. Elen var ju billigare då i förhållande till borrhål och pump.  

Rättat lite skrivfel
Skrivet av: Johan Dahl
« skrivet: 13 december 2010, 18:59:48 »

nej inga vibrationsslangar, bara raka rör!  ;)
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 13 december 2010, 18:50:03 »

Är vp ansluten med sk. vibrationsslangar mot rörstammen ut i huset kan det bli stopp i just vibrationsslangen.
Skrivet av: Johan Dahl
« skrivet: 13 december 2010, 16:22:02 »

ok!

här kommer mina nya temperaturer, nu utan elpatron inkopplad ett par timmar...

GT1 fr. 61,1 nuv 38,7
GT2 -6,5
GT3 till 48 nuv 50,9
GT5 stop 20,2 nuv 16,9
GT6 101,3
GT8 49,3
GT9 37,9
GT10 6,2
GT11 3,6
Skrivet av: Roland
« skrivet: 13 december 2010, 15:16:15 »

10 minuter räcker.
Skrivet av: Johan Dahl
« skrivet: 13 december 2010, 10:50:31 »

Roland.

Jag ska stänga av elpatronen och vänta ett tag sen avläsa temperaturerna igen.
Hur lång tid bör det gå för att få ett korrekt värde?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 13 december 2010, 10:00:04 »

En rörmockare jag snackade med säger att GT9 ska ligga 10 grader högre och det kommer då bli bra mycket varmare i huset.
Detta skulle kunna bero på skit i värmeväxlaren påstår han... Stämmer det ?

Skiten finns nog mest i rörmokarens mun. Filtret är rensat. I och med att det finns ett filter är det inte troligt att det är något i värmeväxlaren som hindrar flödet. Temperaturskillnaden GT9/GT8 beror enbart på pumpens effekt och radiatorvattenflödet. Den har inget med ev. beläggningar på värmeväxlarytan att göra. Är värmeväxlaren skitig yttrar det sig i att temperaturskillnaden mellan köldmediet och vattnet blir högre. Den temperaturskillnaden finns det ingen möjlighet att se på displayen. Blir den skillnaden för hög stannar pumpen genom att högtryckspressostaten triggas. Det är det låga flödet som är problemet. Det problemet finns med största sannolikhet på annat ställe än i värmeväxlaren. Pumpen, någon ventil som inte är öppen m.m.

Dessutom är det så för att GT10 skall kunna bli 10 grader högre måste det till en massa fler kW värmeeffekt. Radiatorerna avger ju mer värme vid högre temperatur. Den värmeeffekten finns inte tillgänglig. Vad jag förstår måste hela elpatroneffekten vara inkopplad vid avläsningstillfället. Den höga differensen GT9/GT8, 18 grader i det här fallet, tyder på 6 kW. Det vore intressant med värden på GT8 och GT9 när pumpen går utan tillsatsel.

Ändringar: Några ventiler finns det inte inne i pumpen, de sitter ju på ute i radiatorkretsloppet. Däremot kan det vara någon flexslang som det är veck på men då har troligen alltid varit så.
Vad är det för skillnad GT9/GT8 när pumpen gör varmvatten utan tillsats?
Hur är temperaturen efter det att bypassröret har gått ihop med röret för utgående värmebärare i förhållande till temperaturen på bypassröret och utgående värmebärare? Lika varm som bypasen, som utgående värmebärare eller någonstans mitt emellan?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 13 december 2010, 09:45:30 »

Nått begränsar ju flödet genom VP:n, antingen skit eller så är interna cirkpumpen paj.
Skrivet av: Johan Dahl
« skrivet: 12 december 2010, 22:57:52 »

Här kommer kvällsavläsningen av temperaturerna.
Elpatron är igång, det är så kallt nu så vågar inte stänga av den...

GT1 fr. 61,4 nuv 43,4
GT2 -13
GT3 56,1
GT5 stop 20.2 nuv 17,2
GT6 108,6
GT8 60,7
GT9 42,7
GT10 6,4
GT11 3,8

En rörmockare jag snackade med säger att GT9 ska ligga 10 grader högre och det kommer då bli bra mycket varmare i huset.
Detta skulle kunna bero på skit i värmeväxlaren påstår han... Stämmer det ?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 12 december 2010, 17:48:26 »

Det som kan hända då är att en del av det värmda vattnet från VP:n går bakvägen direkt tillbaka till VP:ns inlopp.

Inte när externa pumpen går på max och interna på lägsta fart, tvärtom hade det kunnat bli bakflöde.

Jag läste fel...  :-[
Skrivet av: Roland
« skrivet: 12 december 2010, 15:10:41 »

Det kan vara fel på hetgasgivaren, det har funnits fall tidigare där den har visat 10-15 grader för hög temperatur. En elektronisk stektermometer fungerar bra som kontrollinstrument, vira fast givaren vid röret från kompressorn och linda lite isolering runt den.

