Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Roland
« skrivet: 06 februari 2014, 16:33:46 »

Har funderat lite mer över radiatorerna. Pumpen klarar att ensam värma huset ner till -2. Antag ett bidrag från hushållsel och övrigt som gör att pumpen behöver värma huset till 18 grader. Då är framledning 46 grader och returen 36. Det är 20 graders temperaturhöjning.

Dimensionerande utetemperatur är ungefär -17. Då ska värmesystemet klara en temperaturdifferens på 35 grader vilket betyder att 35/20 = 1,75 gånger större.

Tittar man i radiatorfabrikanternas dimensioneringprogram klarar radiatorerna den effekten vid 57 grader fram och 47 på returen. Det behövs då naturligtvis ett 1,75 gånger högre värmebärarflöde eftersom deltaT fortfarande är 10 grader. Är värmebärarflödet oförändrat blir temperaturerna 61/44 men det är för hög differens för en värmepump så det är inget aktuellt fall.

Har jag rätt ska radiatorsystemet kunna fungera ihop med värmepumparna även vid låga utetemperaturer. Det som jag är lite undrande över varför börvärdet var 56 grader när det var -7 ute. Frågan är om det inte är för värmekurvan är för hög när utetemperaturen är låg. Det blir ju så om värmekurvan är rak.

Jag såg i manualen att max tillåten returtemperatur kan ställas så högt som 60 grader. Undrar varför man då har ställt den så lågt att det blir problem. 

Skrivet av: kassören
« skrivet: 06 februari 2014, 15:03:12 »

Jepp, tänkte inte på detta själv men så är det troligen.
I meny 5d (och 5e om man har 2 kurvor) ställs max framledning in.
Default är 55 °C är default, prova att ställa upp detta till 65 °C så kommer troligen värmen från gaspannan shuntas ut i systemet.

En liten update medans jag väntar på röris.

Nu har vp äntligen börjat beta av antalet gradminuter men jag tror iofs att det beror på det milda vädret.

Skrivet av: kassören
« skrivet: 05 februari 2014, 10:32:02 »

Jag tycker mig se att den sitter på röret från gaspannan i en annan bild så det är inte helt otroligt att det är just den shunten som ska styra tillskott från gaspannan.
Kan du följa kablarna och se om någon går till den värmepump som sköter värmen till huset?

Det är en enda röra med kablarna men jag får dubbelkolla. Inte helt omöjligt att den hör ihop med någon men jag har för mig att det på rören står tappvatten cirkulation vilket i så fall skulle innebära att den är felkopplad?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 februari 2014, 10:15:31 »

Jag tycker mig se att den sitter på röret från gaspannan i en annan bild så det är inte helt otroligt att det är just den shunten som ska styra tillskott från gaspannan.
Kan du följa kablarna och se om någon går till den värmepump som sköter värmen till huset?
Skrivet av: kassören
« skrivet: 05 februari 2014, 09:50:14 »

Bör man inte höja max tillåten returtemperatur också? Den är inställd på 46 grader vilket känns lågt om man tillåter framledningen att gå upp till 65.

Tillägg: 65 grader fram bör ge en returtemperatur på 50-52 grader om jag har räknat rätt.

Jag får hålla ett öga på returen men just nu är den "bara" uppe i 39 grader. Gaspannan har dock fortsatt inte varit igång så jag tolkar att den höjda returen beror på mildare väder.

Jag hittar dock fortfarande inget som ser ut som en klassisk "shuntventil" däremot så la jag märke till att den här Siemens-"manicken" varit avstängd (så jag satte på den). SE bild nedan. Kan detta vara någon slags eletroniskt reglersystem för shuntning?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 05 februari 2014, 09:03:19 »

Bör man inte höja max tillåten returtemperatur också? Den är inställd på 46 grader vilket känns lågt om man tillåter framledningen att gå upp till 65.

Tillägg: 65 grader fram bör ge en returtemperatur på 50-52 grader om jag har räknat rätt.

Skrivet av: kassören
« skrivet: 04 februari 2014, 19:55:44 »

Jepp, tänkte inte på detta själv men så är det troligen.
I meny 5d (och 5e om man har 2 kurvor) ställs max framledning in.
Default är 55 °C är default, prova att ställa upp detta till 65 °C så kommer troligen värmen från gaspannan shuntas ut i systemet.

Så. VP var inställd på 58 grader men jag har nu ändrat till 65 grader. Vädret ska ligga stabilt kring nollan hela veckan så vi får se vilken effekt detta ger, om någon.
Skrivet av: kassören
« skrivet: 04 februari 2014, 12:07:35 »

Jepp, tänkte inte på detta själv men så är det troligen.
I meny 5d (och 5e om man har 2 kurvor) ställs max framledning in.
Default är 55 °C är default, prova att ställa upp detta till 65 °C så kommer troligen värmen från gaspannan shuntas ut i systemet.

Då ska jag justera enligt ditt råd och se vad som händer. Cliffhanger. =)
Skrivet av: Roland
« skrivet: 04 februari 2014, 11:38:36 »

Börvärdet var 56 grader när det var -7 ute. Anläggningen klarar att värma huset ner till -8. Defaultinställningen på 55 grader verkar som en rimlig förklaring.

Men om det är så borde tycker jag att det inte borde bli problem med hög returtemperatur när bägge pumparna gick. Returen skulle ju inte gärna kunna bli högre än 45 grader.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 04 februari 2014, 11:27:28 »

Frågan är om det finns någon maxtemperatur på framledningen inställd och att det är den som gör att när framledningstemperaturen blir så hög som krävs vid -8 ute så blir den inte högre.

Jepp, tänkte inte på detta själv men så är det troligen.
I meny 5d (och 5e om man har 2 kurvor) ställs max framledning in.
Default är 55 °C är default, prova att ställa upp detta till 65 °C så kommer troligen värmen från gaspannan shuntas ut i systemet.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 04 februari 2014, 11:22:34 »

Vad jag menade var om det finns en inställd maxtemperatur på framledningen som gör att shuntventilen inte öppnar tillräckligt mycket. Jag medger att det är en långsökt teori. Det verkar troligare att det är något mekaniskt fel på shuntventilen som gör att den inte öppnar tillräckligt. Det kan hända att vredet har förskjutits så att shuntventilmotorn stannar i ändläget fast ventilen inte är helt öppen. I så fall går det inte att kolla i menyerna utan man måste kontrollera shuntventilen. Den kan inte sitta så långt från gaspannan på utgående röret.

