Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Underdimensionerad anläggning??  (läst 2979 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Guran

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Underdimensionerad anläggning??
« skrivet: 15 november 2005, 22:35:57 »
Är ny på detta forumet. Installerade en IVT HT C6 plus i september -04 och den har nu varit i drift i 4600 timmar varav 119 timmar som tillskott. Fördelningen är 73% Rad och 27%VV. När man läser att en del har en total el förbrukning på runt 12 000 kwt så börjar man fundera. Min årsförbrukning ligger på nästan 18 000 kwt.
Guran.
Guran

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Underdimensionerad anläggning??
« Svar #1 skrivet: 16 november 2005, 00:13:08 »
Den har väl gått rätt många timmar. 119 t på tillskottet är väl inte så farligt... vet inte hur din timräknare räknar? är det 6 kw/timme??

Osså att du har bra flöde genom radiatorerna osså ev bypass rätt injusterad.
Det står en hel del om det under IVT, det är direkt kritiskt!
Du har antagligen rätt stort hus osså även rätt hög hushållsstömförbrukning (modern livsföring)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Underdimensionerad anläggning??
« Svar #2 skrivet: 16 november 2005, 00:41:54 »
Du nämner inget om Ditt värmebehov, husets storlek etc så det är svårt att värdera Dina data.

När jag 2004 diskuterade 2 IVT-installatörers offerter fick jag intrycket att de med hänsyn till slitaget hellre leverarade lite underdimensionerade pumpar och därigenom fick bra driftsförhållanden vid plusgrader fast på bekostnad av mera patrontid vid minusgrader.
Deras lösning innebar relarivt låg kapitalkostnad men hög energikostnad.

Jag valde dÃ¥ en 'dyrare'  2 -kompressorslösning och har nu rätt lÃ¥g energiförbrukning men hög kapitalkostnad
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Guran

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Underdimensionerad anläggning??
« Svar #3 skrivet: 16 november 2005, 10:22:24 »
Kåken är ett enplanshus med inredd källare med boyta 115 biyta 90. Tidigare oljeförbrukning ca 3 kubik. I samband med installationen av bergvärme byggde jag en vinterträdgård med vattenburen golvvärme, detta utrymme värmer vi upp året runt och jag skulle tro att det drar rätt mycket.
Borrhålet är 115 meter och aktivt 90 meter till en kostnad av 110 000 kr inkl borttagning av tank m.m. "Hushållselen" är rätt hög och det beror nog på att jag har golvvärme (el) i en del av källaren och elradiatorer i garaget.
Guran
Guran

Utloggad Jakoby

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Töreboda
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Jakobys logdata
SV: Underdimensionerad anläggning??
« Svar #4 skrivet: 16 november 2005, 11:18:48 »
Med ett värmeuttag av 45w/m från borran så skulle nog aktivt djup behöva vara >130m. Vad har du för temperatur på ingående köldbärare?
Ägare till en Autoterm 409C Max. ca 50m borra (gammal brunn) + 420 meter slang på tomten. Värmer en 2 plans kåk på 220m2 från 1973 i Töreboda (Skaraborg)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Underdimensionerad anläggning??
« Svar #5 skrivet: 16 november 2005, 11:20:49 »
Guran,

Våra förhållanden är rätt lika, värmer ca 120 m2 i ett plan. Beteckningen på min pump är visserligen 5 men enligt databladen skiljer det bara några hundra W i avgiven effekt vid likvärdiga driftförhållanden, har dessutom djupare borrhål. Årliga drifttiden för min pump ligger runt 4500 timmar plus ca 900 kWh tillsatsel. Jag kör dock normalt med tillsatselen frånkopplad. Utifrån vad jag vet idag skulle jag ha valt en pump på 7 kW. Oljepannan var bättre än jag räknade med.

Med tanke pÃ¥ drifttiden för din pump är behovet av tillsatsel lÃ¥gt även om det är timmar à 6 kW.  HushÃ¥llselen är orsaken till din höga förbrukning. Värmepumpen inkl. tillsatsel har förbrukat högst 8000 kWh under perioden och det tycker jag är bra med tanke pÃ¥ vinterträdgÃ¥rden och den stora mängden varmvatten.

