Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Totalentrprenad  (läst 2486 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joeee

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Totalentrprenad
« skrivet: 23 augusti 2005, 16:48:10 »
Har förstått att en bergvärme pump sparar en hel del men vem ska man vända sig till, tacksam på förslag på pålitliga leverantörer och/eller uppgift om de som är mindre bra. Har sett en del sådana frågor i forumet men alla svar verkar vara hemliga. Bor i stockholmsområdet.

Stort tack!!

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Totalentrprenad
« Svar #1 skrivet: 23 augusti 2005, 19:24:50 »
Att du inte ser så många namn beror på att forumet ska vara oberoende.

Det är svårt att värdera både ris och ros i inläggen.

Enligt de regler som gäller för forumet så bör det vara "anonyma" inlägg.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Totalentrprenad
« Svar #2 skrivet: 23 augusti 2005, 21:21:59 »
Oberoende från vem, jag tycker man skyddar säljarna av värmepumpar och det verkar för mig snarare som ett beroende.
Varför är man så rädd att trampa dessa på tårna.
Jag skulle gärna se ett forum som tillvaratar konsumentens intresse istället vilket kanske skulle pressa priserna bättre.
Fast Citcop verkar man ju få kritisera förståss.

Messer

Utloggad robbansson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt nytt mÃ¥ste provas!
SV: Totalentrprenad
« Svar #3 skrivet: 23 augusti 2005, 22:00:19 »
Ja Citcop verkur ju det vara ok att gnälla på...
Har svårt att förstå varför?
De säljer faktiskt väldigt billigt och säljer väldigt många pumpar.
Sen är det ju upp till var och en att köpa vart man vill!, det är det som är det fina i en demokrati!
om man inte gillar säljare A så är det ju bara att handla hos B eller C
sen gäller det ju att veta vad man får för pengarna!
Känner en montör som har köpt ca 30 pumpar från Cit.. och enligt honom har ingen av dem vållat några bekymmer.

jag själv skulle nog hellre handla av dem än köpa en från "Hederlige Harry" och andra som annonserar på blocket! >:D
Citcop säljer ju endast till företag men de jag känner som handlat såna har bett nån som har ett företag att beställa sen får man väl ta garantierna för vad de är!

Det är ju ganska kul igentligen.. gäller det en vp för 15000 så funderas det länge å mycket men många köper ju beg. bilar för 50 - 100k av privatpersoner.. vilka garantier gäller då? ???

Mäniskan är ett ganska ovanligt och underligt djur eller hur? a:gl


 *vinkar*   *vinkar*

Utloggad LuvaTore

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Less pÃ¥ olja!
SV: Totalentrprenad
« Svar #4 skrivet: 23 augusti 2005, 23:04:22 »
Joeee

Jag tog in offerter från 8 installatörer och skrev ner vilket intryck jag fick, vad de offererade för maskiner och borrdjup, och priser såklart.
Om du är intresserad kan jag leta reda på mina anteckningar.

Skicka ett privat meddelande med din epostadress isåfall.
Nibe 1230-6 med två hål om totalt 171 m värmer ett 75 m2 dåligt isolerat trähus med hel källare på Värmdö.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Totalentrprenad
« Svar #5 skrivet: 24 augusti 2005, 20:19:26 »
Oberoende från vem, jag tycker man skyddar säljarna av värmepumpar och det verkar för mig snarare som ett beroende.
Varför är man så rädd att trampa dessa på tårna.
Jag skulle gärna se ett forum som tillvaratar konsumentens intresse istället vilket kanske skulle pressa priserna bättre.
Fast Citcop verkar man ju få kritisera förståss.

Messer

Ja Citcop verkur ju det vara ok att gnälla på...
Har svårt att förstå varför?
De säljer faktiskt väldigt billigt och säljer väldigt många pumpar.
Sen är det ju upp till var och en att köpa vart man vill!, det är det som är det fina i en demokrati!
om man inte gillar säljare A så är det ju bara att handla hos B eller C
sen gäller det ju att veta vad man får för pengarna!
Känner en montör som har köpt ca 30 pumpar från Cit.. och enligt honom har ingen av dem vållat några bekymmer.

jag själv skulle nog hellre handla av dem än köpa en från "Hederlige Harry" och andra som annonserar på blocket! >:D
Citcop säljer ju endast till företag men de jag känner som handlat såna har bett nån som har ett företag att beställa sen får man väl ta garantierna för vad de är!

Det är ju ganska kul igentligen.. gäller det en vp för 15000 så funderas det länge å mycket men många köper ju beg. bilar för 50 - 100k av privatpersoner.. vilka garantier gäller då? ???

Mäniskan är ett ganska ovanligt och underligt djur eller hur? a:gl


 *vinkar* *vinkar*

Den enkla anledningen till att jag inte vill/tillåter att man rekomenderar enskilda leverantörer i detta forum (eller sågar dem) är att det är helt omöjligt för mig att kontrollera sanningshalten i de påståenden som görs, även om inte alla känner lika stort ansvar för att forumet skall hålla en viss nivå på inläggen så är det faktiskt jag som bestämmer över just detta...