Det ska inte vara något problem för gaspannan att tillsammans med värmepumpen värma huset under alla förhållanden. Att det sen förmodligen skulle ge värmepumpen problem med för hög returtemperatur är ett annat problem.
Skrivet av: kassören
« skrivet: 04 februari 2014, 09:25:34 »

Jag tänkte att det kunde var läckage i shuntventilen så att det var lite cirkulation genom gaspannan även när den inte gick och att det är därför rören från pannan var varma. Men om de rören är varmare än framledningen från värmepumpen kan det inte vara förklaringen. Om gaspannan inte har varit igång är det då ett mysterium hur rören kan bli varma.
Det är så jag också ser det, shuntventilen bör öppna tills framledningstemperaturen vid givaren blir sådan att gradminuterna börjar betas av. Frågan är om det finns någon maxtemperatur på framledningen inställd och att det är den som gör att när framledningstemperaturen blir så hög som krävs vid -8 ute så blir den inte högre.

Vet inte om jag förstår exakt vad du menar. Man har strypt gaspannan så att den inte går igång  u onödan av kostnadsskäl trots höga gradminuterunderskott? Är det så jag ska tolka det? Eller att det finns en högst tillåten framledningstemp inställd som gör att gasen aldrig kommer igång? Hur kan jag kolla i menyerna efter detta?

Skrivet av: kassören
« skrivet: 04 februari 2014, 09:20:06 »

Gradminutersräknaren blir det den blir, men med så stort underskott borde den köra på för fullt med värme från gaspannan.  Sc:,h
Shuntventilen finns med på ritningen, men vad som är vad på bilderna är inte lika självklart.  :-\

Om du hittar shuntventilen, finns en tråd från denna till värmepumpen?

Det har konstaterats att anläggningen inte ser ut som på ritningen men jag ska leta. Dock när jag googlat bilder på shuntventiler så har jag när jag letat förut inte hittat något som liknar det jag sett på bilderna. Men jag förstår rent hypotetiskt var en sådan ventil bör finnas så det finns ju inte så mga ställen att leta på.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 04 februari 2014, 08:42:29 »

Jag tänkte att det kunde var läckage i shuntventilen så att det var lite cirkulation genom gaspannan även när den inte gick och att det är därför rören från pannan var varma. Men om de rören är varmare än framledningen från värmepumpen kan det inte vara förklaringen. Om gaspannan inte har varit igång är det då ett mysterium hur rören kan bli varma.

Gradminutersräknaren blir det den blir, men med så stort underskott borde den köra på för fullt med värme från gaspannan.  Sc:,h
Det är så jag också ser det, shuntventilen bör öppna tills framledningstemperaturen vid givaren blir sådan att gradminuterna börjar betas av. Frågan är om det finns någon maxtemperatur på framledningen inställd och att det är den som gör att när framledningstemperaturen blir så hög som krävs vid -8 ute så blir den inte högre. 
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 februari 2014, 21:39:41 »

Gradminutersräknaren blir det den blir, men med så stort underskott borde den köra på för fullt med värme från gaspannan.  Sc:,h
Shuntventilen finns med på ritningen, men vad som är vad på bilderna är inte lika självklart.  :-\

Om du hittar shuntventilen, finns en tråd från denna till värmepumpen?
Skrivet av: kassören
« skrivet: 03 februari 2014, 16:42:13 »

Så röret från pannan till shunten är riktigt varmt men efter shunten inte lika varmt?
Hur vet du att den inte gått på hela helgen?
Och varför är gradminutersräknaren i botten (-3400)?

Vad jag kan se så har du inga termostater som stryper, och jätteunderskott på gradminutrarna.
Är det kallt inne?

Jag har okej temperatur men grannarna högst upp på tredje våningen har ca 19 grader när det är 0- +5 grader ute.

Vad tycker du vore lämpligare inställning på gradminutersräknaren?

Enligt gasmätaren så har gaspannan inte gått igång på hela helgen.

Helt ärligt så hittar jag ingen shuntventil. Men det beror säkert på min okunnighet. Framgår den av några av mina bilder från pannrummet?
Skrivet av: kassören
« skrivet: 03 februari 2014, 16:32:01 »

Jättevarma, är det varmare än framledningen från värmepumpen?

Jag upplever den som något varmare än framledning från vp.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 februari 2014, 14:15:51 »

Så röret från pannan till shunten är riktigt varmt men efter shunten inte lika varmt?
Hur vet du att den inte gått på hela helgen?
Och varför är gradminutersräknaren i botten (-3400)?

Vad jag kan se så har du inga termostater som stryper, och jätteunderskott på gradminutrarna.
Är det kallt inne?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 03 februari 2014, 14:13:45 »

Jättevarma, är det varmare än framledningen från värmepumpen?
Skrivet av: kassören
« skrivet: 03 februari 2014, 10:50:32 »

Jag tror också att 70 °C på gaspannan är korrekt.
Och den ska startas först när gradminutrarna når -500 (-200 + -300) vilket har skett i din avläsning.
Går gaspannan kontinuerligt?
Annars är nått fel, kolla om shunten har öppnat helt?
Om shunten är helt öppen är det kanske för dåligt flöde generellt så att värmen från gaspannan inte kommer ut i systemet som den ska?

När gaspannan startar så ska VB-fram öka och gradminutrarna öka till -200 (tror jag) om allt är korrekt.

Gaspannan går igång väldigt få gånger, och när den går igång så tuggar den inte på speciellt länge heller. Vet inte hur tillförlitliga givarna är men temperaturen ser inte ut att stiga. Framledningsrören från gaspannan är dock jättevarma. Jag förstår dock inte varför de är varma hela tiden när den inte gått igång under hela helgen (pga för varmt ute).