110-120 riktiga grader är inte bra alls. Rimliga värden är ca 70 grader när pumpen värmer huset och 80-90 grader när den gör varmvatten.   

Skulle vi kunna få alla temperaturer när pumpen har värmt radiatorerna ett tag utan elpatron?
Skrivet av: Johan Dahl
« skrivet: 12 december 2010, 14:10:42 »


oj här kommer det massvis med svar! kul!

bara en liten fundering igen: kikar en hel del på hur pumpen arbetar och märker att när varmvattenuppvärmning sker så går kompressorn upp i mellan 110-120 grader medans vid vid husuppvärmning går den ner till runt 80 grader?

När varmvattnet värms är utgående värme över 60 grader medans vid husuppvärmning under 40 grader.

Kan det vara något fel på hur kompressorn arbetar? Lite märkligt i och för sig då den i princip är helt ny...

Skrivet av: Roland
« skrivet: 12 december 2010, 13:39:58 »

Det som kan hända då är att en del av det värmda vattnet från VP:n går bakvägen direkt tillbaka till VP:ns inlopp.

Inte när externa pumpen går på max och interna på lägsta fart, tvärtom hade det kunnat bli bakflöde.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 12 december 2010, 13:38:11 »

Det är inte ovanligt att en värmepump kan behöva tillsatsel från några minusgrader. I det här fallet verkar den behöva tillsats redan vid någon minusgrad när det är 20 inomhus. Det är inte bra men det kan bli så om dimensioneringsunderlaget inte är bra. Det skulle i så fall betyda att pumpen klarar bara 50 % av max effektbehov och det ger en hel del tillskottsel när det är kallt ute.


Flera är sektionsraditorer men flera är utbytta mot modernare doningar.


Kontrollera att det är en märkbar temperaturskillnad, minst 5 grader, mellan in- och utlopp på samtliga radiatorer. Var speciellt uppmärksam på små radiatorer, de kan ofta kortsluta cirkulationen. Det är vanligt med problem i hus när man har blandat nytt och gammalt. Gamla radiatorer brukar vara byggda för självcirkulation medan nya förutsätter cirkulationspump. Det gör att fördelningen av vattenflödet kan bli fel. Fast kurva 4.0 antyder att det inte är något större problem i alla fall.

Värmedelta på 14 grader, var det med pumpen enbart eller pump plus tillsatsel? I det senare fallet kan det bli höga värden även om det i alla fall verkar högt med tanke på att rören är gamla och grova.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 12 december 2010, 13:28:39 »

Det som kan hända då är att en del av det värmda vattnet från VP:n går bakvägen direkt tillbaka till VP:ns inlopp.
Då får VP:n jobba med betydligt varmare vatten än det som kommer i retur från radiatorerna.
Det blir ineffektivt och så kan elpatron triggas i onödan.
Det du kan göra är att kolla upp så att temperaturen i bypassen är lägre än i framledningen.
Du kan även kolla att GT1 och GT9 visar någorlunda lika (om man kan lita på givarnas temperatur).
Skrivet av: Johan Dahl
« skrivet: 12 december 2010, 13:05:18 »


som det är nu så går den externa pumpen på max och den interna på min
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 12 december 2010, 12:42:58 »

Flera är sektionsraditorer men flera är utbytta mot modernare doningar.

Synd, gamla sektionsradiatorer brukar funka bra med bergvärme.
Moderna radiatorer brukar innebära små platta tunna eländen.

Sen bör du har högre flöde på externa cirkpumpen än den interna.
Skrivet av: Johan Dahl
« skrivet: 12 december 2010, 12:01:07 »


Har faktiskt fått riktigt varmt nu! Men med elpatron i konstant drift...;I

Har rumsgivare som just nu visar 21,5 grader!
Värmekurva 4,0.
Samtliga filter rensade.
Ja det är ganska grova rör till radiatorerna.
Flera är sektionsraditorer men flera är utbytta mot modernare doningar.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 12 december 2010, 09:36:34 »

Laborerade lite: märkte att det var ett enormt sprut i elementen vid luftningen så ställde ner båda ingående och utgående värmebärarpump på minimum. Utgående värmen ökade då med 5-6 grader!!!
Men efter en stund går larm om presostat hög. Har nu vridit ut den utgående värmebärarpumpen på max igen låter den ingående stå på minimum vilket fortfarande ger en bättre utgående värme än om ingående pump står på max.

Det är inte riktigt så enkelt. Att temperaturen på utgående värmebärare ökar efter det att hastigheten på cirkulationspumpen har sänkts betyder inte att pumpen levererar mer värme. Det kan tvärtom leda till lägre effekt. Det faktum att deltaT var 14 grader före ändringen och rimligen borde bli ännu större när hastigheten sänks är för mig en indikation på att pumpen kommer att fungera sämre.

