Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mycket is, är det nÃ¥got galet?  (läst 3363 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lillglenn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mycket is, är det något galet?
« skrivet: 27 november 2015, 13:23:35 »
Har i källaren en rätt nyligen installerad SC3325 som köptes i höstas som jag är lite fundersam till isbildningen på.
Har tidigare haft en IVT pump samt att jag har en Toshiba på övervåningen som inte alls betett sig såhär, har aldrig ens reflekterat över någon is på utedelen.

Nu har det iof vart ca 3 plusgrader i natt men när bilden togs var det 9 plusgrader ute, det känns inte helt rätt.


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mycket is, är det något galet?
« Svar #1 skrivet: 27 november 2015, 16:38:37 »
Den ser ut att sitta i ett lite "instängt" läge? Kan pÃ¥verka luftströmmen som den behöver jobba med. Man brukar rekommendera att ta bort det svarta plastnätet som sitter pÃ¥ baksidan av förÃ¥ngaren just för att minska risken för pÃ¥frysning. Om det hjälper här vet jag inte. Tänk pÃ¥ att en vanlig källare kan dra relativt mycket uppvärmningsenergi sÃ¥ den kan fÃ¥ arbeta hÃ¥rt. Att förÃ¥ngaren blir randig kan tyda pÃ¥ kylmediabrist men även ha andra orsaker dÃ¥ den jobbar pÃ¥ halvfart. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lillglenn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mycket is, är det något galet?
« Svar #2 skrivet: 27 november 2015, 18:55:33 »
Tack för svar!

Den sitter under en altan men det är "fritt runt om".
Jag tror inte att den behöver jobba för hårt för den står på lägsta temperaturen 17 grader men värmer ändå undervåningen upp till 19-20 grader. Så snarare att den går på halvfart i så fall. Höjer jag upp den slår den andra värmepumpen ifrån och det vill jag helst inte eftersom den är bra mycket effektivare ur energi synpunkt. Men jag kan ju som experiment höja temperaturen lite och se om det isar mindre.

Den ser ut att sitta i ett lite "instängt" läge? Kan påverka luftströmmen som den behöver jobba med. Man brukar rekommendera att ta bort det svarta plastnätet som sitter på baksidan av förångaren just för att minska risken för påfrysning. Om det hjälper här vet jag inte. Tänk på att en vanlig källare kan dra relativt mycket uppvärmningsenergi så den kan få arbeta hårt. Att förångaren blir randig kan tyda på kylmediabrist men även ha andra orsaker då den jobbar på halvfart.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mycket is, är det något galet?
« Svar #3 skrivet: 27 november 2015, 21:12:06 »
Snälla...
Jämför INTE toshiba o ivt med det där från jula eller nått.
Hur eller hur så missar din maskin i avfrostningen.
Detta kan just bero på att den inte gillar din temperatuinställning utan vill ha något högre typ 21C. Eller att sensorn på v-växlaren inte är okay.
Men i och med att det är oljämnt avfrostat är det rätt troligt med gasbrist fast det skulle då vara märkbart även på att den inte värmer ordentligt.

Ta och spola av den med vatten gärna varmt stäng av elen och starta om. Har du tur är det en tillfällighet.

Utloggad Lillglenn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mycket is, är det något galet?
« Svar #4 skrivet: 28 november 2015, 08:51:00 »
Jag vet att den Zibro inte spelar i samma liga som Ivt och Toshiba men det är bara dom som jag har erfarenhet av och kan jämföra med.

Nåväl den fick stå och tina upp avslagen under några timmar och sen ställde jag upp den på 20 grader och nu var den helt isfri efter att har varit igång under natten. Jag får hålla lite koll på hur den beter sig.

Tack för input!

Snälla...
Jämför INTE toshiba o ivt med det där från jula eller nått.
Hur eller hur så missar din maskin i avfrostningen.
Detta kan just bero på att den inte gillar din temperatuinställning utan vill ha något högre typ 21C. Eller att sensorn på v-växlaren inte är okay.
Men i och med att det är oljämnt avfrostat är det rätt troligt med gasbrist fast det skulle då vara märkbart även på att den inte värmer ordentligt.

Ta och spola av den med vatten gärna varmt stäng av elen och starta om. Har du tur är det en tillfällighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mycket is, är det något galet?
« Svar #5 skrivet: 28 november 2015, 09:11:33 »
Ta bort det svarta platsnätet på baksidan, så länge det är kvar så kommer problemen tillbaks.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!