 
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 februari 2014, 10:24:12 »

Jag tror också att 70 °C på gaspannan är korrekt.
Och den ska startas först när gradminutrarna når -500 (-200 + -300) vilket har skett i din avläsning.
Går gaspannan kontinuerligt?
Annars är nått fel, kolla om shunten har öppnat helt?
Om shunten är helt öppen är det kanske för dåligt flöde generellt så att värmen från gaspannan inte kommer ut i systemet som den ska?

När gaspannan startar så ska VB-fram öka och gradminutrarna öka till -200 (tror jag) om allt är korrekt.
Skrivet av: kassören
« skrivet: 02 februari 2014, 19:41:46 »

Värmepumpen är försedd med 2 returer vilket gör att man skulle kunna koppla om dom så att bara en kompressor på ena värmepumpen värmer varmvattnet.
Det står på sid 18 i manualen hur man ställer in grejerna för att fixa till detta om du kan förmå en rörkrökare att göra jobbet.
Se har du 3 kompressorer för värmning av huset, och om värmepumparna är ihopkopplade rätt kommer kompressorerna kopplas in en och en för att reglera värmen, värmepumpen med lägst nummer är det som styr.

Men för att förbättra situationen som grejerna är ihopkopplade nu:
Vad jag kan se på ritningen är det tokigt att ha 2 olika framledningskurvor, ställ om meny 19 till en 0:a så att det bara är en kurva.
Enda anledningen att ha 2 kurvor är om de båda kompressorerna värmer var sitt värmesystem, men det ser ut som att de jobbar mot samma framledning och då är det som sagt helknäppt.

Temperaturen på gaspannan är nog korrekt, men det skulle vara intressant att veta vad det står i meny 9b, 9c och 9d.
det är TS-°min i 9d som avgör när gaspannan kopplas in och VP-°min B i 9b som avgör när kompressor 2 startar, VP-°min ska vara lägre än TS-°min så att båda kompressorerna jobbar innan gaspannan tillåts.

Eventuellt kanske shuntparametrarna i meny 12 skulle behöva justeras om gaspannan går ryckigt, man kanske behöver snabba upp shunten så att värmen från gaspannan hinner ut i systemet innan den slår ifrån på termostaten.
Det man ska sikta på är att värmepumpen själv reglerar på och av på gaspannan, den ska inte komma upp i 70 °C och slå av på termostaten.

Jag har kollat runt lite i dessa menyer och konstaterar följande inställningar;
Grad min -3400
Vp min A 60
Vp min B 200
Vp stopp B 150
Ts min 300
ShuntP 15s
Shunttid 10%
XVV-stopp 60 Celsius
XVVintervall 14d

Hoppas detta ger mer och att jag befann mig i rätt menyer.

Jag har dock lärt mig att driftstermostaten på gaspannan ska vara inställd på 70gradet för annars riskerar den att börja rosta inifrån ut (pga kondenserande gas).

Ska kontakta en person som ni tipsat om så få se vad hans input blir.

Skrivet av: Roland
« skrivet: 02 februari 2014, 12:38:57 »

Glömde nämna att jag förutsatte att panelradiatorerna också är 600 mm höga. Purmos hygienradiatorer som står för data ser lite annorlunda ut. Det är större avstånd mellan de två bakre panelerna men det kan inte ha någon större betydelse.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 02 februari 2014, 10:02:57 »

Pannan var en lite rackare. Troligen försvann oljepannan för länge sedan och ersattes med en gaspanna. Man ville av miljöskäl ha bort oljeeldning inne i stan. Jag tror inte gaspannan installerades som tillsatsvärme i samband med installationen av värmepump utan den fanns nog redan.

Tittade lite på radiatorernas värmeavgivning. Om sektionsradiatorerna är 600 mm höga, 75 mm djupa och 30 mm mellan sektionerna avger de per längdmeter följande effekter vid olika fram/returtemperaturer när det är 20 grader inne: 65/55 880, 60/50 740, 55/45 605.

Panelradiatorerna (c33) var värre eftersom de idag vanligen tillverkas med konvektorplåtar men jag lyckades hitta en hygienvariant utan konvektorplåtar som det fanns data för: 65/55 1125, 60/50 940, 55/45 770.

Nu är det bara att summera antal längdmeter radiatorer av de olika typerna som finns i huset, multiplicera effektsiffrorna så ser man vilken effekt som avges vid olika fram/returledningstemperaturer. Det är inga konstigheter, lika lätt som att räkna pengar.   

En sådan beräkning är det bra att ha som underlag vid diskussion med rörfirmor. Om inte annat så visar den rörfirman att de gör bäst i att vara seriösa.
Skrivet av: kassören
« skrivet: 01 februari 2014, 22:46:58 »

Blir det bilder vore det bra med en på en typisk radiator också.

Fortsättning följer.

Första bilden i den här serien är på VVB ackumulatortankarna  till tappvattnet som är ihopkopplade med VP1.

Bild 2. Vet inte exakt vad detta är. Står Grundfos, ser ut som en slags cirkulationspump.
Bild 3. Ingen aning. Nån grej från Siemens som är inställd på 60-70 grader.
Bild 4. Vattenmeterpelare. Den här blir en slags bonusfråga på. Den som knäcker denna ska jag personligen bjuda på öl. Någon har målat svart på. Inom dessa svartmålade sidor ska mätaren ligga, troligtvis för att trycker ska göra att de högst upp på våning 3 också ska få lite värme. Av någon jävligt konstig anledning sjunker trycket långsamt hela tiden så jag måste manuellt fylla på med vatten varannan månad eller så. Ingen, och då menar jag absolut inte har kunnat säga varför trycket sjunker. Så här har systemet betett sig sen tidernas begynnelse har det hetat utan att det ska finnas ngn läcka nånstans. Ekonomi är så mycket enklare än det här...

Nästa bild. Jag har börjat tvivla på att givarna på VP är att lita på öht. Termometern på framledning visar här ca 55 grader medan givare på VP visar 46.

Bilden därpå. Å andra sidan visar returen på en temperatur runt 32 grader...

Sista bilden en lite tydligare bild på VP och rördragning.

När jag ändå håller på är det några bilder som ni saknar eller behöver fotas tydligare så hojta till.
Skrivet av: kassören
« skrivet: 01 februari 2014, 22:43:05 »

Blir det bilder vore det bra med en på en typisk radiator också.