Om jag inte skulle hålla en tämligen restriktiv linje vad gäller detta så skulle det inte bli till någon hjälp ändå, tillräckligt många "händige Harry" har försökt och försöker marknadsföra sig i forumet som det är (med "lögner och förtal").

Vad gäller Citcop så anser jag inte att de sågas i forumet, istället framförs just den synpunkt som tidigare inlägg pekar på, oseriösa (obefintliga) garantier och tveksam support om något skulle hända. Jag kan dock hålla med om att det kan vara värt risken, funkar gjererna har man ju de fakto tjänat en slant (i förhållande till de flesta andra) värt att peka på är dock att det finns företag som säljer samma pumpar för liknande priser med garanti, vilket i så fall borde vara ett vettigare köp.
I de fall jag tillåter sågningar eller rekomendationer är det från trogna medlemmar som jag "känner" sedan länge, deras inlägg har jag en möjlighet att bedöma sanningshalten i, de som skriver sitt första inlägg och rekomenderar www.VP.JUST.NU ratas utan undantag, det är självklar smygmarknadsföring (i mina ögon) OK, visst kan det vara bra att få veta om den senaste lågprisförsäljaren, men jag känner inte att jag vill att forumet skall bli någon form av kanal för bedragare och svartfirmor att marknadsföra sig i.

Adekvat marknadsföring i forumet på för detta avsedd plats borgar för att det finns en viss seriositet hos den som annonserar, i alla fall känner jag det så.

I mitt andra forum www.poolforum.se har jag varit mindre engagerad, där har därför vissa trådar mer eller mindre fyllts med "smygmarknadsföring", nåt som i och för sig genomskådats av vakna forumdeltagare, men inte desto mindre trist, jag tycker det drar ned kvaliten på hela forumet när än den ena än den andra rekomenderar sina egna (eller polarens) produkter framför andras.

EN svart lista har tidigare önskats, och nu kommer alltå önskemål om en "bra leverantör" lista, jag känner dock inte att jag i dagsläget har möjlighet att kontrollera sanningshalten i alla de påståenden och sågningar eller rekomendationer som i så fall skulle dyka upp där.

Till er som efterlyser tips på seriösa totalentreprenörer och får privata meddelanden som tipsar er om detta, ta dessa tips med en stor nypa salt, kontrollera gärna hur många inlägg som personen i fråga har i forumet, en enkel tumregel kan vara - ju fler inlägg i forumet, desto större chans att tipset är seriöst.

Jag har aldrig och har inte för avsikt att gå in och läsa privata meddelanden så länge inte någon så begär, men det innebär även att jag inte kan eller vill ta ansvar för de affärer som görs upp på detta sätt. Huruvida jag är juridiskt skyddad om någon bedragare skulle luras på detta sätt är jag dock inte, därför ber jag er ta dessa privata meddelanden med en stor portion skepsis (så länge det inte berör stora seriösa företag i alla fall).

Som slutkläm på detta långa inlägg vill jag bara framföra följande:

Även jag skulle tycka att det vore bra med en svart lista och en "bra leverantörs-lista", men det finns ingen möjlighet för mig att i dagsläget kontrollera alla de påståenden som skulle göras, jag har därför valt att hålla en tämligen restriktiv linje vad gäller detta. Inlägg från trogna och engagerade forummedlemmar som rekomenderar eller varnar har dock en viss möjlighet att slippa igenom "nålsögat", detta p.g.a. den enkla anledningen att de har en historia som jag kan kontrollera. Besökare eller medlemmar med endast ett eller ett fåtal inlägg får finna sig i att bli hårdare behandlade med avseende på rekomendationer eller sågningar av varor eller leverantörer.
Jag anser att detta lyfter kvaliten på forumet och hoppas att de flesta håller med.

M.v.h.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad robbansson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt nytt mÃ¥ste provas!
SV: Totalentrprenad
« Svar #6 skrivet: 24 augusti 2005, 22:02:59 »
Richard, Jag håller med dig!
det är nog en omöjlig uppgift att kolla om allt är seriöst och då är det ju bättre att inte rekomendera alls!

Sen behöver man ju bara se i tex. "vi i villa" eller nån annan "hustidning" på antalet annonser för vp....
då förstårman att det är en jättemarknad som många vill vara med att dela på!
och det har ju nämts tidigare i många inlägg, att brancher som denna har en tendens att även locka till sig de som vill tjäna pengar snabbt! och i princip har kontoret på fickan!

Bästa rekomendationen är nog att fråga grannar och sånna man känner där man bor! för det finns nog massor som har vp,
vad deras erfarenheter är, för trots allt så är det ju smidigast att köpa av nån som finns i närheten!

 *vinkar*  *vinkar*



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Totalentrprenad
« Svar #7 skrivet: 24 augusti 2005, 23:24:31 »
Bifogar en länk hur en tråd kan se ut om man inte bryr sig om att hålla en strikt linje för smygreklam eller marknadsföring i ett forum.

(Från min andra site)

http://www.poolforum.se/forum/index.php?board=6;action=display;threadid=33
« Senast ändrad: 08 augusti 2014, 18:38:30 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!