Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad ska jag byta ut min sjövärmeanl. Thorvent VV801-5 18Kw -1988 till?  (läst 1240 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thorvent

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Arboga
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • mobil 070-2097842
Behöver nu en 3vägs-ventil till anl (sep annons) som det verkar vara svårt att hitta, och jag undrar om jag ska byta ut alltihopa då kompressorn, pump mm är 20 år.
Är nya grejor så pass mycket effektivare så det är lönt att byta i förtid?
Ska jag byta till en luft/vatten pump kanske?
Behöver nog en storlek större än 18kW. Stort hus o oisolerat......
Jag har 900 m slang i mark och å och en 1500 liters acc tank.
En 3 kw vv beredare som förvärms i acc tanken.
Cirkulationspumpen till sjö slingan drar 750 watt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om kopmpressorn är 20 år så är det nog dags att byta grejorna.

Har du fast kondensering på denna VP?
I så fall finns det lite att hämta med en modern VP med flytande kondensering.

För att gissa storlek på VP så behövs lite uppgifter om huset och nuvarande energiförbrukning.

Om slangen i sjön räcker till för att värma huset finns ingen anledning att byta till luft/vatten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
Hej
Du skriver att du har en sjövärme anläggning samt att du har slang im mark. Hur är det ? Har 900m sölang i sjön. I så fall är det säkert väldigt effektivt och du bör återanvända slingan i en ny vatten vatten vp.

///Andersa
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!