Ingen gasförbrukning under hela helgen men å andra sidan så har temperaturen legat stadigt runt nollstrecket. Tog lite bilder så ni kan få en känsla av hur det faktiskt ser u. Bilderna håller nog tyvärr inte Fotografiska-nivå så det är väl tur att man valde ekonombanan i stället...=)
Håll tillgodo.

De första 3 bilderna visar de radiatorer som jag har i min lgh och är de som är vanligast i kåken. Finns en mindre i hallen också. Förutom bild(1) (vet inte om det syns men den har 3 rader element typ c33 tror jag man kanske kallar en sån?) så verkar det vara äldre radiatorer.

Bild 4 på vilka vred som sitter på, nya av märket MMA.

Bild 5. Välkomna in till pannrummet. Bild ska föreställa där borrhålen kommer in i fastigheten mot VP.

Bild 6. VP 2 som fnv bara värmer tappvattnet. Ovanför VP syns en växlare.
Bild 7. VP1 som värmer radiatorer.
Bild 8 . VP1+2 ihop med rördragningar.
Bild 9. Vår trotjänare - gaspannan!
Bild 10. Driftstermostat på gaspannan. Ska enligt tydliga instruktioner stå på 70 grader. Jag har testat runt lite och haft den inställd på 60 grader under dagen enligt tips från Rolf men det har nog varit för varmt idag.


Skrivet av: Roland
« skrivet: 01 februari 2014, 08:30:29 »

Blir det bilder vore det bra med en på en typisk radiator också.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 31 januari 2014, 20:46:18 »

Uppe vid trevägsventilen vid gaspannan står det SV på flödeschemat vid trevägsventilen. Det måste vara en shuntventil, har inte tänkt på det tidigare. Fungerar den som den ska göra ska det inte spela någon roll vad det är för temperatur i pannan (så länge den är högre än framledningen från värmepumpen) eller om en eller två värmepumpar går. Det bör vara börvärde, ärvärde och inställda gradminuter för tillsatsen som bestämmer när den går inte. Är det bara en värmepump som går räknar reglersystemet gradminuter snabbare.

Det skulle inte förvåna mig om man blev tvungen att räkna på alla radiatorerna i huset för att se vilken sammanlagd effekt de kan avge vid maximal arbetstemperatur för pumparna. Det är förmodligen inte så mycket arbete. Våningsplanen är nog rätt lika varandra och det är begränsat antal storlekar på radiatorerna.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 31 januari 2014, 20:38:43 »

Det är jättesvårt att sätta sig in i hur det är kopplat.  Du har inte möjlighet att lägga upp lite bilder från pannrummet? Det kan kanske vara lättare att förstå då. Du skrev att det var tydlig skillnad på radiatorerna uppe och nere. Det indikerar att du har lite för lågt flöde och måste köra med onödigt hög kurva/framledning. Om du mäter tillopp och retur till så många radiator så möjligt så ska det vara ungefär detsamma nere i pannrummet. Låter skumt om dina vp löser på hög retur samtidigt som du säger att radiatorerna är ganska svala nertill. Undrar om inte värmepumparna får tillbaka onödigt varmt vatten på något sätt. Hmm man kan spekulera hur mycket som helst. Men returen på huvudstammen i pannrummet bör ju ha ungefär samma temperatur som den genomsnittliga temperaturen är från radiatorerna.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 31 januari 2014, 20:11:31 »

Om gaspannan jobbar mot en egen kurva och shuntar ut så kan det ju vara så att den är justerad för att gå igång när 2st värmepumpar inte klarar av att möta behovet? Nu spånar jag vilt

Skrivet av: Roland
« skrivet: 31 januari 2014, 19:15:54 »

Värmepumpen kan annars styra start och stopp på denna så att den bara går då tillskott behövs.
Det är nog så det är ordnat, annars skulle det en ordentlig gasförbrukning. En stor gammal oljepanna läcker mer än 0,5 kW. Det skulle bli mer än ett par m3 per dygn året runt om den var varm hela tiden.

Drifttermostaten måste stå så att starttemperaturen för pannan ligger högre än den maximala temperatur värmepumpen kan ge. I annat fall går pannan inte går igång om värmepumpen skulle leverera vatten till pannan med högre temperatur än starttemperaturen.
Skrivet av: kassören
« skrivet: 31 januari 2014, 16:47:10 »

Menar du att gaspannan går hela tiden?  :o
Värmepumpen kan annars styra start och stopp på denna så att den bara går då tillskott behövs.
Man ställer då in starttemp för inshuntning via pannan i meny 2 så att shunten inte öppnas innan pannan har hunnit bli varm.
Detta är en mycket egendomlig installation.  ???

Rören är varma hela tiden från gaspannan men det är få gånger då den verkligen går igång och enligt mätaren förbrukar gas...
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 31 januari 2014, 16:22:29 »

Menar du att gaspannan går hela tiden?  :o
Värmepumpen kan annars styra start och stopp på denna så att den bara går då tillskott behövs.
Man ställer då in starttemp för inshuntning via pannan i meny 2 så att shunten inte öppnas innan pannan har hunnit bli varm.
Detta är en mycket egendomlig installation.  ???
Skrivet av: kassören
« skrivet: 31 januari 2014, 16:09:00 »

Jag inser att jag har tänkt fel vad gäller gaspannan. Jag har sett den som en panna med liten vattenvolym, ungefär som gaseldade varmvattenberedare man kan se i sydliga länder. Sådana kommer det varmt vatten ur först när brännaren tänds. Men det är ju en gammal oljeeldad panna som man har satt en gasbrännare på. Den måste rymma en massa vatten, förmodligen finns det en varmvattenberedare i den också. Då är brännarens effekt inte relevant och det är ingen mening med att mäta vilken effekt den har. Det är lätt att trampa snett när man inte ser anläggningen framför sig annat än i huvudet.

Förmodligen står pannan uppvärmd hela tiden, gasbrännaren går för att ersätta varmhållningsförlusterna och den värme som går ut i radiatorsystemet när tillsatsen går in. I så fall skulle nog tillsatsvärmen fungera bättre om man sänkte temperaturen i pannan till t.ex. 60 grader. Det är då mindre risk att tillsatsvärmen kopplas ur pga att framledningstemperaturen blir för hög.