Underdimensionering? Gränsfall vad gäller pumpkapacitet skulle jag vilja säga. Borrhålet borde ha varit ca 20 meter djupare för bästa totalekonomi. Det är nu IVT:s standarddimensionering med -2 grader in på köldbäraren vilket ger en trevlig offert men lite för höga driftkostnader som inte syns lika bra i offerten. Men det är inget att gräma sig över, det handlar bara om några hundralappar per år. Största nackdelen är att det blir svårare att installera en större pump när den nuvarande har gjort sitt om du skulle vilja det.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Underdimensionerad anläggning??
« Svar #6 skrivet: 16 november 2005, 12:34:49 »
3 m3 Eo1 kostar ca 30.000:- idag, vid oljedrift hade du nog minst 10.000 kwh el. Tot kostnad vid oljedrift ca 40´SEK

3 kubik olja ger ca 24.000 kwh (80% verkngrad) till det minst 10.000 kwh hushållsel
Så du har grovt räknat halverat din energiförbrukning.
Med tanke på att du har en del elgolv och elrad i garaget, tycker jag det är helt ok!

Bevaka pumpen vid kallt väder då elpatronen behövs, så att du får ut maxtimmar av VP samtidigt som elpatronen hjälper till.

Utan vinterträdgård, enbart vattenburen golvvärme och vattenburet i garaget. Då hade du sänkt förbrukningen rejält.
Men då hade du behövt en lite större pump och ett djupare hål...


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Guran

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Underdimensionerad anläggning??
« Svar #7 skrivet: 16 november 2005, 13:41:08 »
Tack för svaren! Jag installerade även en sk naturkyle anläggning och den hjälper ju till att värma upp hålet under sommaren. köldbärare in är nu +12,5 grader så förhoppningsvis går kommande år bättre! Jag får väl stänga av el golvet i källaren om jag ska få en lägre förbrukning på hushållselen.
Guran
Guran

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Underdimensionerad anläggning??
« Svar #8 skrivet: 16 november 2005, 13:44:15 »
+12,5 är extremt bra, ger enorm verkningsgrad!!
Bra med viss Ã¥terladdning... Sen kan borrorna variera väldigt mycket, du verkar ha en varm källa under huset  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Guran

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Underdimensionerad anläggning??
« Svar #9 skrivet: 16 november 2005, 13:57:13 »
Okej låter bra!! När installationen var färdig i sept förra året så gick pumpen så som installatören hade ställt in den ganska länge... jag var nöjd och den skötte sig ju själv. Men framemot vintern så tyckte jag att vi hade det lite väl varmt och sedan dess har jag skruvat ner värmen och är nu nere på 3,8 av 10. Men jag har svårt att få en jämn värme i huset, varmast är källaren. Kan man stänga en radiator eller skruva ner den?? Måste alla termostater stå fullt öppna ( Det sa installatören)
Guran
Guran

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Underdimensionerad anläggning??
« Svar #10 skrivet: 16 november 2005, 14:03:45 »
Bäst är att misnka flödet i tex termostatventilen, dom flesta kan man styrpa in ett grundflöde på...

tex danfoss..

http://www.heatingportal.danfoss.se/PCMPDF/V2-10_RA2000_Ventil.pdf

Nån termostatventil kan användas, men så få som möjligt och helst fasta strypningar istället!

Sen ska du ha en rumsgivare kopplad direkt till VP annars får du aldrig till en jämn temp inne. tex vind sol blåst ställer till tempdiffar som en rumstermostat fixar.(källartempen fixar den dock inte)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Underdimensionerad anläggning??
« Svar #11 skrivet: 16 november 2005, 14:55:21 »
3,8 pÃ¥ inställningen av värmen tyder pÃ¥ ett rätt bra isolerat hus. 

Men jag vill vara lite glädjedödare vad gäller köldbärartemperaturen. IVT:s givare kan visa flera grader fel. Eftersom det är ett tag sedan kylning behövdes har värmen som då tillfördes försvunnit ut i berget. 12,5 grader är alldeles för högt. Prova med att ställa om köldbärarpumpen så att den går kontinuerligt och jämför temperaturerna på in- och utgående köldbärare när kompressorn står still och temperaturerna har stabiliserat sig. Värdena skall vara lika.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!