Skulle vi kunna få uppgifter om samtliga temperaturer som går att avläsa när pumpen har värmt huset ett tag och vilken värmekurva som är inställd? Finns det en rumsgivare inkopplad?

Gammalt hus borde betyda grova rör till radiatorerna, 25 mm i diameter eller liknande. Stämmer det? Är det sektionsradiatorer (dragspelsliknande)? Är värmebärarfiltret rensat?
Skrivet av: Johan Dahl
« skrivet: 12 december 2010, 08:12:28 »


oj här kom det svar! trevligt!   :)

lite info:

Huset byggt 1917, renoverat flera gånger under årens lopp. Idag är de allra flesta fönster bytta till treglas.
Ligger i Smålands mörka skogar...

Jag gick igår över samtliga element i huset, 4-5 stycken var i behov av luftning!
Dock har jag två stycken som inte går att lufta, de är monterade så nära väggen att man inte kommer åt luftningsventilen..   huvuddunk
Alla termostater bortplockade.

Laborerade lite: märkte att det var ett enormt sprut i elementen vid luftningen så ställde ner båda ingående och utgående värmebärarpump på minimum. Utgående värmen ökade då med 5-6 grader!!!
Men efter en stund går larm om presostat hög. Har nu vridit ut den utgående värmebärarpumpen på max igen låter den ingående stå på minimum vilket fortfarande ger en bättre utgående värme än om ingående pump står på max.

Vi ligger på mellan 600-1000kw hushållsel/månad. Förra vintern var vi uppe i över 6000kw som mest! (och elpriset var ju inte särskilt kul heller...)

Borrhålet har jag ingen aning om djup på..
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 10 december 2010, 21:24:21 »

Om mitt hus hade varit 300 m2 stort hade 11kw inte räckt långt...

Jag tror också att du har problem med cirkulationen och ska börja där. Eftersom pumpen värmer varmvatten som den ska är den troligen frisk och felet ligger någon annan stans.

Inga element med nerskruvad termostat?

Lite data på huset, borrhållet och geografisk placering kan nog hjälp till.

//Magnus
Skrivet av: Roland
« skrivet: 10 december 2010, 21:05:32 »


Betalade närmare 30.000kr i elräkning nov-jan förra året...

Hur många kWh var det för dessa tre månader? Hur mycket kan ha varit hushållsel? 
Skrivet av: Roland
« skrivet: 10 december 2010, 20:58:34 »

Huset är ca 300kvm men vad jag förstått ska E11 klara av mindre slott ??!!

Det beror på hur slottet är isolerat. Är väggarna dåligt isolerade går det inte.

Citera
Utan eltillskott så får vi vid -5 grader utomhus max 18 grader inomhus. (då ställt värmekurva på 10 vilket är max, innertemperatur på 21 vilket alltså inte uppnås)

Orkar pumpen inte levera tillräckligt med värme spelar det ingen roll vilken kurva som ställs in. Det blir inte mer effekt av det.

Citera
Jag har ett värmedelta på ca 14 grader vilket är för mycket vad jag förstått, utgående ligger runt 53 grader och ingående runt 39.

Kan det hjälpa att skölja ur värmeväxlaren på en sån här gammal pump? Var en kollega som hade hört något om det...?


Håller med Carl, dålig cirkulation. Går det inte att öka farten på cirkulationspumpen?

Att skölja ur värmeväxlaren hjälper inte mot högt värmedelta. Däremot vore det idé att kontrollera filtret som skall sitta någonstans returledningen före pumpen.

Citera
Har även märkt att det är väldigt mycket isbildningar på inkommande rör.
Köldbärargivarna visar helt fel värden och ska bytas nästa vecka men borde inte påverka ?

Isbildning behöver inte betyda något, det hade varit bra om det bara var isbildning på ett av rören (utgående köldbärare) men minusgrader på bägge är inte ovanligt. Köldbärargivarnas felvisning betyder inget. Värdena är bara till för information, de styr inget.

Har noterat att när den växlar över och värmen varmvattnet (200liter) så har den inga problem att värma till höga temperaturer riktigt snabbt...
Det beror på att varmvattenberedaren är isolerad, den läcker kanske bara 100 W. Radiatorerna "läcker" hela pumpens effekt.

Hur djupt är borrhålet och var ligger huset?
Skrivet av: Johan Dahl
« skrivet: 10 december 2010, 20:20:22 »

Ja pumpen har värmt huset och förra vintern hade vi relativt varmt MEN värmepatronen gick oavbrutet vilket blev snuskigt dyrt.
Betalade närmare 30.000kr i elräkning nov-jan förra året...

Har noterat att när den växlar över och värmen varmvattnet (200liter) så har den inga problem att värma till höga temperaturer riktigt snabbt...
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 10 december 2010, 19:04:11 »

I mina öron låter det som att du dels har cirkulationsproblem.
Och med en så pass hög kurva så är nog även problemet att du har för klena radiatorer.

Har den tidigare hållit huset varmt?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!