Om det nu är så att pannan står varm hela tiden och den är gammal blir det nog rätt stora värmeförluster den vägen. Gamla oljepannor var inte så välisolerade. Är det varmt i pannrummet?

Ja det har du rätt i, det ser ut att vara en gammal oljepanna som konverterats. Och jag tror också du är nåt på spåren när du säger att jag ska sänka driftstermostaten, när jag vred och kände lite på den igår "klickade" den vid ca 50 grader, så det är nog neråt jag ska gå.

Inte speciellt varmt i pannrummet. Ganska litet ventilerat utrymme, skulle gissa på ca 20 grader.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 31 januari 2014, 15:42:52 »

Jag inser att jag har tänkt fel vad gäller gaspannan. Jag har sett den som en panna med liten vattenvolym, ungefär som gaseldade varmvattenberedare man kan se i sydliga länder. Sådana kommer det varmt vatten ur först när brännaren tänds. Men det är ju en gammal oljeeldad panna som man har satt en gasbrännare på. Den måste rymma en massa vatten, förmodligen finns det en varmvattenberedare i den också. Då är brännarens effekt inte relevant och det är ingen mening med att mäta vilken effekt den har. Det är lätt att trampa snett när man inte ser anläggningen framför sig annat än i huvudet.

Förmodligen står pannan uppvärmd hela tiden, gasbrännaren går för att ersätta varmhållningsförlusterna och den värme som går ut i radiatorsystemet när tillsatsen går in. I så fall skulle nog tillsatsvärmen fungera bättre om man sänkte temperaturen i pannan till t.ex. 60 grader. Det är då mindre risk att tillsatsvärmen kopplas ur pga att framledningstemperaturen blir för hög.

Om det nu är så att pannan står varm hela tiden och den är gammal blir det nog rätt stora värmeförluster den vägen. Gamla oljepannor var inte så välisolerade. Är det varmt i pannrummet?   
Skrivet av: kassören
« skrivet: 31 januari 2014, 15:27:21 »

Kanske är radiatorerna lite för hårt instrypta, med en lägre tempdiff kan man kanske ha en lägre kurva också?

fullt möjligt. det är därför jag begärt in dokumentation från balanseringen så jag kan kika lite närmare på det.

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 31 januari 2014, 14:58:53 »

Nu har jag inte mätt temperaturen med en sån där IR-mätare men känner man på framledning är det varmt och returen är betydligt kallare, nånstans på hälften av elementet börjar det bli "kallt", det är stor skillnad iaf. Så värmen verkar användas optimalt i (mina rum) iaf. Kanske har justerat kv-värden för snävt för mkt vid balanseringen?

Kanske är radiatorerna lite för hårt instrypta, med en lägre tempdiff kan man kanske ha en lägre kurva också?
Skrivet av: kassören
« skrivet: 31 januari 2014, 12:11:35 »

Jag undrar om det räcker med att höja drifttermostaten. Det måste komma en signal från värmepumpens reglersystem om att det behövs tillsatsvärme också. Annars ska den inte gå igång. Drifttermostatens funktion är nog mest att stänga pannan när temperaturen har kommit upp till övre gränstemperaturen.

Höja farten på cirkulationspumpen är lite tveeggat. Ett av problemen är hög returtemperatur. Har man en radiator där framledningen är 55 grader och returen 45 grader avger den ungefär lika mycket värme som en radiator där fram är 51 grader och returen 49 grader. Det är samma medeltemperatur men finlir i värmeöverföringen gör att det ändå blir en liten skillnad i värmeavgivning som dock inte är större än att vi kan bortse från den. Eftersom hög returtemperatur är ett hinder för att köra bägge pumparna skulle det inte underlätta lösningen av det problemet.
Max tillåten returtemperatur är inställd på 46 grader. Enligt manualen ska det gå att ställa upp den temperaturen till 50 grader.

Enligt första inlägget var börvärdet 53 grader när det var -4 ute. Det är hög temperatur. Det är vad mitt hus behöver vid -17 ute. Det är vanligt att radiatorsystem är dimensionerade för 55 grader framledningstemperatur och 45 grader på returen vid dimensionerande utetemperatur som är ca -18 i Stockholm. Behövs det verkligen så hög framledningstemperatur för att få önskad innetemperatur? I och med att radiatortermostaterna är borplockade finns det två förklaringar:
- Radiatorsystemet är inte lämpat för en värmepump när det är riktigt kallt ute.
- Man har inte ställt in flödena till radiatorerna. Det finns radiatorer som "kortsluter" flödet (vattnet passerar så snabbt genom dem att det inte kyls av nämnvärt) vilket gör att pumpen måste arbeta vid onödigt hög temperatur.

När är huset byggt? Det kan ge en indikation om för vilka temperaturer radiatorsystemet är designat.

Är radiatorsystemet ett högtemperatursystem kommer en ackumulatortank inte att hjälpa mycket. Nu är det rätt sannolikt att bristande intrimning av radiatorerna är ett problem. Det tar tid att göra det och installatörer brukar inte bry sig om det. Jag skulle rekommendera en ordentlig genomgång av systemet innan ni sätter igång med några ombyggnader. Det kanske går att få anläggningen att fungera om man vet vad det är som är problemet.

när du säger det så vill jag minnas att nån av tjommarna som vi haft i kåken sagt att våra värmestammar inte är optimala för värmepump utan kunna argumentera för varför han tyckte så. 
Skrivet av: kassören
« skrivet: 31 januari 2014, 12:00:20 »

Fördelen är ju att det bara är en till två tankar, lite rör och inställningsarbete från att praktiskt taget kunna köra hela huset på värmepump. Beroende på hur säkringsläget ser ut i fastigheten skulle ni kunna ha en elpanna i stället, dom kostar inte mycket och skulle snabbt tjänas in om ni kan klippa gasabonnemanget (om ni inte behöver säkra upp massor och det då blir dyrare än gasen).

