Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken L/V?  (läst 3206 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
Vilken L/V?
« skrivet: 07 februari 2008, 12:36:58 »
Bor i ett vedeldat hus som jag i höstas installerade en L/L pump i, fungerat fantastiskt bra.
Men, källaren som inte har någon pump är naturligtvis kall samt att jag måste elda för VV, eller elpatron som sitter längst ned i ack-tanken....

Så, en L/V som komplement till detta, ska klara att värma tappvatten & värma källaren till ca -10 -15. Sen lär jag nog behöva elda
ändå.

Huset;
120m2 på 2plan samt källare 60m2
byggår 1935
normal vedförbrukning ca 20-25m3, innan L/L
Mitsubishi FD-35 L/L, levererar drygt 4kwh vid -18, har inte varit så kallt så jag vet inte hur den går då...
Bor i Södra Dalarna.


Hoppas någon vill svara.

MVH

Lars

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken L/V?
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2008, 12:42:31 »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Vilken L/V?
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2008, 15:56:43 »
Ska jag koppla in den efter ack-tankarna &  mata den med vatten frÃ¥n tankarna, sÃ¥ att den slutar jobba när den fÃ¥r varmt vatten?
Eller, ska jag göra så att den matar tankarna & min VV slinga i tanken.
Ska jag köra med deras konvektor eller köra på mitt vattenburnasystem.

Många frågor....

Jag har sneglat på den här & Energicentras pump. Även CTC Ecoair har varit uppe när jag funderat.
Källaren är idag för kall så den behöver fler radiatorer om jag ska köra med Enegicentras eller CTC, så Nordenberedarens fläkt vore ju trevlig.
Men räcker den till att mata mitt övriga vattenburna system? Eller blir jag helt luftburen?

Utloggad Poha84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Vilken L/V?
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2008, 19:33:33 »
I -15 hostar min energicentrapump ur sig 2500W-3000W. Det blir i minsta laget om du ska ha varmvatten. Det fungerar om du inte har jättevarmt i källaren. Jag ska sätta en lite beredare i serie med slinga i min tank. Det är oftast där det kör ihop sig för mig. Fast då värmer jag hela mitt hus samt varmvattnet med pumpen. Försöka övertala tjejen att man duschar för att bli ren, inte för att det är skönt. Är inte det lättaste. ;D Besparingen för mig skulle ändå bli enorm om man matar en varmvattenberedare med 40gradigt vatten som man sedan spetsar.

Fast vid -8 och uppåt är det en liten raket. Summa kardemumma så är effekten likvärdig med den större nordenberedaren. Vilket alternativ som är bäst för dig är det nog bara du som kan lista ut.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Vilken L/V?
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2008, 20:40:30 »
Du menar att den inte har några problem att leverera tappvatten vi -8, det låter ju toppen! Inte ofta som det är kallare än -8 där jag bor. Tänkte ju mata mina ack-tankar med den i så fall. Då har den ju hela dagarna på sig att värma tankarna för att sedan kanske ha lite mer problem på nätterna då de är kallare. Borde bli ganska jämn å fin värme även om pumpen levererar olika.

Det jag är orolig för är att inte kunna tappa upp ett bad ::) att den inte orkar leverera så pass varmt tappvatten. Att den klarar huset vid -8 det tror jag men hur mycket blir det kvar...

Då är ju din ide med vvb i serie inte dum.

Vad kostar en fläktkonvektor? Kanske är billigare med Nordenberedaren för 29´ink extravärme i källaren samt att man inte behöver komplettera med en extern vvb i serie.

Nu som de har varit så klara l/l all värme själv ned till kanske -7, kallare går också om det är kortare tider, hade -11 en natt & det gick... Så L/V kommer nog inte behöva jobba ihjäl sig.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken L/V?
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2008, 21:54:05 »
Aha, du vill docka en LVVP mot ditt befintliga system.

Då är det nog bättre med en vanlig LVVP typ EcoAir dockad mot din acktank med VV-slinga med fast kondensering.

Din vedförbrukning före LLVP lÃ¥ter fantastiskt liten med det stora gamla huset. (eller är det enplan + källare?) :o
Men stämmer det så räcker en 105:a.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Vilken L/V?
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2008, 23:11:31 »
Vedboden är på drygt 30m3, den har aldrig fyllts & det har alltid varit ved kvar till året därpå, inga mängder men ändå.
Fördelen med CTC är väl att det är en CTC, eller? Den är väl på samma effekt, bryter vi -10 om man inte har deras styr.
Fördelen med Norden är att vvb ingår, extra källarvärme ingår samt att den har uttag för radiatorkrets, borde kunna koppla in acktankarna där, eller?

2 plan + källare, 60m2/plan

Varför backade från din första tanke Carl N?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken L/V?
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2008, 07:30:22 »
Varför backade från din första tanke Carl N?

Jag tänkte nog inte på att nordenberedaren kan dockas ihop med ditt befintliga system men som du skriver så funkar ju detta också. Fördelen är väl att du får ett större varmvattenmagasin, vilket kanske kan behövas om du ska värma vattnet med värmepump, eftersom temperaturen på acktankarna då blir lägre än med vedeldning.

Mitt tips är i så fall att förvärma varmvattnet i slingan i din acktank och toppvärma i nordenberedaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad perstr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken L/V?
« Svar #8 skrivet: 08 februari 2008, 08:28:33 »
www.nordenberedaren.se verkar vara en smart sak.

Skulle fungera bra som komplement till en FLVP. Där man kan utöka vattenmanteln: Stänga av elpatronen i FLVP och sätta en cirkulationspump så man kör mantelvattnet via denna beredare istället.
Nibe 360, 135kvm boyta, byggt 2007
Beräknat 22,000 kW på mätaren.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Vilken L/V?
« Svar #9 skrivet: 08 februari 2008, 18:47:13 »
Kan det vara så att det är vettigare att köpa en L/L till källaren & investera i en bra VVB?
Elda när det behövs.

Pratade med CTC direkt, han var lite orolig att 105án inte skulle orka värma 1 av mina 2 ack-tankar på 750liter. Men 107 var lugn.
CTC slår ju av vid -10 men det gör inte en L/L & VVB, frågan är vad för skillnad i driftkostnader.

Enligt hans kalkyl så behöver jag ca 9kwh när det är som kallast på min ort, 5 ºC i snitt.
Min luft pump ger drygt 4kwh -15, en källarpump på 2kwh vid-15 skulle man komma ganska långt med.
Lite tråkigt att inte använda det vattenburna systemet alls, förutom vid riktig tok kyla.

Hur resonerar ni i dessa frågor ??? ???

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken L/V?
« Svar #10 skrivet: 08 februari 2008, 19:13:25 »
Jag skulle nog ta en lösning som använder ditt vattenburna system. En 107:a kostar inte mycket mer än en 105:a.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Vilken L/V?
« Svar #11 skrivet: 08 februari 2008, 22:12:04 »
Om du funderar på en CTC 107 så kan du lika gärna fundera på en Nibe 2020/8. Den har också inbyggt enkelt styrsystem och kör med fast kondensering precis som CTC gör. Skillnaden är att den ger mer och fungerar ner till -20 ºC. Prisskillnaden är ca 3000-4000 kr mer.
Till båda kan man köpa till ett mer avancerat styrsystem som ger flytande kondensering och fler inkopplngsalternativ.

Mvh Lelle

« Senast ändrad: 08 februari 2008, 22:25:28 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!