När ni har tankarna där kan ni också börja använda termostaterna i lägenheterna, givet att värmepumparnas flöde alltid är garanterat över tank. Då blir det bättre boendekomfort.

jag tror att vi är bra uppsäkrade i kåken, känns så. Aldrig sett så mycket förut på en sån liten fastighet. 3 x 80A! Det borde väl räcka långt?

Skrivet av: kassören
« skrivet: 31 januari 2014, 11:57:43 »

Jag undrar om det räcker med att höja drifttermostaten. Det måste komma en signal från värmepumpens reglersystem om att det behövs tillsatsvärme också. Annars ska den inte gå igång. Drifttermostatens funktion är nog mest att stänga pannan när temperaturen har kommit upp till övre gränstemperaturen.

Höja farten på cirkulationspumpen är lite tveeggat. Ett av problemen är hög returtemperatur. Har man en radiator där framledningen är 55 grader och returen 45 grader avger den ungefär lika mycket värme som en radiator där fram är 51 grader och returen 49 grader. Det är samma medeltemperatur men finlir i värmeöverföringen gör att det ändå blir en liten skillnad i värmeavgivning som dock inte är större än att vi kan bortse från den. Eftersom hög returtemperatur är ett hinder för att köra bägge pumparna skulle det inte underlätta lösningen av det problemet.
Max tillåten returtemperatur är inställd på 46 grader. Enligt manualen ska det gå att ställa upp den temperaturen till 50 grader.

Enligt första inlägget var börvärdet 53 grader när det var -4 ute. Det är hög temperatur. Det är vad mitt hus behöver vid -17 ute. Det är vanligt att radiatorsystem är dimensionerade för 55 grader framledningstemperatur och 45 grader på returen vid dimensionerande utetemperatur som är ca -18 i Stockholm. Behövs det verkligen så hög framledningstemperatur för att få önskad innetemperatur? I och med att radiatortermostaterna är borplockade finns det två förklaringar:
- Radiatorsystemet är inte lämpat för en värmepump när det är riktigt kallt ute.
- Man har inte ställt in flödena till radiatorerna. Det finns radiatorer som "kortsluter" flödet (vattnet passerar så snabbt genom dem att det inte kyls av nämnvärt) vilket gör att pumpen måste arbeta vid onödigt hög temperatur.

När är huset byggt? Det kan ge en indikation om för vilka temperaturer radiatorsystemet är designat.

Är radiatorsystemet ett högtemperatursystem kommer en ackumulatortank inte att hjälpa mycket. Nu är det rätt sannolikt att bristande intrimning av radiatorerna är ett problem. Det tar tid att göra det och installatörer brukar inte bry sig om det. Jag skulle rekommendera en ordentlig genomgång av systemet innan ni sätter igång med några ombyggnader. Det kanske går att få anläggningen att fungera om man vet vad det är som är problemet.

Huset är en funkiskåk, byggd 1938 med självdrag. Fönster 2-glas från byggnadsåret så det kan nog dra lite här och varstans men inte så att det fladdrar i gardinerna när det blåser ute.
Alla element ska vara balanserade, har inte sett ngn som helst dokumentation kring detta så jag har därför begärt in material av tidigare avflyttad ledamot.
Nu har jag inte mätt temperaturen med en sån där IR-mätare men känner man på framledning är det varmt och returen är betydligt kallare, nånstans på hälften av elementet börjar det bli "kallt", det är stor skillnad iaf. Så värmen verkar användas optimalt i (mina rum) iaf. Kanske har justerat kv-värden för snävt för mkt vid balanseringen?

Skrivet av: Roland
« skrivet: 31 januari 2014, 11:40:00 »

Jag undrar om det räcker med att höja drifttermostaten. Det måste komma en signal från värmepumpens reglersystem om att det behövs tillsatsvärme också. Annars ska den inte gå igång. Drifttermostatens funktion är nog mest att stänga pannan när temperaturen har kommit upp till övre gränstemperaturen.

Höja farten på cirkulationspumpen är lite tveeggat. Ett av problemen är hög returtemperatur. Har man en radiator där framledningen är 55 grader och returen 45 grader avger den ungefär lika mycket värme som en radiator där fram är 51 grader och returen 49 grader. Det är samma medeltemperatur men finlir i värmeöverföringen gör att det ändå blir en liten skillnad i värmeavgivning som dock inte är större än att vi kan bortse från den. Eftersom hög returtemperatur är ett hinder för att köra bägge pumparna skulle det inte underlätta lösningen av det problemet.
Max tillåten returtemperatur är inställd på 46 grader. Enligt manualen ska det gå att ställa upp den temperaturen till 50 grader.

Enligt första inlägget var börvärdet 53 grader när det var -4 ute. Det är hög temperatur. Det är vad mitt hus behöver vid -17 ute. Det är vanligt att radiatorsystem är dimensionerade för 55 grader framledningstemperatur och 45 grader på returen vid dimensionerande utetemperatur som är ca -18 i Stockholm. Behövs det verkligen så hög framledningstemperatur för att få önskad innetemperatur? I och med att radiatortermostaterna är borplockade finns det två förklaringar:
- Radiatorsystemet är inte lämpat för en värmepump när det är riktigt kallt ute.
- Man har inte ställt in flödena till radiatorerna. Det finns radiatorer som "kortsluter" flödet (vattnet passerar så snabbt genom dem att det inte kyls av nämnvärt) vilket gör att pumpen måste arbeta vid onödigt hög temperatur.

När är huset byggt? Det kan ge en indikation om för vilka temperaturer radiatorsystemet är designat.

Är radiatorsystemet ett högtemperatursystem kommer en ackumulatortank inte att hjälpa mycket. Nu är det rätt sannolikt att bristande intrimning av radiatorerna är ett problem. Det tar tid att göra det och installatörer brukar inte bry sig om det. Jag skulle rekommendera en ordentlig genomgång av systemet innan ni sätter igång med några ombyggnader. Det kanske går att få anläggningen att fungera om man vet vad det är som är problemet.   
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 31 januari 2014, 10:27:26 »

Fördelen är ju att det bara är en till två tankar, lite rör och inställningsarbete från att praktiskt taget kunna köra hela huset på värmepump. Beroende på hur säkringsläget ser ut i fastigheten skulle ni kunna ha en elpanna i stället, dom kostar inte mycket och skulle snabbt tjänas in om ni kan klippa gasabonnemanget (om ni inte behöver säkra upp massor och det då blir dyrare än gasen).

När ni har tankarna där kan ni också börja använda termostaterna i lägenheterna, givet att värmepumparnas flöde alltid är garanterat över tank. Då blir det bättre boendekomfort.



Skrivet av: kassören
« skrivet: 31 januari 2014, 10:20:58 »

Jättebra att det finns en gasmätare. Då går det ju att räkna ut pannans effekt. Nu är det så att går går pannan en minut och det går åt en m3 stadsgas blir det ett orimligt resultat (300 kW). Är det möjligt att få gasförbrukningen och tid med lite större precision?

Att pannan går så kort tid kan förutom att pumpens reglersystem stänger den också bero på att det finns någon begränsning i ett separat reglersystem i pannan. Vattenflödet är så lågt att pannans höga effekt gör att temperaturen stiger till ett så högt värde att någon larmkrets i pannan stoppar den.

Det är två problem här. Det ena är att det inte går att köra bägge pumparna samtidigt. Det andra är att tillsatsen i form av gaspanna inte heller fungerar som det är tänkt. Undrar varför man valde tillskottsvärme i form av gasbrännare i gamla oljepannan. Komplettering med elvärme skulle ha varit mer problemfritt. Är det fortfarande gasspisar i lägenheterna?

Jag kan försöka tvinga igång den genom att höja driftstermostaten till 95 grader så kan jag klocka tiden och ge förbrukning på hundradelen.
När jag ändå ska ner i pannrummet i helgen finns det något som jag skulle kunna ta en bild som underlättar era analyser?

Kan jag inte höja flödet genom att höja CP eller ngt liknande?
De flesta av oss har fortfarande gasspisar, dyrt men bra enligt mig. Men gällande spetsvärmen så betalar vi dyrt för de få kubiken vi använder. 13tkr ex moms/år i fast avgift samt 4,38kr/kubiken.

En jävla soppa det här men så blir det när man lekmän anlitar råsopor!
Skrivet av: Roland
« skrivet: 31 januari 2014, 10:07:11 »

Det kan inte vara så enkelt att om du flyttar framledningsgivaren till före gaspannan så kommer den gå betydligt längre?
Man förstör gradminutberäkningen för reglersystemet då. Det kommer att bli för varmt inne när gaspannan behöver gå. Sen är det inte säkert att det är pumpens reglersystem som stänger pannan. Det kan vara något separat system i pannan.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 31 januari 2014, 09:51:38 »

Jättebra att det finns en gasmätare. Då går det ju att räkna ut pannans effekt. Nu är det så att går går pannan en minut och det går åt en m3 stadsgas blir det ett orimligt resultat (300 kW). Är det möjligt att få gasförbrukningen och tid med lite större precision?

Att pannan går så kort tid kan förutom att pumpens reglersystem stänger den också bero på att det finns någon begränsning i ett separat reglersystem i pannan. Vattenflödet är så lågt att pannans höga effekt gör att temperaturen stiger till ett så högt värde att någon larmkrets i pannan stoppar den.

Det är två problem här. Det ena är att det inte går att köra bägge pumparna samtidigt. Det andra är att tillsatsen i form av gaspanna inte heller fungerar som det är tänkt. Undrar varför man valde tillskottsvärme i form av gasbrännare i gamla oljepannan. Komplettering med elvärme skulle ha varit mer problemfritt. Är det fortfarande gasspisar i lägenheterna?
Skrivet av: kassören
« skrivet: 31 januari 2014, 09:41:03 »

Med mer effekt orkar dom ju få upp framledningen mer. Så som det är nu verkar 46 graders framledning på radiatorerna  lika mycket värme som kompressorn kan producera. Dubblar du tex effekten så orkar den ju högre framledning. Jag har följt din tråd och har tänkt på det med dina dubbla värmekurvor. Tänkte också om dom använt den ena för gaspannan men förstår så fall inte varför. Får du tag på en duktig röris så kan dom nog fixa till det där. Men jag tycker definitivt du ska låta alla kompressorerna gå på värme om det behövs. Den ena kan alternera med att värma varmvatten. Oftast är det kallast på nätterna och då är inte varmvatten uttaget stort. Då känns det synd att låta den ena värmepumpen stå stilla och behöva spetsa med gas.
Det kan inte vara så enkelt att om du flyttar framledningsgivaren till före gaspannan så kommer den gå betydligt längre? Jag tror också att gaspannan har så pass mycket effekt att den värmer fort och då stiger framledningen fort eftersom givaren sitter direkt efter. Och då stannar den igen. Har du den på returen till gaspannan tror jag den kommer gå ända upp till din beräknade framledning. Har du tid hade jag nog testat det och haft bevakning på det och sett vad det ger för resultat.

Jag verkar ha fått en del kring effekter om bakfoten. =) Som tur är har vi en växlare installerad till VP som värmer tappvatten kanske är något man kan satsa några kronor på att återställa. Och jag tar med mig dina tankar om gaspannan. Nåt är fel med koppling/styrning för de senaste 24 timmarna har den inte varit igång alls, högst nyckfullt. En annan sal, värmepannorna är alltså 10 år gamla i år, hur mycket stålar är det värt att investera i systemet? I vårt fall med haverier, ooptimal drift och dyr service så undrar jag om vi netto sparat en enda krona...
Nu har jag fått lite tips på bra rörisar men som lekman är det en djungel att hitta en "bra" röris. Jag har gått på mina niter så nu ville jag dryfta med er innan. väldigt imponerande över folks allmänbildning inom området och ert engagemang!
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 31 januari 2014, 09:22:28 »

Med mer effekt orkar dom ju få upp framledningen mer. Så som det är nu verkar 46 graders framledning på radiatorerna  lika mycket värme som kompressorn kan producera. Dubblar du tex effekten så orkar den ju högre framledning. Jag har följt din tråd och har tänkt på det med dina dubbla värmekurvor. Tänkte också om dom använt den ena för gaspannan men förstår så fall inte varför. Får du tag på en duktig röris så kan dom nog fixa till det där. Men jag tycker definitivt du ska låta alla kompressorerna gå på värme om det behövs. Den ena kan alternera med att värma varmvatten. Oftast är det kallast på nätterna och då är inte varmvatten uttaget stort. Då känns det synd att låta den ena värmepumpen stå stilla och behöva spetsa med gas.
Det kan inte vara så enkelt att om du flyttar framledningsgivaren till före gaspannan så kommer den gå betydligt längre? Jag tror också att gaspannan har så pass mycket effekt att den värmer fort och då stiger framledningen fort eftersom givaren sitter direkt efter. Och då stannar den igen. Har du den på returen till gaspannan tror jag den kommer gå ända upp till din beräknade framledning. Har du tid hade jag nog testat det och haft bevakning på det och sett vad det ger för resultat.
Skrivet av: kassören
« skrivet: 31 januari 2014, 09:08:03 »

Om pumpen klarar ett par minusgrader ensam utan gaspannan ska bägge pumparna tillsammans klara ca -15 till -20 utan gaspanna om man kunde få det att fungera och inte varmvattenförbrukningen är våldsamt stor.

Nu klarar en pump ner till några minusgrader, dvs 20 graders temperaturskillnad inne-ute om man antar att hushållsel och boende värmer en del. Det verkar som om gaspannan bara klarar att värma motsvarande 5 grader lägre utetemperatur. Med tanke på att 30 kW värmepump klarar att värma huset ca 20 grader är det inte mycket effekt den bidrar med. Det blir bara 7-8 kW i snitt.

Gaspannan går bara korta tider. Temperaturgivaren för framledningen sitter efter gaspannan. Kan det vara så att pannan har så hög effekt att när den går igång når man snabbt en temperatur på framledningen som antingen räknar gradminuter väldigt snabbt eller att den slår ifrån pga någon inställd maxtemperatur, har för mig det kallas hysteres på Nibespråk. Det skulle förklara varför det inte blir problem med hög retur när gaspannan hjälper till. Den går aldrig tillräckligt länge för att det ska kunna bli det. Vad säger de som kan Nibes reglersystem?

Det vore intressant att veta hur mycket framledningstemperaturen ökar när gaspannan går igång.

Jag förstår inte riktigt första stycket här. Om båda pumparna värmer lika varmt, låt säga 46 grader. Hur kan det då bli varmare än 46 grader? Framledningstempen borde förbli oförändrad oavset hur mga vp som kopplas ihop?
Skrivet av: kassören
« skrivet: 30 januari 2014, 22:41:57 »

Värmepumpen är försedd med 2 returer vilket gör att man skulle kunna koppla om dom så att bara en kompressor på ena värmepumpen värmer varmvattnet.
Det står på sid 18 i manualen hur man ställer in grejerna för att fixa till detta om du kan förmå en rörkrökare att göra jobbet.
Se har du 3 kompressorer för värmning av huset, och om värmepumparna är ihopkopplade rätt kommer kompressorerna kopplas in en och en för att reglera värmen, värmepumpen med lägst nummer är det som styr.

Men för att förbättra situationen som grejerna är ihopkopplade nu:
Vad jag kan se på ritningen är det tokigt att ha 2 olika framledningskurvor, ställ om meny 19 till en 0:a så att det bara är en kurva.
Enda anledningen att ha 2 kurvor är om de båda kompressorerna värmer var sitt värmesystem, men det ser ut som att de jobbar mot samma framledning och då är det som sagt helknäppt.

Temperaturen på gaspannan är nog korrekt, men det skulle vara intressant att veta vad det står i meny 9b, 9c och 9d.
det är TS-°min i 9d som avgör när gaspannan kopplas in och VP-°min B i 9b som avgör när kompressor 2 startar, VP-°min ska vara lägre än TS-°min så att båda kompressorerna jobbar innan gaspannan tillåts.

Eventuellt kanske shuntparametrarna i meny 12 skulle behöva justeras om gaspannan går ryckigt, man kanske behöver snabba upp shunten så att värmen från gaspannan hinner ut i systemet innan den slår ifrån på termostaten.
Det man ska sikta på är att värmepumpen själv reglerar på och av på gaspannan, den ska inte komma upp i 70 °C och slå av på termostaten.

Tack för tips. Jag ska kolla runt lite imorgon på vp och återkommer. Jag antog att framledningskurva2 var den för för gaspannan. När jag justerar värmen manuellt på vp så är det framledningskurva 2 som svarar först/snabbast med att öka värmen.
Skrivet av: kassören
« skrivet: 30 januari 2014, 22:35:24 »

Om pumpen klarar ett par minusgrader ensam utan gaspannan ska bägge pumparna tillsammans klara ca -15 till -20 utan gaspanna om man kunde få det att fungera och inte varmvattenförbrukningen är våldsamt stor.

Nu klarar en pump ner till några minusgrader, dvs 20 graders temperaturskillnad inne-ute om man antar att hushållsel och boende värmer en del. Det verkar som om gaspannan bara klarar att värma motsvarande 5 grader lägre utetemperatur. Med tanke på att 30 kW värmepump klarar att värma huset ca 20 grader är det inte mycket effekt den bidrar med. Det blir bara 7-8 kW i snitt.

Gaspannan går bara korta tider. Temperaturgivaren för framledningen sitter efter gaspannan. Kan det vara så att pannan har så hög effekt att när den går igång når man snabbt en temperatur på framledningen som antingen räknar gradminuter väldigt snabbt eller att den slår ifrån pga någon inställd maxtemperatur, har för mig det kallas hysteres på Nibespråk. Det skulle förklara varför det inte blir problem med hög retur när gaspannan hjälper till. Den går aldrig tillräckligt länge för att det ska kunna bli det. Vad säger de som kan Nibes reglersystem?

Det vore intressant att veta hur mycket framledningstemperaturen ökar när gaspannan går igång.

Gaspannan är bara igång nån minut eller så, alltid mindre än en kubik som går åt. Framledningsrören från gaspannan blir jättevarmt men jag ser inte att termometern rör sig nämnvärt upp. Kan dock bero på dålig termometer?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!